Bolån. Vad har ni i ränta / år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Verkligen, jag fick 2,03% på min rörliga del, tecknat i slutet av Juli.

Hos Nordea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaxzz:

3,09 rörligt hos Nordea med belåningsgrad 38%, 1 000 000 i lån. Känns riktigt dåligt?

Om jag knappar in dina siffror (bostadens värde 2.6 MSEK, lån 1.0 MSEK) så ser det ut som om SBAB erbjuder 2.52% på rörligt. Över det tycker jag inte att du skall acceptera.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.htm...

Permalänk
Medlem

Så när min bundna ränta på 1,76% går ut 25 Januari... kanske det är bäst att bara köra på rörlig tillsvidare?
Alternativt binda 1 eller 2 år på cirka 4% (kanske är ännu högre i Januari). Men det alternativet låter inte så kul.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

0,45% i marginal, bundet till Euribor 12 mån senast i april när den ännu var negativ.

Kvarvarande kapitalet ligger nu på ca 386 000€. Ca 25 år kvar att betala.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaxzz:

Hos Nordea?

SEB

Permalänk

ränta hos Swedbank

Tycker det är svårt att veta vad som är bra ränta i dessa tider.
Blir i dag erbjuden 2.55% hos swedbank rörlig ränta 3 mån. Drygt 1% rabatt.
Har lån på 3.5 mkr som skall läggas om. Har 45% belåningsgrad.
Vad tror ni - är det en o.k ränta för att vara en av de mer etablerade bankerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG Johansson:

Tycker det är svårt att veta vad som är bra ränta i dessa tider.
Blir i dag erbjuden 2.55% hos swedbank rörlig ränta 3 mån. Drygt 1% rabatt.
Har lån på 3.5 mkr som skall läggas om. Har 45% belåningsgrad.
Vad tror ni - är det en o.k ränta för att vara en av de mer etablerade bankerna?

Brukar ha Landshypotek som referens då man direkt kan se vad man kan få med rabatter. Då får man ett riktvärde på vad som är en rimlig ränta. Så länge man har vettig ekonomi i övrigt finns det väldigt få anledningar att acceptera något som ligger markant högre än så.

https://www.landshypotek.se/lana/bolanerantor/#anchor-4935

Just nu ligger deras rörliga ränta på 2,27% om man har en belåningsgrad under 60%. Jämfört med vad swedbank erbjuder dig så blir det ca 6000 billigare/år (före ränteavdrag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Danske Bank, 1.18% fast ränta i tre år. Tecknades i Mars 2021. 85% lånegrad vid tecknandet, 1.1 miljoner.

Fan vad det här inlägget gjorde min dag. Trodde jag hade 2 års bindningstid men verkar ha blandat ihop med förra lånet som var på 2år. Har samma som tecknades i April 2021. 4 miljoner, 75% belåningsgrad. Phew. Ett år extra att lägga undan lite mer

Permalänk
Medlem

Belåningsgrad 59% vid teckning.
Halva lånat bundet på 1,19% fram till mars 2023.
Halva lånat rörligt 1,92% fram till 30 september.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

1,74%, 3 månaders ränta som gäller till och med 30 september. Får se vad som händer efter det.
Belåningsgrad ca 44%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Med en räntesats på 1.76% så finns det inte på kartan att han skulle få bättre än vad han redan har. Räntorna har eskalerat snabbt som attan det senaste halvåret, huvudsakligen sedan riksbanken började höja styrräntan.

Gällande senare i Januari när det väl är dags att byta... ja ni, återstår att se vad som händer. Tror inte att 2.98 hos Skandia kommer vara aktuellt då längre - där omkring är vi garanterat en bra bit över 3%.

Nja det får vi se, längre räntebanor i både sverige och USA har vänt neråt igen. 3-månaders räntor har sänkts på sistone med högre överskådlighet. Sen beror det självklart på om vi pratar listräntor eller genomsnittsräntor. Snitträntan är långt under listräntorna och lär nog förbli det även om bankernas marginaler minskade i Q2

Skrivet av ronz:

Ringde Swedbank och de ger mig i princip listpriset. Som nu är 4,09% för 2 år.
Men min bindningstid går ut 25 januari så del kan se annorlunda ut då.
Hur hade ni gjort?

Handlar om 800kr ökning per månad just nu så inget jag kommer grina över. Men vill hålla så lågt som möjligt såklart.

Du är så otroligt långt ute i förväg att du inte kommer få något annat än listpris. Du har också en väldigt låg volym(Storlek på lånet) så någon större rabatt kommer det inte heller bli. Bara vänta och se.

Permalänk
Musikälskare

SEB

Tecknade ett 3årigt lån runt december förra året, har 1/3 rörligt och 2/3 fast

Rörlig (just nu): 2,03%
Fast: 1,35%

Med facit i hand skulle man satt det på 5år samt allt på fast men är ändå nöjd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Pratade med SEB idag och ska ta mitt första lån. Blev erbjuden 2.65% och då hävdar de att jag har 0.95% rabatt på listpriset för mitt sparande där. Tycker det låter väldigt mycket. Några tips?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Rörligt - 35% belåningsgrad

2.78%

Tyvärr i en ekonomisk situation där jag har svårt att få lån så jag är lite i nåden på min nuvarande bank då jag inte riktigt kan byta. Har ca 0.8% i rabatt på deras listränta, till skillnad från deras snittrabatt som är typ 1.6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Pratade med SEB idag och ska ta mitt första lån. Blev erbjuden 2.65% och då hävdar de att jag har 0.95% rabatt på listpriset för mitt sparande där. Tycker det låter väldigt mycket. Några tips?

Rörligt? Bundet? Löptid?

Sedan är det 0.95%-enheter, inte 0.95%.

Om det är bra eller inte beror på förutsättningarna, storlek på lån, belåningsgrad, inkomst, andra affärer med banken etc.

Tycker inte det låter som ett katastroferbjudande iaf.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pelegrino:

Mer info.
Löptid, belåningsgrad, objektspris etc.
Vad erbjuder SBAB?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1,2 % genom SBAB. Belåningsgrad just nu ca. 42 % (842 500 kr i lån just nu). Band i januari i år men tyvärr bara i ett år. Lätt att vara efterklok. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Rörligt? Bundet? Löptid?

Sedan är det 0.95%-enheter, inte 0.95%.

Om det är bra eller inte beror på förutsättningarna, storlek på lån, belåningsgrad, inkomst, andra affärer med banken etc.

Tycker inte det låter som ett katastroferbjudande iaf.

Antog det var underförstått med enheter.
Belåningsgrad 44%, inkomst 62k, en halv miljon i besparingar hos banken.

Skrivet av DavidtheDoom:

Mer info.
Löptid, belåningsgrad, objektspris etc.
Vad erbjuder SBAB?

Se ovan. Rörligt

SBAB nekar mig för de erbjuder ej att pantsätta redan ägt objekt (vi äger det 100% kontant och nu köper jag ut min bror).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

3,5% i 5 år på 3 av 5 lån bundet för 2 veckor sen (fick lösa lånen utan kostnad i förväg, skulle gått ut maj nästa år), 1,69% i år bundet förra oktober på övriga 2.
Tycker läget i Europa är för ostabilt, 3,5% klarar vi utan problem, vill inte riskera att landa på 5% eller mer då det kan bli tuffare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har kring 1,2% på större delen som är bunden men går ut i början av nästa år, fick 2,5% rörligt på en utökning jag gjorde nyss. Egentligen borde de ge mig mer rabatt tycker jag men jag tar det när jag skall förhandla om det rörliga på hela lånet tror jag, tycker att jag borde komma ner mot 2,2% iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Se ovan. Rörligt

SBAB nekar mig för de erbjuder ej att pantsätta redan ägt objekt (vi äger det 100% kontant och nu köper jag ut min bror).

Hur stort blir lånet?
Är beloppet lågt är det inte alls lika intressant för banken.

Men tycker ditt erbjudande är ok i vart fall.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pelegrino:

Se ovan. Rörligt

Vad hade SBAB erbjudit med dina siffror?
Går ju alltid ta det som en måttstock och gå till nuvarande bank även om du inte kan byta.
"SBAB erbjuder ju XXX, varför är ni dyrare?"

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ska förhandla om ränterabatten hos Länsförsäkringar i dagarna så det blir spännande. Belåningsgraden är någonstans runt 60%.

Hur gick det? Jag fick 1,14 rörligt 85% belåning. Ränterabatt går ut 30 september. Hur körd är jag?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur gick det? Jag fick 1,14 rörligt 85% belåning. Ränterabatt går ut 30 september. Hur körd är jag?

Jag fick erbjudande om 1,16 i rabatt så 2,38. i ränta. Men vi fick tydligen en ny bankdam så bad henne prata med vår gamla och få vår historik. Ger de inte bättre blir det stabelo så fort jag kan.

Permalänk
Medlem

3/4 bundet på 2.18% drygt två år till
1/4 rörligt, för nuvarande 4.04% (2.61% när vi tecknade för ett år sen)

Rörliga delen har en så kallad "offset", vet inte om man kör på sånt i Sverige men det innebär ett konto vi kan använda som vilket konto som helst, fast vi betalar ingen bolån-ränta på summan i offsetten.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Köpte bostadsrätt för 1.800 000 strax innan sommaren.
Veckan efter vi skrev kontrakt stod det i tidningen om räntehöjningar. När det var dags att flytta in och sätta räntan hade det gått från, vid kontraktstilfället, 1.6% till 3.4% om man binder. Så jävla surt.
Vi band en tredjedel i 3 år ifall det skulle skena åt helvete, resten har vi 1.1% rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu fick vi 1,26 i rabatt. Gick förbi någon chef tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nu fick vi 1,26 i rabatt. Gick förbi någon chef tydligen.

Ok härligt. Jag såg fel, ränterabatten går ut sista december för mig. 1,20 i rabatt.

Problemet med Länet är att jag bara fick 75% som bottenlån och 10% som topplån. Jobbat som en galning så kan eventuellt gå ner till 75% belåning och på så vis bli av med topplånet och byta bank. Enligt mig blåser nästan Länet sina kunder med detta topplån. Kostade runt 3000:- i avgift mot 700:- för bottenlånet. Detta missade jag då det var så extremt mycket annat som jag behövde tänka på vid husköpet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||