Ska göra en skapligt lång historia lite kortare. Grabbens dator la av efter ett par år, moderkortet indikerade för processor och minnes fel.
Då dottern har en kopia av hans dator testades alla delar i hennes dator med, minnet funkade fint men med grabbens processor så startade den inte. Testade då med Dotterns processor/minne i hans dator och den indikerade på samma fel även då.
I det läget tog jag för givet att processor och moderkort var trasiga, så köpt nytt.
Just installerat nytt moderkort och en ny Ryzen processor men får exakt samma fel med detta nya moderkort/processor... lampor lyser för minnes/processor fel även med nya delarna!
Vad kan vara fel? Finns ju inte många mera komponenter i datorn, då den har inbyggt gpu i processorn. Typ ända som inte är bytt är nätaggregatet, men kan det ge denna typ av fel? Den startar så långt att alla fläktar går i gång, men sedan händer inget. Lampor på MB lyser för minne/processor fel.
Känns som jag slängt ut många tusenlappar på vad jag trodde var fel som inte alls var felet ens från början, och vet inte ens vad jag ska testa nu..
Hjälp.
Asrock B550 Phantom Gaming 4/a
Ryzen 5 5600G
Minne vet jag är ok. Just noterat att moderkortet inte funkar med Ryzen 5 5600g om de inte är rätt verison på bios.. men hur ska man kunna uppdatera när man inte ens får upp en bild om de nu är problemet. Fast var ju samma med förra moderkortet och de har funkar i ett par år, gav samma fel som nya.