Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag kör numera ganska ofta med D- - i min EQC,
När jag var till Tumba centrum och åkte till min lilla lya där ifrån, så hade jag fått 12km mer enligt GOM:en, istortsett bra nedför från centrum och hem, lite plant och sedan en liten uppför precis innan min parkering.

Det kändes lite kul att genereringen fick ihop 12km på den korta sträckan, även om det kanske bara är i GOM:en det skedde

Vad innebär D- - då? Jag har ingen koll på menyalternativen som finns i en merca...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Vad innebär D- - då? Jag har ingen koll på menyalternativen som finns i en merca...

Max generering. Sedan finns D- som genererar mindre, auto som växlar mellan allla och D+ där den typ bara glider med utan regen alls.

Sedan finns MR/Max Range som är en helt egen historia för sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sant, bäst vore då alltså typ:

Släppa gasen utan att ha regenerering på
Slå på full regenerering
Svänga

För det känns lite som att gasa onödigt länge för att kunna regenerera inte alltid ger ett plus över att gasa en lite kortare sträcka och inte regenerera. Oavsett värmeenergi i bromsarna.

En fördel med regenerering är ju dock att man kan köra med en pedal, mer eller mindre, det är asnice.

Jag skulle vilja se ett test på detta, någon som har ett på lager?

Eller så har du som på iD4, en adaptiv farthållare som regenerar exakt så mycket som behövs. Så slipper du trycka på någon pedal alls, alltså "nollpedalskörning".

Det är såklart alltid bättre att frihjula än att "enpedalsköra" om du ska köra så energieffektivt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag tror att du överkomplicerar här. Scenariot är normalt (som andra beskrivit) att man släpper gasen i lagom tid innan svängen och använder motorbroms med regenerering istället för bromsarna. Det är där vinsten görs. Vet inte riktigt vad du menar med "gasa onödigt länge" men det finns ingen nettovinst att göra genom att "gasa lite extra och regenerera" because physics.

Okej, jag försöker förklara igen. Kolla:

Ponera att du kör bil efter pilarna i bilden.

Den röda sträckan är sträckan där man INTE behöver gasa om man släpper på gasen och INTE regenererar. På denna, röda, sträcka så förbrukar då bilen nära 0. Fantastiskt!

Den gröna sträckan är sträckan som bilen behöver för att stanna när du har regenerering på. Alltså måste du ha gaspåslag HELA den röda sträckan, annars kommer du stanna för tidigt och måste då gasa igen.

Så:
Utan regenerering så kommer du förbruka väldigt lite energi hela den röda sträckan.
Med regenerering så kommer du förbruka lika mycket energi som vanligt hela den röda sträckan.

Utan regenerering kommer du istället slösa energi under den gröna sträckan - pga värmeenergi osv som inte tas tillvara på.
Med regenerering kommer du istället ladda batteriet den gröna sträckan.

Så du menar att, "because physics": du kan garantera att bilen inte gör av med mer energi p.g.a. gaspåslag hela den röda sträckan, än vad den får tillbaka av regenereringen?

edit: "lagom" tid innan svängen beror ju på om du har regenerering på eller inte. såklart. Så har ingenting med detta att göra egentligen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oavsett så bör man inte göra något som det står att man inte ska göra i manualen?
Hur mycket ger regenerering egentligen? Har funnits väldigt länge på industri maskiner och ger enbart ett par extra % under en hel arbetsdag.
Någon som mätt hur mycket man får i en backe på tex 200 meter?

I normal körning ger det ju ganska lite som jag förstått, men i videon så laddare de ju 9% av batteriet på dryga 5 kilometer. Det är ju inte så ofta man har brant nedför i flera kilometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Alltså måste du ha gaspåslag HELA den röda sträckan, annars kommer du stanna för tidigt och måste då gasa igen.

Fast det är inte så det fungerar. När du bara håller farten inför korsningen är förbrukningen i princip noll (Med undantag för lite rullmotstånd och luftmotstånd, men inför en korsning är det nästan inget). Du rullar bara framåt så länge du inte accelererar eller regenererar eller bromsar. Den regenererar mer och mer ju mer du släpper upp gaspedalen. Oavsett om du har regenerativ bromsning eller vanlig bromsning så är det samma fart som i slutändan ska "bromsas bort", och därmed är det bättre att regenerera energin.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är inte så det fungerar. När du bara håller farten inför korsningen är förbrukningen i princip noll (Med undantag för lite rullmotstånd och luftmotstånd, men inför en korsning är det nästan inget). Du rullar bara framåt så länge du inte accelererar eller regenererar eller bromsar. Den regenererar mer och mer ju mer du släpper upp gaspedalen. Oavsett om du har regenerativ bromsning eller vanlig bromsning så är det samma fart som i slutändan ska "bromsas bort", och därmed är det bättre att regenerera energin.

Du menar att om man kör hela den röda sträckan inför en korsning med gaspåslag- att bilen förbrukar lika lite som om du släppt upp gasen och inte regenererar?

Jag förstår också att det är samma fart som ska bromsas bort.
Det jag inte förstår är att det skulle förbrukas samma mängd energi för hela den rödgröna sträckan om man släpper gasen som om man inte gör det.

Förbrukas det mer så tar ju det bort en del av vinsten från regenereringen, tänker jag.

Vore inte det bästa då att man faktiskt hade 0 gaspåslag, utan regenerering, och sedan regenererade max när man faktiskt måste?

Såhär då:
Hela rödgröna sträckans förbrukning om du inte regenererar:
X

Hela rödgröna sträckans förbrukning om du regenererar(För du måste ha gaspåslag den röda sträckan)
XY

Regenereringsvinsten måste ju då bli minst Y för att det ska vara värt det?

Jag har gärna fel, jag har alltid auto-regenerering på när jag kör. Det är asnice att köra så. Men det känns som att vi inte riktigt förstår varandra här

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Du menar att om man kör hela den röda sträckan inför en korsning med gaspåslag- att bilen förbrukar lika lite som om du släppt upp gasen och inte regenererar?

Jag förstår också att det är samma fart som ska bromsas bort.
Det jag inte förstår är att det skulle förbrukas samma mängd energi för hela den rödgröna sträckan om man släpper gasen som om man inte gör det.

Förbrukas det mer så tar ju det bort en del av vinsten från regenereringen, tänker jag.

Vore inte det bästa då att man faktiskt hade 0 gaspåslag, utan regenerering, och sedan regenererade max när man faktiskt måste?

Såhär då:
Hela rödgröna sträckans förbrukning om du inte regenererar:
X

Hela rödgröna sträckans förbrukning om du regenererar(För du måste ha gaspåslag den röda sträckan)
XY

Regenereringsvinsten måste ju då bli minst Y för att det ska vara värt det?

Jag har gärna fel, jag har alltid auto-regenerering på när jag kör. Det är asnice att köra så. Men det känns som att vi inte riktigt förstår varandra här

Du kan ha noll "gaspåslag" även med regererativ bromsning aktivt. Du behöver inte gasa dig fram till korsningarna. Du kan rulla fram, precis som utan regenerativ bromsning. Den enda skillnaden är att du inte släpper upp pedalen helt, utan bara så den inte "gasar" mer. Sen kan man bromsa mer genom att släppa upp pedalen mer när man närmar sig korsningen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du kan ha noll "gaspåslag" även med regererativ bromsning aktivt. Du behöver inte gasa dig fram till korsningarna. Du kan rulla fram, precis som utan regenerativ bromsning. Den enda skillnaden är att du inte släpper upp pedalen helt, utan bara så den inte "gasar" mer. Sen kan man bromsa mer genom att släppa upp pedalen mer när man närmar sig korsningen.

Jaha, dåså, jag som använder det fel då!

Ber om ursäkt för min förvirring, tack för förtydligandet också!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Du menar att om man kör hela den röda sträckan inför en korsning med gaspåslag- att bilen förbrukar lika lite som om du släppt upp gasen och inte regenererar?

Ja. "Gaspåslag" är ett knepigt ord här, och jag vet inte om jag förstår vad du menar. Men om du gasar precis lagom, så att bilen varken vill accelerera eller bromsa, så rullar den fritt. Kolla på förbrukningen live om du har en sådan skärm i bilen. Då kan du se att du kan ha förbrukning 0 även med gaspedalen nedtryckt i lagom balans.

Edit: Sorry för dubbelpost som nu även blev onödigt då jag tror du redan förstod iom min förra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag leasade den till det billigare priset. De höjde vid årsskiftet.
Man vill ju se hur elbilsmarknaden håller sig, vad som kommer, batterihållbarhet för olika märken över tid, restvärden etc.
Så detta var för mig en kul bil att prova till låg kostnad och minimal risk.

Försäkringen på den 242 kr i månaden. Sjukt billigt det med.

Oj, det var verkligen billigt!
Hur mycket hamnade det på mer vinterdäck osv?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Oj, det var verkligen billigt!
Hur mycket hamnade det på mer vinterdäck osv?

Performance
1000mil
3år
Vdäck
Svart klädsel
Prismblue

4345kr

Drag var 300kr extra om man ville ha och 1500 mil ökade den också med drygt 300 kr. Övermil 12,5 kr st så jag tar det istället om jag kör mer än 1000mil något år.

Deras försäkring 600 kr , via annat bolag likvärd drygt 250kr.

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vision s2 eller vad den heter var riktigt snygg.
Kanske blir en sån om några år även om det känns lite läskigt med en ny tillverkare och allt vad det innebär…

Permalänk
Medlem

Vet man om försäkringsbolagen håller på att utforma något nytt sätt att basera sina premier på gällande elbilar, i dagsläget så är väl en stor faktor i uträkningen antal hästkrafter och då kan ju en simpel bil bli hiskeligt dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vet man om försäkringsbolagen håller på att utforma något nytt sätt att basera sina premier på gällande elbilar, i dagsläget så är väl en stor faktor i uträkningen antal hästkrafter och då kan ju en simpel bil bli hiskeligt dyr?

Antalet hästkrafter är en parameter för att bilarna med fler hästkrafter har kostat mer i skadekostnad per bil (gissningsvis fler olyckor). Så om elbilarna visar sig att det inte stämmer så lär man ändra vikten av antalet hästkrafter. Det som synts i statistiken är dock att elbilar har fler skador än andra bilar där en förklaringsvariabel förmodligen är just bilar som accelererar snabbare. Så den högre skadestatistiken driver istället på högre premier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Antalet hästkrafter är en parameter för att bilarna med fler hästkrafter har kostat mer i skadekostnad per bil (gissningsvis fler olyckor). Så om elbilarna visar sig att det inte stämmer så lär man ändra vikten av antalet hästkrafter. Det som synts i statistiken är dock att elbilar har fler skador än andra bilar där en förklaringsvariabel förmodligen är just bilar som accelererar snabbare. Så den högre skadestatistiken driver istället på högre premier.

Ja det är ju oerhört tråkigt, speciellt med tanke på om man vill hoppa på beg-bilståget och kanske kikar säg, Model S för att få en rymlig bil under 400k, ja då får man ju en försäkring på kanske 15k. Det är ju ett tråkigt prispåslag även om den kanske har 300hk i det motorsvagaste alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Max generering. Sedan finns D- som genererar mindre, auto som växlar mellan allla och D+ där den typ bara glider med utan regen alls.

Sedan finns MR/Max Range som är en helt egen historia för sig

Om du håller in den högra padeln så får du auto.
Då rullar den som i D+ men bromsar om du kommer ifatt en bil. Klart skönaste läget tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag är inte helt säker på att det ger speciellt mycket alls.

Såhär:

Du åker i 100km/h
Du släpper gasen och bilen börjar motorbromsa och regenerera
Du är nere i 30km/h efter X sekunder.
Du svänger.

Men om du inte regenererar så har vi följande istället:

Du åker i 100km/h
Du kan släppa gasen tidigare = förbrukar noll/lite energi
Du är nere i 30km/h efter 3X sekunder.
Du svänger

Så för att det ska löna sig att använda detta så måste man alltså få tillbaka mer energi av att regenerera än vad man spar på att inte gasa.

Bilen kanske är så smart att den känner av lutning och lite annat så att den regenererar så mycket att hastigheten hålls, eller inget om det håller hastigheten i backen?
Eller är regenerering dummare än vad jag tror den är?

Skrivet av sandos:

I normal körning ger det ju ganska lite som jag förstått, men i videon så laddare de ju 9% av batteriet på dryga 5 kilometer. Det är ju inte så ofta man har brant nedför i flera kilometer.

Då får du åka till Norges fjordar och rulla ned där. Eller till något högt berg men är man bara ute efter laddning finns det lättare sätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är inte så det fungerar. När du bara håller farten inför korsningen är förbrukningen i princip noll (Med undantag för lite rullmotstånd och luftmotstånd, men inför en korsning är det nästan inget). Du rullar bara framåt så länge du inte accelererar eller regenererar eller bromsar. Den regenererar mer och mer ju mer du släpper upp gaspedalen. Oavsett om du har regenerativ bromsning eller vanlig bromsning så är det samma fart som i slutändan ska "bromsas bort", och därmed är det bättre att regenerera energin.

Det första du skriver stämmer inte med fysikens lagar.
Vid acceleration byts energin i batteriet mot rörelseenergi. Det är denna rörelseenergin man delvis kan återvinna med regenerering (det gäller lägesenergi om man åker ner från en höjd också).
Energi som inte går att återvinna är den som går förlorad i friktion (luften, vägen, drivlina). Den blir till värme och "försvinner" ut i omgivningen och den bromsar bilen konstant så länge den är i rullning.

Då regenerering inte är 100% effektiv så är det bättre att frirulla för att sänka farten. Men det är sällan praktiskt möjligt och då är regenerering ett bättre alternativ än att bromsa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja det är ju oerhört tråkigt, speciellt med tanke på om man vill hoppa på beg-bilståget och kanske kikar säg, Model S för att få en rymlig bil under 400k, ja då får man ju en försäkring på kanske 15k. Det är ju ett tråkigt prispåslag även om den kanske har 300hk i det motorsvagaste alternativet?

Precis. Jag kollar på beg model s men försäkringspriset förstör hela kalkylen. Billigaste jag har hittat är strax över 2000kr/mån hel och då bor jag i villa i norrland.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja det är ju oerhört tråkigt, speciellt med tanke på om man vill hoppa på beg-bilståget och kanske kikar säg, Model S för att få en rymlig bil under 400k, ja då får man ju en försäkring på kanske 15k. Det är ju ett tråkigt prispåslag även om den kanske har 300hk i det motorsvagaste alternativet?

Skrivet av DaNi8331:

Precis. Jag kollar på beg model s men försäkringspriset förstör hela kalkylen. Billigaste jag har hittat är strax över 2000kr/mån hel och då bor jag i villa i norrland.

Det är en av de snabbare bilarna på marknaden så det är väl inte konstigt att man får betala en dyrare premie?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Okej, jag försöker förklara igen. Kolla:

https://i.ibb.co/tL0sXPR/Namnl-s.png

Ponera att du kör bil efter pilarna i bilden.

Den röda sträckan är sträckan där man INTE behöver gasa om man släpper på gasen och INTE regenererar. På denna, röda, sträcka så förbrukar då bilen nära 0. Fantastiskt!

Den gröna sträckan är sträckan som bilen behöver för att stanna när du har regenerering på. Alltså måste du ha gaspåslag HELA den röda sträckan, annars kommer du stanna för tidigt och måste då gasa igen.

Så:
Utan regenerering så kommer du förbruka väldigt lite energi hela den röda sträckan.
Med regenerering så kommer du förbruka lika mycket energi som vanligt hela den röda sträckan.

Utan regenerering kommer du istället slösa energi under den gröna sträckan - pga värmeenergi osv som inte tas tillvara på.
Med regenerering kommer du istället ladda batteriet den gröna sträckan.

Så du menar att, "because physics": du kan garantera att bilen inte gör av med mer energi p.g.a. gaspåslag hela den röda sträckan, än vad den får tillbaka av regenereringen?

edit: "lagom" tid innan svängen beror ju på om du har regenerering på eller inte. såklart. Så har ingenting med detta att göra egentligen

Jag tror du gör det onödigt komplicerat. Jag antar att det finns ett läge på gaspedalen som varken accelererar eller motorbromsar, som på alla gaspedaler. Alltså kan du frirulla även med generering igång om du håller gaspedalen något nedtryckt. Om jag kör ner för en lång backe med inte jättekraftig lutning och släpper alla pedaler så kan det ju vara så att bilen motorbromsar mer än fartökningen av backens lutning, vill jag inte sakta ner i backen får jag alltså trycka på gasen men det betyder inte nödvändigtvis att jag accelererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det första du skriver stämmer inte med fysikens lagar.
Vid acceleration byts energin i batteriet mot rörelseenergi. Det är denna rörelseenergin man delvis kan återvinna med regenerering (det gäller lägesenergi om man åker ner från en höjd också).
Energi som inte går att återvinna är den som går förlorad i friktion (luften, vägen, drivlina). Den blir till värme och "försvinner" ut i omgivningen och den bromsar bilen konstant så länge den är i rullning.

Då regenerering inte är 100% effektiv så är det bättre att frirulla för att sänka farten. Men det är sällan praktiskt möjligt och då är regenerering ett bättre alternativ än att bromsa.

Allt jag skriver stämmer med fysikens lagar. Vad menar du är fel? Jag skriver ju att frirullning inte drar någon energi, vilket är det man gör fram till korsningen om man har normal kontroll på sin gasfot. Bilen drar endast el om man accelererar, vilket man inte gör inför en korsning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är en av de snabbare bilarna på marknaden så det är väl inte konstigt att man får betala en dyrare premie?

Det är också en bil med nypris på över millen så delar kostar därefter, så vid en skada blir det dyrt, om maskinskadeförsäkringen utnyttjas blir det dyrt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Allt jag skriver stämmer med fysikens lagar. Vad menar du är fel? Jag skriver ju att frirullning inte drar någon energi, vilket är det man gör fram till korsningen om man har normal kontroll på sin gasfot. Bilen drar endast el om man accelererar, vilket man inte gör inför en korsning.

Du skrev såhär:

När du bara håller farten inför korsningen är förbrukningen i princip noll (Med undantag för lite rullmotstånd och luftmotstånd, men inför en korsning är det nästan inget).

Håller farten tolkar jag som att hastigheten hålls konstant. Du skrev inte frirullning, och då är inte förbrukningen i princip noll.

Det stämmer inte att bilen endast drar el när den accelererar. När bilen rullar utsätts den för friktionskrafter (luft, väg, drivlina) oavsett om hastigheten ökar, minskar eller är konstant. Om hastigheten ska hållas konstant så måste elmotorn kompensera för dessa friktionskrafter.
Det är Newtons första lag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du skrev såhär:

När du bara håller farten inför korsningen är förbrukningen i princip noll (Med undantag för lite rullmotstånd och luftmotstånd, men inför en korsning är det nästan inget).

Håller farten tolkar jag som att hastigheten hålls konstant. Du skrev inte frirullning, och då är inte förbrukningen i princip noll.

Det stämmer inte att bilen endast drar el när den accelererar. När bilen rullar utsätts den för friktionskrafter (luft, väg, drivlina) oavsett om hastigheten ökar, minskar eller är konstant. Om hastigheten ska hållas konstant så måste elmotorn kompensera för dessa friktionskrafter.
Det är Newtons första lag.

Och det med rullmotstånd etc är med i det du citerar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Ionity 8.7kr/kwh, ska man ladda där är det ju billigare med bensinbil. Lite i överkant jämfört med de andra stationerna som finns? Förvisso är de ju riktigt snabba, men 350kw klarar ju inte bilarna av ändå

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

2016 3360 st
2017 4756 st
2018 7912 st
2019 17 088 st
2020 29 643 st
2021 57 470 st

Ovan visas hur många elbilar som har sålt i Sverige de senaste året.
Antalet elbilar i Sverige ökade med 91% under 2021.
Samtidigt ökade antalet snabbladdare med ca 170 st eller 12%

Blev med elbil i oktober 2019 och de första ett och halvt åren var det aldrig köer vid snabbladdarna. Senaste halvåret har jag alltid fått vänta för att påbörja en snabbladdning(oftast har dessa resor inte en skett under stora resdagar). Med två småbarn innebär köerna en påfrestning och har därför funderat på att byta till en laddhybrid. Visste att det var illa men dessa siffror visar att utbyggnaden av snabbladdarna ligger hopplöst efter och att det kommer bara bli värre de kommande åren.

Misstänker att vi kommer få se nyhetsinslag/artiklar om köer vid laddstationerna i samband med sportloven v7-v10 precis som vi såg i somras. Idag finns det troligen 30-50% fler elbilar i trafik än vad det gjorde i somras.

För oss som familj är elbil överlägsen i vardagen men börjar bli hopplös vid långresor. Att gå tillbaka till en fossildriven bil är inte ett alternativ. Det enda alternativet är som sagt en laddhybrid. De flesta sådana kommer idag ca 30-60 km, enstaka modeller kommer 90 km. Detta är under varma halvåret och vid provkörning av 90 km varianten kom vi 60 km en vinterdag.

Hur ska vi få till en infrastruktur som stödjer omställningen till elbilar så att folks livskvalitet inte försämras vid långresor och därmed förlänger omställningen?

Källor:
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/stora-fram...
https://alltomelbil.se/arets-statistik-elbilarna-slutar-pa-to...
https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
https://press.powercircle.org/posts/pressreleases/2020-ett-re...
https://powercircle.org/kunskap/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

2016 3360 st
2017 4756 st
2018 7912 st
2019 17 088 st
2020 29 643 st
2021 57 470 st

Ovan visas hur många elbilar som har sålt i Sverige de senaste året.
Antalet elbilar i Sverige ökade med 91% under 2021.
Samtidigt ökade antalet snabbladdare med ca 170 st eller 12%

Blev med elbil i oktober 2019 och de första ett och halvt åren var det aldrig köer vid snabbladdarna. Senaste halvåret har jag alltid fått vänta för att påbörja en snabbladdning(oftast har dessa resor inte en skett under stora resdagar). Med två småbarn innebär köerna en påfrestning och har därför funderat på att byta till en laddhybrid. Visste att det var illa men dessa siffror visar att utbyggnaden av snabbladdarna ligger hopplöst efter och att det kommer bara bli värre de kommande åren.

Misstänker att vi kommer få se nyhetsinslag/artiklar om köer vid laddstationerna i samband med sportloven v7-v10 precis som vi såg i somras. Idag finns det troligen 30-50% fler elbilar i trafik än vad det gjorde i somras.

För oss som familj är elbil överlägsen i vardagen men börjar bli hopplös vid långresor. Att gå tillbaka till en fossildriven bil är inte ett alternativ. Det enda alternativet är som sagt en laddhybrid. De flesta sådana kommer idag ca 30-60 km, enstaka modeller kommer 90 km. Detta är under varma halvåret och vid provkörning av 90 km varianten kom vi 60 km en vinterdag.

Hur ska vi få till en infrastruktur som stödjer omställningen till elbilar så att folks livskvalitet inte försämras vid långresor och därmed förlänger omställningen?

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQHgCPhNqx6xQQ/feedshare-shrink_1280/0/1641500421640?e=1644451200&v=beta&t=q6pr4729KT_wY1cwHo5avJV1w5rwSB-Xc4hi7CJNLNg

Källor:
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/stora-fram...
https://alltomelbil.se/arets-statistik-elbilarna-slutar-pa-to...
https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
https://press.powercircle.org/posts/pressreleases/2020-ett-re...
https://powercircle.org/kunskap/

Det är ju jättebra att det går hastigt framåt, att folk inte stannar upp och tar hybridspåret.

Angående laddinfrastrukturen så får man väl hoppas att OKQ8's satsning är frälsningen men det är ju bara tragiskt att regeringen inte driver på detta hårdare, är det kostnaderna eller ovissheten kring elbilens vara/icke vara som ligger till grund för den sega omställningen?