Snabbkoll: Upplåst eller modifierad mjukvara på telefonen?

Permalänk
Inaktiv

Tycker att appstore fungerar bra både på iPhone och min Mac, man slipper uppdatera saker manuellt och leta uppdateringar osv.
Öppnar bara appstore så ser jag direkt om de finns en uppdatering.
Tycker de är smidigt.

Permalänk

Jailbreak är mer eller mindre dött på IOS. Även om det fortfarande är möjligt är det extremt begränsat. Det går inte alls på de senaste telefonerna och på äldre telefoner krävs det att du inte uppdaterar din telefon på flera månader för att kanske kunna jailbreak senare om det är någon som släpper det för din version.

Själv kör jag Android just nu, inget behov av root, då det mesta kan göras utan. Om inte så finns det ofta andra enklare vägar utan root.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Går alldeles utmärkt, i alla fall på Android, utan root. Jag använder Cube ACR som automatiskt spelar in alla samtal.

Får testa. Senast jag provade för ett par år sedan fanns ingen möjlighet alls utan root. Google hade blockerat möjligheten för att undvika lagar (i många länder är det olagligt att spela in samtal utan motpartens vetskap).

Edit: när du säger att den spelar in, gör den det via telefonens högtalare? För jag minns att det fanns appar som "spelade in" samtal och där motpartens röst knappt var hörbar.

Edit 2: Unfortunately, the fix we found to work around the blockage by Google of interlocutor recording on Android 9-12, will not work for calls using a headset.
så oanvändbart för mig i så fall.... trist.

Edit 3: enligt recensionerna är det väldigt opålitligt och Google verkar kontinuerligt försöka stänga ner verksamheten genom att förändra mjukvaran vid uppdateringar. Så läget är oförändrat sedan jag undersökte saken sist.

Permalänk
Medlem

Iphone standard. Jailbreak körde jag bara på första modellen som enbart släpptes i USA. Då kunde man köpa en iPhone för en billig peng i Apples butiker men det var tänkt att ett visst abonnemang skulle användas.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Brukar köra custom-rom när telefonen börjar halka efter, än så länge håller den sig up to date med uppdateringar.. Xiaomi 11t Pro...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Allt beror vad telefonen ska användas till men privat kör jag Jollas SailfishOS.

Permalänk
Medlem

Skulle inte få någon ro i själen utan att ha administrationsrättigheter på mina egna apparater..

Permalänk
Medlem

Kör standard android. Liksom många andra så funkar det så passbra idag att det känns rätt oviktigt.
Framtiden kan det däremot bli det av anledning att jag kanske vill köra en äldre mobil längre än tillverkarna tänkt sig det.
Sneglar på min gamla s7a som för mig var den abolut bästa telefon jag haft. När min nuvarande s10e börjar sjunga på sista versen så ska jag nog kolla upp det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Jailbreak är mer eller mindre dött på IOS. Även om det fortfarande är möjligt är det extremt begränsat. Det går inte alls på de senaste telefonerna och på äldre telefoner krävs det att du inte uppdaterar din telefon på flera månader för att kanske kunna jailbreak senare om det är någon som släpper det för din version.

Säkerhetsmässigt är ju det ärligt talat jättebra: Även om folk skulle hitta 0-day-attacker mot iOS är du hyfsat trygg mot det mesta utom riktade attacker från statssponsrade angripare om du bara startar om telefonen då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Får testa. Senast jag provade för ett par år sedan fanns ingen möjlighet alls utan root. Google hade blockerat möjligheten för att undvika lagar (i många länder är det olagligt att spela in samtal utan motpartens vetskap).

Edit: när du säger att den spelar in, gör den det via telefonens högtalare? För jag minns att det fanns appar som "spelade in" samtal och där motpartens röst knappt var hörbar.

Edit 2: Unfortunately, the fix we found to work around the blockage by Google of interlocutor recording on Android 9-12, will not work for calls using a headset.
så oanvändbart för mig i så fall.... trist.

Edit 3: enligt recensionerna är det väldigt opålitligt och Google verkar kontinuerligt försöka stänga ner verksamheten genom att förändra mjukvaran vid uppdateringar. Så läget är oförändrat sedan jag undersökte saken sist.

Det beror på tillverkaren också. Jag har hört att det går på de flesta Samsung telefoner iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Slutade att roota telefoner för kanske 4 år sedan. Känns som om rootandet och custom rom har tappat p.g.a att det inte längre känns nödvändigt med så mycket man kan göra utan root och att uppdateringar rullas ut över lång tid för de flesta Androidlurar.

Permalänk
Medlem

Kör en customrom på min gamla Galaxy S7a då den fortfarande duger gott som reservtelefon men sen länge inte får tillverkar uppdateringar , liksom på en gammal lenovoplatta som jag använder som styrning för musik på kontoret

Permalänk
Medlem

Jailbreakade min iPhone 3GS en gång i tiden för att testa lite olika saker, på den tiden fanns det många fler grejer att göra med en jailbreakad telefon än idag. Håller med andra om att det inte finns någon poäng riktigt idag.

Fun fact: kunde överklocka och nedklocka min 3GS. När den var igång hade jag en klock på 999MHz, och när skärmen var av hade jag ynka 1MHz. Mobilen kunde ligga med skärmen av i flera veckor 😎

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Upplever att enda anledningen att installera eget OS numera är för att förlänga livet på en enhet som tillverkaren övergivit.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag köpte både redmi note 7 och S5e plattan just för att det redan fanns lineageos portar till dem.
Redmin körde jag "stock firmware" under kanske 1,5 år och den hade en fantastisk batteritid tack vare sin aggressiva batterisparfunktion, som tyvärr ganska aggressivt dödade appar.
Spotify kunde stängas trots att den användes, och det gick inte att återuppta uppspelning utan att först kontrollera att appen var igång.

Sen efter vissa umbäranden låste jag upp bootloadern och fastboot flashade lineageos på den.
Den var ett bra tag inte stabil, och kameran var inte heller stabil utan kunde hänga sig.

Men nu kraschar den aldrig, och kameran funkar prima.
Framförallt har inte lineageos någon aggressiv strömsparning vilket gör att appar inte dödas i bakgrunden.

På surfplattan har LOS 18.1 aldrig varit instabilt alls.

Jag körde orootat länge, men till slut tröttnade jag på att vissa appar (mcdonalds, LG ThinQ) såg min telefon som rootad i alla fall, vägrade fungera och då valde jag att använda root med avsikt att dölja rooten, ironiskt.

Min far har min gamla SGS med CM 7.2.0 på och inga google appar alls, funkar utmärkt för honom.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberSpace:

Jailbreakade min iPhone 3GS en gång i tiden för att testa lite olika saker, på den tiden fanns det många fler grejer att göra med en jailbreakad telefon än idag. Håller med andra om att det inte finns någon poäng riktigt idag.

Fun fact: kunde överklocka och nedklocka min 3GS. När den var igång hade jag en klock på 999MHz, och när skärmen var av hade jag ynka 1MHz. Mobilen kunde ligga med skärmen av i flera veckor 😎

1 MHz har jag mycket svårt att tro att den faktiskt kördes i; det brukar inte gå att underklocka så mycket. 1x busshastigheten är väl åtminstone ofta ett minimum.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jailbreakade min iPhone 2G och 3GS, men sedan dess har jag inte gjort något sådant.
Tror det var 2G som inte kunde spela in videos, men kan ha varit 3GS också då ganska tidigt. Så jailbreakade för att kunna spela in videos och byta tema på mobilen. Annars gjorde jag väl inget häftigare direkt.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Kör Mobian på en PinePhone Pro, existerar inte riktigt i annat än "upplåst" läge.

Har en telefon med Android utan SIM som jag använder för Slack i jobbsammanhang, och det känns verkligen som ett leksaks-OS i jämförelse. Man inser inte riktigt hur låst Android är innan man testar något som man verkligen har kontroll över själv.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Jailbreakade min iPhone 2G och 3GS, men sedan dess har jag inte gjort något sådant.
Tror det var 2G som inte kunde spela in videos, men kan ha varit 3GS också då ganska tidigt. Så jailbreakade för att kunna spela in videos och byta tema på mobilen. Annars gjorde jag väl inget häftigare direkt.

Det var första iPhonen som inte kunde spela in videos

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Android standard här. Aldrig låst upp en telefon. Aldrig sett någon anledning till det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har "rommat" någon android lur för några år sedan, kanske det var en Galaxy 4 eller 6, kommer inte ihåg. Sedan Galaxy 8 har jag inte funnit anledning till några ändringar, kör nu Note 10 standard. Är helnöjd med den men jag kan ibland undra vad de olika versionerna av OneUI faktiskt gör för skillnad... vore nog kul att prova på något annat som omväxling, men då Cyanogen lagt ner vet jag inte vad det skulle vara. Tror Roms till denna lur kan vara lite sällsynta.. men det var ett tag sedan oavsett.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

3G kunde inte heller spela in video. 3GS var första som kunde.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så 2G:n då, tackar!

Lyckades knipa en sådan när dollarn var nere på ~5-6 SEK. Var hemskt nöjd med det köpet.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Tror det var 2G som inte kunde spela in videos, men kan ha varit 3GS också då ganska tidigt. Så jailbreakade för att kunna spela in videos och byta tema på mobilen.

"2G" behövde jailbreak för att ens kunna användas i Sverige, då den endast såldes låst till AT&T i staterna och aldrig släpptes här. 3GS kunde spela in video, dock ej 3G.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

1 MHz har jag mycket svårt att tro att den faktiskt kördes i; det brukar inte gå att underklocka så mycket. 1x busshastigheten är väl åtminstone ofta ett minimum.

Mycket möjligt, kanske minns fel.. kanske var 50 MHz 🤔

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte tillräckligt mycket att hålla på och tinkra med mobilen längre, vill bara att den ska funka och inge mer än det.

Permalänk

Skulle dock vilja att lära mig roota och köra andra rom än stock för att se vad som är möjligt och se fördelar/nackdelar. Någon som har bra med info om vart man börjar? Android som gäller då.

Tänker eftersom en Samsung S8a fick bara Android 7/8 och 9. Kan man på egen hand uppdatera till senaste Android? Kommer man kunna backa tillbaka om det inte skulle fungera? Kommer allt i mobilen att fortsätta fungera om man uppdaterar till senaste android på egen hand via root/custom rom?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Skulle dock vilja att lära mig roota och köra andra rom än stock för att se vad som är möjligt och se fördelar/nackdelar. Någon som har bra med info om vart man börjar? Android som gäller då.

Tänker eftersom en Samsung S8a fick bara Android 7/8 och 9. Kan man på egen hand uppdatera till senaste Android? Kommer man kunna backa tillbaka om det inte skulle fungera? Kommer allt i mobilen att fortsätta fungera om man uppdaterar till senaste android på egen hand via root/custom rom?

Lineage OS (hette för länge sedan Cyanogen mod) är nog vettigaste stället att börja. Finns många val att göra till exempel med eller utan googles tjänster (krävs för google play), med eller utan root (så man kan styra mer än vanliga telefoner tillåter), med eller utan dold root (vanligen Magisk, många appar kollar efter rootade telefoner för att de inte vill tillåta dem)

Det vanligaste är att man blåser allt när man installerar nytt operativsystem och man får installera om alla appar och sånt. Alla appar finns kanske inte heller längre (samsung/google har ofta custom kamera-appar som kan vara svåra att hitta, då får man istället använda andra/default appar till kameran)

Det vanligaste är att man kan installera senaste versionen av android på de flesta modeller med upplåst bootloader, men inte 100% garanti på varje modell

Permalänk
Medlem

Trist med nyspråk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Om ja, vad gör du med telefonen som den inte klarade i standardutförande?

* Slår på brandväggen.
* Styra batteriladdningen.
* Döda program med Greenify i root läge.
* Ta bort bloatware.
* Synka klockan mot egen NTP server.
* Kunna uppdatera egna program direkt ifrån servern utan knapptryckningar på telefonen, d.v.s. update-and-auto-resume.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.