Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

När jag var purung arbetade jag på ett äldreboende och det fanns en och annan som flyttat tillbaka till Sverige när de blev sjuka. Då passade välfärdssverige att bo i.

Någon som är haj på el-installation. Är det lönsamt att sätta upp solpanel endast för att driva en luftvärmepump som AC under sommaren? Kom inte ihåg exakt hur jag räknade men med färdigt paket som detta kostar det 25 000 kr och det skulle ta 1 470 dagar att få kylande AC-ström gratis och räknat på 120 dagar/år skulle det alltså ta 12-13 år.

Beror på livslängden på solcellerna. Vad jag kom ihåg från kursen så tar det ca 15 år att betala av en hel solcellsanläggning, men livslängden var ca 15 år. Ju högre elpris desto snabbare avbetalning.

Även om våra sol timmar är få på vintern så får du lite effekt ändå. Är inte insatt om de du länkar är ett bra märke och om ditt hus har ett bra solläge.
Skulle gissa att det blir en +/- 0 spel utan att sälja överskottet in till nätet igen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Greenely, timspotpris, 199,69öre/kWh.

3513 kr (el) + 1357 kr (elnät) = Tot: 4870 kr

90kvm 30-tals villa utan isolering i Blekinge.
Tur jag installerade 2st LLVP i november

Men ja, all den tid man lägger på att planera sin energikonsumtion, är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på livslängden på solcellerna. Vad jag kom ihåg från kursen så tar det ca 15 år att betala av en hel solcellsanläggning, men livslängden var ca 15 år. Ju högre elpris desto snabbare avbetalning.

Även om våra sol timmar är få på vintern så får du lite effekt ändå. Är inte insatt om de du länkar är ett bra märke och om ditt hus har ett bra solläge.
Skulle gissa att det blir en +/- 0 spel utan att sälja överskottet in till nätet igen.

Finns paneler med 30års effekt och produktgaranti idag. Med normnala elpriser betalar de flesta anläggningar sig själv efter 12 år förutsatt att staten inte får för sig att ändra skattereglerna.

Permalänk
Medlem

Update från mina tidigare poster: Mitt elbolag ville givetvis inte berätta hur dom kalkylerar fram volymvägningen.

Kvarstående fråga, gällande nordpool:
Här finns historisk data, https://www.nordpoolgroup.com/historical-market-data/
T ex kan man då ladda ner priserna under 2021: elspot-prices_2021_hourly_sek.xls

Det intressanta är att dessa priser diffar från det pris man får från deras API, jag sparar ner "morgondagens" priser varje dag.
(Några ören hit och dit)

Exempel: 2021-12-31
Snittpris över timdebitering i api / morgondagens priser: 43,62
Snittpris i filen med historisk data: 44,69

Är det någon som vet vad detta beror på?
Är "morgondagens" priser just bara en uppskattning, och inte det faktiska som sen handlades?

Permalänk
Medlem

Nu kom elräkningen.
Bor i en etta 42kvm och jobbar hemifrån. Får räkningen varannan månad så betalar för november och december i denna.
Förbrukat: 437,75kWh - 1,40kr/kWh.

Elkostnad 490kr
Administrativ avgift 90kr (åt bostadsbolaget)
Summa 580kr
Moms 122,5kr
Öresavrundning 0,5kr

Totalt 703kr.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Bor i hus i stockholms närkrans (bromma), 166m2. 15900kr i elräkning för november och december.
Vet inte kWh i november, men hade 3156 kWh i december.

Permalänk
Medlem

Märkligt utformat förslag, innebär ju att en del, t.ex. el område 1/2 och låga fastpris som ligger på 2000 kWh kommer kunna gå plus på stödet:

"För att få något stöd alls ska hushållet ha förbrukat minst 700 kilowattimmar (kWh) under en månad. Ligger förbrukningen på den nivån blir stödet 100 kronor för den månaden. Om till exempel elförbrukningen hamnat på mellan 1 400 och 1 499 kWh blir stödet den månaden 900 kronor. Mest stöd får hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kWh under en månad. Då blir kompensation 2 000 kronor."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dJj93/elprisstod-bet...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Märkligt utformat förslag, innebär ju att en del, t.ex. el område 1/2 och låga fastpris som ligger på 2000 kWh kommer kunna gå plus på stödet:

"För att få något stöd alls ska hushållet ha förbrukat minst 700 kilowattimmar (kWh) under en månad. Ligger förbrukningen på den nivån blir stödet 100 kronor för den månaden. Om till exempel elförbrukningen hamnat på mellan 1 400 och 1 499 kWh blir stödet den månaden 900 kronor. Mest stöd får hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kWh under en månad. Då blir kompensation 2 000 kronor."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dJj93/elprisstod-bet...

Håller med, SE 1 och SE 2 bör rimligtvis inte få ta del av stödet. Deras priser är ju bara en bråkdel av SE 3 och SE 4.

Landade själv på 1 338 kWh och 4 873 kr för dec, nybyggd villa på 179 kvm i södra Småland. Har rörligt avtal via E.ON.
Jämfört med andra får man nog vara rätt nöjd, har tre ungar så diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går konstant. Eldade dock lite grann när det var som kallast.

Permalänk
Medlem

Ja hela förslaget att koppla det till förbrukningen känns idiotiskt, då det inte ens uppmuntrar till att "spara in på" elförbrukningen. Hade stödförslaget istället vare kopplat till elskatten eller en viss procent av förbrukningen så hade ju även de som förbrukat mindre eller snålat fått en del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Märkligt utformat förslag, innebär ju att en del, t.ex. el område 1/2 och låga fastpris som ligger på 2000 kWh kommer kunna gå plus på stödet:

"För att få något stöd alls ska hushållet ha förbrukat minst 700 kilowattimmar (kWh) under en månad. Ligger förbrukningen på den nivån blir stödet 100 kronor för den månaden. Om till exempel elförbrukningen hamnat på mellan 1 400 och 1 499 kWh blir stödet den månaden 900 kronor. Mest stöd får hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kWh under en månad. Då blir kompensation 2 000 kronor."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dJj93/elprisstod-bet...

Vill inte vara den som klagar men räknade med lite mer än 100 kronor, men man får väl tacka för hjälpen.

Permalänk

Som sagt timpris, (köp när det ligger på 10 öre eller mindre) öppna dörrar och fönster och blås på MAX på allt du har och dra nytta av detta idiotiska bidrag istället.

Slag i ansiktet som alla andra förslag som presenteras av våran regering.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Håller med, SE 1 och SE 2 bör rimligtvis inte få ta del av stödet. Deras priser är ju bara en bråkdel av SE 3 och SE 4.

Landade själv på 1 338 kWh och 4 873 kr för dec, nybyggd villa på 179 kvm i södra Småland. Har rörligt avtal via E.ON.
Jämfört med andra får man nog vara rätt nöjd, har tre ungar så diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går konstant. Eldade dock lite grann när det var som kallast.

Priset må vara billigare - är kostnaden det då? Det är inte en retorisk fråga eftersom jag sitter inte på någon statistik.

Jag kan tänka mig att det är svårare att värma en villa i Kiruna än Malmö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Priset må vara billigare - är kostnaden det då? Det är inte en retorisk fråga eftersom jag sitter inte på någon statistik.

Jag kan tänka mig att det är svårare att värma en villa i Kiruna än Malmö.

Rimligtvis bör husen i Kiruna vara anpassade för deras klimat, dvs rejält isolerade. Men visst har de säkerligen generellt sett högre elförbrukning, men titta på priserna här så är det nästan 3 ggr dyrare i SE 4 än SE 1: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Flyttar man så långt norrut ska man också vara beredd på vad allt en vinter innebär tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det är som nån säger tidigare, Blir lite fel se oss som bor långt upp i "Norrland" som har billigare el pris, Men vi har kan ha minusgrader in till maj och redan i Sluten av augusti kan det krypa under 0.. sen är det inte ovanligt att man har 15-20gr kallt (minst) i flera veckor under vintern,,

Så elförbrukningen är högre för oss.. Så skulle alla ha samma elpris.. skulle det istället bli dyrare för "oss" istället

Permalänk
Lego Master

"Det kommer oftast att ske genom en kreditering på elnätsfakturan, enligt Farmanbar."
Men alltså, okej.
Ingen hjälp med att hantera de galna fakturorna man får nu under vintern, utan en slags kredit på kommande (förhoppningsvis lägre) fakturor, där man generellt inte skulle haft problem att betala. Säg att jag får maxbelopp, 6000kr, för de tre månaderna ifråga. Om jag tittar på en normal månad ligger min faktura från elnätsleverantören under 1000kr/månad. Det betyder att jag kommer ha "gratis" elnät i över ett halvår, under en period där elräkningen inte är ett problem.

Säg en ensamstående som fått ta lån eller skjuta upp andra betalningar för att kunna betala elräkningen i vinter. Man kommer alltså inte få hjälp att hantera den uppkomna situationen NU, utan om ett halvår kommer man få rabatt på elnätsfakturan. Bra där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ja hela förslaget att koppla det till förbrukningen känns idiotiskt, då det inte ens uppmuntrar till att "spara in på" elförbrukningen. Hade stödförslaget istället vare kopplat till elskatten eller en viss procent av förbrukningen så hade ju även de som förbrukat mindre eller snålat fått en del av kakan.

(Lite OT)

Det är väl tvärt-om ganska genialiskt. De fördröjer utbetalningen till sommaren/sensommaren, mitt i valrörelsen och benämner den som "Andersonpengen". Eufori, det regnar pengar från himlen. Vi vill såklart att det skall regna mer pengar även efter valet.

Med sänkt skatt hade det ju varit svårare att göra ett jippo av det.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Vill inte vara den som klagar men räknade med lite mer än 100 kronor, men man får väl tacka för hjälpen.

Vilken hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Säg en ensamstående som fått ta lån eller skjuta upp andra betalningar för att kunna betala elräkningen i vinter. Man kommer alltså inte få hjälp att hantera den uppkomna situationen NU, utan om ett halvår kommer man få rabatt på elnätsfakturan. Bra där.

Låter ju som ett elbolagen är medgörliga med att låta folk dela upp räkningarna och skjuta på en del av beloppet.
Säkerligen med avgift visserligen.

Men ja, jämfört med M-KD förslaget är detta rätt idiotiskt utformat, beroende på elpris nu i slutet av månaden kan jag tjäna på att dra igång ute-bubbeln så jag säkert kommer över 2000kWh (ligger nära gränsen med det avstängt).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Vill inte vara den som klagar men räknade med lite mer än 100 kronor, men man får väl tacka för hjälpen.

Jag kom straxt under 1000 kWh i december så december blir det 300kr. Får väl se vad det landar de andra två månaderna men hade nog klarat mig utan dessa korvören.
Ska man sen inte få stödet förrän om ett halvår så är det helt bortkastat.

De som nu plötsligt fått en elräkning på 20 000kr eller mer kommer tyvärr inte bli hjälpta av att få 6000 i Juni då problemet är här och nu. Dessutom kan de säkerligen räkna med höga elräkningar i både Januari och Februari också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag kom straxt under 1000 kWh i december så december blir det 300kr. Får väl se vad det landar de andra två månaderna men hade nog klarat mig utan dessa korvören.
Ska man sen inte få stödet förrän om ett halvår så är det helt bortkastat.

De som nu plötsligt fått en elräkning på 20 000kr eller mer kommer tyvärr inte bli hjälpta av att få 6000 i Juni då problemet är här och nu. Dessutom kan de säkerligen räkna med höga elräkningar i både Januari och Februari också.

Jag landade på 664kWh, så jag blir utan socialbidraget.

Permalänk

Är det bara jag som tycker att trappan längst ner på aftonbladets "Så blir nya elstödet" är sjukt förvirrande?

"Mest stöd får hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kWh under en månad. Då blir kompensation 2 000 kronor. Men även hushåll som förbrukat mindre än så träffas av stödet, utifrån en trappa."

Jag förstår att man i trappan menar att om man använd mer än 2000kWh/månad under perioden dec-feb så får man maximal ersättning, 6000kr, men jag tycker inte att det framgår särskilt tydligt av tabellen

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

263 öre /kWh från elleverantören, för december 2021.
122 öre / kWh nov 2021.
93 öre / kWh okt
125 öre / kWh sept
91 öre / kWh aug

(Det är då utan skatt, etc etc, detta är -enbart- elkostnaden).

Tittar man här:
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2021/ så låg snittet på
181 öre dec
83 öre nov
65 öre okt
92 öre sept
76 öre aug

Så då får vi:
December: 263-181 = 82 öre
November: 122-83 = 39 öre
Oktober: 93 - 65 = 28 öre
Sept: 125 - 92 = 33 öre
Aug: 91 - 76 = 15 öre

Mao så har påslaget mot snittpriset på nordpool dubblerats under december, och det är det som jag undrar hur det kommer sig.

Diffen kommer ifrån att elpriset låg på 181 öre i dec, sen kommer nätnyttor och andra avgifter för elbolagen, därefter kommer påslag om du har ett sådant och sen moms. Inte fullt ovanligt att dessa avgifter till Svenska kraftnät och dylikt skulle kunnat uppgå till ca 20 öre i dec.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag landade på 664kWh, så jag blir utan socialbidraget.

Beror inte socialbidrag mer på inkomster? Jag trodde inte det var kopplat till elförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Ni är det ju intressant med tanke på vilka tider som råder för just elkostnad, betalada ca 550 för december månad / norrort stockholm

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BasseBaba:

263 öre /kWh från elleverantören, för december 2021.
122 öre / kWh nov 2021.
93 öre / kWh okt
125 öre / kWh sept
91 öre / kWh aug

(Det är då utan skatt, etc etc, detta är -enbart- elkostnaden).

Tittar man här:
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2021/ så låg snittet på
181 öre dec
83 öre nov
65 öre okt
92 öre sept
76 öre aug

Så då får vi:
December: 263-181 = 82 öre
November: 122-83 = 39 öre
Oktober: 93 - 65 = 28 öre
Sept: 125 - 92 = 33 öre
Aug: 91 - 76 = 15 öre

Mao så har påslaget mot snittpriset på nordpool dubblerats under december, och det är det som jag undrar hur det kommer sig.

Skrivet av BasseBaba:

Jag är helt okej med priserna fram till december. Jag har ju legat mellan 15-39 öre mer än snittpriset på nordpool fram tills december, då hoppade det till 82 öre, och det är ju det som är frågan, hur kommer det sig att det är 2-4 gånger(!) högre påslag än vad det varit tidigare, jag tycker det verkar märkligt.

Har givetvis kontaktat bolaget men det är omöjligt att få ett responsivt svar i rådande tider.

I mitt avtal har jag 0:- påslag, så det enda jag kan komma på är ju att dom använder något godtyckligt sätt att räkna fram snittpriset.
I avtalet så står det "inköpskostnad". Kan det vara så att bolaget har misslyckats med inköp och därmed har haft ett högre inköpspris än snitt?
Eller just det att dom köper in mer när det förbrukas mest, så snittpriset blir högre än medelpriset på nordpool eftersom det köps in mer och därmed dyrare el när det har varit dyrt?

Man kan ju argumentera för att man ska vikta vilka timmar på dygnet man använder elen mest, och det är ju oftast då det är dyrare, och då får man ju ett högre snittpris. Därav att jag undrar vad som är "standard" på hur man räknar fram snittpriset.

Normalt sett så betalar man ju rörligt dygnspris. Således kanske du förbrukar energi de dygn då det genomsnittliga dygnspriset är högt. Då blir ditt månadssnitt högt.

Edit: Jag verkar ha missförstått det. Verkar ju faktiskt vara snittmånadspris som avgör.

Tror det är rätt ovanligt att man har genomsnittligt månadspris, inte minst med "noll öre påslag" annars från elhandelsbolaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Diffen kommer ifrån att elpriset låg på 181 öre i dec, sen kommer nätnyttor och andra avgifter för elbolagen, därefter kommer påslag om du har ett sådant och sen moms. Inte fullt ovanligt att dessa avgifter till Svenska kraftnät och dylikt skulle kunnat uppgå till ca 20 öre i dec.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...
(Scrolla ner till avsnittet "Vad är volymvägning av elpris?")

Diffen kommer som sagt från att bolagen använder sig av "volymvägning".
Har fått det bekräftat. Dom ville dock inte berätta exakt hur det kalkylerades.

Priset jag betalade i december var 195 öre per kWh innan alla andra påslag.
Diffen mellan 181 och 195 utgörs av denna volymvägning.

Detta är korrekt, jag har räknat på det själv, och jag hamnar något under 195 öre när jag jämför min faktiska förbrukning per timme mot nordpools timpriser.
Mao så ligger jag alltså lite "bättre" till än deras volymvägda snittkund, men det var marginellt.

Så som jag förstår det så ligger det alltså till såhär:
181 öre i snitt hos nordpool under december 2021 utgår från alla timmar under månaden.
Men eftersom elen är betydligt dyrare under dag/kväll än natt, så är inte 181 öre det pris elbolaget har betalat för det kunderna har förbrukat, eftersom en större del av förbrukninge ligger dag/kvällstid.

Därför beräknar dom snittpriset per månad som vi kunder får betala genom sin "volymvägning", dvs har man en övervikt i förbrukad volym när priset är högre, så blir snittet högre.

Detta makes total sense. Bolagen hade ju förlorat på att ge oss ett snittpris över dygnet när förbrukningen inte är jämn.

Skrivet av DavidtheDoom:

Normalt sett så betalar man ju rörligt dygnspris. Således kanske du förbrukar energi de dygn då det genomsnittliga dygnspriset är högt. Då blir ditt månadssnitt högt.

Edit: Jag verkar ha missförstått det. Verkar ju faktiskt vara snittmånadspris som avgör.

Tror det är rätt ovanligt att man har genomsnittligt månadspris, inte minst med "noll öre påslag" annars från elhandelsbolaget.

Det var en "deal" under första året som kund, 0 öre påslag.

Från länken ovan:

Citat:

De flesta elhandelsföretag använder sig idag av ett volymvägt elpris och inte ett traditionellt rörligt elpris (där börsprisets månadsmedelvärde plus ett påslag för olika kostnader fakturerades).

Det verkar alltså som att bolagen gått över till detta volymvägda pris, istället för börsprisets medelvärde.
Sen har dom ju vanligtvis ett påslag _ovanpå_ det också, men det lyckades jag som sagt förhandla bort i 1 år som "nykund".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...
(Scrolla ner till avsnittet "Vad är volymvägning av elpris?")

Diffen kommer som sagt från att bolagen använder sig av "volymvägning".
Har fått det bekräftat. Dom ville dock inte berätta exakt hur det kalkylerades.

Är det inte bara ett viktat medelvärde (går att läsa om hur det räknas ut). Men det betyder ju att timmarna där det används mest el (och är ju därför dyrast) kommer ha betydligt större påverkan på snittpriset än när det är lågt för det är inte lika stor volym som vägs in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Är det inte bara ett viktat medelvärde (går att läsa om hur det räknas ut). Men det betyder ju att timmarna där det används mest el (och är ju därför dyrast) kommer ha betydligt större påverkan på snittpriset än när det är lågt för det är inte lika stor volym som vägs in.

Så kan det mycket väl vara, men dom sa även att dom tar både område och "kundprofil" i hänsyn.
Mao så kommer ju jag (förmodligen) volymvägas med andra villakunder i mitt närområde, men kanske inte hyresrätt/företag/industier etc.

Därav att det blir väldigt knepigt som kund att härleda _exakt_ hur dom kom fram till just 195 öre.

Ingenjör som man är hade jag tyckt det varit roligt om dom hade bjudit på källdatan och exakt formel. Oklart hur/varför det skulle vara hemligt.

Det är kanske ingen "jättegrej", men skulle kännas rimligt att man faktiskt vet hur priset man betalar kalkyleras.

I teorin kan dom ju slänga på 5 öre per kWh i sin "formel" -> win, medans jag som kund sitter och tror att jag betalar ett ärligt "snittpris".'

Jag är ändå en bit chockad, just eftersom jag trodde att rörligt pris faktiskt var det rörliga priset från Nordpool. I min mening har ju nu hela "rörligt pris"-modellen fått sig en törn, eftersom det verkar helt godtyckligt hur varje försäljare får sätta detta pris.
Mao så kommer man ju aldrig på förhand kunna jämföra X-antal olika återförsäljare och utreda vem som faktiskt är billigast i mitt område eftersom det "rörliga" priset alltid kommer variera med både deras "formel" för vägningen samt deras kunders förbrukning över tid.

Knackar jag på en granne som har rörligt elpris men från en annan leverantör så kommer ju alltså dom med största sannolikhet ha fått ett annat snittpris i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ingenjör som man är hade jag tyckt det varit roligt om dom hade bjudit på källdatan och exakt formel. Oklart hur/varför det skulle vara hemligt.

Det är garanterat en ekonom som ligger bakom beräkningen och de vill aldrig att ingenjörer tittar på hur de fuskar med matte

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så kan det mycket väl vara, men dom sa även att dom tar både område och "kundprofil" i hänsyn.
Mao så kommer ju jag (förmodligen) volymvägas med andra villakunder i mitt närområde, men kanske inte hyresrätt/företag/industier etc.

Därav att det blir väldigt knepigt som kund att härleda _exakt_ hur dom kom fram till just 195 öre.

Ingenjör som man är hade jag tyckt det varit roligt om dom hade bjudit på källdatan och exakt formel. Oklart hur/varför det skulle vara hemligt.

Det är kanske ingen "jättegrej", men skulle kännas rimligt att man faktiskt vet hur priset man betalar kalkyleras.

I teorin kan dom ju slänga på 5 öre per kWh i sin "formel" -> win, medans jag som kund sitter och tror att jag betalar ett ärligt "snittpris".'

Jag är ändå en bit chockad, just eftersom jag trodde att rörligt pris faktiskt var det rörliga priset från Nordpool. I min mening har ju nu hela "rörligt pris"-modellen fått sig en törn, eftersom det verkar helt godtyckligt hur varje försäljare får sätta detta pris.
Mao så kommer man ju aldrig på förhand kunna jämföra X-antal olika återförsäljare och utreda vem som faktiskt är billigast i mitt område eftersom det "rörliga" priset alltid kommer variera med både deras "formel" för vägningen samt deras kunders förbrukning över tid.

Knackar jag på en granne som har rörligt elpris men från en annan leverantör så kommer ju alltså dom med största sannolikhet ha fått ett annat snittpris i december.

Tycker du att du betalar för mycket för 195 öre inkl moms för el? Antar att du ny syftar på elhandelspriset exkl elnätspriset? Det är ju billigt! Nordpools pris för Dec var ju runt 176 öre per kwh och räknar man på moms så blir det 220 öre per kwh.

Jag betalade runt Nordpools genomsnittspris per kwh för elen. Har rörligt och då har jag även rabatt plus att den elhandelsbolaget jag har är bland de billigaste.

Skrivet av DavidtheDoom:

Normalt sett så betalar man ju rörligt dygnspris. Således kanske du förbrukar energi de dygn då det genomsnittliga dygnspriset är högt. Då blir ditt månadssnitt högt.

Edit: Jag verkar ha missförstått det. Verkar ju faktiskt vara snittmånadspris som avgör.

Tror det är rätt ovanligt att man har genomsnittligt månadspris, inte minst med "noll öre påslag" annars från elhandelsbolaget.

Det är inte ovanligt utan vanligt att elhandelsbolaget beräknar ett medelvärde av snittpriset för hela månaden. Var har du fått att de inte gör det? Eller menar du att det är ovanligt att elhandelsbolag inte lägger påslag på spotpriset de köper från nordpool?