Följ Black Week på SweClockers

Vilket meshnätverk i 1800talshus med tjocka väggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur rädda är folk för sin fru igentligen? Oh nej en kabel syns. Frugan tycker inte om det. Nä hon gillar nog inte heller när hennes netflix inte funkar. Eller tonåringarna skriker för att internet suger o dem blir kickade pga lagg för dåligt wifi.
Hur svårt är det att säga till frun att: Ja vi behöver dra nåra kablar. Så är det bara. Du får stå ut.
Eller bestämmer hon allt i huset? Hur piskad kan man va?
(Finns på tok för många trådar om att dem inte få dra nå sladdar för frun inte gillar det, fattar inte.)

Jag tror inte frun är så stort problem. Det är nog mer att mannen inte har lust att dra kablar. Då är det så bekvämt att skylla på frun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

nä, men jag får anta att ni inte varit gifta i 20 år heller.

Jag ger upp.
Det är lite som att jag frågade vilken som var den bästa cykeln och alla ger mig svar om bilar.
Dessutom förklarar man varför det är "piskat" att cykla. (grow up)

tack till er som faktiskt svarade utan att vara passiv-aggressiva.

du frågar lite hur du ska köra bil över en gångbro om vi nu ska prata bilar o cyklar.

tjocka antagligen betong eller sten väggar o wifi går inte ihop.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du behöver en hyfsad länk mellan de två våningarna.

De flesta meshsystem har inte en dedikerad backhaul, en dedikerad WiFi-brygga kan då vara lösningen. Eftersom du inte vill dela med dig av förutsättningarna kan du dock inte få några bättre råd. Själv har jag inget problem att dra kabel i hyresrätt för övrigt.

Ofta ordnar BRF ett lägenhetsnät för övrigt, och om det är två våningar drar man då minst en kabel från våningen med inkommande till andra. Vill de inte stå för det får de väl ge OK för att en elektriker bygger nät (och brandsäkrar) åt er, eller så får ni experimentera lite och testa er fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Jag ger upp.
Det är lite som att jag frågade vilken som var den bästa cykeln och alla ger mig svar om bilar.

Det som är skrivet är korrekt men det är du som inte vill acceptera det eftersom "att dra sladdar" är inte det svaret du vill höra, fast det egentligen är den enda rimliga alternativet om du skall ha fungerande och stabilt nät.

Du _kan inte_ penetrera genom väggar med WiFi om det är hög dämpning genom dessa.

För att dra situationen lite till sin spets med väggar som dämpar väldigt mycket:

Fattas det 40 dB för att fungera bra genom väggen med befintliga AP så måste du öka uteffekten 10000 gånger, och då en AP idag får sända max 200 mW EIRP (ca 100 mW på SMA-kontakten) lagligt och detta gånger 10000 motsvarar ungefär sammanlagd RF-effekt av 3 KW på en AP med 3 antenner - sedan måste du matcha effekten åt andra håll också med 3 kW RF från din Laptop antenner... - jag skulle säga att saker kommer att riskera brinna i dess närhet...

3 dB är faktor 2 gånger, 6 dB är faktor 4 gånger, 9 dB är faktor 8 gånger, 10 dB är faktor 10 gånger, 20 dB är faktor 100 gånger 30 dB är faktor 1000 gånger, 40 dB är faktor 10000 ggr osv. i uteffekt - räkna själv och inse att det inte räcker 'dubbla effekten' på en AP med olaglig uteffekt för att lösa problemet då 'dubbla effekten' bara ger 3 dB ökning i signalstyrka och är ingenting om det är 40 dB som fattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Nä inga kablar tyvärr, det är nästan omöjligt, så det är bara wifi som gäller.
(som sagt för tjocka väggar + 1800tal gör det väldigt knepigt)
Vi är hänvisade till att ha ett så bra wifi som möjligt.
Till och med porten från leverantören sitter på sämsta tänkbara ställe.
Så det får gärna vara snyggt också (tänk fru-vänligt)

Du kan aldrig få i närheten av den prestandan och pålitligheten med radio, hur dyra grejer du än köper. Betydligt billigare att ta dit en elektriker som kan visa hur det kommer se ut och vad det kommer att kosta att dra kabel. Längs med golvlister är knappt synbart och säkerligen finns det lite koppartråd från Telia kvar på så sätt som ni inte stört er på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Kanske borde sagt: det är en bostadsrätt. Alltså mer begränsat i fråga om vad man får/kan göra.

Men, jag hör vad ni säger. Bästa är nog att ta hit en installatör som har en större verktygspalett.
Jag kan se hur jag ska kunna dra kablar mellan våningarna (det finns i princip redan) men därefter tar det stopp.
Kabelrännor kommer inte på fråga av estetiska skäl. (fru)
Borra i taket inte ok heller (brf)

om jag ändå vill ha mesh: Som jag uppfattat det så är asus:arna inte ritkigt gjorda för den här samtidiga belastningen.
Mao hjälper det inte om jag skaffar fler.

Ett alt kanske kan vara att skaffa senare lite starkare Asusar som kan använda de befintliga som AP?

Jag bor i hyresrätt från 1905, har dragit längs med de enorma golvlisterna, dörrkarmar och stuckatur, vet du det inte skulle du aldrig tänka på det, gäller även mina bakhögtalare i vardagsrummet, vid det här laget är ju dessutom det mesta övermålat. Antar att du har samma problem som mig, hönsnät och vass som isolering blandat med cement, hönsnätet är boven och blockerar effektivt all radio. Hatar utanpåliggande kabelkanaler i plast, ser skitfult ut, jag har spikat all kabel så en fin vit kabel utan text är ett måste. Borra i tak och väggar borde väl inte vara problem om det görs av en installatör? Jag gör sånt utan att fråga, går inte att se efter att jag spacklat ändå.

Typ dessa spik, jag använde dubbelsidiga men dessa fungerar.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju köpa en homeplug på öppet köp för att testa. Funkade i första uttaget för mig fast jag inte tror det är samma fas. Hastighet kan jag inte svara på då det är till värmepumpen så har inte brytt mig. Men värt ett försök iaf.

Jag har haft turen att det var draget vp-rör till telefonuttag som jag lyckats utnyttja för uttag, slitigt men det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Jag ger upp.

Din fråga var väl hur du skulle få ett bra WiFi så din familj inte gnäller?

Det du vill göra en inte en bra lösning hur man än vänder och vrider på det. Vad är det för mening att be om råd om du inte är villig att lyssna på vad folk har att säga?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med ett äldre timmerhus med grova väggar och två våningar där nya ledningar inte får dras. Löste sig bra med TP-Link Deco, tre enheter placerade på lämpliga ställen. Detta tack vara att golven inte var så dämpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag hade samma problem med ett äldre timmerhus med grova väggar och två våningar där nya ledningar inte får dras. Löste sig bra med TP-Link Deco, tre enheter placerade på lämpliga ställen. Detta tack vara att golven inte var så dämpande.

Tack! Ska kolla in.
Med lite tur är det samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Din fråga var väl hur du skulle få ett bra WiFi så din familj inte gnäller?

Det du vill göra en inte en bra lösning hur man än vänder och vrider på det. Vad är det för mening att be om råd om du inte är villig att lyssna på vad folk har att säga?

Svarar på din som ett samlat svar till alla med liknande kommentarer:

Om jag hade kunnat dra kablar på ett vettigt sätt så hade jag såklart gjort det.

Mesh kanske inte alls är den bästa lösningen, men om du läser så frågade jag inte efter det optimala.
Jag frågade efter en bättre lösning. Givet de förutsättningar jag har.

Det är som att ignorera budget när någon frågar om datorköp.
Visst en dator för 30000 är sannolikt mycket bättre än en för 8000, men om man nu bara har 8' så är det inte hjälpsamt att rekommendera något annat. Även om det såklart ÄR bättre.

Permalänk
Medlem

vill också slå ett slag för TP-link:s Deco produkter. har använt både x20 och m5 och de funkar väldigt väl även i stora hus. Kan man inte dra kablar mellan dem är den bästa lösningen att köpa kanske 4-5 st (om det behövs) och sätta dem på ett sätt så de kan "se varandra". dvs står du vid en accesspunkt ska du kunna se nästa i kedjan.
Rekommenderat är att ta en med dedikerat backhaul-nät isåfall, typ m9:or men det blir ju dyrare.

som andra nämnt så är ju ubiquiti:s prylar ett väldigt bra alternativ med, men förmodligen dyrare

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Om jag hade kunnat dra kablar på ett vettigt sätt så hade jag såklart gjort det.

Det går alltid att dra kablar på ett vettigt sätt om man vill, det handlar om hur mycket jobb man är villig att lägga på det.

Skrivet av PappaE:

Mesh kanske inte alls är den bästa lösningen, men om du läser så frågade jag inte efter det optimala.
Jag frågade efter en bättre lösning. Givet de förutsättningar jag har.

Att de flesta rekomenderar dig att dra kablar hänger ihop med kräven du ställe från första början (låg latency och bra hastighet)

Skrivet av PappaE:

Det är som att ignorera budget när någon frågar om datorköp.
Visst en dator för 30000 är sannolikt mycket bättre än en för 8000, men om man nu bara har 8' så är det inte hjälpsamt att rekommendera något annat. Även om det såklart ÄR bättre.

Din fråga är mer som "Jag vill ha en dator som presterar som en för 30k men är bara villig att lägga 8k"

Jag kan visst rekomendera nåt i rätt prisklass men då får du ju också räkna med att den inte kommer uppfylla kraven du har.

edit: Om du verkligen inte vill dra kablar så är homeplugs den näst bästa lösningen, du borde kunna få med öppet köp så du kan testa att det funkar.

Jag rekomenderar inte saker för att vara taskig på nåt sätt utan för att det är den bästa lösningen för vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

Om du köper en 100 meter rulle cat 6 och uttag kommer du undan billigare än med ngn mesh lösning... (Sen vad en elektriker kostar vet jag ej. Men jag kan tänka mig att det inte hellre kommer kosta så mycket. Om man ej gör det själv.) Jag vet redan nu att du kommer ångra dig efter någon månad när du satsar på mesh. Har själv erfarenhet. Men alla kan ju göra som de vill. Se till att du har öppet köp.

Permalänk
Medlem

Elektriker lär ligga på 800kr/h samt 100% påslag på materialet jämfört med att köpa själv

Permalänk
Hedersmedlem

Det luriga med mesh är att det kan se ut som att man har bra uppkoppling, fyra pluppar av fyra möjliga, men meshenheten har i sin tur värdelös uppkoppling upstream. Din hastighet och latens är så klart inte bättre än den svagaste länken. När det gäller att gå genom väggar med radiovågor så är 2,4GHz mycket mer effektivt än 5GHz, men som alla vet så är farten på 2,4GHz-nätet lägre, så det vill du inte köra. Du måste alltså sätta enheterna tätt.

Kontentan blir att du mer eller mindre måste ha en mesh-enhet i varje rum för att få bra hastighet totalt. Varje enhet måste sitta där det finns bra täckning från en annan enhet. Helst vill du också ha separat backhaul så att du minimerar trafiken på de nyttiga banden. Totalt sett blir detta förmodligen en alldeles för dyr lösning samtidigt som dina grabbar förmodligen inte kommer tycka att den är fullgod.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!