Red Ring of Death – Microsoft visar tecken på självdistans

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Red Ring of Death – Microsoft visar tecken på självdistans

I samband med att Microsoft släppte sin Xbox-orienterade dokumentärserie "Power On: The Story of Xbox" så lanserade de en rad relaterade posters och annat swag i sin Xbox-shop.

En poster som fångade mina ögon var den ovanstående, det vill säga en "homage" till den ökända felkoden Red Ring of Death som drabbade tusentals Xbox 360-konsoler när de gick och självdog. Det är kul att se att Microsoft har lite självdistans till den katastrofen numera. Det var nog inte lika kul när det begav sig, då det uppskattas att utbytesprogrammet som sjösattes kostade företaget drygt 1 miljard USD.

Xbox 360-konsolen jag köpte på lanseringsdagen drabbades likt många andras av Red Ring of Death, men hur såg det ut för er andra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Saknar svarsalternativet "Ja, på flera Xboxar"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UndaC:

Saknar svarsalternativet "Ja, på flera Xboxar"

You got it chief!

Permalänk
Medlem

Fick det på en men fixade den med en handduk, den funkar fortfarande!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JonasT:

You got it chief!

My troll failed

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Min 360 var en väldigt tidig variant och fick såklart också RRoD. Löste det genom att vira in den i handdukar och låta den överhettas, sen funka den igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Min 360 var en väldigt tidig variant och fick såklart också RRoD. Löste det genom att vira in den i handdukar och låta den överhettas, sen funka den igen

Jag har väldigt svårt att avgöra om detta är en bug eller en feature...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pelegrino:

Jag har väldigt svårt att avgöra om detta är en bug eller en feature...

Vi skulle behöva ett ord som kombinerar bug och feature. Bugture låter inte bra

Permalänk
Medlem

Min första xbox 360 fick Rrod efter några år men fungerande ändå, sedan dog den helt, då körde jag handdukstricket med, virade in den och in i mitt dåvarande "konsol" skåp och stängde igen luckan, tillslut kokade väl skiten ihop och fungerade något år till. Sedan dog den då fanns ju de snygga svarta slim med istället för = )

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag vill inte säga för mycket då jag har 2 boxar som fortfarande rullar till barnen men efter 5 boxar så har jag (ta i trä, peppar peppar) inte fått rrod ännu 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Lagat 3st.
En med filt, och två st genom att skruva av kylningen helt på moderkortet och sedan köra dom en liten stund. Därefter bytte man till lite bättre skruvar och kylpasta och skruvade tillbaka kylningen igen och sedan funkade dom igen.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Lagat 3st.
En med filt, och två st genom att skruva av kylningen helt på moderkortet och sedan köra dom en liten stund. Därefter bytte man till lite bättre skruvar och kylpasta och skruvade tillbaka kylningen igen och sedan funkade dom igen.

En gammal hederlig ”bakning”! Lagade själv ett grafikkort genom att köra det i ugnen en gång, fungerade otroligt nog.

Permalänk
Lego Master

En dog för mig, brydde mig aldrig om att leta upp nån hemmafix utan jag gav mig ut på blocket och hittade en ersättare utan hårddisk, nätdel och kontroller för 500 spänn. Alla de grejjorna hade jag ju redan, så win-win.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det var ju bara linda in Xboxen i en handduk och lägga den i frysen!

Eller hur var det nu ? 😆

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Japp, har ägt konsol 1 gång i mitt vuxna liv, 360. RRoD? Klart den fick.
Och fixades med handduk och såldes sedan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

En gammal hederlig ”bakning”! Lagade själv ett grafikkort genom att köra det i ugnen en gång, fungerade otroligt nog.

Hoppas att du inte använde samma ugn till mat sen XD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

RROD, så ny pasta och lite extrakylning löste det! Höll väl 1-2 månader innan de va dags igen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Snusfri

Ingen av mina 2 jag hade fick RRoD faktiskt.
Den första var en tidig version som flashades och sedan blev bannad. Spelade då inte online så brydde mig inte så mycket.

Dock så började jag lira Forza 2 och då ville jag köra online med lite polare så sålde den gamla och köpte en Elite.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Saknar svarsalternativet "Ja, på flera Xboxar"

Typiskt... the loud minority.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Fick aldrig RRoD, dock två reklamationer pga frysningar. Inte helt driftsäkra, de där konsolerna 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hade första versionen av 360 Elite, fungerade bra i några år sen en dag kom den fruktade RRoD.

Permalänk
Medlem

Hos föräldrarna har vi fortfarande ett 360 som min storebrorsa gav i julklapp för typ 2007-2008. Inte fått någon RRoD, den har också HDMI utgång.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad berodde felet på?

Tror jag hade en 360 som råkade ut för detta och var inne på någon service för fix.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Vad berodde felet på?

Om jag minns rätt så var det lödtennet(lödkulor) under CPU:n som var av för dålig kvalitet, alternativt fel sorts tenn.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Om jag minns rätt så var det lödtennet(lödkulor) under CPU:n som var av för dålig kvalitet, alternativt fel sorts tenn.

Nu är jag inte 100% men jag tror att det var samma problem som Nvidia 8000-9000 serien hade. De kom ut när lödtenn som innehöll bly blev förbjudet. Så de hade inte bemästrat/testat de nya lödtenn varianterna tillräckligt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Nej, min "phat" klarade sig på något vänster, har den fortfarande i tv bänken. Jag hade dock falcon revisionen (modellen innan jasper) som hade vissa åtgärder och var inte fullt lika drabbad.

Min kompis hade däremot första eller om det var andra generationen och den fick RRod efter ett drygt år eller så. Var flashad så inget som hade gått på garantin, tror den slängdes.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Min första dog pga Red ring of death. Men den var ett väldigt tidigt exemplar, 360 var typ helt nysläppt när jag fick den i födelsedagspresent. Så det var väl inte en fråga 'om' utan 'när' den skulle ge sig.

Jag kände länge inte till RRoD. Vet inte var jag läste om det, eller om morsan läst om det och frågade om jag stött på det, något i den stilen. Dagen efter iaf så fick jag det på min. Sånt sjukt jävla sammanträffande, blev helt paff.

Den höll dock länge trots att det var ett tidigt exemplar som användes flitigt. Originalgarantin hade löpt ut och nästan den förlängda också vill jag minnas, så den var en riktig kämpe xD. Så jag fick den fixad/ersatt i alla fall även om det var på vippen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Jag tjänade bra med pengar på att reparera folks strulande XBOX 360s. Jag var en av de få som såg till att mina reparationer var pemanenta genom att jag tog bort problemet som var X-klämmorna på baksidan av moderkortet och ersatte de med M6-skruvar.

Permalänk
Medlem

Fick RROD. Microsoft skickade bud hem till mig som plockade upp konsolen. Budet hade med sig packning också så allt som behövdes var att ge konsolen vid dörren så fixade budet allt själv. De passade på att byta läsaren, som jag inte hade problem med, då min konsol var en tidig variant med en läsare som tydligen haft svårigheter vid stående konsol (det hade min också, men jag hade inte anmält det).

Konsolen levererades hem till dörren 3 dagar senare och jag fick 1 månads XBOX Live som plåster på såren (kort med kod som kom med konsolen).

Ganska bra service ändå
Reparationen skedde 2006 och konsolen används ganska flitigt till 2013ish när den pensionerades till källaren. (Xbox One och PS4 tog över efter XBox 360 och PS3).

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch