Permalänk

Acer PREDATOR ORION 9000

Har ett par ramstickor till den som ska kunna gå hela vägen upp till 3200mhz men blir låsta på 2133mhz i burken och kan inte hitta någonstans i bios där jag kan ändra hastigheten. Någon som vet om det är något jag missar då efter lång forskning så ska detta moderkort åtminstone komma upp till 2666. Hade varit väldigt tacksam för hjälp med detta.

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort är det? Vet att datorer köpa utav diverse tillverkare såsom HP, Acer, Asus mfl. kör fabrikslåsta BIOS.
Och för att du ska få samma hastighet som de minnena som satt i datorn vid köp krävs det att du har exakt likadana stickor.
Tyvärr.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Moderkortet heter samma som datorn, den är en del av acers prebuild.
Står liksom inte i specs på datorn vilket moderkort det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjerre123321:

Moderkortet heter samma som datorn, den är en del av acers prebuild.
Står liksom inte i specs på datorn vilket moderkort det är

Då kan jag med största sannolikhet mer eller mindre garantera att min tidigare kommentar är korrekt.
De enda prebuild datorer jag sett som inte har fabrikslåsta BIOS är tex Inet, Komplett, Webhallens egna prebuilds, HP Omen's dyraste prebuilds... Säkerligen ingen skillnad på Acer, Asus eller andra märken.
Formfaktor brukar oftast även vara mATX i prebuilds så beställ inte första bästa moderkort om du nu får för dig att göra det.

Sen för att tillägga; dina 3200mhz ram kommer alltid att köras i samma hastighet som de ram som sitter i datorn, har de en hastighet på 2333mhz så kommer dina 3200mhz ram köras i just 2333mhz.
Ram klockar alltid ner sig till de ram med lägst hastighet.

Jag köpte en begagnad HP Omen med i7-9700f, z390 mobo, 2933mhz ram samt RTX 2070 Super... Jag tänkte i dina banor jag med tills jag insåg att det helt enkelt bara var att uppgradera moderkortet och mer eller mindre alla andra delar i datorn när jag väl var klar.
Enda jag idag har kvar från den är PSU 🤣

Sålde dock GPU samt CPU för samma peng jag betalade för hela datorn.

Är det denna du har?
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-series/predato...
Snuskigt monster till dator. Låter ju helt sinnessjukt att BIOS skall vara låst på en sådan dator?
Av vad jag kan hitta så ska du kunna aktivera XMP i BIOS , om det nu är rätt dator!
Men du kommer få leva med standardhastigheter om du inte kör exakt likadana ram i detta fallet.
Du kan väl pröva med enbart dina "snabba" ram om det gör någon skillnad i hastighet.

Hoppas det gjorde dig klokare

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Tack så jättemycket för hjälpen! Har en gammal version av den, den jag har är i9-7900x med ett 3060ti då jag bytt ut lite delar. Ramen som man fick med fungerar inte överhuvudtaget inte längre därför så köpte jag nya från corsair. Dem som man fick med gick på 2666mhz men nu dem nya på 2133mhz. Surt att man inte kan få ut full kräm

Permalänk
Medlem

Insåg att jag var tvungen att korrigera det jag skrev. mATX är inte alls formfaktor på de flesta OEM moderkort. MicroATX däremot.
Kan dock betyda samma sak , osäker.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -