Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

På tal om energieffektivitet.. kanske har postats förut iofs.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ska vi sluta att skuldbelägga varandra för det ena och det andra?
Tråden är alltså till för att dela med sig av sitt intresse för elbilar.

Har du fått möjligheten att äga/köra en? Grattis!
Dock är det ingen ursäkt att börja antyda att andra är sämre människor.

Var trevliga, dela med er av ert gemensamma intresse annars har jag inga problem att öppna en burk med skånesmörj

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har någon av er som beställt Marvel R Performance tidigt i höstad fått någon indikation när ni får era bilar levererade? Såg på instagram häromveckan att den första ägaren rullade ut i Malmö, men sedan dess har det varit tyst. Jag beställde i slutet på oktober och hoppas fortfarande att de håller vad de lovat (leverans någon gång i mars månad).

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Känner att passaten har gjort sitt nu efter en ganska stor service. Började först kika på MG ZS EV men efter den gick upp i pris så känns det inte lika intressant, och har landat på E-niro nu, då den verkar snäppet hetare än Kona.

Är det värt att betala de där extra hundralapparna varje månad för lite lull-lull på E-niro? Jag jämförde lite kvickt på kias hemsida och kände inte att det var jättestor skillnad mellan paketen, och kände att det billigaste redan innehåll en hel del grejer. Å andra sidan så har jag aldrig kört en ny bil heller, så vet ju egentligen inte om det är såna funktioner man kommer använda sig av dagligen, eller en gång i månaden(eller ännu mindre).

Permalänk
Medlem

Blev en Peugeot e208 GT-Line (Svart), 2000mil och 24 månader för 4600kr/mån.

Säljaren sa ungefär 3-6 månaders leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Känner att passaten har gjort sitt nu efter en ganska stor service. Började först kika på MG ZS EV men efter den gick upp i pris så känns det inte lika intressant, och har landat på E-niro nu, då den verkar snäppet hetare än Kona.

Är det värt att betala de där extra hundralapparna varje månad för lite lull-lull på E-niro? Jag jämförde lite kvickt på kias hemsida och kände inte att det var jättestor skillnad mellan paketen, och kände att det billigaste redan innehåll en hel del grejer. Å andra sidan så har jag aldrig kört en ny bil heller, så vet ju egentligen inte om det är såna funktioner man kommer använda sig av dagligen, eller en gång i månaden(eller ännu mindre).

Nu vet jag inte om du kommer vara ensam förare av bilen men bara eljusterbar förarstol och parkeringssensorer fram/bak hade gjort det värt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Blev en Peugeot e208 GT-Line (Svart), 2000mil och 24 månader för 4600kr/mån.

Säljaren sa ungefär 3-6 månaders leveranstid.

Är också intresserad av en e208, är det där med försäkring? Det känns lite dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Känner att passaten har gjort sitt nu efter en ganska stor service. Började först kika på MG ZS EV men efter den gick upp i pris så känns det inte lika intressant, och har landat på E-niro nu, då den verkar snäppet hetare än Kona.

Är det värt att betala de där extra hundralapparna varje månad för lite lull-lull på E-niro? Jag jämförde lite kvickt på kias hemsida och kände inte att det var jättestor skillnad mellan paketen, och kände att det billigaste redan innehåll en hel del grejer. Å andra sidan så har jag aldrig kört en ny bil heller, så vet ju egentligen inte om det är såna funktioner man kommer använda sig av dagligen, eller en gång i månaden(eller ännu mindre).

Om det är värt det får du såklart själv avgöra. Själv körde jag på ADVANCE PLUS då jag ville ha allt i det paket (LED-ljus, parkeringssensor fram, dödavinkelvarnare, läder, elstolar etc). TECH-paket har bla bättre ljud men tänk i så fall på att subwofern (baslådan) tar upp plats i bagaget.

Oavsett paket så kan jag tipsa om att komplettera med https://www.amazon.se/dp/B08DRHDRNQ om du vill ha plats för småprylar mittarmstödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Känner att passaten har gjort sitt nu efter en ganska stor service. Började först kika på MG ZS EV men efter den gick upp i pris så känns det inte lika intressant, och har landat på E-niro nu, då den verkar snäppet hetare än Kona.

Är det värt att betala de där extra hundralapparna varje månad för lite lull-lull på E-niro? Jag jämförde lite kvickt på kias hemsida och kände inte att det var jättestor skillnad mellan paketen, och kände att det billigaste redan innehåll en hel del grejer. Å andra sidan så har jag aldrig kört en ny bil heller, så vet ju egentligen inte om det är såna funktioner man kommer använda sig av dagligen, eller en gång i månaden(eller ännu mindre).

Jag kan kasta på dig lite info rörande mitt val av advance plus paketet till skillnad mot advance (heter det så?) Med plus fick man led lampor i halvljus/helljustill skillnad från halogen, solklart värt varenda öre redan där, plus att du får parkeringssensorer fram också. Tyckte inte tech paketet var värt det. Visst är det kul med skyltavläsning oh trådfri laddning av mobilen. Dock när jag åker längre kommer mobilen köra android auto och lär ändå således vara inkopplad.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Om det är värt det får du såklart själv avgöra. Själv körde jag på ADVANCE PLUS då jag ville ha allt i det paket (LED-ljus, parkeringssensor fram, dödavinkelvarnare, läder, elstolar etc). TECH-paket har bla bättre ljud men tänk i så fall på att subwofern (baslådan) tar upp plats i bagaget.

Oavsett paket så kan jag tipsa om att komplettera med https://www.amazon.se/dp/B08DRHDRNQ om du vill ha plats för småprylar mittarmstödet.

Försvinner inte dryckeshållaren med denna insats, såg dock trevligt ut.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kan kasta på dig lite info rörande mitt val av advance plus paketet till skillnad mot advance (heter det så?) Med plus fick man led lampor i halvljus/helljustill skillnad från halogen, solklart värt varenda öre redan där, plus att du får parkeringssensorer fram också. Tyckte inte tech paketet var värt det. Visst är det kul med skyltavläsning oh trådfri laddning av mobilen. Dock när jag åker längre kommer mobilen köra android auto och lär ändå således vara inkopplad.

Lite OT men vad är rimligt att en något så när ny Iphone skall ladda trådlöst på 45-60 minuters körning? Tycker att det går tämligen långsamt i min E-Niro så jag kör ändå trådat mer ofta än sällan.

Jag lyckas också glömma bort att telefonen ligger i det facket hälften av gångerna och har svärandes fått gå tillbaka och hämta den. Det går knappast att beskylla bilen för dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Försvinner inte dryckeshållaren med denna insats, såg dock trevligt ut.

De är kvar. Den där är en insats för för den del som ligger under armstödet i mittkonsollen. Dryckershållarna är längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Försvinner inte dryckeshållaren med denna insats, såg dock trevligt ut.

Nej, insatsen sätts i under locket för armstödet så det är inga problem. Perfekt för småprylar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Det går att eftermontera, den ska såklart kodas till bilen. Annars ingen jättekostnad: https://www.carsystems.eu/vw-id-4-rear-high-line-camera-kit-r...

Tack för tipset, och även tack till @Blackie.

Jag kontaktade VW och de gav mig en offert på 13 500:- för eftermontering av backkamera. Jag ska dock kika med Leaseplan först, hoppas de kan ta denna kostnaden in i leasingavtalet. Jag är inte så sugen på att absorbera hela den kostnaden.

Vill inte gå på någon OEM eller annan tredjepartslösning på en leasingbil. Vet aldrig vilka problem till skulle kunna ställa för mig när det är dags att lämna tillbaka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Är också intresserad av en e208, är det där med försäkring? Det känns lite dyrt.

GT-line är den modellen som är fullutrustad. Finns billigare alternativ.
Men det är med försäkring, vinterdäck och däckhotell samt Svart färg. Skrev fel det blev 4400kr när jag fick bekräftelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

De är kvar. Den där är en insats för för den del som ligger under armstödet i mittkonsollen. Dryckershållarna är längre fram.

Skrivet av dev2null:

Nej, insatsen sätts i under locket för armstödet så det är inga problem. Perfekt för småprylar.

Tack för infon, kanske nått att tänka på. Dock är det facket fullt med handsprit och munskydd och servetter just nu.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Lite OT men vad är rimligt att en något så när ny Iphone skall ladda trådlöst på 45-60 minuters körning? Tycker att det går tämligen långsamt i min E-Niro så jag kör ändå trådat mer ofta än sällan.

Jag lyckas också glömma bort att telefonen ligger i det facket hälften av gångerna och har svärandes fått gå tillbaka och hämta den. Det går knappast att beskylla bilen för dock

Har du testat ladda trådlöst denna tid via vanligt uttag hemma för att jämföra?
Kan såklart vara skillnad i laddarna iof
Trådlös laddning är rätt meh enligt mitt tycke

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Lite OT men vad är rimligt att en något så när ny Iphone skall ladda trådlöst på 45-60 minuters körning? Tycker att det går tämligen långsamt i min E-Niro så jag kör ändå trådat mer ofta än sällan.

Jag lyckas också glömma bort att telefonen ligger i det facket hälften av gångerna och har svärandes fått gå tillbaka och hämta den. Det går knappast att beskylla bilen för dock

Jag har ingen aning och det är lite min synpunkt också, Ska man åka så kort sträcka har jag nog med batteri, både i mobilen och bilen

I min passat GTE så kommer det upp "Glöm ej mobiltelefonen" i infotaiment-skärmen när jag stänger av bilen. Ändå ligger den som oftast kvar i mittenfacket

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom76:

Lite OT men vad är rimligt att en något så när ny Iphone skall ladda trådlöst på 45-60 minuters körning? Tycker att det går tämligen långsamt i min E-Niro så jag kör ändå trådat mer ofta än sällan.

Jag lyckas också glömma bort att telefonen ligger i det facket hälften av gångerna och har svärandes fått gå tillbaka och hämta den. Det går knappast att beskylla bilen för dock

Jo trådlös laddning i bilen är något överskattat i mina ögon, både för att det går trögt och för att man ju liksom måste ha telefonen liggande. Men utformningen på själva laddarna har ju blivit bättre, så att det är mer bara ett litet fack att lägga den i eller en yta att lägga den på och inte bakom någon lucka eller så.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen. Får räkna lite mer på det, men missade helt att parkeringssensor fram inte ingick i grundutbudet. Den här https://www.amazon.se/dp/B08DRHDRNQ var förövrigt riktigt trevlig, roligt tips dev2null!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

GT-line är den modellen som är fullutrustad. Finns billigare alternativ.
Men det är med försäkring, vinterdäck och däckhotell samt Svart färg. Skrev fel det blev 4400kr när jag fick bekräftelsen.

Det är jag med på. Har egentligen bara kollat på konfiguratorn online och då ligger priset på 2999 kr för GT-line för 24 mån. Det var därför jag tyckte det var lite dyrt

Permalänk
Medlem

På tal om E-eniro så har jag nu kört bilen i 6 veckor och sållar mig till skaran som är mycket nöjda med den. Med de senaste 15 åren med Saab 9-3, V70 2,5T, Audi A4, Passat, Nya V60 D4 och en Santa Fe, samtliga bra utrustade, som referens så har jag inte mycket negativt att säga om E-niron.

Den är bra utrustad (Advance plus tech), bekväm att köra, pigg när man vill och mjuk när man vill det. Ganska tyst också tycker jag. Designen utvändigt är ju knappast sportig men inte alls så tveksam som jag först tyckte.

Invändigt så sitter jag bra och jag uppskattar översikten, även om den inte är SUV-hög så att säga. Jämfört med nya generationens elbilar så har E-niron en tämligen traditionell setup med knappar och reglage och det är något åtminstone jag uppskattar. Tycker dock inte att den upplevs som fattig invändigt, tvärtom.

Bagaget är inte mycket att skriva hem om jämfört med tidigare bilar så det får man beakta vid köp men det var ett medvetet val med mindre bil denna gång. Det räcker för mig och precis som någon skrev tidigare så bygger baslådan lite med techpaketet.

På minussidan har jag egentligen bara två saker som stör mig lite. Dels att precis allting genererar någon form av varning och/eller ljudsignal. Det är jag inte van med från tidigare bilar och skulle gärna slippa men det är sannolikt en vanesak.

Det andra är den pianolackade plasten runt handsfacket. Inget fan av pianolackad plast rent allmänt men just det partiet reflekterar solsken som en spegel och det borde man ha märkt och valt bort i mitt tycke.

På det stora hela så är jag som sagt mycket nöjd med bilen så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Det är jag med på. Har egentligen bara kollat på konfiguratorn online och då ligger priset på 2999 kr för GT-line för 24 mån. Det var därför jag tyckte det var lite dyrt

Så är det med alla privatleasingsmodeller. Det ser billigt ut, men ska man väl få till högre mil, vinterdäck etc så sticker priset.
2999kr är med 1000mil, jag har valt 2000mil för jag kommer pendla med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

På tal om E-eniro så har jag nu kört bilen i 6 veckor och sållar mig till skaran som är mycket nöjda med den. Med de senaste 15 åren med Saab 9-3, V70 2,5T, Audi A4, Passat, Nya V60 D4 och en Santa Fe, samtliga bra utrustade, som referens så har jag inte mycket negativt att säga om E-niron.

Den är bra utrustad (Advance plus tech), bekväm att köra, pigg när man vill och mjuk när man vill det. Ganska tyst också tycker jag. Designen utvändigt är ju knappast sportig men inte alls så tveksam som jag först tyckte.

Invändigt så sitter jag bra och jag uppskattar översikten, även om den inte är SUV-hög så att säga. Jämfört med nya generationens elbilar så har E-niron en tämligen traditionell setup med knappar och reglage och det är något åtminstone jag uppskattar. Tycker dock inte att den upplevs som fattig invändigt, tvärtom.

Bagaget är inte mycket att skriva hem om jämfört med tidigare bilar så det får man beakta vid köp men det var ett medvetet val med mindre bil denna gång. Det räcker för mig och precis som någon skrev tidigare så bygger baslådan lite med techpaketet.

På minussidan har jag egentligen bara två saker som stör mig lite. Dels att precis allting genererar någon form av varning och/eller ljudsignal. Det är jag inte van med från tidigare bilar och skulle gärna slippa men det är sannolikt en vanesak.

Det andra är den pianolackade plasten runt handsfacket. Inget fan av pianolackad plast rent allmänt men just det partiet reflekterar solsken som en spegel och det borde man ha märkt och valt bort i mitt tycke.

På det stora hela så är jag som sagt mycket nöjd med bilen så här långt.

Haft min e-Niro (Advance tech plus) ungefär lika länge som dig och jag håller med dig på flera av dina punkter.
Ljudsignal vid uppstart mm skulle man kunna skippa, bra med fysiska knappar istället för endast touch

En sak på minussidan är när man fäller baksätet så är det enkelt att bältet förstör / ger avtryck i sätet även när man försöker undvika det.

Allt som allt en pigg och trevlig bil att köra.

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Blev en Peugeot e208 GT-Line (Svart), 2000mil och 24 månader för 4600kr/mån.

Säljaren sa ungefär 3-6 månaders leveranstid.

Skrivet av Beino:

Det är jag med på. Har egentligen bara kollat på konfiguratorn online och då ligger priset på 2999 kr för GT-line för 24 mån. Det var därför jag tyckte det var lite dyrt

Nice!
Beställde också en igår, gul GT Line, 1500 mil med försäkring och service, allt som allt 3500:-/mån i 24 månader.
Riktigt rolig att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Så är det med alla privatleasingsmodeller. Det ser billigt ut, men ska man väl få till högre mil, vinterdäck etc så sticker priset.
2999kr är med 1000mil, jag har valt 2000mil för jag kommer pendla med bilen.

Aah missade att det var 2000mil per år. Trodde det var 2000 mil på två år. Då förstår jag priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Om det är värt det får du såklart själv avgöra. Själv körde jag på ADVANCE PLUS då jag ville ha allt i det paket (LED-ljus, parkeringssensor fram, dödavinkelvarnare, läder, elstolar etc). TECH-paket har bla bättre ljud men tänk i så fall på att subwofern (baslådan) tar upp plats i bagaget.

Oavsett paket så kan jag tipsa om att komplettera med https://www.amazon.se/dp/B08DRHDRNQ om du vill ha plats för småprylar mittarmstödet.

Hur upplever du att helljuset är på bilen? Rattar själv en Optima PHEV idag, den har ju nästintill obefintligt helljus.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan snåla och köra på friktionsdäck året om .. ? Inte optimalt säkert dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för tipset, och även tack till @Blackie.

Jag kontaktade VW och de gav mig en offert på 13 500:- för eftermontering av backkamera. Jag ska dock kika med Leaseplan först, hoppas de kan ta denna kostnaden in i leasingavtalet. Jag är inte så sugen på att absorbera hela den kostnaden.

Vill inte gå på någon OEM eller annan tredjepartslösning på en leasingbil. Vet aldrig vilka problem till skulle kunna ställa för mig när det är dags att lämna tillbaka.

13 500:- var kanske lite häftigt för en backkamera 😕

För att tydliggöra så håller OEM eftermontering bara till med Original tillbehör om inte något annat efterfrågas
Är man orolig för efterspel (vid leasing) så går det ju alltid att återställa bilen innan man lämnar tillbaka den men jag har aldrig hört något leasing firma klagat på om det tillkommit något extra original tillbehör förutsatt att allt är monterat enligt konstens alla regler, det gynnar ju bara dem när bilen snare skall säljas.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Det där är något jag funderat på med, varför skall hela kostnaden avbetalas av leasingägaren första 3 åren t ex om man leasar på 3 år. Är backkameran värdelös efter 3 år ? Den betingar ju fortfarande ett värde på andrahandsmarknaden om bilen är utrustad med det.

Mer okay vore t ex om 50-60% av kostnaden togs de första 3 åren. Eller något liknande.

Den Marvel R Performance jag beställde skulle kosta c:a 12000 kr för drag / 36 månader (jag skippade det då).
Jag menar att ett drag är garanterat värdehöjande år 4 när de säljer den vidare.