Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjO
Nej självklart inte, men ta en ny actionfilm till exempel. Om ingen skulle gå och se den på bio eller betala vad det kostar att köpa den på DVD vad skulle det då bli för skådisar? Effekter och annat ska vi inte ens börja fundera på att ha med i filmen.

Sänk skådespelarnas löner lite blygsamt till säg, ett par hundra gånger en normal lön, gör -bra- filmer utan att slösa 90% av budgeten på specialeffekter, och sänk priserna på dvd/bio med 80%. Skulle lösa problemen du räknat upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Ja, med den motiveringen så måste du ju ha rätt.

Jag har upprepat det i varenda diskussion om piratkopiering, så det är bara att söka. Orkar inte dra det om och om igen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
funderar på detdär med att dom går in på ställen och laddar ner för att sedan sätta dit dom dom laddar ner av.

På många hubbar på DC står ett medelande i denna stil när man loggar in.

You may not enter this hub if you are affiliated with, represent, or are visiting on behalf of;
(1) Any form of law enforcement agency.
(2) Any software corporation.
(3) Any type of Internet Security Expert or hacker.

Då bryter väl dom mot någon lag om dom går in där?

Med samma resonemang anser du då att det är olagligt att gå in i en lägenhet som osar av mäsk bara för att han som bor det skrivit en skylt där det står att polisen inte äger tillträde?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Med samma resonemang anser du då att det är olagligt att gå in i en lägenhet som osar av mäsk bara för att han som bor det skrivit en skylt där det står att polisen inte äger tillträde?

Det är det som är det intressanta.. APB är inte polisen, även om de låtsas vara det.
Privatpersoner får definitivt inte bryta sig in varhelst det luktar mäsk.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Anledningen till att antipiratbyrån finns är ju helt klart att de vill få monopol på sin verskamhet så de kan tanka barnporr i fred, sånt folk är det som jobbar där *lovar*.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

MjO: Förstår helt och hållet ditt resonemang, men jag tror faktiskt ekvationen skulle gå ihop i slutändan ändå.

Jag slår vad om att det skulle säljas tre-fyra gånger så många skivor som idag, om varje skiva kostade 50 spänn. Samma sak med film. Om priserna skulle dumpas, skulle försäljningen öka rejält.

Inga bevis? Nej, det har jag förstås inte. It's never been tried. Men å andra sidan, börjar det inte bli dags för branschen att prova något nytt? Det är ju pinsamt uppenbart att dagens koncept inte funkar.

/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Priser på cd-skivor av olika skivbolag är samma.
Priser på filmer av olika filmbolag är samma.
Biljetter på olika biografer kostar samma.

Kartellverksamhet?

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Med samma resonemang anser du då att det är olagligt att gå in i en lägenhet som osar av mäsk bara för att han som bor det skrivit en skylt där det står att polisen inte äger tillträde?

Vi pratar som sagt inte om polisen.

Permalänk
Medlem

Nej vi pratar om att en "lekman" inträder lägenheten och skvallrar till polisen att där finns diverse ting och objekt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viking1010110
Jag köper mycket, mycket mer musik och film nu än när jag inte tankade från nätet då jag nu vet vad jag får. Innan jag började tanka musik så lyssnade jag i stort sett aldrig på någonting, radio ibland möjligtvis, nu köper jag 2 CDs i månaden, minst. Jag köper ALDRIG musik jag inte tidigare lyssnat igenom, och lättaste sättet att göra det är att tanka från nätet.

Håller med. hade jag inte lyssnat på orbital, ian pooley eller tortoise så hade jag aldrig köpt någon skiva. köper mycket mer skivor nu än jag gjorde förut. Så.. det är väl bra för de giriga skivbolagen?

Permalänk
Medlem

Diskussionen i sig är inte speciellt intressant då de produkter som har stort komersiellt genomslag, må det bero på kvalitet eller marknadsföring, slår igenom och säljer stort oberoende av piratkopieringen. Detta gäller såväl film och musik som spel. Det faktum att både musikförsäljningen och framförallt spelförsäljningen ökar explosionsartat världen över verkar vara mindre intressant för utvecklare och distributörer, i jämförelse med att var gemene man numera enkelt kan få tag på det mesta utan att betala för det.
Just det, att vem som helst kan ladda hem album och filmer, uppbjuder till ytterligare ett problem, då ett i samme Svenssons ögon "legaliserat" beteende nu ska klassificeras som illegal piratkopiering. Att illegalisera något som ur samhällets synvinkel ses som legalt leder alltid till problematik och om man ser till historiska skeenden brukar dessa företeelser sluta med att staten böjer sig för folket och väljer att legalisera ändå, vilket jag är övertygad om kommer ske inom ett par år. Det går inte att upprätthålla en lag gentemot något som inte ses som ett brott i medborgarnas ögon. Se till 80-talet, kassetterna och blandbanden - skivbolagen och dess organisationer fick spel och skulle stämma den och den för det och det, men allt rann ut i sanden eftersom ingen brydde sig helt enkelt - precis som nu.

Visa signatur

Rullar med Yahognyklicken...