Permalänk
Medlem

SFP nybörjare, kablar?

Köpte precis ett par Mellanox MCX353A-FCBT kort för att koppla ihop min PC (windows) och NAS (UnRaid)

Vilken sorts kablar och/eller transceivers behöver jag och vad är mest kostnadseffektivt? Längden på kabeln behöver vara ~15m.

Det behöver också gärna vara kompatibelt med en MikroTik CSS326 (eller liknande) switch som jag funderar på att också inhandla.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter direct attach koppar eller tänkte du köra tex fiber?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är du ute efter direct attach koppar eller tänkte du köra tex fiber?

Ingen aning, vad är bättre och billigare?

Permalänk

Kör på DAC kablar, finns längder för det och är billigare (tror jag) fast du måste nog köra aktiv DAC då.
Tror detta blir enklast

alternativt kör du multi mode kabel LC-LC koppling i vardera ända samt en multimode sfp

Permalänk
Medlem

ej active dac klarar bara 10 meter. Ska du över det behövs active dac. tex https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Köpte precis ett par Mellanox MCX353A-FCBT kort för att koppla ihop min PC (windows) och NAS (UnRaid)

Vilken sorts kablar och/eller transceivers behöver jag och vad är mest kostnadseffektivt? Längden på kabeln behöver vara ~15m.

Det behöver också gärna vara kompatibelt med en MikroTik CSS326 (eller liknande) switch som jag funderar på att också inhandla.

Skrivet av PierreB:

ej active dac klarar bara 10 meter. Ska du över det behövs active dac. tex https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Det är väl ändå QSFP du letar efter och inte SFP+? Vilket även lär skapa problem sen om du vill använda den switchen.

Permalänk
Medlem

Om vi backar några steg:

Den *egentliga* tanken med SFP (i dess olika varianter/generationer) är väl just att göra det möjligt att koppla in fiber. Det modulära upplägget är just för att man ska kunna välja till en modul till sin utrustning som ska passa kablaget den skall anslutas till.

Så det är en hel kedja av saker som ska matcha:
* Det ska vara en kompatibel typ av SFP-modul för utrustningen den ska tryckas in i. SFP, SFP+, QSFP, QSFP+, vad det nu må vara
* SFP-modulen ska ha samma typ av kontakter som kablaget
* SFP-modulen ska ha rätt signalering så att det dels passar kablaget och dels passar utrustningen i andra änden

Om vi tänker oss att du kör fiber så vore ju färdigkontakterat fiberkablage iaf lämpligt för att åtminstone bara kunna koppla ihop sakerna, men det måste ju fortfarande passa enligt ovan.

Men sedan finns det ju andra varianter som egentligen frångår grundtanken men ger andra möjligheter att använda utrustning som stöder SFP:
* SFP med vanligt koppar-ethernet och RJ45, t.ex. SFP+ 10GBase-T (dock dras väl dessa med en tendens till värmeproblem, iaf i 10G)
* DAC-kablage som i sig är en enda integrerad enhet, två SFP-moduler som sitter fast monterade på en kabel.

Poängen med just DAC är väl just enkelhet, det är bara att koppla in (givet att det inte handlar om utrustning som är nedlåst till tillverkarens egna SFP-moduler eller liknande, då måste man vara noga med fabrikat, osv), du blir ju av med flera av sakerna som måste matchas ovan.
Nackdelarna är väl i princip rakt av baksidan av fördelarna; det är en rätt kort kabel som inte går att separera i sina beståndsdelar, det sitter fast relativt stora och klumpiga SFP-moduler i kabelns ändar som kan vara problematiska vid kabeldragning. Och den fungerar ju därmed verkligen bara lokalt mellan enheter med samma typ av SFP-kontakter. Till skillnad från fiber som kan dras långa sträckor, och sedan bara kopplas till kompatibla moduler i båda ändar.

OM det är så att DAC passar dina syften så är det förmodligen det allra enklaste, men det är den minst flexibla varianten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all info och tips hittils!

För att summera hittils det jag har kollat på nu:

- DAC kabel: Rätt dyr och svår att hitta med rätt längd, 10m verkar vara max. Mätte upp avståndet som krävs lite exaktare nu också och upptäckte att det nog blir närmare 20m. Så DAC kabel verkar nog gå bort.

- SFP+ till 10GBase-T RJ45: Ett möjligt val, dock verkar dessa transceivers ligga på 50€+ per styck och enligt reviews ha rätt stora värmeproblem.

- SFP+ transceiver för LC multi mode OM3/OM4 fiber verkar ju vara det vettigaste för såna här längder, och också det billigaste. Drygt 20€ för en 20m OM3 kabel, drygt det samma per 10gbps transceiver.

Summa summarum av det jag behöver då:

- 20m LC multimode fiberkabel, t.ex denna: FLYPROFiber 20M OM4 LC to LC Fibre Optic Patch Cable

- 2st 10Gbase-SR SFP+ transceivers kompatibla med Mellanox, t.ex. denna: Mellanox Compatible SFP+ Multimode Transceiver MFM1T02A-SR - 10GBase-SR SFP+ Fibre Module, Dual LC Connector, 850 nm, 300 m

Detta borde funka?

QSFP ska jag kolla lite på men verkar vara lite svårt och dyrare att hitta såna transceivers. Finns int en chans att jag lägger pengarna på en switch som klarar 40GBase ändå, iom att de verkar ligga på drygt 500€+, så det är kanske lite onödigt mycket overkill.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra med sfp+ i dina mellanox, utan är hänvisad till qsfp+ om jag läser rätt. Qsfp och sfp skiljer sig fysiskt (bred/djup/höjd) från varandra.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad för något ett MCX353A-FCBT är egentligen. Är det ett infiniband-kort?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Frågan är väl vad för något ett MCX353A-FCBT är egentligen. Är det ett infiniband-kort?

Både infiniband och ethernet, men som sagt, hen måste ha QSFP moduler till dom korten. Personligen hade jag tänkt om och införskaffat kort med SFP+/SFP28 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Du kan inte köra med sfp+ i dina mellanox, utan är hänvisad till qsfp+ om jag läser rätt. Qsfp och sfp skiljer sig fysiskt (bred/djup/höjd) från varandra.

Hmm aha, det visste jag inte. Måste försöka hitta en qsfp transceiver då.

Skrivet av Otur:

Enligt den info jag hittade ja. Lite sparsamt med info rent allmänt men här t.ex. https://www.boston.co.uk/products/mcx353a-fcbt.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hmm aha, det visste jag inte. Måste försöka hitta en qsfp transceiver då.

Enligt den info jag hittade ja. Lite sparsamt med info rent allmänt men här t.ex. https://www.boston.co.uk/products/mcx353a-fcbt.aspx

Infon på sidan om kortet är lite motsägelsefull. QSFP gäller "bara" till 4GbE/4x1GbE men info säger 40GbE, vilket motsvarar QSFP+. Lite mer info om olik "SFP"-varianter finns på Wikipedia [1].

Den Mikrotik du nämnde har "bara" SFP+-portar, och då kan du behöva någon form av 40GbE->4x10GbE breakout adapter/kabel (1 QSFP+-> 4 SFP+) för att koppla ihop eventuell 40GbE Mellanox med Mikrotiken.

Personligen hade jag gått på multimod-fiber (OM3 eller OM4 [2]) med LC-LC kontakter och separata QSFP+/SFP+-moduler.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_tra...
[2] https://community.fs.com/blog/10gigabit-om3-and-om4-fiber-opt...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Både infiniband och ethernet, men som sagt, hen måste ha QSFP moduler till dom korten. Personligen hade jag tänkt om och införskaffat kort med SFP+/SFP28 portar.

Skrivet av mille74:

Infon på sidan om kortet är lite motsägelsefull. QSFP gäller "bara" till 4GbE/4x1GbE men info säger 40GbE, vilket motsvarar QSFP+. Lite mer info om olik "SFP"-varianter finns på Wikipedia [1].

Den Mikrotik du nämnde har "bara" SFP+-portar, och då kan du behöva någon form av 40GbE->4x10GbE breakout adapter/kabel (1 QSFP+-> 4 SFP+) för att koppla ihop eventuell 40GbE Mellanox med Mikrotiken.

Personligen hade jag gått på multimod-fiber (OM3 eller OM4 [2]) med LC-LC kontakter och separata QSFP+/SFP+-moduler.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_tra...
[2] https://community.fs.com/blog/10gigabit-om3-and-om4-fiber-opt...

Jo jag fick tänka om lite här, det blev opraktiskt och dyrt med dessa QSFP grejjer. Jag trodde nog till först att det bara var en annan standard men samma kontakt.

Körde en refund på min beställning och köpte ett par Mellanox MCX311A-XCAT istället, dessa ska nog vara helt vanliga 10 Gigabit SFP+ kort enligt all info jag hittar, så då borde jag kunna köra på den kabel+transceivers jag länkade tidigare?