Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Rengöra ett sticky tangentbord

Hej vänner

Efter en liten olycka med mitt VARMILO VA88M TKL och en skvätt öl på några knappar så är det helt sticky.
Jag lyfte bord cap'sen och körde lite vatten med lite örontopps och lät de vila över natten men det är fortfarande sticky - menat när jag trycker på övre vänstra delen så är knapparna nu sunkiga. Dvs jag trycker men knappen åker ner och sen kommer upp igen 0,5s senare.

Det känns som jag på nått sätt måste rengöra inne i själva brytaren men är de lätt att tillgå?

Bordet: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-moonligh...

Tips uppskattas!!! Må bäst och god jul

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ok. Lite youtube och hittade detta!
https://youtu.be/I7j35ZnL6rs?t=263

Kan man köpa alkohol på COOP, vilket namn går det under?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att sitta med en tops och IPA kommer inte bli bra, det är kontaktytor även inuti switchen som behöver rengöras.
Jag dränkte nästan mitt i IPA men det räckte inte.
Detta är väl fördelen med hotswap tangenter, då är det ju bara att byta.

Kan du löda så får du bäst resultat genom att byta ut switcharna till nya.

Mvh spillde rom och cola i mitt förra

Permalänk
Medlem

Tänkte skicka en video ifrån LinusTechTips där de diskar dom i diskmaskinen.
Men Colin som jobbar där skickade för 11 timmar sen en bra disclaimer

"Future Colin here - most of the boards that we did this test with died within a year. They *did* work for a time, but most had a key or two stop responding properly after ~9-12 months of daily use. So, take this video with an enormous grain of salt, and instead consider getting a mesh bag for keycaps + removing your plastics to wash your keeb without putting the printed circuit board in the dishwasher! -CW"

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

tack för era svar! Jag tog bort cap'sen för att komma åt. Så toppsa jag med liten vatten. Vill påstå det är 90% skönt att skriva på igen! Men ska nog fixa lite alkohol på de 5-6 tangenter som är lite "sunkiga" Men tangentbordet går att använda iaf

Diskmaskin? Well... har ingen så de får bli micron! (skojja)

Kan man köpa alkohol i vanliga butiker?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

tack för era svar! Jag tog bort cap'sen för att komma åt. Så toppsa jag med liten vatten. Vill påstå det är 90% skönt att skriva på igen! Men ska nog fixa lite alkohol på de 5-6 tangenter som är lite "sunkiga" Men tangentbordet går att använda iaf

Diskmaskin? Well... har ingen så de får bli micron! (skojja)

Kan man köpa alkohol i vanliga butiker?

Ska du ha någon alkohol så är det nog från apoteket du bör köpa. Denna länk är från Kjell men finns liknande på apoteket.
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spra...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Du kan ta isär det och blötlägga själva kretskortet som switcharna är fastlödda på i batterivatten och klicka switcharna under vattnet. Då blir det rent men allt vatten kan ta lång tid att torka. Man kan med fördel dränka det i någon hög % alkohol som inte skadar plast t.ex. kemisk ren bensin eller isopropyl efter vattenbadet så torkar det mycket snabbare. Dock tar det förstås bort smörjmedlet i switcharna om det finns något.

Räddade mitt Ducky tangentbord på detta sättet efter att ha spillt en rejäl mängd dricka rakt på det. Lät det ligga i vattnet typ 30 min sen ungefär samma i kemisk ren bensin varpå jag torkade av det och lät det torka ~4 dagar för att vara säker på att det var torrt. Använde det i 1-2 år efteråt och det fungerade fortfarande när jag bytte ut det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

För alla dina rengöringsbehov (av tangentbord):(Ripsters) Guide!