PTS: "Bahnhof måste följa reglerna eller böta fem miljoner kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså jag förstår vad du är ute efter, men det är inte på något sätt mer okej att vem som helst får veta vilken adress som min dator är på än att de får veta vilken adress jag är på. I praktiken samma sak. Man kan ju märka ord om man vill, men det är tillför liksom inget till diskussionen.

Du är ju den enda som känner till hur många personer som använder dina anslutningar, servrar på internet har ju ingen aning om det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Du är ju den enda som känner till hur många personer som använder dina anslutningar, servrar på internet har ju ingen aning om det.

Nä, precis, därför kommer jag förknippas med vad andra gör på nätet genom min anslutning. Spelar ingen roll att det är fel, det kommer de göra ändå.

Iofs skulle jag kunna skriva över min Internetanslutning på min fru istället men det löser inte problemet, det gör bara att hon får det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, precis, därför kommer jag förknippas med vad andra gör på nätet genom min anslutning. Spelar ingen roll att det är fel, det kommer de göra ändå.

Iofs skulle jag kunna skriva över min Internetanslutning på min fru istället men det löser inte problemet, det gör bara att hon får det istället.

Ja jag hänger inte med i dina tankegångar och hur du kommer fram till det du gör. Jag får finna mig i denna slutsats, tack!

…och du, jag tycker det är dålig hyfs att säga att jag inte tänkt igenom mina inlägg eller att jag märker ord. Du får finna dig i att andra tänker annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte. Men bara det att jag inte kan föreställa mig ett sådant syfte eller se någon mening i att föra ett sådant register hindrar ju inte polisen från att göra ett ändå.

Någon polis kanske föreställer sig att det är "bra att ha" den här sortens uppgifter om man ska söka misstänkta IP-adresser i framtiden.

Tycker du polisen ska förbjudas att hämta information i sina utredningar om det förekommer uppgifter om personer utöver den direkt misstänkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Om vi ponerar att man bygger så att "alla" kunderna som finns i en hel stad delar på samma IP adress till internet. Vid misstanke om brott enligt polisen delas denna information ut. Dva alla kunder som företaget har i en stad. Hur ska det kunna knytas ttill en viss person då?
30 000 kunder, med familjer (dvs inte bara abbonemangsinnehavare) nyttjar denna adress. Hur ska man då kunna knyta brottet till en person? Känns ju verkligen inte rättsäkert. Snacka om nål i höstack.

Om all information de har är enbart en IP-adress lär väldigt lite hända. Men säg att polisen letar efter Mr.X som skrivit meddelanden på IP-adress X och Y, kanske till och med Z. Blir inte så svårt att matcha namn nu om de får ut flera listor.

De gånger jag har pratat med polisen så behöver de löjligt mycket information för att knyta någon till ett brott. Så att de slumpmässigt skulle sätta dit en helt oskyldig människa vet jag inte hur de lyckas med i så fall. Då är det snarare korrupta poliser och planerade bevis.

Till exempel hade vi problem med inbrott i garagen, "Finns det filmbevis när de bryter sig in i bilen? Nehe, nej, det var ju synd, vi kan inte göra något trots att vi ser att de går in i garaget med kofot och vrider kamerorna.".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Tycker du polisen ska förbjudas att hämta information i sina utredningar om det förekommer uppgifter om personer utöver den direkt misstänkta?

Inte generellt, nej. I det här specifika fallet så är det inte orimligt att kräva att polisen kräver ett portnummer av den som loggar data för att undvika att mer data än nödvändigt röjs.

Det leder i förlängningen till att man hittar rätt uppgifter enklare och att onödiga ovidkommande uppgifter inte lämnas ut.

Ny teknik kräver att samhället anpassar sig, och det bygger på att någon säger ifrån när de gamla sätten inte funkar längre

Permalänk
Medlem

Är de okej att prata iaf lite politik när det gäller en sånhär sak?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Är de okej att prata iaf lite politik när det gäller en sånhär sak?

Nej skulle jag säga, man blir fort pissnödig här på Swec så fort det ordet nämns eller antydas.
Du får nog göra en post på Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och som serverdrivare tycker jag det är rimligt att om du vill använda min tjänst så berättar du vem du är.

Du är då min kund. På mitt "riktiga" jobb så vet jag vem alla mina kunder är.
Alla kunder som är "riktiga" kunder har ju identifierat sig. Kunder som kommer in från gatan är det såklart lite annorlunda med, och vi behöver inte gå in närmare på det. Men principen är att du inte aktivt döljer vem du är.

Som internetanvändare tycker jag det är helt orimligt att serverägare ska veta vem jag är utan att jag aktivt berättar det för dem.
En vanlig dag av surfande ansluter jag till säkert ett par hundra servrar, är det rimligt att alla dessa ägare (som jag ej vet vilka de är) ska få reda på min identitet?

Det är som att gå runt på ett köpcenter och tittar i butiker. Även om man inte köper något ska man bli identifierad av varenda butikägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad polisen får reda på här är ju om någon maskin i hemmet varit uppkopplad mot nätet vid en viss tidpunkt. Jag som Bahnhof-kund känner inte direkt att min integritet blir kränkt om mitt namn finns med i en lista med andra som delat samma IP. Det inkräktar då inte särskilt mycket på privatlivet om polisen får veta vilken operatör jag har och att någon maskin i hushållet varit uppkopplad vid en viss tidpunkt. Särskilt när den informationen inte ens får sparas.

Jag är för övrigt mot datalagringsdirektivet och tycker integritet är viktigt men det här lutar mer att slåss mot väderkvarnar.

Förstår dock inte hur så pass bred information kan vara relevant i en brottsutredning. Börjes dator har varit ansluten till internet och haft IP x.x.x.x, och? Det bevisar ju inget om vad Börje gjort, när Börje skulle ha gjort det, eller ens om Börje var hemma när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag kan tycka att ip-adresser borde vara lika publika som fysiska adresser i samhället, sen om man väljer att dölja sig med diverse tjänster är ju en annan femma. Känns främmande att internet ska vara någon frizon för ”aktiviteter”.

Med tanke på mängden labila människor som uttrycker en önskan om att nyttja våld både mot en själv och ens familj för att man vinner över dem i något spel alternativt inte presterar som de vill i något lagspel så ser jag ändå ett värde i att sådan information inte är publik.

Permalänk
Medlem

även om vi skulle förutsäga att nu bahnhof skulle ge polisen ALL info som behövs, då kommer jag förutsäga att ALLA IT-brott löses också.

idag så löses knappa 1% av alla IT-brott. jag vet när jag för länge sedan fick leka detektiv där en anställd blev id-hackad och det köptes i hans namn för 100k pengar och utöver. jag tog reda på ALLT, även personen namn, gav hela paketet till polisen, där de behövde bara bekräfta allt och arrestera honom.

Vad blev det, utredningen läggs ner. Om det ser ut så här så hejar jag på BAHNHOF !!

Permalänk
Skrivet av HTMLS:

Det är orsaken varför jag än idag är kund hos dem...
Kan lika gärna gå över till tele2 för mer fördelaktiga abonnemang annars.

Samma här. Och till de som hänvisar till "lagen" skulle det vara intressant att följa dem under en dag för att se hur många gånger de bryter mot någon trots att de egentligen vet om att de gör det.

Själv tycker jag att det är självklart att mitt internetföretag inte delar ut till polisen vad jag har gjort på nätet bara för att de misstänker någon annan i min fastighet.

Permalänk

Om PTS kan göra så att CGNAT blir ekonomiskt omöjligt att nyttja så tycker jag de har gjort världen en stor tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Heja Bahnhof. Korkade lagar ska man inte följa!

Har du exempel på fler korkade lagar man inte ska följa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Med tanke på mängden labila människor som uttrycker en önskan om att nyttja våld både mot en själv och ens familj för att man vinner över dem i något spel alternativt inte presterar som de vill i något lagspel så ser jag ändå ett värde i att sådan information inte är publik.

Nu är jag inte insatt i dagens spel, men exponerar du din ip mot alla du spelar emot?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisj:

Med tanke på mängden labila människor som uttrycker en önskan om att nyttja våld både mot en själv och ens familj för att man vinner över dem i något spel alternativt inte presterar som de vill i något lagspel så ser jag ändå ett värde i att sådan information inte är publik.

Skrivet av Sysop:

Nu är jag inte insatt i dagens spel, men exponerar du din ip mot alla du spelar emot?

Det finns ingen teknisk anledning att dela sin ip med andra spelare så det beror på om spelet är skrivet så eller inte, man behöver bara ansluta till spelservern.

Skrivet av mobproduktion:

Samma här. Och till de som hänvisar till "lagen" skulle det vara intressant att följa dem under en dag för att se hur många gånger de bryter mot någon trots att de egentligen vet om att de gör det.

Själv tycker jag att det är självklart att mitt internetföretag inte delar ut till polisen vad jag har gjort på nätet bara för att de misstänker någon annan i min fastighet.

Frågan från polisen var inte om att de skulle tala om vad du gjort utan om vilka som delat en viss ipadress. Uppgifterna om vad du gjort på nätet skulle polisen kunna köpa av nått av de stora spionföretagen som loggar allt typ Google och Microsoft som har både webbläsare och operativsystem som spårar dig förutom "tjänster" andra använder på sina sidor men även Apple och Facebook är ganska effektiva på att spionera. Om vi ger polisen högre anslag kan de köpa uppgifterna i stället från de verkliga integritetsinkräktarna.

Skrivet av Djurmamman:

Om PTS kan göra så att CGNAT blir ekonomiskt omöjligt att nyttja så tycker jag de har gjort världen en stor tjänst.

Ja det vore verkligen bra om det kom ett krav (på EU nivå) för det går löjligt långsamt med övergången til ip v6

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Man hänvisar till en förordning (som kommer från en lag) här ovan och den skall följas i ett rättsamhälle, det är inte upp till ett företag att leka åklagare/domare/lagråd. Är man inte nöjd med sakernas ordning så kan man ju alltid JO-anmäla.

Du kan inte ens peka ut en enskild abonnent tekniks utan portnumret.

Hur svårt ska det vara att förstå att verkligheten inte bryr sig ett skit om vad någon tycker så länge förutsättningarna för att ens ge ett svar inte existerar.

Permalänk
Medlem

tycker bahnhof ska tillsätta en "utredning" och sedan ignorera allt kjäbbel och låta det rinna ur sanden precis som regeringen gör när nån högt uppsatt minster/politiker blir tagen med byxorna nere, noll konsekvenser alltid är den svenska modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så om jag vittnar om att en bil med reg-nummer ABC12? (såg inte/glömde sista tecknet) körde över och dödade min fru, så kan inte polisen kolla alla bilar som börjar med de fem tecknen i bilregistret? Om vi nu ska vara analoga...

Din bils regnr är inte personuppgifter som en IP-adress är .

Jag förstår din analogi (?), men just när man pratar IP-adresser så går det inte komma runt det - Det är en personuppgift oavsett, och skall skyddas därefter.
Det är sannolikt här det klämmer, då företag som Telia inte har några problem med att dela ut personuppgifter till danska advokatbyråer eller andra företag, hade du gjort detsamma med personnummer, ID-kort eller övrigt hade det varit rätt grova brott (...trots att de tillhör samma lag).

Edit*

FEL AV MIG - scrollade inte ens.
En bils regnr är en personuppgift, jag är korkad!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Din bils regnr är inte personuppgifter som en IP-adress är .

Jag förstår din analogi (?), men just när man pratar IP-adresser så går det inte komma runt det - Det är en personuppgift oavsett, och skall skyddas därefter.
Det är sannolikt här det klämmer, då företag som Telia inte har några problem med att dela ut personuppgifter till danska advokatbyråer eller andra företag, hade du gjort detsamma med personnummer, ID-kort eller övrigt hade det varit rätt grova brott (...trots att de tillhör samma lag).

Edit*

FEL AV MIG - scrollade inte ens.
En bils regnr är en personuppgift, jag är korkad!

Men du resonerar lite underligt, alla ska följa lagen och ogillar man lagen så bör man arbeta politiskt för att åtgärda problemet (lagen), att Telia lagrar mer data än Bahnhof har inte direkt med saken att göra, båda företagen lagrar minst vad de måste och Telia lite mer men ändå saker som är tillåtna att lagra.

Det du egentligen vill ha är en lag som förbjuder operatörer att lagra uppgifter som idag är tillåtna att lagra eller kanske en ändring av upphovsrättslagarna.
Men ingen ska agera utanför lagarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

tycker bahnhof ska tillsätta en "utredning" och sedan ignorera allt kjäbbel och låta det rinna ur sanden precis som regeringen gör när nån högt uppsatt minster/politiker blir tagen med byxorna nere, noll konsekvenser alltid är den svenska modellen

Alltså, Bahnhof är inte riksdagen. Hur hade du tänkt dig att det här skulle gå till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djurmamman:

Om PTS kan göra så att CGNAT blir ekonomiskt omöjligt att nyttja så tycker jag de har gjort världen en stor tjänst.

CGNAT är ett jävla skit, men det finns tyvärr inte nog med IP-adresser åt alla. Lösningen på detta är IPv6, men det saknas totalt några incitament att stödja det.

För IPv6 ska kunna ersätta IPv4 helt måste stöd för IPv6 finnas i:

- Operativsystem (inte ett problem 2022)
- Applikationer (väldigt många fungerar, inte riktigt alla)
- Servrar på nätet (ganska dåligt med detta, det är merarbete att implementera IPv6 och kräver i vissa fall extra licenser, eller stöd i hårdvara, detta av egen erfarenhet)
- Klienter på nätet (kräver att detta stödjs av ISP, eventuiell kommunikationsoperatör, och även av kundens router. Många svenska KO stödjer inte IPv6, och många routrar ute i handeln stödjer IPv6, men där måste man aktivt aktivera det om man vill använda det)

Det finns inga som helst incitament för de som driver servrar att stödja IPv6. 100% av klienterna stödjer IPv4, bara en bråkdel stödjer IPv6. Du vinner ingenting, förutom möjligen lite prestanda, på att stödja IPv6. Det är ofta inte incitament nog för utvecklingstiden. Som ett exempel, Sweclockers stödjer inte IPv6.

Det finns inte heller något riktigt incitament för kommunikationsoperatörer att stödja IPv6. De har en monopolställning mot enskild kund, på det sätt att det är väldigt svårt för kunden att byta kommunikationsoperatör. (Hela systemet med KO är också ett jävla skit, med skenbar valfrihet, men det hör inte hit.)

Enskilda ISP-er kan stödja IPv6, då de kan se det som en slags fördel jämfört med andra konkurrenter, men det förutsätter också att ISP:erna konkurrensutsätts på riktigt, vilket inte är fallet på alla adresser.

Routertillverkare har inte heller något riktigt incitament att slå på IPv6 som standard. 100% av nätets tjänster når man med IPv4,
och det finns många olika sätt att köra IPv6 till hemmet. Att lägga till i "wizarden" att konfigurera IPv6 skulle bara göra routern svårare att konfigurera för den tekniskt oinsatte, och den tekniskt insatte vet antagligen hur man gör ändå, så det räcker så. (Här kan ISP:er som erbjuder sina egna routrar göra en del, vilket de också gör, men det är långt från alla som köper sin router av sin ISP.)

Att förbjuda CGNAT lägger alltså ett incitament på helt fel ställe, nämligen på ISP:erna. CGNAT-utrustning är dyrt, det är inget ISP:er vill köpa. Det gör de bara för att alternativet är att köpa svindyra IP-adresser på marknaden. ISP:er i allmänhet gör redan väldigt mycket för att stödja IPv6 för att vi ska kunna fasa ut IPv6. Resultatet blir bara att priserna på de IPv4-adresser som finns på marknaden trappas upp ännu mer. I slutändan blir det vi som kunder som betalar, både genom att finansiera inköp av IPv4-adresser, och även genom att stänga ut konkurrenter från marknaden.

Vill man få fart på IPv6 på riktigt så är det snarare så att det krävs lagstiftning som tvingar även de som driver servrar och säljer hemmaroutrar att konfigurera IPv6 för publikt åtkomliga tjänster. Det kommer sannolikt inte att hända.

Permalänk

Jon Karlung har kommenterat PTS beslut på Twitter.
https://twitter.com/JonKarlung/status/1483563391310573569?s=2...

Permalänk
Medlem

Dom få gångerna jag har hjälpt till i ett polisärende så har det varit på specifik bostadsadress eller IP-adress.
Får en känsla att många drar värsta scenariot i denna tråd med massövervakning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Dom få gångerna jag har hjälpt till i ett polisärende så har det varit på specifik bostadsadress eller IP-adress.
Får en känsla att många drar värsta scenariot i denna tråd med massövervakning.

Du är den första som nämnt massövervakning över huvud taget i den här tråden?

De främsta invändningarna som förekommit i tråden är att folk inte vill bli utpekade som misstänkta hos polisen bara för att de råkat dela IP-adress med någon som utreds för brott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Dom få gångerna jag har hjälpt till i ett polisärende så har det varit på specifik bostadsadress eller IP-adress.
Får en känsla att många drar värsta scenariot i denna tråd med massövervakning.

Tänker direkt på FRA-lagen som "bara skulle övervaka utlänska misstänkta" till att massövervaka icke misstänkta svenskar
https://nyadagbladet.se/it-overvakning/regeringen-vill-ha-avl...

Citat:

Regeringen vill se ny lagstiftning som bland annat innebär att polisen ska kunna avlyssna och kameraövervaka människor – även om de inte är misstänkta för några konkreta brott. Kritiker pekar på att denna typ av utökade tvångsåtgärder kan missbrukas och att de bryter mot grundläggande medborgerliga rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte generellt, nej. I det här specifika fallet så är det inte orimligt att kräva att polisen kräver ett portnummer av den som loggar data för att undvika att mer data än nödvändigt röjs.

Det leder i förlängningen till att man hittar rätt uppgifter enklare och att onödiga ovidkommande uppgifter inte lämnas ut.

Ny teknik kräver att samhället anpassar sig, och det bygger på att någon säger ifrån när de gamla sätten inte funkar längre

Så vad skiljer det här från andra fall?

Det sker ett personrån vid en bankomat. Exakt tidpunkt är lite oklart. Brottsoffret var full och blev såklat skärrad när det hotades med både kniv och pistol. Det finns två bankomater på samma gata och brottet kan ha skett vid vilken av dem.

Om du är konsekvent i ditt ställningstagande bör inte polisen få begära ut övervakningsfilmerna då det med säkerhet kommer kunna identifieras personer som inte hade något med brottet att göra.

Men det är alltså just vid IP-adresser skon kämmer? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte, PTS vill alltså att Bahnhof ska göra något som är omöjligt för vem som helst som kör CGNAT att göra?

Det är omöjligt att identifiera en specifik abbonent om det är en extern CGNAT-adress, om man inte även samlat in information om portnummer. Har man en tidsstämpel, portnummer och IP-adress, så går det i teorin att identifiera en enskild abonnent.

Saknas information om portnummer i underlaget är det helt omöjligt för operatören att ta fram sådan information. Det gäller inte bara Bahnhof utan samtliga operatörer som använder CGNAT.

Det enda Bahnhof skulle kunna göra rent tekniskt vore att lämna ut information om samtliga abbonenter som möjligen hade använt denna IP-adress under den perioden. Frågan är om det går legalt.

Exakt min tanke med, spelar ingen roll hur hur mycket ISPerna lagrar, utan det externa portnummret på kommunikationen kan man aldrig knyta den till en viss IP/abonnent på insidan av NATen. Möjligen kan de spåra på host IPn ute på nätet som man kommunicerat med då den skulle även finnas på insidan av NATen om dessa paket loggades. Men om då två dateror på insidan har kommunicerat med samma host på nätet blir det ju svårt igen, och det kan man ju heller aldrig bevisa att de inte är två olika abonnenter utan att ha vilken abonnent som haft vilket portnr externt. Så de låter som lite skitsnack att portnr ej ska behövas vid spårning. Och jag ser inte heller varför det skulle va så viktigt att kunna spåra utan portnr, det är ju inte dålt på något vis om man väl snappat upp paket man är intresserad av att veta vem som är skyldig till. Möjligen är denna skrivning bara är en tekniktermsförbistring helt enkelt...

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du är den första som nämnt massövervakning över huvud taget i den här tråden?

De främsta invändningarna som förekommit i tråden är att folk inte vill bli utpekade som misstänkta hos polisen bara för att de råkat dela IP-adress med någon som utreds för brott.

Men tänk så här. Det sker en skjutning, du är på området där det sker med din bil och kör iväg av rädsla.
Din bil fångas upp av vittnen eller kamera. Polisen är intresserad av din bil efter som den var på plats och säkerligen markeras den som misstänkt med tanke på omständigheterna.
Du blir inkallad till förhör och kan avskrivas därefter. Är det inte samma sak med IP-adress om du nu råkar dela IP-adress med en misstänkt?

Anledningen till jag skrev massövervakning var för det diskuterades register i tråden.