Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kollade precis videon för att kolla om jag missat någon app, vilket jag inte hade. Bra video, tumme upp på den!

Har du eller någon annan kollat lite mer på Bonnet och hur de kan vara så billiga? Känns som att det finns någon hake, men jag har svårt att se det. Hur kan de ens tjäna pengar för de strösslar med sitt kapital till höger och vänster.

Gissar på att det handlar om marknadsandelar. När dom väl fått ihop folk som prenumererar på deras tjänst så höjer dom priset. Vill minnas att dom höjt priset i UK med typ 40% redan. Förhoppningsvis väntar dom till efter sommaren i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

När du laddar ner OTA till datorn, och sedan uppdaterar bilen via USB-minnet du haft i datorn så är det ju i princip samma sak som en OTA-uppdatering (bara med ett steg till emellan). Det fina är ju att du oavsett slipper in till verkstaden för det.

Jo precis, lite det jag menade. OTA är bra, men huvudsaken är att man åtminstone kan ”göra det själv” utan att boka tid till en verkstad. Nyare bilar har gått mer åt att kunna uppdatera mer än bara navigatorn och karta till att uppdatera hela OS och media.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag är ganska van att göra det själv via usb på senaste bilarna som stödjer det. La faktiskt in senaste i EV6 häromdagen då den av nån anledning inte uppdaterat OTA. Går hyfsat fort ändå och man vet säkert att man ha senaste. Men OTA är såklart smidigast och kommer nog bli standard och funka mer eller mindre sömlöst framöver. Nu är det lite hickups imo..

Är det nyheter till navigatorn eller vad pratar vi om?

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Är det nyheter till navigatorn eller vad pratar vi om?

Står ganska kryptiskt vad som updaterades i listan utöver navigatorn men läste på nått forum att det va lite fix här och där. Jag fick ett par menyer lite annorlunda och lite fler funktioner.
Kolla hemsidan eller på kia forum.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Står ganska kryptiskt vad som updaterades i listan utöver navigatorn men läste på nått forum att det va lite fix här och där. Jag fick ett par menyer lite annorlunda och lite fler funktioner.
Kolla hemsidan eller på kia forum.

Länk?
Kommer bli med en EV6a framgent. Måste förbereda mig, tänker jag.
Körde flera dylika uppdateringar på mina BMWn. Mer kontroll med USB och nedladdning, föredrar nog det faktiskt. Dessutom är mottagningen kass I garaget där jag står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jo precis, lite det jag menade. OTA är bra, men huvudsaken är att man åtminstone kan ”göra det själv” utan att boka tid till en verkstad. Nyare bilar har gått mer åt att kunna uppdatera mer än bara navigatorn och karta till att uppdatera hela OS och media.

Till mina Teslor så har jag fått OTA-uppdateringar för precis all mjukvara i bilen, inklusive bättre BMS (bättre snabbare laddkurva), förbättringar av autopilotkörning och även högre effekt och mer optimerad drivlina (kraftigare vridmoment och snabbare acc). Är helt otroligt vad som i dag kan förändras och optimeras med mjukvara i dagens bilar!

Skrivet av MP-Jan:

Dessutom är mottagningen kass I garaget där jag står.

Tips är att dela ut Internet via mobilen i de fallen (enkelt och snabbt, om du inte kan köra OTA-uppdateringar över bilens egna LTE).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bra jämförelser av de billigaste elbilarna på marknaden. Även om mindre bilar och lite kortare räckvidd så utmärkta som kanske 2/3:e-bil, eller att alla människor inte har normalt behov för att åka så väldigt långt i vardagen.

Kul att det fortfarande finns elbilar som hamnar runt, eller tom. strax under, 300 KSEK efter miljöbonus. Fler elbilar i hushållen med dessa lite enklare mindre modeller!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Länk?
Kommer bli med en EV6a framgent. Måste förbereda mig, tänker jag.
Körde flera dylika uppdateringar på mina BMWn. Mer kontroll med USB och nedladdning, föredrar nog det faktiskt. Dessutom är mottagningen kass I garaget där jag står.

Finns på deras hemsida. Du laddar ner programmet och där ser du uppdateringarna.

Skrivet av martinot:

Till mina Teslor så har jag fått OTA-uppdateringar för precis all mjukvara i bilen, inklusive bättre BMS (bättre snabbare laddkurva), förbättringar av autopilotkörning och även högre effekt och mer optimerad drivlina (kraftigare vridmoment och snabbare acc). Är helt otroligt vad som i dag kan förändras och optimeras med mjukvara i dagens bilar!

Tips är att dela ut Internet via mobilen i de fallen (enkelt och snabbt, om du inte kan köra OTA-uppdateringar över bilens egna LTE).

Ja Tesla är väl än så länge ganska överlägsna här mer funktioner mm genom mjukvara, än så länge om jag förstått det rätt. Tesla känns som Apple med mobiler. Dom släpper ny model och sen hakar resten av tillverkarna med på det som va bra på kommande modeller.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av megaman01:

EV6 laddar verkligen kanonsnabbt. Den laddar ju givetvis 230 på topparna och ganska länge också, iaf nu på sommaren. Men även sen så håller den sig till 150kw upp till 80% och över 85 ligger den fortfarande på över 100kw. Helt fantastiskt och man har svårt att hinna med att gå på toa och fixa diverse förfriskningar för hela familjen innan den är klar. Skulle säga att man varken behöver längre räckvidd sålänge man har snabb laddning. För att köra mer än 3-4 timmar gör man ändå helst inte.

Har haft en kanonupplevelse med först semestertrippen med hela familjen i en elbil. Noll problem eller laddköer so far..

Väldigt imponerande laddkurva! Min Model 3 Long Range peakar visserligen på 250KW, men bara med väldigt låg "SOC". Efter 85% har jag ofta legat på närmare 50KW, så det är stor skillnad verkligen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Väldigt imponerande laddkurva! Min Model 3 Long Range peakar visserligen på 250KW, men bara med väldigt låg "SOC". Efter 85% har jag ofta legat på närmare 50KW, så det är stor skillnad verkligen

Ska säga att jag laddade som lägst från 40% och eftersom det tar typ 10 min till 80 så hinner den aldrig bli för varm för att rampa ner tidigare. Sen vintertid är det säkert stor skillnad men ja, är verkligen imponerad över snabbheten och även av Ionity stationerna som gett mig noll bekymmer under dom 5 snabbladdningarna jag gjort hittils.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Finns på deras hemsida. Du laddar ner programmet och där ser du uppdateringarna.

Ja Tesla är väl än så länge ganska överlägsna här mer funktioner mm genom mjukvara, än så länge om jag förstått det rätt. Tesla känns som Apple med mobiler. Dom släpper ny model och sen hakar resten av tillverkarna med på det som va bra på kommande modeller.

Absolut. Tycker mig redan se att Polestar släpper liknande uppdateringar av både BMS och drivlina OTA. De har fått bättre laddeffekt med tiden, och även möjlighet till acc. boost. Även VAG går åt det hållet med mer OTA-uppdateringar. Så känns som flera tillverkare sett värdet av detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Står ganska kryptiskt vad som updaterades i listan utöver navigatorn men läste på nått forum att det va lite fix här och där. Jag fick ett par menyer lite annorlunda och lite fler funktioner.
Kolla hemsidan eller på kia forum.

Skrivet av megaman01:

Finns på deras hemsida. Du laddar ner programmet och där ser du uppdateringarna.

Hemsida: update.kia.com

Det nämns bara "Navigation". Programmet som används heter Navigation Updater. Eller använder du något annat?

Om t.o.m. Volvo kan uppdatera i princip hela bilen borde väl Kia kunna uppdatera mer än bara navigatorn? Svagsås.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Hemsida: update.kia.com

Det nämns bara "Navigation". Programmet som används heter Navigation Updater. Eller använder du något annat?

Om t.o.m. Volvo kan uppdatera i princip hela bilen borde väl Kia kunna uppdatera mer än bara navigatorn? Svagsås.

Jepp det är den. Den uppdaterar mer än bara Navigationen. I senaste är det inga större grejer, radio, röstigenkänning mm har förbättrats.
Här är en liten video: https://youtu.be/IOBgkUgtogo

Som sagt, Här finns definitivt utrymme för förbättring, kommer nog mer och mer framöver från tillverkarna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Fick en OTA uppdatering idag till min Cupra Born. Ingen aning vad den uppdaterar för notisen dök upp på skärmen 3 sekunder före jag stänga av den. haha
Får uppdatera senare idag efter jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Absolut. Tycker mig redan se att Polestar släpper liknande uppdateringar av både BMS och drivlina OTA. De har fått bättre laddeffekt med tiden, och även möjlighet till acc. boost. Även VAG går åt det hållet med mer OTA-uppdateringar. Så känns som flera tillverkare sett värdet av detta.

Jag är positiv att det går att uppdatera massor nu via OTA och förbättra bilen över tid men samtidigt finns det alltid en risk att det innebär att man börja sälja bilar innan allt är helt klart med löftet att "det fixar vi via OTA senare". Än så länge väger dock de positiva aspekterna över för mig.

Något jag inte är så förtjust i är uppdateringar där man inte ger någon info om vad som har uppdaterats. jag vet att få kanske läser release-notes men jag tycker det är viktigt, särskilt om något nytt problem uppstår. Jag ser i min Peugeot app att det finns en uppdatering till "Touch Screen service" men ingen info om vad den egentligen gör. Sånt irriterar mig.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

När vi är på ämnet OTA. Någon som har koll på när 3.0 kommer till ID.4? Trodde det skulle komma i våras men det är fortfarande ingen uppdatering för min bil iaf.

Någon som hört det senaste eller rent av fått 3.0?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Björn Endre:

Något jag inte är så förtjust i är uppdateringar där man inte ger någon info om vad som har uppdaterats. jag vet att få kanske läser release-notes men jag tycker det är viktigt, särskilt om något nytt problem uppstår. Jag ser i min Peugeot app att det finns en uppdatering till "Touch Screen service" men ingen info om vad den egentligen gör. Sånt irriterar mig.

Jag kan bara hålla med, lite som när man får "we have improved the user experience" som enda change log..

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jepp det är den. Den uppdaterar mer än bara Navigationen. I senaste är det inga större grejer, radio, röstigenkänning mm har förbättrats.
Här är en liten video: https://youtu.be/IOBgkUgtogo

Som sagt, Här finns definitivt utrymme för förbättring, kommer nog mer och mer framöver från tillverkarna.

Tack för att du länkade videon, den var upplysande. Den där processen var ganska enkel. Ungefär som i BMW: na (pre OTA-era).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

När vi är på ämnet OTA. Någon som har koll på när 3.0 kommer till ID.4? Trodde det skulle komma i våras men det är fortfarande ingen uppdatering för min bil iaf.

Någon som hört det senaste eller rent av fått 3.0?

Först måste de kalla in dig till verkstaden för batteribyte och uppdatering till 2.4 och sen ska 3.0 komma. Har för mig att den skulle komma med ID.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fick en OTA uppdatering idag till min Cupra Born. Ingen aning vad den uppdaterar för notisen dök upp på skärmen 3 sekunder före jag stänga av den. haha
Får uppdatera senare idag efter jobbet.

Äger en Seat Leon och notera det är bara en plug in hybrid men jag får kompletta OTA uppdateringar.

Inte bara navigation utan hela dröset. Fått en 3 GB uppdatering som ändrade looken på en del i menyerna och UIt och lite annat. Sen en till 2 GB någon vecka efter det.

Verkar vara exakt samma operativsystem som i Cupra Born. Men ändå rätt imponerad att man får komplett OTA även på plug in hybriden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Börjar bli så otroligt less på min gamla Passat från 2011. Den börjar kosta pengar nu och det rejält. Diesel dessutom , ja ni förstår. Funderar på att plocka ut en Enyaq som förmånsbil. Finns det nån här som giort det som kan tipsa om vilken modell man bör välja samt vilka tillval för att hålla sig på rätt sida gränsen av 700k? Företager jag jobbar på har 7% rabatt på bilen och 10%,på tillval.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Börjar bli så otroligt less på min gamla Passat från 2011. Den börjar kosta pengar nu och det rejält. Diesel dessutom , ja ni förstår. Funderar på att plocka ut en Enyaq som förmånsbil. Finns det nån här som giort det som kan tipsa om vilken modell man bör välja samt vilka tillval för att hålla sig på rätt sida gränsen av 700k? Företager jag jobbar på har 7% rabatt på bilen och 10%,på tillval.

Är det inte bäst att du först går in själv på hemsidan och klickar in vad du vill ha och sedan kollar vad priset hamnar på ? Verkar lättast så.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Är det inte bäst att du först går in själv på hemsidan och klickar in vad du vill ha och sedan kollar vad priset hamnar på ? Verkar lättast så.

Absolut, men låt mig omformulera min fråga. Med tanke på att det finns ett tak att förhålla sig till, vilka tillval är "must have". Det är ju en djungel, och jag fattar att tillval är tycke och smak till stor del, men deg finns säkert en del paket som smakar rätt bra så att säga

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Absolut, men låt mig omformulera min fråga. Med tanke på att det finns ett tak att förhålla sig till, vilka tillval är "must have". Det är ju en djungel, och jag fattar att tillval är tycke och smak till stor del, men deg finns säkert en del paket som smakar rätt bra så att säga

Beror ju helt på dina vad har du för krav t.ex måste du a dragkrok på bilen eller inte ? Behöver du fyrhjulsdrift eller inte. Måste du köpa vinterdäcken direkt från skoda via företaget eller kan du köpa det privat. Men om jag skulle ha köpt en enyaq så skulle jag lagt till det el inställbara stolarna med minne speciellt om ni är flera som ska köra bilen och även travel assist/självstyrning vilket är väldigt bekvämt att ha när man ska köra långt på t.ex en roadtrip. Sen så skulle jag ha lagt till klimat plus paketet för då får man även värme i baksäterna. Men annars så är det inte så mycket mer som behövs enligt mig eftersom enyaqen redan är väll utrustad från standard.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Absolut, men låt mig omformulera min fråga. Med tanke på att det finns ett tak att förhålla sig till, vilka tillval är "must have". Det är ju en djungel, och jag fattar att tillval är tycke och smak till stor del, men deg finns säkert en del paket som smakar rätt bra så att säga

Om jag förstått vissa här i tråden så ska inte tillval räknas in inom dom där 700K. Finns tydligen nån lista på skatteverket där man kan kolla listpriserna dom går efter.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Om jag förstått vissa här i tråden så ska inte tillval räknas in inom dom där 700K. Finns tydligen nån lista på skatteverket där man kan kolla listpriserna dom går efter.

https://www4.skatteverket.se/download/18.7d1506f5181083b9ee92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Absolut, men låt mig omformulera min fråga. Med tanke på att det finns ett tak att förhålla sig till, vilka tillval är "must have". Det är ju en djungel, och jag fattar att tillval är tycke och smak till stor del, men deg finns säkert en del paket som smakar rätt bra så att säga

Dina tillval spelar ingen roll. Det är skatteverkets nyprislista som bestämmer om du får bonus eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Absolut, men låt mig omformulera min fråga. Med tanke på att det finns ett tak att förhålla sig till, vilka tillval är "must have". Det är ju en djungel, och jag fattar att tillval är tycke och smak till stor del, men deg finns säkert en del paket som smakar rätt bra så att säga

Du klarar dig jättebra på iv 80. Allt man vill ha finns redan med där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag är positiv att det går att uppdatera massor nu via OTA och förbättra bilen över tid men samtidigt finns det alltid en risk att det innebär att man börja sälja bilar innan allt är helt klart med löftet att "det fixar vi via OTA senare". Än så länge väger dock de positiva aspekterna över för mig.

Den risken finns absolut. Precis som spel, appar och webbtjänster kan släppas innan allt är klart. Det är ju en avvägning.

OTA-uppdateringar skall inte vara en ursäkt att släppa helt ofärdiga bilar. Ivf. så måste man vara tydlig med det mot kund redan när man säljer bilen isf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Börjar bli så otroligt less på min gamla Passat från 2011. Den börjar kosta pengar nu och det rejält. Diesel dessutom , ja ni förstår. Funderar på att plocka ut en Enyaq som förmånsbil. Finns det nån här som giort det som kan tipsa om vilken modell man bör välja samt vilka tillval för att hålla sig på rätt sida gränsen av 700k? Företager jag jobbar på har 7% rabatt på bilen och 10%,på tillval.

Inköpspris och tillval har ingen betydelse. Checka de listor som SKV har gällande vad de anser är officiella priser. Det är endast de som Transportstyrelsen går på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/