Går ej att öppna SD-kort, långsam skrivhastighet.

Permalänk

Går ej att öppna SD-kort, långsam skrivhastighet.

Mors alla hjälpsamma!

Köpte ett begagnat (säljaren sa att det var oanvänt) 256GB microsd-kort. Denna ( https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/minnesko... ).

När jag använder det på min kamera står det "Slow writingspeed SD-card". Pluggade in det till datorn via microsd-läsare. Går inte att öppna det (se bild- https://imgur.com/a/D8owpUo ). Dock ser man lagringskapaciteten via enhetshanteraren men kommer inte upp vad det är för modell mm. Provat med två andra micro-sdkort, där fungerar allt som det ska.

Minneskortsläsaren blir stekhet efter ett tag också..
Är skiten slut eller finns det en lösning? Tacksam för svar!

*

UPPDATERING: La in fel minneskort, nu ska det vara helt rätt!

Permalänk
Medlem

Formaterade du kortet innan du började fota?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Formaterade du kortet innan du började fota?

Vet inte vad förra ägaren gjort, men jag gjorde inte det. Fungerade inte "från början" när jag fick hem det.

Permalänk
Medlem

Det är också väldigt vanligt att SD-kort förfalskas,
https://sonycamdotnews.wordpress.com/2018/12/15/fake-vs-origi...

I så fall är det nog bara tur om de är ett långsammare 256 GB kort,
för usb-minne programmerar de ofta om kontrollern så att 16GB skrivs över om och om igen och filerna kan sedan inte räddas.

(det kan ju också vara så att din minnesläsare inte har stöd för SDXC om du inte testat kort över 32GB förut, formatera i kameran och se om det blir bättre)

Permalänk
Skrivet av pacc:

Det är också väldigt vanligt att SD-kort förfalskas,
https://sonycamdotnews.wordpress.com/2018/12/15/fake-vs-origi...

I så fall är det nog bara tur om de är ett långsammare 256 GB kort,
för usb-minne programmerar de ofta om kontrollern så att 16GB skrivs över om och om igen och filerna kan sedan inte räddas.

Alright, intressant! Känns dock inte som att det är grejen, sålt för 240kr via tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Alright, intressant! Känns dock inte som att det är grejen, sålt för 240kr via tradera.

Om något säljs för halva värdet så borde det ju ringa varningsklockor.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Om något säljs för halva värdet så borde det ju ringa varningsklockor.

Så är det, men för dom pengarna känns det knepigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som ett förfalskat kort. Ladda ner programvara som testar hur mycket som går att skriva till den.
Låter som en klassisk Wish-förfalskning som någon sedan säljer vidare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Här är ett du kan testa med:
https://h2testw.en.lo4d.com/windows
Låt den skriva över hela kortet och se om något av det blir korrupt. Blir det det så är det en piratkopia.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Snyggt, tack! Nu kommer jag in på kortet och kan se inspelningen jag kunde göra på kameran i typ en sekund..

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Här är ett du kan testa med:
https://h2testw.en.lo4d.com/windows
Låt den skriva över hela kortet och se om något av det blir korrupt. Blir det det så är det en piratkopia.

Precis, den håller på skriva just nu! Atm skriver den med 14 MB/s, vet inte om det är programmet i sig som gör den långsammare? Annars kan den ju skriva upp till 100alt90 MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Mors alla hjälpsamma!

Köpte ett begagnat (säljaren sa att det var oanvänt) 256GB microsd-kort. Denna (https://www.24.se/ljud-bild/minneskort/microsd/256gb-samsung-...).

När jag använder det på min kamera står det "Slow writingspeed SD-card". Pluggade in det till datorn via microsd-läsare. Går inte att öppna det (se bild- https://imgur.com/a/D8owpUo ). Dock ser man lagringskapaciteten via enhetshanteraren men kommer inte upp vad det är för modell mm. Provat med två andra micro-sdkort, där fungerar allt som det ska.

Minneskortsläsaren blir stekhet efter ett tag också..
Är skiten slut eller finns det en lösning? Tacksam för svar!
https://imgur.com/a/D8owpUo

Om minneskortsläsaren blir stekhet så är kortet trasigt. Jag hade ett likadant problem med ett minneskort till en Rasberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Precis, den håller på skriva just nu! Atm skriver den med 14 MB/s, vet inte om det är programmet i sig som gör den långsammare? Annars kan den ju skriva upp till 100alt90 MB/s.

Har du en bild från annonsen? Då kanske man kan avgöra på bilden på en gång om kortet är fejk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Snyggt, tack! Nu kommer jag in på kortet och kan se inspelningen jag kunde göra på kameran i typ en sekund..

Bra. Testa det lite men använd det inte till något viktigt tills du är övertygad om att kortet funkar som det ska, nya microsd kort är inte så dyra, du kan få ett nytt 256gb microsd för 349:- https://www.inet.se/produkt/5304545/samsung-microsd-evo-plus-...

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Om minneskortsläsaren blir stekhet så är kortet trasigt. Jag hade ett likadant problem med ett minneskort till en Rasberry Pi.

Okej, ojdå!

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Har du en bild från annonsen? Då kanske man kan avgöra på bilden på en gång om kortet är fejk.

Har det framför mig, jämför med det som säljs på internet. Ser exakt likadant ut.

Permalänk
Medlem

Och sd-kort blir varma när du skriver och läser mycket och länge till dom, samma med din HD/SSD. Det finns en anledning till varför m2 ssd'er har kylflänsar på sej och finns som tillbehör att köpa. Men blir läsaren så het att du bränner dej av att bara peta på den så kanske du ska stoppa testet, men om den bara blir varm men inte stekhet så är det ingen fara.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Och sd-kort blir varma när du skriver och läser mycket och länge till dom, samma med din HD/SSD. Det finns en anledning till varför m2 ssd'er har kylflänsar på sej och finns som tillbehör att köpa. Men blir läsaren så het att du bränner dej av att bara peta på den så kanske du ska stoppa testet, men om den bara blir varm men inte stekhet så är det ingen fara.

Blir så man inte kan hålla i den efter jag drar ut den ur usb-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Har det framför mig, jämför med det som säljs på internet. Ser exakt likadant ut.

Hur gick det med skrivtestet då? Blev något korrupt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Blir så man inte kan hålla i den efter jag drar ut den ur usb-porten.

Låter inte allt för konstigt om du håller på och testar kortet och skriver mycket till det. Dom blir oftast sådär varma men om du kan hålla läsaren i handen i ett par sekunder så är det inte onormalt. Det är mer om den blir så stekhet att du knappt kan peta på den som jag skulle ge upp.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett begagnat SD-kort - finns så fruktansvärt mycket skräp med mer eller mindre från början nära slutkörda minnen (dvs minne som inte går att sälja där häften flashblocken är bortspärrade redan när SD tillverkades - dvs av 8 GB die använder man 4 GB för att resten är så dåligt) )

inte omöjligt att du fått ett wish-kort där det bara numeriskt säger att den är 256 GB men när du skriver förbi 4-8GB så början den på noll igen och typisk effekt av det är att datorn sedan inte känner igen filsystemet då dess början har skrivits över med sparade bilder.

att skrivningen går väldigt långsamt är en hint att det är lägsta nivåns flash-minne med 8 MB/s i skrivtakt som man bara hittar på reklam-USB-stickor typ...

Fungerande 256 GB-SD är dyra och då finns det en marknad att sälja counterfeit till lägre pris... det fins också flertal program att ladda ned för att kolla om SD-minnet är fraud/fake eller håller vad den lovar - ur minnet "h2testw" men söker man på ämnet får man fler förslag då detta är ett stort problem med fejkade SD-minnen och mer om det kan man läsa i tex. https://photographylife.com/fake-memory-cards - att SD är långsamma och etiketten lovar helt annat fart än verklig hastig är vanligt.

---

Slutligen - sådana SD-kort skall alltid formateras i kameran om man skall vara säker på att den fungerar i kameran senare.

Permalänk
Medlem

Men när du är klar med alla tester och sånt så ska läsaren inte bli varm/het om du inte läser något från kortet eller skriver något till det dock. Den kan bli lite ljummen när du först kopplar in kortet/läsaren men det är för att Windows försöker scanna/läsa vad som finns på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skulle aldrig köpa ett begagnat SD-kort - finns så fruktansvärt mycket skräp med mer eller mindre från början nära slutkörda minnen (dvs minne som inte går att sälja där häften flashblocken är bortspärrade redan när SD tillverkades - dvs av 8 GB die använder man 4 GB för att resten är så dåligt) )

inte omöjligt att du fått ett wish-kort där det bara numeriskt säger att den är 256 GB men när du skriver förbi 4-8GB så början den på noll igen och typisk effekt av det är att datorn sedan inte känner igen filsystemet då dess början har skrivits över med sparade bilder.

att skrivningen går väldigt långsamt är en hint att det är lägsta nivåns flash-minne med 8 MB/s i skrivtakt som man bara hittar på reklam-USB-stickor typ...

Fungerande 256 GB-SD är dyra och då finns det en marknad att sälja counterfeit till lägre pris...

---

slutligen - sådana SD-kort skall alltid formateras i kameran om man skall vara säker på att den fungerar i kameran senare.

Är 349:- för ett nytt 256GB microSD dyrt? Och dom flesta "wish" korten är dom som kostar mycket mycket mer än denna, för dom har mycket högre läs och skriv hastigheter. Men visst kan det vara ett scam kort men jag tror inte man ska vara för snabb att dra den slutsatsen dock. Jag tror den tidigare ägarn har använt det till sin Nintendo eller Android/IOS, vilket har gjort att Windows inte känner igen filsystemet. Hade den formateras innan det sattes in så hade det nog funkat. Men jag kan inte svära på det.

Permalänk
Medlem

TS bör köra ett testprogram för att se om det är fejk-kort eller inte till och börja med - att ta en massa bilder och det börja skriva om från början igen efter 4-8-16 GB är inte alls roligt om det är unika bilder...

beroende på generation men kort som skrivits full en gång kan vara tröga att skriva ny data på om man inte gjort zerofill eller TRIM-operation på all ledig utrymme/hela kortet innan en ny kamerasession - en del äldre kort tar zefofill på områden som signal att göra erase på minnesblocken och de som stöder TRIM/discard-kommandon gör detta på snabbare sätt - dock SD-kort med trim-support finns bara i de dyrare SD-korten och inte ens alla där heller samt man måste ha program som gör åtgärden specifikt och det över en UASP-enablad SD-kort läsare i en OS som kan hantera detta (läs Linux - dock inte default) annars händer inget.

En vettig kort som Sandisk extreme Pro eller Samsung Pro plus i 256 GB-storlek ligger runt 800:- (har inte letat på lägsta möjliga pris för modellen) och det är den nivån man bör ligga på för att ha kontroller på korten som kan hantera Flashen lite bättre och skriva mycket snabbare och mycket mer räknat i TBW än de billiga SD-korten.

sedan är det också skillnad mellan micro-SD i en hållare och fullsize-SD i kapabilitet då micro-SD värmetrottlar fortare vid mycket skrivning om den inte kyls väl i kameran (vilket den inte gör i SD-adaptern) och har inte lika avancerad kontroller (också av plats och värmeskäl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En vettig kort som Sandisk extreme Pro eller Samsung Pro plus i 256 GB-storlek ligger runt 800:- (har inte letat på lägsta möjliga pris för modellen) och det är den nivån man bör ligga på för att ha kontroller på korten som kan hantera Flashen lite bättre och skriva mycket snabbare och mycket mer räknat i TBW än de billiga SD-korten.

sedan är det också skillnad mellan micro-SD i en hållare och fullsize-SD i kapabilitet då micro-SD värmetrottlar fortare vid mycket skrivning om den inte kyls väl i kameran (vilket den inte gör i SD-adaptern) och har inte lika avancerad kontroller (också av plats och värmeskäl)

Stämmer, men om du kollar min link till Inet.se så kostar just ett Samsung MicroSD EVO Plus 256GB 349:-, Nytt. Dock är det 2021 års modell men det är väldigt likvärdigt(t.o.m bättre) än vad OP har köpt beggat. Men som sagt, det är ett microSD och inte ett SD. Varför vi pratar SD vet jag inte, OP har inte problem med ett SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

TS bör köra ett testprogram för att se om det är fejk-kort eller inte till och börja med

Börja med att läsa högre upp, vi har redan föreslagit det och OP gör det just nu.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hur gick det med skrivtestet då? Blev något korrupt?

4timmar kvar...

Permalänk
Medlem

kameror brukar inte ha microSD och eftersom värmeavledningen är nära på obefintlig i en microSD till SD-adapter så bör man köra med fullsize-SD i kameror - och att de i regel också ha bättre kontroller i sig än micro-SD för att det fins bättre med plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

kameror brukar inte ha microSD och eftersom värmeavledningen är nära på obefintlig i en microSD till SD-adapter så bör man köra med fullsize-SD i kameror - och att de i regel också ha bättre kontroller i sig än micro-SD för att det fins bättre med plats.

Sant och helt korrekt. Men nu är det inte så och inte riktigt det OP vill ha hjälp med, OP vill veta om deras microSD kort är kast eller spar. Men annars är du 100% korrekt. Sen är det en annan diskussion om SD vs miroSD. Visst, SD är bättre till Kameror men SD är dyrare och du låser dej till kameror och nångra få grejer till, medans ett microSD med en SD adapter går att använda till otroligt mycket mer och är oftast hälften(eller mer) så billigare.