Internetsladden i hårddisken kostar 10 miljoner i straffavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ansvariga kan aldrig frånskrivas ansvar, undrar om avlidna uppskattar din ironi?

Finns inget tjänsteansvar inom Regional Förvaltning. Vill man hävda politiskt ansvar så kan man förvisso avsätta en politiker, som traskar vidare till nästa uppdrag, och så tillsätts en ny som kanske har 20% chans att begripa något av vad ansvaret innebär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, folk vill ju vara piloter, sjökaptener, taxichaffisar, etc, trots att man kan åka åratal i spjället för ärliga misstag i de yrkena.

Vet dock inte om jag vill se någon inspärrad för en sån här grej. Ja, det kan förstås vara fruktansvärt kränkande, eller i värsta fall försvåra när man söker jobb i vad mån man vill ha en arbetsgivare som snokar rätt på sådant om en på otillbörliga vägar, men straffet måste ändå stå i proportion mot skadan, brottet och uppsåtet. Ingen har dött eller skadats fysiskt, och det gjordes knappast med flit. Saftiga böter räcker bra.

Vad man däremot kan ifrågasätta är varför ingen av de som faktiskt lidit skada någonsin får del av böterna när sådant här händer?

Där krävs grov oaktsamhet och uppenbar likgiltighet för andra människors liv. Jag skulle inte betrakta det som ärliga misstag.
I det här fallet handlar det sedan om att de som hålls ytterst ansvariga är inte de som utför jobbet. Motsvarigheten är mer i linje med att VD;n för Taxi Stockholm hamnar i finkan för att en åkare mejat ner folk på Drottninggatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, folk vill ju vara piloter, sjökaptener, taxichaffisar, etc, trots att man kan åka åratal i spjället för ärliga misstag i de yrkena.

Vet dock inte om jag vill se någon inspärrad för en sån här grej. Ja, det kan förstås vara fruktansvärt kränkande, eller i värsta fall försvåra när man söker jobb i vad mån man vill ha en arbetsgivare som snokar rätt på sådant om en på otillbörliga vägar, men straffet måste ändå stå i proportion mot skadan, brottet och uppsåtet. Ingen har dött eller skadats fysiskt, och det gjordes knappast med flit. Saftiga böter räcker bra.

Vad man däremot kan ifrågasätta är varför ingen av de som faktiskt lidit skada någonsin får del av böterna när sådant här händer?

Problemet med böter i dessa fall är att det i princip bara drabbar skattebetalarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Enligt lite googlande omsätter MedHelp ca 12 miljoner kronor ($1.1M) om året, dock stod det inget om hur mycket deras totala omsättning är som de tjänat ihop sen 1994. 10 mille av de 12 är rätt mycket ändå, men ändå lite då de kommer undan billigt från deras hela förmögenhet som de har skaffat på sig genom åren.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker den frågeställningen låter mer som att den hör ihop med ett teoretiskt civilrättsligt mål, separat från det som avgjorts här?

Jo, så är det i praktiken, att den som anser sig lidit skada av det skedda måste göra ett civilrättsligt mål av det för att ha en chans till någon som helst ersättning. Det är det som kan ifrågasättas. Varför betalas inte de tio miljonerna från detta mål ut till de som faktiskt drabbats?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Skrivet av BengaBang:

Personligen hade jag velat se hårda fängelsestraff för dom som har varit ansvariga.

Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Skrivet av BengaBang:

Varför skulle det inte gå att utföra om du har ett större ansvar för produkten eller tjänsten du levererar?

Skrivet av tcntad:

Man får väl se till att inte slarva bort säkerheten kanske?

Skrivet av Nioreh83:

Jag skulle aldrig ta i ett projekt med tång om jag personligen riskerade fängelse om nån på firman råkar göra en säkerhetsmiss. Åtminstone inte utan att ta hutlöst betalt.

Skrivet av BengaBang:

Det är därför det finns protokoll och säkerhetsrutiner i byggbranschen bland annat för att undvika olyckor. Men tyvärr händer det olyckor i alla fall och en utredning visar om rutiner har följt eller ej och straff därefter.

Händelsen med 1177 måste handla om inkompetens eller nonchalans som enkelt borde kunnat ha upptäckts med enkla rutiner.

Ja, jag tänker mig att man skulle kunna kräva dokumenterat säkerhetsarbete och kräva att det görs rutinmässig oberoende granskning av systemet om det hanteras känsliga uppgifter, med dokumenterad uppföljning av vad granskningen finner.

Och specifikt OM detta inte skötts så skulle man kunna utkräva ansvar på ett annat sätt.

Att bara rakt av kräva t.ex. fängelsestraff eller annan form av strikt personligt ansvar om något gått fel ovanstående till trots känns högst tveksamt.

Skrivet av snajk:

Max kunde väl företag få böta 4% av deras omsättning, detta kanske inte är det värsta som kan hända som faller därunder men det borde väl i alla fall nå upp till kanske en procent? Tio miljoner är ju en droppe i havet för dem liksom, så lite att de lika gärna hade kunnat fortsätta att lägga upp allt om det var allt de riskerade, att fixa det lär kosta mer.

Fängelsestraff är svårt när det gäller företag, vem ska bestraffas liksom. Är det utvecklaren som gjorde sitt bästa men som inte hann med eller inte hade tillräcklig kompetens, projektledaren som hetsade på eller ignorerade varningssignaler, beställaren som inte ställde kravet från början eller inte på något sätt kontrollerade att kraven var uppfyllda?

Jag tänker mig ju att OM man ska ha något sådant personligt straff så måste det ju falla på någon som faktiskt har möjlighet att styra över att säkerhetsarbetet sköts. Potentiellt bolagets VD?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker bötsesumman är ganska ointressant, jag är mer nyfiken på vad för åtgärder har gjorts, vem kommer se till att dom görs rätt och vem ser till att det följs?

Med deras inkompetens kan man inte tro att dom klarar av att fixa problemen själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag tänker mig att man skulle kunna kräva dokumenterat säkerhetsarbete och kräva att det görs rutinmässig oberoende granskning av systemet om det hanteras känsliga uppgifter, med dokumenterad uppföljning av vad granskningen finner.

Och specifikt OM detta inte skötts så skulle man kunna utkräva ansvar på ett annat sätt.

Att bara rakt av kräva t.ex. fängelsestraff eller annan form av strikt personligt ansvar om något gått fel ovanstående till trots känns högst tveksamt.

Det är helt klart mer rimligt.

Permalänk

På vissa ställen finns det rutiner, de kan vara olika bra och dåliga.
Det finns dock arbetare som är olika bra.

Låt oss anta att vi har ett företag med extremt bra rutiner på alla sätt och vis, men sedan har vi en arbetare som fuskar och inte följer rutinerna. Är det då rimligt att nästan allt ansvar ligger på företaget och den anställda är ett offer? För att ta lastbilsexempel. Säg att ett företag har alkolås på deras lastbilar, lastbilschauffören löser detta genom att få andra icke företagsanställda att blåsa åt honom. Är då företaget den stora boven om en trafikolycka inträffar som lastbilschauffören orsakar p.g.a fyllkörning?

Jag vet absolut inte hur det var i detta fall, hur mycket det var företag eller anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Där krävs grov oaktsamhet och uppenbar likgiltighet för andra människors liv. Jag skulle inte betrakta det som ärliga misstag.
I det här fallet handlar det sedan om att de som hålls ytterst ansvariga är inte de som utför jobbet. Motsvarigheten är mer i linje med att VD;n för Taxi Stockholm hamnar i finkan för att en åkare mejat ner folk på Drottninggatan.

Nja, i praktiken är inte frågan riktigt så enkel. Exempelvis kan en skeppare åka i spjället för en olycka som skett på grund av tekniska fel, då det är skepparens ansvar att fartyget är sjövärdigt. I praktiken är det dock förstås helt ohållbart att auditera sitt fartyg ner till minsta detalj för att försäkra sig om den saken innan varje avgång, då ingen vill betala tio papp för en Helsingforskryssning eller en halv miljon för att få hem en container från Kina. Därmed sker det inte, skepparen pressas att gambla på att allt är i skick, vilket förstås ur rättslig aspekt kan ses som likgiltighet för fartygets och ombordvarandes säkerhet när det skiter sig och man behöver någon att hänga.

Poängen jag ville framföra var dock att det finns gott om folk som är villiga att göra jobb trots att de i praktiken är förenade med den sortens risker.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nja, i praktiken är inte frågan riktigt så enkel. Exempelvis kan en skeppare åka i spjället för en olycka som skett på grund av tekniska fel, då det är skepparens ansvar att fartyget är sjövärdigt. I praktiken är det dock förstås helt ohållbart att auditera sitt fartyg ner till minsta detalj för att försäkra sig om den saken innan varje avgång, då ingen vill betala tio papp för en Helsingforskryssning eller en halv miljon för att få hem en container från Kina. Därmed sker det inte, skepparen pressas att gambla på att allt är i skick, vilket förstås ur rättslig aspekt kan ses som likgiltighet för fartygets och ombordvarandes säkerhet när det skiter sig och man behöver någon att hänga.

Poängen jag ville framföra var dock att det finns gott om folk som är villiga att göra jobb trots att de i praktiken är förenade med den sortens risker.

Fast hur långt sträcker sig det ansvaret? Vad krävs för att skepparen ska hamna i finkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Problemet med böter i dessa fall är att det i princip bara drabbar skattebetalarna.

Jo, i slutändan kan det förstås alltid kokas ner till att slutkonsumenten - skattebetalarna i detta fall - åker på notan, men det är också en smäll för det aktuella företaget med aktieägare. Dessutom är väl alternativet mycket sämre. Vågar inte ens tänka på potentiella kostnader och konsekvenser av att ansvarsbefria leverantörerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Finns inget tjänsteansvar inom Regional Förvaltning. Vill man hävda politiskt ansvar så kan man förvisso avsätta en politiker, som traskar vidare till nästa uppdrag, och så tillsätts en ny som kanske har 20% chans att begripa något av vad ansvaret innebär.

Var mer inne på om ett dödsfall sker på ett företag & det bevisas att företaget slarvat med säkerheten eller liknande. Jag vet offtopic.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast hur långt sträcker sig det ansvaret? Vad krävs för att skepparen ska hamna i finkan?

Lagen stipulerar att skepparen är ytterst ansvarig för fartygets sjövärdighet, och det lämnar ju inte mycket utrymme för tolkning. Vill man sätta skepparen i finkan kan man.

Tillägg: det ska ju dock betänkas att det är mycket mer lukrativt att ansvarsbelägga ett rederi än att låsa in en skeppare, vilket förstås är till den senares fördel. Kan man få det till att rederiet pressat skepparen att åsidosätta säkerheten för att hålla tidtabeller etc, så har man förstås betydligt bättre möjligheter att få ersättning för skador.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Det finns även flertalet myndighetssidor som har samma säkerhet... du ändrar bara lite i adressen och sedan kommer du in på platser som borde vara blockerade. I teorin då alltså.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något att tänka på.

Sedan är jag inte mycket för populistiska åsikter som att offentlig upphandling är skit, privata aktörer ska ej få jobba med vissa saker etc. Visst om man har en gedigen erfarenhet av olika arbetsmetoder så kan man diskutera dem, jag tycker dock inte problemet är så enkelt som vissa vill framföra det.

Orsaken till varför externa aktörer tar in är flera, en är att man inte kan ha inhousepersonal som hänger med i utvecklingen. Dessa inhouse jobbar bara med inhousesystemen och får då inte den bredd som en person som jobbar med mängder med olika system.

Men då kan man ju anställda dessa för att skapa ett system internt. Finns ju ingen anledning till att överlåta själva datan till privata aktörer. Men visst, vi har ju inga egna operativsystem naturligtvis. Sånt är ju inte det jag tänker i alla fall. Känner mest att hela hanteringen ska ske av staten. Om man köper in system etc är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Enligt lite googlande omsätter MedHelp ca 12 miljoner kronor ($1.1M) om året, dock stod det inget om hur mycket deras totala omsättning är som de tjänat ihop sen 1994. 10 mille av de 12 är rätt mycket ändå, men ändå lite då de kommer undan billigt från deras hela förmögenhet som de har skaffat på sig genom åren.

Det finns ett MedHelp Care Aktiebolag som enligt allabolag.se omsätter runt 70 miljoner SEK och har en vinst på runt 6 miljoner. Jag vet inte om det är det bolag vi talar om, men i så fall är bötessumman betydligt högre än de berömda 4% av den globala årsomsättningen från GDPR.

Skrivet av jehuty:

Tycker bötsesumman är ganska ointressant, jag är mer nyfiken på vad för åtgärder har gjorts, vem kommer se till att dom görs rätt och vem ser till att det följs?

Med deras inkompetens kan man inte tro att dom klarar av att fixa problemen själva.

Jag tycker bötessumman är synnerligen intressant och att den har fördelats helt fel för att något ska hända för att något ska förbättras systemmässigt.

I bästa fall kommer offentlig verksamhet börja ställa lite bättre krav på IT-säkerhet i upphandlingar. Det kommer dock inte påverka ett skit eftersom de inte har kompetens att följa upp IT-säkerheten. Man vill inte heller ha den kompetensen, utan man vill outsourca den, precis som allt annat med IT. För att få rätt på det problemet hade domstolen behövt drämma till den som faktiskt var personuppgiftsansvarig (dvs regionerna) med en rejäl smocka, inte bara personuppgiftsombudet. Då hade det funnits en anledning att hålla koll på att leverantörrna sköter sig.

Nu kommer det bara fortsätta på samma vis, man utlyser en upphandling, någon bjuder lägst, skiter i att göra ett ordentligt jobb, håvar in pengarna och hoppas på att allt går bra i de x åren avtalet gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tycker bötsesumman är ganska ointressant, jag är mer nyfiken på vad för åtgärder har gjorts, vem kommer se till att dom görs rätt och vem ser till att det följs?

Med deras inkompetens kan man inte tro att dom klarar av att fixa problemen själva.

Om vi bortser från det uppenbara bisarra (att Computer Sweden faktiskt avslöjade något, att någon råkat stoppa internetsladden i hårddisken osv) är frågan om rutiner, granskning osv rätt intressant och inte alls så lätt som en lätt tror.

Det har sedan länge funnits rutiner om att oberoende företag ska granska röstningsmaskiner i USA. Ändå har dessa varit skrämmande dåliga - eländig UX, hopplös säkerhet osv.

Hur kan det hända? Jo, i de flesta fall där har företaget som ska granska produkten stått i beroendeställning till företaget som tillverkat röstningsmaskinen - de vill göra affärer fler gånger, varit betydligt mindre osv, samt att tillverkaren själva betalat för granskningen så de har jagat det absolut billigaste för att checka av att produkten är granskad av någon oberoende. Osv.

Dessutom - i dagens hårda konkurrens om utvecklare lär det inte bli lätt att locka folk om de hela tiden måste följa fasta, tråkiga och långsamma rutiner för allt sitt arbete. Vem vill göra det när en kan få ett välbetalt och stimulerande jobb på något företag där de spårar folk på internet?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vissa tror att den här världen är infiltrerade av "lizard people". Själv tror jag att vi har ett mycket större problem med infiltration av neandertalare som vi tidigare trott ha varit utdöda sedan länge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vissa tror att den här världen är infiltrerade av "lizard people". Själv tror jag att vi har ett mycket större problem med infiltration av neandertalare som vi tidigare trott ha varit utdöda sedan länge.

Citat:

De utdöda neandertalarna lever vidare i våra celler. Analys av neandertalmänniskans genom tyder på att alla moderna människor utom afrikanerna har några procent neandertalgener i sin arvsmassa.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/ar-du-neandertalare-634...

Du har så rätt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av DasIch:

IT-utveckling är inte något offentlig sektor lyckats briljera med hittills.

Har du några exempel?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Hollywood står inte bakom straffet

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Men då kan man ju anställda dessa för att skapa ett system internt. Finns ju ingen anledning till att överlåta själva datan till privata aktörer. Men visst, vi har ju inga egna operativsystem naturligtvis. Sånt är ju inte det jag tänker i alla fall. Känner mest att hela hanteringen ska ske av staten. Om man köper in system etc är ju en annan sak.

Det finns supermånga problem med interna arbetare.

  • Folk idag byter jobb oftare än de byter underkläder. Det har inte ett dugg att göra med att de vantrivs eller något. Utan att om man vill ha bra lön så bör man byta jobb ofta för varje ny arbetsgivare ger personen högre lön för att locka över den.

  • Arbetare som jobbar med ett system blir väldigt begränsade i deras bildning. Detta jämfört emot en som jobbar med kanske 30 olika system.

  • Arbetare som jobbar internt är ofta få personer och de blir själva. En extern aktör har ofta runt 100 kollegor som kan hjälpa den.

  • När det strular så har konsulter som jobbar emot många kunder mycket mer att säga till emot tillverkaren. Se det lite som att Inet frågar en moderkortstillverkare en fråga, så kan denna fråga bli lite mer prioriterad än en enskild person.

Min erfarhet är att företag bara gör sig mer av interna arbetare för varje år. Dock är det populärt att ha en egen intern senior som göra lite småsaker och vara på företagets sida och ge dem bättre insyn, tanken är superbra. Bara att dessa brukar byta jobb ofta av flera orsaker. En är den naturliga att om man vill ha högre lön så byt. Men det är även tråkigt att vara ensam och stort ansvar utan att ha lätt att fråga någon utan en svinstor faktura.

Permalänk
Medlem

Gällande bötesbeloppet så känner jag mig dock lite brydd över att ett så ofantligt misstag köps ut så pass billigt. Jämför det med att Australien betalar Frankrike typ €555 miljoner EUR som en ersättning för ubåtar de beställt, men som inte levererats. Dvs typ en cancelation fee då de köpte/köper från USA istället. Ja, jag vet att det inte riktigt går att jämföra, men ändå. 10 millar i böter för 1177-skandalen känns på tok för milt.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vissa tror att den här världen är infiltrerade av "lizard people". Själv tror jag att vi har ett mycket större problem med infiltration av neandertalare som vi tidigare trott ha varit utdöda sedan länge.

Antalet personer som faktiskt tror på "lizard people" är nog inte så stor, det är ju snarare en meme. Om man tillbringar mycket tid på internet och inte IRL så stöter man ju såklart på massvis med folk som trollar och botar. Så det är ju inget problem egentligen, dvs det finns 58 762 saker viktigare att bry sig om liksom. Och tror man verkligen på det, ja det skadar inte mig eller någon annan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag undrar hur många gånger utvecklarna påpekade det men ansvarig ledning struntat i det.

Den erfarenhet jag har av voice integrate och medhelp är att utvecklarna och drifttekniker varit för okunniga att förstå varför en NAS med publik åtkomst skulle vara ett problem.

Skulle bli väldigt förvånad om någon ens reflekterat över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har du några exempel?

Kan vara helt ute och cykla här nu och kanske inte har med IT säkerhet att göra. Var det inte ygeman som läckte alla sveriges fordons uppgifter och dess ägare till typ ryssland eller något sådant?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara helt ute och cykla här nu och kanske inte har med IT säkerhet att göra. Var det inte ygeman som läckte alla sveriges fordons uppgifter och dess ägare till typ ryssland eller något sådant?

Det var GD Maria Ågren på Transportstyrelsen.

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Skadestånd i Sverige är löjligt låga medans dom i USA är absurt höga

Permalänk
Sötast

Jag hade min 1177 tröja på mig i helgen juh! bra timing!

Permalänk
Medlem

När inga enskilda person är tydligt ansvarig så händer sånt här. Inom det offentliga, och även i viss mån i stora företag, är det sällan någon som är ansvarig, utan det är "systemet". Exemplen har ju varit otaliga nu under corona då man mer eller mindre landat i att mycket gick åt pipan, men inte en enda person egentligen var ansvarig. Allt är "systemets" fel. Saknas individuellt ansvar så blir resultatet alltid därefter.