Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Inga problem att ha keyless bara att köpa en plåt burk att lägga nycklarna i om man är rädd för det. Men många bilar har extremt låg räckvidd på nycklarna också i säkerhets skäll. Våran bmw med keyless så måste man stå precis vid dörren för att det ska fungera och det är även så med min mosters Mazda mx30 som jag prov körde för några dagar sen.

Jo, men "bara att lägga nyckeln i en plåtburk" är ändå inte så smidigt liksom. Hur gör du när du inte är hemma? Har du en plåtburk med dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Hmm, intressant. När jag pratade med ’min’ säljare för nån vecka sen sa han att de byggs på olika fabriker, och att Hyundai beslutat att ställa in ordrar på 22 års modell av Ioniq 5 till Sverige skulle inte ha någon betydelse för produktionen av Kona. Min Kona som skulle kommit i maj hade inte börjat byggas än, så jag kanske bör kolla med dom igen.

Wiki säger samma fabrik o_0

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hyundai_Motor_Company_m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Perfomance modellerna kostar ju bit över 700tkr för model 3 och nästan 800tkr för model y och dessutom så har long range modellerna bättre räckvidd.

Jo, men när jag läste och svarade så hade postaren inte lagt in någon budget (det redigerades och lades till efter att jag svarat), utan enbart frågat efter kortast leveranstid och 50 mil räckvidd.

Då det är kortast leveranstid på P-modellerna så rekommenderade jag därför de. Jag har själv M3 Long Range, men det är tyvärr nästan ett års leveranstid på den. Därmed tog jag inte upp den då frågeställaren inte kommer att kunna få en ny sådan i år.

Sedan gällande skillnad i räckvidd så beror det enbart på fälgstorleken och typen av fälgar/wheelcovers. Själva bilen, utom hjulen, så är det exakt samma räckvidd mellan M3 LR och M3 P. Byter man hjul till 18" på Performance (dock ej Tesla original, då de inte rymmer de större Brembo-bromsarna som sitter på Performance) så får du väldigt liknande räckvidd som på LR.

Hade det inte varit så lång leveranstid på M3 LR så hade jag sjävklart först och främst rekommenderat den. M3 LR är även så här tre år senare fortsatt "räckviddskungen" bland alla elbilar (märkligt nog, trodde andra märken skulle kommit i kapp vid denna tiden).

Så jag håller med dig helt förutom det lilla problemet med leveranstiderna. Precis som du är inne på så är nog nya bilar nästan uteslutet, utan det får tyvärr bli beg.marknaden som gäller om man vill ha något nu.

Det är helt klart säljarens marknad just nu, men de största/flesta bilfabrikanter slåss med olika produktionsproblem som inte är så enkla att hantera (halvledarbrister, logistikproblem, ökade råvarukostnader, ökad transportkostnader, leveransproblem från Ukraina och Ryssland, problem med Covid i Kina, ökande inflation, valutakurssvängningar, batteribrist, etc).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Varit ute på långresa idag, 88 mil, med Renault Megane E-tech! Var då till Ionity Mantorp, där har man satt upp koner å skyltar för hur en laddkö ska bildas. Kan nog vara bra inför semestertider! Nu var det dock ingen kö så jag klarade mig men nog smart om fler sätter ut köplatser innan juli kommer

Bra gjort av Ionity med köhantering!

Detta är kaos och superdåligt på både Tesla SuC och Circle K. Fint att någon iaf. börjat tänka på detta.

Skrivet av snajk:

Keyless entry är något av en säkerhetsrisk så det är inte bara negativt att inte ha det.

Jo, det är något som jag direkt stänger av på alla bilar som har det.

Skrivet av Vip8888:

Hmm, intressant. När jag pratade med ’min’ säljare för nån vecka sen sa han att de byggs på olika fabriker, och att Hyundai beslutat att ställa in ordrar på 22 års modell av Ioniq 5 till Sverige skulle inte ha någon betydelse för produktionen av Kona. Min Kona som skulle kommit i maj hade inte börjat byggas än, så jag kanske bör kolla med dom igen.

Jo, jag hade faktiskt läst din kommentar här i tråden innan jag frågade säljaren på Holmgrens om just det.

Men han var spiksäker på sin sak. Har dock ingen aning om vem som har rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

https://i.imgur.com/wFkeybt.jpg

Ännu en elbil i trafik. Här är min Cupra Born (58 kWh) som jag tog ut i trafik för precis en vecka sedan. Bortsett från måste-utrustning såsom adaptiv farthållare, lane assist och grejer så har den:

  • Fetaste stereon, Beats (klart sämre än Dynaudio i min gamla Golf, dock avsevärt bättre än standard)

  • Panoramaglastak (ej öppningsbart)

  • Standardfälgar, 18"

  • Metalliclack

Saker den inte har:

  • Aktivt chassi (kör i princip bara motorväg, så tämligen meningslöst för mig)

  • Autoparkering (hade det på min Golf och använde det en gång på tre år. Om du kan parkera, spara pengarna)

  • Keyless entry (det kan jag sakna)

  • CAR2X (så bilen kan prata med andra bilar, kan tänka mig det är bra i stadstrafik vilket jag dock sällan kör)

Snyggt!

Tur jag beställt samma färg på min förutom att jag beställt 19" fälgarna med lite koppar på och inget panoramatak (dock verkar min vara långt bort fortfarande).
Trist att ljudet (Beats) inte är lika bra som Dynaudio i Golfen, jag har själv en Golf R 2010 med Dynaudio och hoppades ljudet skulle vara i samma klass.
Såg dock en i helgen som även hade tröskellådan och backspeglarna i kopparfärg, har själv inte sett att detta gick att beställa? Kan det kanske gå att hitta matchande kopparfärg i vinyl och få dem "wrappade"?

Permalänk
Medlem

Säljaren har fått min EV6 nu.

Hämtar den om en vecka!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra gjort av Ionity med köhantering!

Detta är kaos och superdåligt på både Tesla SuC och Circle K. Fint att någon iaf. börjat tänka på detta.

Jo, det är något som jag direkt stänger av på alla bilar som har det.

Jo, jag hade faktiskt läst din kommentar här i tråden innan jag frågade säljaren på Holmgrens om just det.

Men han var spiksäker på sin sak. Har dock ingen aning om vem som har rätt.

Jag betvivlar inte det, kan säkert stämma. Enligt Wikipedia-länken så byggs Kona Electric också i Tjeckien, så bägge säljarna kanske har rätt.

Permalänk
Medlem

Hämtade min EV6:a idag

Hunnit med ca 6 mil och testat alla regen lägen och alla drive modes, samt testat deras farthållare, Lane assist och line centering. Allt fungerar riktigt bra! Riktigt bra respons i RWD med, speciellt i sports mode.

Stängt av alla irriterande plinganden, synkat telefonen, skapat driver profile länkat till Kia kontot.
Signat Kia charge. Laddat ner Kia appen och kopplat bilen.
Något mer man bör göra?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hämtade min EV6:a idag
<Uppladdad bildlänk>

Hunnit med ca 6 mil och testat alla regen lägen och alla drive modes, samt testat deras farthållare, Lane assist och line centering. Allt fungerar riktigt bra! Riktigt bra respons i RWD med, speciellt i sports mode.

Stängt av alla irriterande plinganden, synkat telefonen, skapat driver profile länkat till Kia kontot.
Signat Kia charge. Laddat ner Kia appen och kopplat bilen.
Något mer man bör göra?

Luta dig tillbaka och njut?! 😁

Permalänk
Medlem

[quote postid="19643360" userid="151115" name="martinot"]
Jo, men när jag läste och svarade så hade postaren inte lagt in någon budget (det redigerades och lades till efter att jag svarat), utan enbart frågat efter kortast leveranstid och 50 mil räckvidd.

Då det är kortast leveranstid på P-modellerna så rekommenderade jag därför de. Jag har själv M3 Long Range, men det är tyvärr nästan ett års leveranstid på den. Därmed tog jag inte upp den då frågeställaren inte kommer att kunna få en ny sådan i år.

Oj vad lång leverans tiden har blivit min pappas kompis beställde en model y long range i mitten av maj och hämtade upp den idag. Så leverans tiderna har gått från drygt en månad till 1 år på bara en månad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

[quote postid="19643360" userid="151115" name="martinot"]
Jo, men när jag läste och svarade så hade postaren inte lagt in någon budget (det redigerades och lades till efter att jag svarat), utan enbart frågat efter kortast leveranstid och 50 mil räckvidd.

Då det är kortast leveranstid på P-modellerna så rekommenderade jag därför de. Jag har själv M3 Long Range, men det är tyvärr nästan ett års leveranstid på den. Därmed tog jag inte upp den då frågeställaren inte kommer att kunna få en ny sådan i år.

Oj vad lång leverans tiden har blivit min pappas kompis beställde en model y long range i mitten av maj och hämtade upp den idag. Så leverans tiderna har gått från drygt en månad till 1 år på bara en månad.

Model Y har kortare leveranstid än Model 3. Model Y Long Range ligger på runt halvåret medan 3:an ligger på runt året.

När jag började kolla på elbilar för nån månad sen eller så, så låg Model Y Long Range på leverans i Augusti - November typ, så det kan ju ha blivit nån specialare med din pappas kompis. En kompis till mig beställde en Model Y Performance för ett par månader sen som skulle levereras till hösten, och helt plötsligt ringde dom och sa att om han kunde ta en vit istället för en grå så skulle han få leverans direkt, så nu har dom fått bilen.

Permalänk
Skrivet av Cove:

Hämtade min EV6:a idag
<Uppladdad bildlänk>

Hunnit med ca 6 mil och testat alla regen lägen och alla drive modes, samt testat deras farthållare, Lane assist och line centering. Allt fungerar riktigt bra! Riktigt bra respons i RWD med, speciellt i sports mode.

Stängt av alla irriterande plinganden, synkat telefonen, skapat driver profile länkat till Kia kontot.
Signat Kia charge. Laddat ner Kia appen och kopplat bilen.
Något mer man bör göra?

Kan man stänga av plinganden? Fan bästa uppgraderingen vs e-Niro då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Oj vad lång leverans tiden har blivit min pappas kompis beställde en model y long range i mitten av maj och hämtade upp den idag. Så leverans tiderna har gått från drygt en månad till 1 år på bara en månad.

Varierar en hel del. Tror det beror mycket på Covid-läget i Kina.

Men såg att det nu förkortats och är uppskattad leveranstid på MY LR okt - dec 2022. Kan säkert påverkats att den tyska Teslafabriken kommit igång med leverans av sina MY P. Läst om många som ändrat beställningar från MY LR till MY P (främst för bättre komfort/fjädring och kvalitet mer än prestanda), och det har nog lättat trycket på köerna till MY LR.

M3 och M3 LR är dock uppskattad till Q1 2023.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hämtade min EV6:a idag
<Uppladdad bildlänk>

Hunnit med ca 6 mil och testat alla regen lägen och alla drive modes, samt testat deras farthållare, Lane assist och line centering. Allt fungerar riktigt bra! Riktigt bra respons i RWD med, speciellt i sports mode.

Stängt av alla irriterande plinganden, synkat telefonen, skapat driver profile länkat till Kia kontot.
Signat Kia charge. Laddat ner Kia appen och kopplat bilen.

Grattis till din fina nya elbil!

Skrivet av Cove:

Något mer man bör göra?

Skaffa några vanligt förekommande laddbrickor/laddkort (krånglar mindre än appar och snabbare) och lägga i förvaringsfack i mittkonsolen.

Skaffa 3-fas mobil EVSE och lägga i frunken så att du kan ladda i 11 kW på landet, hos vänner, mm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Körde en Xpeng idag på jobbet. Första kinesiska bilen jag kört och den var förvånansvärt trevlig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Då har man bilat med våran Peugeot e208 till Tyskland och vänt måste säga funka riktigt bra lyckades klara mig från laddköer skapligt med.
I Värnamo kom vi till vid 11 tiden i söndags och strax efter jag koppla in mig blev det lite kö fast jag slapp och vänta men bra rotation på dom 6 laddarna där förutom att någon valde fel laddare så man fick vrida kabeln runt halva stolpen för att ladda.
När jag kom ner till Helsingborg för att toppa upp lite för att ta mig till Malmö så blev jag första och enda kön men efter 5 min åkte en så jag fick en laddare.
Sedan bara det va till hotellet i Malmö med laddare i garaget.

Dagen efter bar det av till Danmark strax innan 9 på morgonen åker till Vordingborg i Danmark, märker där att Bonnet appen inte funkar på någon ionity i Danmark så fick ladda bilen dyrt med 8.70:- kw men toppa bara upp med 10KW sedan över och handla lite i olika butiker avslutar med bordershopen för jag vet att det finns 1 laddare där med 2 laddplatser, kommer dit ingen som laddar bara en 50kw laddare men till min överraskning så är det gratis att ladda där så bara ställ bilen på laddning och gå och handla mera.
Efter det chansa jag på att jag kom över till Sverige och Malmö för att ladda på Ionity som ligger strax efter bron men har 17% kvar när jag kommer dit, toppar upp lite där så jag kommer till Helsingborg där jag vet att jag måste ladda upp till 80% för att ta mig till Värnamo för att ladda igen för att ta mig hem.

Intressant kanske är hur mycket jag pengar jag spenderat på att ladda för att ta mig 160 mil som det är tur och retur.
Ladda för 389,21:- för hela den resan men då hade jag 100Kw gratis med som jag använde hos Bonnet annars hade det varit 370:- till.

Både frun och jag tycker det funka bra vist man får sitta och vänta medans bilen laddar men det tror jag bara är något man får vänja sig vid.
Hade jag haft kvar vår gamla bil som gick på diesel hade det gått åt nästan 100 liter med dagens priser hade det varit mycket dyrare.

Hade väl önskat att bilen hade lite mer än 45kw batteri i detta tillfälle men det är inte en normal resa utan något som kanske görs någon gång om året.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då har man bilat med våran Peugeot e208 till Tyskland och vänt måste säga funka riktigt bra lyckades klara mig från laddköer skapligt med.
I Värnamo kom vi till vid 11 tiden i söndags och strax efter jag koppla in mig blev det lite kö fast jag slapp och vänta men bra rotation på dom 6 laddarna där förutom att någon valde fel laddare så man fick vrida kabeln runt halva stolpen för att ladda.
När jag kom ner till Helsingborg för att toppa upp lite för att ta mig till Malmö så blev jag första och enda kön men efter 5 min åkte en så jag fick en laddare.
Sedan bara det va till hotellet i Malmö med laddare i garaget.

Dagen efter bar det av till Danmark strax innan 9 på morgonen åker till Vordingborg i Danmark, märker där att Bonnet appen inte funkar på någon ionity i Danmark så fick ladda bilen dyrt med 8.70:- kw men toppa bara upp med 10KW sedan över och handla lite i olika butiker avslutar med bordershopen för jag vet att det finns 1 laddare där med 2 laddplatser, kommer dit ingen som laddar bara en 50kw laddare men till min överraskning så är det gratis att ladda där så bara ställ bilen på laddning och gå och handla mera.
Efter det chansa jag på att jag kom över till Sverige och Malmö för att ladda på Ionity som ligger strax efter bron men har 17% kvar när jag kommer dit, toppar upp lite där så jag kommer till Helsingborg där jag vet att jag måste ladda upp till 80% för att ta mig till Värnamo för att ladda igen för att ta mig hem.

Intressant kanske är hur mycket jag pengar jag spenderat på att ladda för att ta mig 160 mil som det är tur och retur.
Ladda för 389,21:- för hela den resan men då hade jag 100Kw gratis med som jag använde hos Bonnet annars hade det varit 370:- till.

Både frun och jag tycker det funka bra vist man får sitta och vänta medans bilen laddar men det tror jag bara är något man får vänja sig vid.
Hade jag haft kvar vår gamla bil som gick på diesel hade det gått åt nästan 100 liter med dagens priser hade det varit mycket dyrare.

Hade väl önskat att bilen hade lite mer än 45kw batteri i detta tillfälle men det är inte en normal resa utan något som kanske görs någon gång om året.

Kul att höra att det gick bra med en lite större svängom med mindre batteri. Jag och tjejen har också börjat ta vår "kortdistansbil" Ioniq 28kwh på halvlånga turer. Vi kommer ca. 21 mil på motorvägen om man håller 100, och sedan får man ta en bulle och ladda lite.

För-förra helgen åkte vi till Stockholm, och det gick fint på en laddning, parkerade sedan i ett parkeringshus med laddare, kom tillbaka på eftermiddagen med 100% batteri och kunde rulla hem igen, om än i ganska långsamt tempo. Det var ganska dyr parkering. Tror det gick på ca. 300kr, men då ingick ju laddningen. Det hade kostat oss ca. 600kr i bensin + kostnaden för parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hade väl önskat att bilen hade lite mer än 45kw batteri.

Du menar 45kWh.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hade väl önskat att bilen hade lite mer än 45kw batteri i detta tillfälle men det är inte en normal resa utan något som kanske görs någon gång om året.

Det är precis det du skriver som många som har räckviddsångest behöver fundera på. Ska man köpa bil enbart för den där resan man gör max någon gång per år eller för de 99,9 % av övriga resor man gör?

Permalänk

Bilade upp ca 30 mil till Gbg igår med familjen i EV6 AWD.
Mellanlandade i Värnamo och la i 24kwh på ca 10 min stopp. Hann med ett snabbt toabesök och inhandlade en enklare frukost för familjen. 90% i batteriet (maxgräns) när vi kom ut och 59% när vi va framme. Snitt på 17,7kwh/100km och då drog jag på rätt bra och låg i vänsterfilen ofta i backarna. Har även 20” fälgarna vilket säkert gör den lite sämre.

En väldigt bekväm långfärdsbil imo. Barnen helnöjda där bak med säte man kan fälla bak och gott om laddmöjligheter. Tyst och bekväma säten.
Gps och media funkar alldeles utmärkt.
Inga laddköer då vi va ganska tidigt i Värnamo. I vanlig ordning kom det fram folk och frågade hur laddning mm funkar och hur långt jag skulle komma nu osv.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Testar att lägga detta här även om det kanske även hade passat i tråden konsumenträtt. Jag har haft elbil i 3 år nu och i samband med det skaffade jag en laddbox. En juicebox via Ev soloutions här i Göteborg. Den har fungerat mestadels fram till april ungefär. Ibland när man drar ut sladden från min Kia Eniro så börjar den pipa. Den verkar boota om men kommer aldrig online. Bryter jag strömmen flera gånger och väntar så kan det hända att den till slut fungerar. Ibland. Var direkt i kontakt med tillverkare som inte svarade, hänvisade till det amerikanska företaget och har påpekat flera gånger att den bara har två års garanti. Jag vet det men jag vill bara ha den lagad och betalar gärna. Nu efter mycket tjat sa de att de kunde skicka en ny (oklart modell) utan någon garranti för 2000:-. Jag kan ju så klart inte installera denna själv. Och får inte.Jag sa istället att jag skulle kontakta ARN och nyttja min reklamationsrätt. Den är ca 2.5 år gammal. Kanske har minneskortet varit defekt från början. Om laddboxar nu bootar sitt os via kort? Har ledsnat på detta och vill bara ha något som fungerar. Så tycker ni jag gör rätt eller skall jag bara släppa detta och ringa ett annat företag med en annan laddbox? Och betala på nytt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är precis det du skriver som många som har räckviddsångest behöver fundera på. Ska man köpa bil enbart för den där resan man gör max någon gång per år eller för de 99,9 % av övriga resor man gör?

Helt klart en viktig poäng. Samtidigt får man tänka på att den där resan man gör en gång per år kanske är livsviktig att den funkar bra och är bekväm. Skulle inte vilja ha en bil som jag går huvudvärk och ryggont av att åka mer än 4 timmar i, än om det bara händer en gång per år.

Men det är ju när det gäller andra funktioner. Just när det gäller räckvidd tror jag helt klart att folk oroar sig i onödan. Det viktigaste är väl att resan inte blir så mycket längre att man t.ex måste ta den på två dagar istället för en, eller att man måste ladda så ofta att man blir frustrerad. Tror inte det är ett problem med nån av dagens bilar med 60kwh+-batteri, och för många räcker även betydligt mindre batterier.

Permalänk
Medlem

MG4 på gång, vad tror ni?

https://alltomelbil.se/mg-lanserar-ny-elbil-i-sverige-mg4-ele...

Äntligen en lagom stor bil som inte är en SUV är min tanke. Jag har funderat på elbil länge och provat och funderat på E-niro/Kona (SUV), ID.3/Cupra Born (för dyra), MG ZS (SUV), MG5 (för stor), e-208 (för liten), m.fl. men inte riktigt känt att någon är rätt för mig. Senast har jag funderat lite på MG Marvel R, inspirerad av att en här i tråden har skaffat en, men den är ändå lite stor och dyr.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Helt klart en viktig poäng. Samtidigt får man tänka på att den där resan man gör en gång per år kanske är livsviktig att den funkar bra och är bekväm. Skulle inte vilja ha en bil som jag går huvudvärk och ryggont av att åka mer än 4 timmar i, än om det bara händer en gång per år.

Men det är ju när det gäller andra funktioner. Just när det gäller räckvidd tror jag helt klart att folk oroar sig i onödan. Det viktigaste är väl att resan inte blir så mycket längre att man t.ex måste ta den på två dagar istället för en, eller att man måste ladda så ofta att man blir frustrerad. Tror inte det är ett problem med nån av dagens bilar med 60kwh+-batteri, och för många räcker även betydligt mindre batterier.

Jo precis. Jag kan välja bort bilar på grund av exempelvis stolar som blir obekväma efter en timme trots att jag rätt sällan kör längre än så, eller bilar som är bullriga på motorvägen trots att jag bara några gånger om året kör mer än typ en halvtimme motorväg i stöten. Men ett stort batteripaket ökar ju priset rejält och förstås vikten på bilen, så det är ju en mycket större kompromiss liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Jag kan välja bort bilar på grund av exempelvis stolar som blir obekväma efter en timme trots att jag rätt sällan kör längre än så, eller bilar som är bullriga på motorvägen trots att jag bara några gånger om året kör mer än typ en halvtimme motorväg i stöten. Men ett stort batteripaket ökar ju priset rejält och förstås vikten på bilen, så det är ju en mycket större kompromiss liksom.

Jo precis. Tycker dock själv de bilar med störst kapacitet har en lämplig räckvidd även för de längre resorna, men då bor jag ju i det norrländska inlandet där ett besök hos svärföräldrarna innebär en 36 mils körning på en dag, och det är förstår perfekt att klara utan att ladda. Men hela den här hetsen runt att "om bara bilarna kunde klara XX mil och ladda 10-80% på Y minuter skulle jag kunna leva med det" känns så överskattat. Enyaqen som jag beställt ger väl kanske 25-30 mils körning på ca 30 minuters laddning, och den är varken extremt aerodynamisk eller extremt snabb på att ladda utan rätt lagom. Hur mycket mer kan man behöva för att en elbil ska gå från helt oanvändbar till lika användbar som en bensinbil?

Permalänk

Verkar finnas en ID 5 för omgående leverans till ett ”bra” pris: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/volkswagen_id_5_gt...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Laddade min E-niro via en av eons snabbladdboxar och kunde inte avsluta laddningen i förtid, är det normalt?
Jag provade att trycka avsluta på laddboxen, det fungerade inte och sen försökte jag avbryta laddningen via appen men det funka inte heller. På något sätt så lyckades jag avbryta laddningen men det var lite irriterande.

Vid andra laddboxar har det gått hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Laddade min E-niro via en av eons snabbladdboxar och kunde inte avsluta laddningen i förtid, är det normalt?
Jag provade att trycka avsluta på laddboxen, det fungerade inte och sen försökte jag avbryta laddningen via appen men det funka inte heller. På något sätt så lyckades jag avbryta laddningen men det var lite irriterande.

Vid andra laddboxar har det gått hur bra som helst.

Aldrig varit med om. Vilken app? Jag har kört med OKQ8 eller Elli Charging.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Aldrig varit med om. Vilken app? Jag har kört med OKQ8 eller Elli Charging.

KIA appen, där kan man avbryta laddningen men den vägrade. Jag försökte få fram infon i Eon drive app där jag startade laddningen, men helt plötsligt så kom det inte upp någon info om att jag laddade, bara att själva stolpen var upptagen.

Permalänk
Medlem

@Chippen2188

https://www.youtube.com/watch?v=DUFOJdQVQBs
Måste säga att denna video tar upp dom appar som behövs kanske skulle haft med ABR med om man vill betala för att ha en karta som beräknar ungefär hur mycket som går åt dit man ska åka.
Men väldigt bra förklarande video bästa av dom jag har sett på svenska som tar upp laddappar/laddning av elbil.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro