Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ovanligt med vinst på bilar, brukar vara en ren förlust hur man än ser på det. När hus priserna rasar är det elbilarna som blir de nya "husen" kanske? Är det företagen som driver på? De flesta nya bilar blir ju ofta företags bilar. Flesta har inte råd att slänga upp en halvmille. Eller är det leasing kanske?

Blev nyfiken så googlade fram detta, försäljningssiffror i år tom mars:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blev nyfiken så googlade fram detta, försäljningssiffror i år tom mars:
https://i.imgur.com/NzU6dEU.png

Om du orkar fortsätta googla fanns det även pris med i grupperingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blev nyfiken så googlade fram detta, försäljningssiffror i år tom mars:
https://i.imgur.com/NzU6dEU.png

Notera att privatleasing ligger under privatmarknad och att andelen var 52 % i mars. För elbilar kan man misstänka att andelen privatleasing är ännu högre. Sedan skiljer det vilka märken som går till vilken marknad. Företagsmarknad var det Volvo, Tesla och VW i den ordningen i topp, medan privatmarknad var Kia, Toyota, VW.

Ref: https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pressreleases/bilmarknade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blev nyfiken så googlade fram detta, försäljningssiffror i år tom mars:
https://i.imgur.com/NzU6dEU.png

Är detta elbilar?

Många företag har ju numera som policy att erbjuda sina anställda förmånsbilar som är elektriska. Hos vissa arbetsgivare kan man inte ens få en förmånsbil som är fossilbil. Detta gör nog att tjänstebilar driver på försäljningen och efterfrågan på nya elbilar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ovanligt med vinst på bilar, brukar vara en ren förlust hur man än ser på det. När hus priserna rasar är det elbilarna som blir de nya "husen" kanske? Är det företagen som driver på? De flesta nya bilar blir ju ofta företags bilar. Flesta har inte råd att slänga upp en halvmille. Eller är det leasing kanske?

Gällande nya elbilar så misstänker jag att det är mycket leasing. När det gäller nya bilar som kostar närmare miljonen så skulle jag misstänka att det är mycket just företagsleasing som förmånsbilar till sina anställda.

När det är nya elbilar som kostar runt, eller under halvmiljonen, så är det nog främst privatleasing, men säkert även en hel del som privatpersoner som köper bilarna (är nog det mest ekonomiska just nu, om man kan få lån på tex. hus eller annat).

När det gäller priserna på beg. elbilar så tror jag inte att det är företagen som driver på. Ovanligt att de köper in beg. elbilar och erbjuder som förmånsbilar. Dels är förmånsbeskattningen lika hög oavsett om helt ny eller beg. bil (vilket är extremt märkligt), och dels så får inte bilarna som köps beg. varit momssmittade.

Så gällande de sjukt höga priserna på beg. elbilar så tror jag att det främst är privatpersoners enorma efterfrågan som driver på priserna.

Men ovan är mest gissningar och lite vaga minnen vad jag läst tidigare runt detta. Så skulle vara intressant med lite mer konkreta fakta och siffror om det finns.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Inga dinos har bränts på GTR Motorpark idag men desto mer gummi Superkul dag med både Tesla M3P, BMW i3 och en skåpbil från Opel 😄

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Inga dinos har bränts på GTR Motorpark idag men desto mer gummi Superkul dag med både Tesla M3P, BMW i3 och en skåpbil från Opel 😄

Härligt!

Får man lov att fråga om en länk när det finns material/film om det hela?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Härligt!

Får man lov att fråga om en länk när det finns material/film om det hela?

Ska försöka få upp videon asap ikväll! Men du får nog söka upp den själv eller om någon annan länkar. Jag får inte länka eftersom det finns ads på YouTube och då bryter jag mot forumreglerns..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blev nyfiken så googlade fram detta, försäljningssiffror i år tom mars:
https://i.imgur.com/NzU6dEU.png

Intressant. Får se om det håller i sig. marknaden måste "mättas" så småningom?

Skrivet av martinot:

Är detta elbilar?

Många företag har ju numera som policy att erbjuda sina anställda förmånsbilar som är elektriska. Hos vissa arbetsgivare kan man inte ens få en förmånsbil som är fossilbil. Detta gör nog att tjänstebilar driver på försäljningen och efterfrågan på nya elbilar.

Gällande nya elbilar så misstänker jag att det är mycket leasing. När det gäller nya bilar som kostar närmare miljonen så skulle jag misstänka att det är mycket just företagsleasing som förmånsbilar till sina anställda.

När det är nya elbilar som kostar runt, eller under halvmiljonen, så är det nog främst privatleasing, men säkert även en hel del som privatpersoner som köper bilarna (är nog det mest ekonomiska just nu, om man kan få lån på tex. hus eller annat).

När det gäller priserna på beg. elbilar så tror jag inte att det är företagen som driver på. Ovanligt att de köper in beg. elbilar och erbjuder som förmånsbilar. Dels är förmånsbeskattningen lika hög oavsett om helt ny eller beg. bil (vilket är extremt märkligt), och dels så får inte bilarna som köps beg. varit momssmittade.

Så gällande de sjukt höga priserna på beg. elbilar så tror jag att det främst är privatpersoners enorma efterfrågan som driver på priserna.

Men ovan är mest gissningar och lite vaga minnen vad jag läst tidigare runt detta. Så skulle vara intressant med lite mer konkreta fakta och siffror om det finns.

Lite som jag misstänkte med andra ord. Får se hur långt tid det tar innan tillverkningen är ikapp.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Chippen har testat just den på vintern
https://guidenomelbil.se/rackviddstest-med-volkswagen-id-4-i-...
Det var inte speciellt upplyftande resultat.
Norska NAF kom 414 km blandad körning (60-110-vägar).
På sommaren är räckvidden bättre men antar att du kör likadant året om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Utgå ifrån att den tar ca 2,5 kWh/mil på vintern så slipper du bli besviken. Tror vi snittade 2,4 med GTX när det var kallt. Med 77 kWh batteri blir det runt 30 mil en dålig dag, säg att man vågar planera för 25 i sträck. Kör du ofta längre än så utan paus är det nog inte jättekul att äga iD4...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Tittar jag på Teslabjörns tester tycker inte jag det är stor skillnad mellan id4 och ev6. Men Ev6 laddar mycket snabbare, så där tror jag du kommer vinna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Jag gillar verkligen min id4 men det är ingen bil du ska köra långt och fort med. Långt i lagom lunk absolut men är det viktigt att komma fram fort så skulle jag rekommendera först Tesla, sen EV6 eller Hyundai Ioniq5.
Tesla för de är effektiva och har ett bra laddnätverk.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag skall ta det i betänkande. Just laddningstid är det som gör att jag skall försöka förhandla mig till en EV6.
Räknar att man kommer runt 35 mil om man konstant kör 110km/h. Det är även helt okej att ligga i 100, men inte gärna under det. Om man laddar till 80% borde man klara ca 28mil vid 110 och kanske 33 vid 100?
Har läst att man bör inte snabbladda mer än till ca 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Idag öppnar elbilsmässan eCarExpo på Friends Arena i Stockholm. 50-tal olika elbilar som du kan titta på och provköra plus massor med laddboxar och andra tillbehör. https://ecarexpo.se/stockholm/

eCarExpo Mässtidning 2022
https://ecarexpo.se/wp-content/uploads/2022/04/eCarShow_Masst...

Va på mässan idag och kikade på de flesta bilarna. Kan varmt rekommendera alla att besöka eCarExpo imorgon och passa på medans man kan. Finns massa bilar att provköra, klämma och känna på.

Tyvärr var vi tvungna ta med vår lillgrabb och barnvagnen så det blev inga provkörningar, men det var kul att provsitta och pilla de flesta.

Faktiskt rätt imponerad över Xpeng P5, ingen dum bil alls och gillar skarpt dess infotainment.

Orkar inte skriva av mig nu, men det jag kanske minns mest från idag är nog Kia EV6 GT och den stora besvikelsen över att jag knappt kunde få plats i dess sportstolar där fram. De e ju gjorda för små taniga koreaner eller nåt. Jag skulle inte kalla mig själv varken stor, bred eller överviktig, men det var troligen de trängsta och mest obekväma bilstolarna jag suttit i. Det var som att försöka pressa sig in i en rund och smal tunna eller nåt. Och jag hade bara t-shirt på mig så det var inte så att kläderna kom i kläm. Synd på en så fräck bil!

Edit: En snubbe som satte sig i framsätet precis efter mig bara utbrast "nä den här kan jag f-n inte ens sätta mig i" 🤣 Skönt att inte vara den enda som kände sig som en elefant.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Tack för alla svar. Jag skall ta det i betänkande. Just laddningstid är det som gör att jag skall försöka förhandla mig till en EV6.
Räknar att man kommer runt 35 mil om man konstant kör 110km/h. Det är även helt okej att ligga i 100, men inte gärna under det. Om man laddar till 80% borde man klara ca 28mil vid 110 och kanske 33 vid 100?
Har läst att man bör inte snabbladda mer än till ca 80%.

Kolla in Björn nyland på youtube, han har en lista över hur fort det tar att köra 100 mil.
Kan ju vara bra att visa chefen lite siffror.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av glemmy:

Chippen har testat just den på vintern
https://guidenomelbil.se/rackviddstest-med-volkswagen-id-4-i-...
Det var inte speciellt upplyftande resultat.
Norska NAF kom 414 km blandad körning (60-110-vägar).
På sommaren är räckvidden bättre men antar att du kör likadant året om.

Nog för att det brukar vara lite si och så med "förbrukning enligt specifikation", men är det ändå inte lite anmärkningsvärt att det kan vara fel på en faktor x2?

Inser att 120 km/h inte är vad man testar "normalförbrukning med", men är ändå laglig hastighet på flera av våra svenska motorvägar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att det brukar vara lite si och så med "förbrukning enligt specifikation", men är det ändå inte lite anmärkningsvärt att det kan vara fel på en faktor x2?

Inser att 120 km/h inte är vad man testar "normalförbrukning med", men är ändå laglig hastighet på flera av våra svenska motorvägar.

Vinterväglag, temperatur samt däck är nog inget de har när de testar enligt WLTP. Sen fuskar de ju säkert fortfarande med sina siffror på något sätt. Precis som med datorkomponenter så bör man aldrig lita på siffrorna som tillverkarna själva anger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min ID.4 GTX (privatköp) i veckan och jag känner mig grymt nöjd, den kommer att räcka perfekt för mig som pendlar 8,4 mil ToR mellan hem och jobb Valde allt utom DCC, valde istället sport paketet som gav styvare chassi och 15mm sänkning och den känns perfekt inte alls för stötig.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att det brukar vara lite si och så med "förbrukning enligt specifikation", men är det ändå inte lite anmärkningsvärt att det kan vara fel på en faktor x2?

Inser att 120 km/h inte är vad man testar "normalförbrukning med", men är ändå laglig hastighet på flera av våra svenska motorvägar.

Hastigheten och kylan gör sitt tänker jag, WLTP har ett snitt på 53.5 km/h och vad jag hittade så är temperaturen 23 grader. Nära optimala förhållanden med andra ord.
Men ja det är anmärkningsvärt, lätt att känna sig lurad kan jag tänka mig. Suvar har stor frontarea så möjligt att det har stor betydelse när hastigheten ökar (matematiskt är ökar effekten och därmed förbrukningen med kubiken av hastigheten) .

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Hämtade ut min ID.4 GTX (privatköp) i veckan och jag känner mig grymt nöjd, den kommer att räcka perfekt för mig som pendlar 8,4 mil ToR mellan hem och jobb Valde allt utom DCC, valde istället sport paketet som gav styvare chassi och 15mm sänkning och den känns perfekt inte alls för stötig.

Härligt! Grattis till nya elbilen!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Tesla Club Sweden Track Day blev en elbilssuccé

Fantastisk video och reportage från "våran" chippen i tråden - stort tack att du bevakade från oss som inte kunde vara med! Grymt!

Lite mer bilder från TCS:
https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-blev-e...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tesla Club Sweden Track Day blev en elbilssuccé

Fantastisk video och reportage från "våran" chippen i tråden - stort tack att du bevakade från oss som inte kunde vara med! Grymt!

https://youtu.be/Nu7puWpaZdc

Lite mer bilder från TCS:
https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-blev-e...

Men ack så annorlunda, vill inte säga konstigt egentligen när man inte hör en fossilmotor varvas ur 🙃

Hur många var det som åkte hem med sopslut bakdäck tro?

Permalänk
Medlem

Hur bra står sig batteriet på en sex år gammal e-Golf i verkligheten? Hur stor och illa har degraderingen varit?

Riktigt låg och bra visar det sig i detta fallet!

Björn Nyland testar: https://youtu.be/TNNZdseGGus

VW e-Golf 24 kWh degradation test after 6 years/48k km

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GBGTias:

Hej på er!
Det är dags för ny tjänstebil.

Det är föreskrivet VW id4 pro.
Problemet är att jag kör 50-80mil per dag i tjänsten, och jag inser att jag kommer bli laddstationernas bästis ganska ofta.

Tanken är att jag kan ladda 100% hemma inför en resa, köra ca 30 mil, jobba, sedan ladda för en hemresa på drygt 25 mil via snabbladdning. Räcker det då att ladda till 80%? Det är även motorväg hela vägen.

Alternativ 2: Jag laddar hemma 100%, kör ca 30 mil, stödladdar till 80%, kör 10 mil till, jobbar, sedan 10 mil, laddar till 80%, sedan kör 30 mil hem. Det är motorväg hela vägen.

Snabbladdning är genom 300kw så 125kw med folkan.
Antar att jag skulle spara mycket tid om jag tjatar till mig en EV6 istället?
Hur långt kommer man egentligen på motorväg och mellan tex 80-10% laddning?

Om du kan ladda på plats medan du jobbar så tror jag det blir smidigt. Alltså köra ca 30 mil -> ladda och jobba samtidigt -> köra ca 30 mil hem. Det finns inget speciellt farligt att ladda till 100% vid resa. Anledningen till att man avråder från 100% laddning är:

  1. Det sliter på batteriet stå länge med 100% laddningsnivå

  2. Att snabbladda går långsammare desto högre laddningsnivå du har på batteriet. Jag har hört det sägas som tumregel att 20-80% tar ungefär lika lång tid som 80-100%. Så om man inte MÅSTE ladda till 100% för att komma hem så spar man mycket tid på att ladda endast till 80% och sen bränna vidare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Peter Esse tar upp lite med laddappar i denna video
https://www.youtube.com/watch?v=NE8zu81wbqE

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Va på mässan idag och kikade på de flesta bilarna. Kan varmt rekommendera alla att besöka eCarExpo imorgon och passa på medans man kan. Finns massa bilar att provköra, klämma och känna på.

Tyvärr var vi tvungna ta med vår lillgrabb och barnvagnen så det blev inga provkörningar, men det var kul att provsitta och pilla de flesta.

Faktiskt rätt imponerad över Xpeng P5, ingen dum bil alls och gillar skarpt dess infotainment.

Orkar inte skriva av mig nu, men det jag kanske minns mest från idag är nog Kia EV6 GT och den stora besvikelsen över att jag knappt kunde få plats i dess sportstolar där fram. De e ju gjorda för små taniga koreaner eller nåt. Jag skulle inte kalla mig själv varken stor, bred eller överviktig, men det var troligen de trängsta och mest obekväma bilstolarna jag suttit i. Det var som att försöka pressa sig in i en rund och smal tunna eller nåt. Och jag hade bara t-shirt på mig så det var inte så att kläderna kom i kläm. Synd på en så fräck bil!

Edit: En snubbe som satte sig i framsätet precis efter mig bara utbrast "nä den här kan jag f-n inte ens sätta mig i" 🤣 Skönt att inte vara den enda som kände sig som en elefant.

https://i.ibb.co/94MSz7R/20220430-122344.jpg

Ja, det där förvånade mig också. Jag satt förvisso bättre än min kompis, men riktigt bra vet jag inte. Minns att jag ställde mig frågan: "Kan jag leva med det här?".
Normalt när exempelvis Ferrari gör skalstolar får man beställa dessa i storlek S, M eller L (L brukar vara standard för oss nordbor). Nu går det inte att jämföra Kia med Ferrari men oavsett, det är svårt att få en storlek skalstol att passa alla. Därför borde man ha gjort som BMW eller Mercedes gör, med justerbara sidostöd etc. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna nu. De där stolarna är verkligen ett huvudbry.

Kompisen som fotar lite i smyg när jag bekantar mig med GT: n.

Till dags dato har endast ca. ett 70-tal beställningar gjorts på en GT, enligt folket i montern.

Permalänk
Medlem

Någon som testat MG MG5 ? Väldigt billig att leasa. Jag är inte alls sugen på att slänga ut närmare en halv mille på en bil, så att leasa en billig elbil är det jag är ute efter just nu.. MG5 kommer ju inte på något sätt vara bäst i klassen, frågan är mest hur rackig den kommer vara? Prismässigt är den intressant iaf 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

eCarExpo i Stockholm 2022 | Guiden om elbil

https://youtu.be/2sKkGRtWM-8

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, det där förvånade mig också. Jag satt förvisso bättre än min kompis, men riktigt bra vet jag inte. Minns att jag ställde mig frågan: "Kan jag leva med det här?".
Normalt när exempelvis Ferrari gör skalstolar får man beställa dessa i storlek S, M eller L (L brukar vara standard för oss nordbor). Nu går det inte att jämföra Kia med Ferrari men oavsett, det är svårt att få en storlek skalstol att passa alla. Därför borde man ha gjort som BMW eller Mercedes gör, med justerbara sidostöd etc. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna nu. De där stolarna är verkligen ett huvudbry.

https://i.imgur.com/FAWHjEsl.jpg
Kompisen som fotar lite i smyg när jag bekantar mig med GT: n.

Till dags dato har endast ca. ett 70-tal beställningar gjorts på en GT, enligt folket i montern.

Att sitta bra är rätt viktigt då man kommer sitta där rätt många timmar. Det är viktigare än många andra saker man kan leva utan. Trist att höra.

Jag provsatt en Peugeot E2008 och det var samma känsla, stolen var 10-15 cm för kort i bredd så axlarna var utanför stolen och stolens kant kom någonstans mitt i skulderbladet. Gick bort direkt när grabben och jag provsatt de (han är lika lång och bred som mig i princip).