Permalänk
Medlem

Kommer inte in på Systembolaget.se

Tja
Har ett litet bekymmer.
Jag kommer inte in på systembolaget.se, det är den enda adressen som inte fungerar. Får detta felmeddelandet DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Sitter på en Chromebook.
Har två olika routers med olika ssid men kommer inte på någon av dem.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sidan verkar vara nere.
Vi får klara oss utan sprit för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Can confirm. Sidan är nere. No booze for you.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av svalle:

Tja
Har ett litet bekymmer.
Jag kommer inte in på systembolaget.se, det är den enda adressen som inte fungerar. Får detta felmeddelandet DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Sitter på en Chromebook.
Har två olika routers med olika ssid men kommer inte på någon av dem.

Skrivet av ekhyddan:

Sidan verkar vara nere.
Vi får klara oss utan sprit för tillfället.

Skrivet av Mullvaden83:

Can confirm. Sidan är nere. No booze for you.

Fungerar för mig över 4G / Comviq.

Edit: Över morsans teliaabb fungerar det inte men på mitt BBB/Telenor går det bra

Permalänk
Medlem

Någon har skitit i det blå skåpet: https://dnsviz.net/d/systembolaget.se/YyXomw/dnssec/

Läge för MSB att kika på hur sånt här kan hända, är ju samhällskritisk infrastruktur...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fungerar för mig över 4G / Comviq

Haha.
Ja det funkar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ekhyddan:

Haha.
Ja det funkar.

Fungerar intepå morsans telia-abb men mitt BBB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sitter på Telia Fiber och har Telenor på mobilen och där funkar det. Felias fel alltså?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig med Allente.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

lite småroligt bekymmer ändå <3

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Någon har skitit i det blå skåpet: https://dnsviz.net/d/systembolaget.se/YyXomw/dnssec/

Läge för MSB att kika på hur sånt här kan hända, är ju samhällskritisk infrastruktur...

Skrivet av svalle:

Sitter på Telia Fiber och har Telenor på mobilen och där funkar det. Felias fel alltså?

Nej, Systembolagets fel (eller då mer sannolikt någon underleverantör som sköter deras system, men samma princip).

Själva webbsajten är uppe, men domännamnet är trasigt uppsatt (går ej att validera).

Om man tillfälligt använder t.ex. 9.9.9.10 (quad9s icke-validerande variant) som DNS så lär det fungera. Avråder förstås att ha kvar det som något slags permanent lösning dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Någon har skitit i det blå skåpet: https://dnsviz.net/d/systembolaget.se/YyXomw/dnssec/

Läge för MSB att kika på hur sånt här kan hända, är ju samhällskritisk infrastruktur...

Helt OffTopic, men finns det någon guide för hur man skall tolka sådan där data, eller liknande? Ser otroligt intressant ut.

Permalänk
Medlem

Vad pysslar försvaret med när den traditionella myndigheten för psykologiskt försvar slutar fungera på en lördag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Helt OffTopic, men finns det någon guide för hur man skall tolka sådan där data, eller liknande? Ser otroligt intressant ut.

Själva dnsviz-verktyget har förklaring av vad det visar här: https://dnsviz.net/doc/dnssec/
Men det är nog ganska svårt att följa om man inte redan har koll på DNS och viss koll på DNSSEC. (Om du är intresserad av detta så finns det förstås massor att läsa)

Den väldigt korta versionen som inte går in alltför djupt på detaljerna är:

Domännamnet "systembolaget.se" använder DNSSEC (dvs det har kryptografiskt signerad DNS-data), men på "se"-nivån har man pekat ut en annan nyckel för "systembolaget.se" än den som faktiskt används för signeringen.
Därav "vet" just nu alla som validerar signaturerna att svaren de får om "systembolaget.se" är felaktiga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig heller.
Bahnhof / Cloudflare DNS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

lite småroligt bekymmer ändå <3

Verkligen. Så länge entrédörrarna är öppna så 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Någon har skitit i det blå skåpet: https://dnsviz.net/d/systembolaget.se/YyXomw/dnssec/

Läge för MSB att kika på hur sånt här kan hända, är ju samhällskritisk infrastruktur...

Njae, men det förvånar mig dock att inte någon av våra kvällstidningar skrev om hur mycket någon kände sig kränkt för de inte kom åt systembolaget.se