Inköpslista pris/prestanda bygge
Hej!
Nu har jag suttit ett par veckor och läst på/kollat reviews i jakt på mitt nästa bygge. Har även fått en del inspel från er här på Sweclockers och vill därför visa vad jag kommit fram till innan jag trycker på köp.
Syftet med datorn är att kunna spela valorant/apex legends på low settings och 144 fps för att matcha min skärm som är hp27xq
(1440p 27"). Jag kommer även att spela wow på så höga inställningar det går, exakt vart det landar beror på vilken gpu jag bestämmer mig för. Inväntar en ny rabatt men jag tänker mig 3060 ti eller 3070 som det ser ut.
här kommer listan, gpu ej med pga inte vet vilken jag landar på.
har ni förslag på något ni tycker jag ska ändra så tar jag tacksamt emot. listan är baserad på era tips här samt userbenchmarks och diverse reviews från blandannat hardware canucks. med det sagt så är vissa grejer några månader gamla så med all säkerhet kan nya saker ha släppts som är bättre pris/prestanda.
Tack för mig
edit:
då raptor lake funkar på samma moderkort så tog jag höjd gällande psu för ny cpu och gpu till nästa generation.
när det kommer till kylning så tänkte jag köpa 5 pack arctic pmw fläktar på inet tillsammans med fläkthubben från samma företag och smälla in i chassit.
i3 ska funka ok med stockkylaren och jag kommer inte överklocka varken cpu eller gpu. snarare underklocka gpu för att få systemet att hålla sig på så låg temp som möjligt vilket jag tycker är viktigt.