Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Hade tagit det på direkten faktiskt, är på nivån av vad jag hört på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fråga: Har kört ett par långresor senaste tiden med vår EV6 och har helt plötsligt inte haft över 130kW i laddning på flera olika Ionity-stationer. Fått ny mjukvara ganska nyligen och temperaturen har väl iofs sjunkit lite men ändå 15-20 grader i luften. Nån mer som märkt sämre hastigheter senaste veckorna på Ionity?

Ioniq5 och EV6 är kända för att vara känsliga när det kommer till batteri temp.
Gissar tyvärr att du redan ser läger laddhastighet fast temperaturen fortfarande är relativt hög ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Kan inget om priserna i Sthlm men i Malmö betalar jag 290 kr/mån för att ha laddning på min parkeringsplats och sedan laddar jag för 1,64 kr/kWh, dock endast 1-fas 16A som ger 3,7 kW.
Detta är då via MKB i Malmö och på parkeringsplats som ingår i lgh, jag vet att det är samma påslag i deras garage där p-platsen inte ingår i lgh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Jag betalar 1250kr för plats i garage i södra Sthlm och 1,30kr kWh.
Men vårt hus blev klart i december förra året och de band upp abonnemanget på elavtalet direkt under byggtiden.

Men det är svårt att slå smidigheten av att ha parkering med laddning där man brukar ställa bilen.
Du kommer inte ha billigare laddning någon annanstans. Så jag skulle nog tagit det där trots att det var lite dyrt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Vad är det för typ av laddning du får om det är enfas 3.7Kw så skulle jag fundera då om du har ett stort batteri och tömt det i bilen så tar det ett dygn att ladda
Men är det en full på 11KW skulle jag inte tveka med tanke på vad elen kostar idag.
500:- extra för platsen säg att du laddar 500kw månaden då får du ett pris på 3.90KW lite det priset du måste räkna på.
Vad får du ge om du laddar ute?
Kanske billigare med ett ladd abonnemang någon stans istället?

Sedan är det bekvämt att kunna ha bilen fulladdad på morgonen om man ska iväg.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Vad är det för typ av laddning du får om det är enfas 3.7Kw så skulle jag fundera då om du har ett stort batteri och tömt det i bilen så tar det ett dygn att ladda
Men är det en full på 11KW skulle jag inte tveka med tanke på vad elen kostar idag.
500:- extra för platsen säg att du laddar 500kw månaden då får du ett pris på 3.90KW lite det priset du måste räkna på.
Vad får du ge om du laddar ute?
Kanske billigare med ett ladd abonnemang någon stans istället?

Sedan är det bekvämt att kunna ha bilen fulladdad på morgonen om man ska iväg.

3,7 kW räcker rätt bra för de flesta. Begränsar man sig till att ladda de billigaste timmarna, typ mellan midnatt och sex på morgonen, så får man lätt över tio mils räckvidd per natt. Inkoppling sju på kvällen och urkoppling sju på morgonen ger då det dubbla varje natt. Kör man ofta mer än tjugo mil per dag så hade det nog varit trevligt med lite mer förstås, men det är inte så många som gör det.

Sen känns 1800 inte jättebilligt för parkeringen, men det beror ju på hur centralt det är och så. Priset per kWh är däremot bra så jag tror du har svårt att komma billigare undan. Men du (@Taxas) kan ju kolla på långsamma laddare i närheten och se vad de kostar inklusive parkering, så ofta som du kommer att behöva ladda. Kör du inte så långt så kanske det räcker med en laddning i veckan och kostar parkeringen då under 125 per natt så är det ju max samma extrakostnad som för att få en laddplats, är då kWh-priset samma eller lägre så kan det ju funka. Kostar parkeringen vid den publika laddaren mindre kan det löna sig även vid tätare laddning, men jag tror du får svårt att hitta publika laddare som kostar mindre än 2,90 per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

3,7 kW räcker rätt bra för de flesta. Begränsar man sig till att ladda de billigaste timmarna, typ mellan midnatt och sex på morgonen, så får man lätt över tio mils räckvidd per natt. Inkoppling sju på kvällen och urkoppling sju på morgonen ger då det dubbla varje natt. Kör man ofta mer än tjugo mil per dag så hade det nog varit trevligt med lite mer förstås, men det är inte så många som gör det.

Sen känns 1800 inte jättebilligt för parkeringen, men det beror ju på hur centralt det är och så. Priset per kWh är däremot bra så jag tror du har svårt att komma billigare undan. Men du (@Taxas) kan ju kolla på långsamma laddare i närheten och se vad de kostar inklusive parkering, så ofta som du kommer att behöva ladda. Kör du inte så långt så kanske det räcker med en laddning i veckan och kostar parkeringen då under 125 per natt så är det ju max samma extrakostnad som för att få en laddplats, är då kWh-priset samma eller lägre så kan det ju funka. Kostar parkeringen vid den publika laddaren mindre kan det löna sig även vid tätare laddning, men jag tror du får svårt att hitta publika laddare som kostar mindre än 2,90 per kWh.

Vi brukar ladda 1 gång i veckan, har en Kia Eniro 64kwh. Oftast på eways(sambon har en nära jobbet) Går kanske på runt 130-150 kr typ. Kollade lite på självaste boxen som finns och det är en Defa eRange Duo så antigen är det 7.4 kwh eller 11 kwh om båda uttagen är i drift.

Jag tog elbilsplatsen, känns ändå skönt att kunna ladda ifall det behövs, sambon har klagat lite att fler och fler börjar ladda där och ibland är det upptaget(bara 4 platser).

När det gäller 1800 nej det är inte biligt, men det är så nära vi bor

Permalänk
Medlem

Har fått info att min Kona nu är byggd och på väg till Sverige.

Funderar på vad som är bäst, att köpa eller ta den på privatleasing. Var tills nyligen inställd på att köpa, men med tanke på världsläget med hög inflation och räntor på uppgång + höjda elpriser som kanske trycker ner andrahandsvärdet på sikt så kanske det är säkrare att leasa för att inte binda upp kapital.

Några synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fråga: Har kört ett par långresor senaste tiden med vår EV6 och har helt plötsligt inte haft över 130kW i laddning på flera olika Ionity-stationer. Fått ny mjukvara ganska nyligen och temperaturen har väl iofs sjunkit lite men ändå 15-20 grader i luften. Nån mer som märkt sämre hastigheter senaste veckorna på Ionity?

Ioniq 5 kommer få batteriuppvärmning bekräftat av kundtjänst "det är veckor bort inte månader."
Lär komma till EV6 också väldigt snart!

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Ioniq5 och EV6 är kända för att vara känsliga när det kommer till batteri temp.
Gissar tyvärr att du redan ser läger laddhastighet fast temperaturen fortfarande är relativt hög ute.

Skrivet av pelikan:

Ioniq 5 kommer få batteriuppvärmning bekräftat av kundtjänst "det är veckor bort inte månader."
Lär komma till EV6 också väldigt snart!

Jag kan verkligen inte tänka mig att batteriet skulle vara låg temp nu i 20 grader och 30 mil på vägen innan som skulle påverka att man aldrig under laddningen skulle nå över 130KW. Ska höra med Kia vad dom säger.
Inget jätteproblem då laddningen fortfarande är ”snabb” men är ändå lite förundrad över att det helt plötsligt är nere så lågt från ingenstans.

Nån som kan verifiera att dom haft över, låt säga 150KW på Ionity sista veckorna i södra Sverige? I mitt fall på Stationerna Karlskrona, Värnamo och Varberg som jag laddat sista tiden och inte haft över 130KW nån gång under laddningen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Har fått info att min Kona nu är byggd och på väg till Sverige.

Funderar på vad som är bäst, att köpa eller ta den på privatleasing. Var tills nyligen inställd på att köpa, men med tanke på världsläget med hög inflation och räntor på uppgång + höjda elpriser som kanske trycker ner andrahandsvärdet på sikt så kanske det är säkrare att leasa för att inte binda upp kapital.

Några synpunkter?

Höjd ränta påverkar ju leasingen lika mycket om inte mer, tycker mig se att finansbolagen höjer räntan på leasing mer än på lån, vet dock inte om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Höjd ränta påverkar ju leasingen lika mycket om inte mer, tycker mig se att finansbolagen höjer räntan på leasing mer än på lån, vet dock inte om det stämmer.

Dessutom är dom nog inte dummare än att dom också räknar in en risk för sämre andrahandsvärde.

Fördelen med att köpa bilen är ju dessutom att om marknaden blir osäker och andrahandspriserna sjunker så kan man alltid bara behålla bilen så länge det bara går. Andrahandsvärdet påverkar en ju bara när man väl säljer bilen. Vill man inte byta bil var tredje år för att någon revolution ska vara runt hörnet så tycker jag att hela upplägget med ett byta bil var tredje år är rätt absurd, I alla fall om man är priskänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vi brukar ladda 1 gång i veckan, har en Kia Eniro 64kwh. Oftast på eways(sambon har en nära jobbet) Går kanske på runt 130-150 kr typ. Kollade lite på självaste boxen som finns och det är en Defa eRange Duo så antigen är det 7.4 kwh eller 11 kwh om båda uttagen är i drift.

Jag tog elbilsplatsen, känns ändå skönt att kunna ladda ifall det behövs, sambon har klagat lite att fler och fler börjar ladda där och ibland är det upptaget(bara 4 platser).

När det gäller 1800 nej det är inte biligt, men det är så nära vi bor

Kollade igenom lite hur mkt kWh priset är där sambon laddar.

Visar sig vara 1.5 kr per kWh 😂
Hmmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag kan verkligen inte tänka mig att batteriet skulle vara låg temp nu i 20 grader och 30 mil på vägen innan som skulle påverka att man aldrig under laddningen skulle nå över 130KW. Ska höra med Kia vad dom säger.
Inget jätteproblem då laddningen fortfarande är ”snabb” men är ändå lite förundrad över att det helt plötsligt är nere så lågt från ingenstans.

Nån som kan verifiera att dom haft över, låt säga 150KW på Ionity sista veckorna i södra Sverige? I mitt fall på Stationerna Karlskrona, Värnamo och Varberg som jag laddat sista tiden och inte haft över 130KW nån gång under laddningen.

Jag kan bekräfta att alla tre stationerna haft laddningar över 150kw den senaste veckan.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Jag kan bekräfta att alla tre stationerna haft laddningar över 150kw den senaste veckan.

Aja får se nästa långresa vad som hänt. Ska montera dragkrok på EV6an med om ett par veckor så får jag fråga verkstaden om det kan va nått med bilen. Tycker ändå dom där 50-70 extra KW gör ganska mycket tidsmässigt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag kan bekräfta att alla tre stationerna haft laddningar över 150kw den senaste veckan.

Skrivet av megaman01:

Aja får se nästa långresa vad som hänt. Ska montera dragkrok på EV6an med om ett par veckor så får jag fråga verkstaden om det kan va nått med bilen. Tycker ändå dom där 50-70 extra KW gör ganska mycket tidsmässigt.

Skall ladda på ionity ikväll inför en helgresa, skall se vad jag får, återkommer.
Bara AC laddat denna månad,så har ingen koll på hur mycket temperaturen påverkat mig än.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Är det någon som eftermonterat dragkrok på leasingbil?

Har för mig att Kia ville ha 400:-/mån för krok. Tog det inte då, men ibland är det ganska bra att ha. Det höjer ju värdet på bilen, så bilfirman vinner också på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Aja får se nästa långresa vad som hänt. Ska montera dragkrok på EV6an med om ett par veckor så får jag fråga verkstaden om det kan va nått med bilen. Tycker ändå dom där 50-70 extra KW gör ganska mycket tidsmässigt.

Bilen bestämmer alltid hastigheten. Laddaren levererar det bilen begär efter sin förmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skall ladda på ionity ikväll inför en helgresa, skall se vad jag får, återkommer.
Bara AC laddat denna månad,så har ingen koll på hur mycket temperaturen påverkat mig än.

Var på ionity ikväll, hämtade frun från jobbet och laddade på hemvägen, så vi hade kört ca 4 mil innan laddningen och anlände med 11% i batteriet. Laddkurvan startade på 74 kW vid 15% steg den till 125 kW, så bestämde vi oss för att äta lite på burger King. När vi var klara var bilen på 88% så min gissning är att batteriet blev tillräckligt varmt för 150 kW medans vi åt, då den redan var uppe i 125 vid 15%.

Helt klart man märker av skillnaden i laddhastighet. Hoppas Kia hinner få ut uppdatering om batteri uppvärmning om navigerar till laddare innan vintern.

Det var endast en annan bil på plats när jag startade min laddning, en Skoda Enyaq. När jag började ladda så satt han på 48% och laddade med 68 kW, så verkar vara fler bilar som har problem med temperaturer.
Det var 13c vid ute vid laddningstillfället.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Ni som kör A Better Route Planner.
Jag försöker klura ut vad jag gör för fel.

Väljer jag punkt A till punkt B så får jag 14% batteri kvar. Detta är en resa på ca 270km.

Om jag då väljer min vanliga väg som en waypoint i mellan punkt A och B( dvs tvingar den att åka en viss väg) så har jag 24% batteri kvar enligt appen. Jag kommer även fram 5 minuter snabbare samt rutten är även 20km kortare.

Jag fattar inte.. varför valde appen inte denna vägen från början?
Är det dåligt med laddare efter vägen som jag tycker är den bättre vägen så den vill ta den sämre vägen för att det är säkrare?

Mvh Freron

Permalänk
Medlem

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Alla elbilar i Norge står tillsammans för 0,8 procent av landets totala el-produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Ni som kör A Better Route Planner.
Jag försöker klura ut vad jag gör för fel.

Väljer jag punkt A till punkt B så får jag 14% batteri kvar. Detta är en resa på ca 270km.

Om jag då väljer min vanliga väg som en waypoint i mellan punkt A och B( dvs tvingar den att åka en viss väg) så har jag 24% batteri kvar enligt appen. Jag kommer även fram 5 minuter snabbare samt rutten är även 20km kortare.

Jag fattar inte.. varför valde appen inte denna vägen från början?
Är det dåligt med laddare efter vägen som jag tycker är den bättre vägen så den vill ta den sämre vägen för att det är säkrare?

Mvh Freron

Navigatorer jag använt mig av brukar ibland leda om mig för att undvika grusvägar t.ex. Kan det vara något sådant här? Och vägen är inte ny, helt enkelt?

Förstår precis vad du tänker på. Om vägen både är kortare *och* snabbare så borde den ju vara den "bästa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Jag betalar 2800kr för plats och obegränsat el i Vasastan för jämförelse

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Blev erbjuden laddplats I garaget som vi redan hyr (1300 per månad).

2.90kr per kWh och 1800 för självaste p-platsen. Låter dyrt.
Vad tycker ni? garaget är i Solna(Stockholm)

Fördelen med att bo i mindre städer (topp 10), betalade 500kr inkl el i min gamla förening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Alla elbilar i Norge står tillsammans för 0,8 procent av landets totala elförbrukning.

Intressant också att det inte skulle bli mer än 4-5% av den förnybara energi Norge producerar om varenda personbil var en elbil. Sen är ju frågan om man räknat med att av de 2,8 miljoner registrerade bilar så kanske många är gamla bilar som mest bara står och används som andrabil, eller om snittet på 1280 mil per år faktiskt är ett snitt på samtliga registrerade bilar.

Fortfarande inte en direkt skrämmande siffra med tanke på hur många som skriker om att vi inte kommer klara elbehovet. Söderhamn hade ju nyligen en folkomröstning där man röstade nej till två vindkraftparker som skulle tillverka nånstans mellan 3-5TWh vardera om jag minns fel, vilket bara det skulle räcka hela Norges behov lätt om alla bilar var elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Alla elbilar i Norge står tillsammans för 0,8 procent av landets totala elförbrukning.

I Sverige är det ännu mindre som det ser ut just nu.
https://alltomelbil.se/elbilen-ar-ingen-eltjuv-kraver-bara-03...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant också att det inte skulle bli mer än 4-5% av den förnybara energi Norge producerar om varenda personbil var en elbil. Sen är ju frågan om man räknat med att av de 2,8 miljoner registrerade bilar så kanske många är gamla bilar som mest bara står och används som andrabil, eller om snittet på 1280 mil per år faktiskt är ett snitt på samtliga registrerade bilar.

Fortfarande inte en direkt skrämmande siffra med tanke på hur många som skriker om att vi inte kommer klara elbehovet. Söderhamn hade ju nyligen en folkomröstning där man röstade nej till två vindkraftparker som skulle tillverka nånstans mellan 3-5TWh vardera om jag minns fel, vilket bara det skulle räcka hela Norges behov lätt om alla bilar var elbilar.

Skrivet av MacAllan:

I Sverige är det ännu mindre som det ser ut just nu.
https://alltomelbil.se/elbilen-ar-ingen-eltjuv-kraver-bara-03...

Det är intressant, och värt att nämna när skeptikerna ICE-vurmar och utbrister "elbrist!".

Edit: jätteintressant att man gjort en dylik beräkning för svensk del! Om någon minns har jag en kollega som är svårt elbilsskeptisk. Förvisso låter hans bil helt jäkla underbart (Mercedes 4,0L V8 pre-partikelfilter), och ska det brännas bensin så ska det låta bra annars kan det va.
Den här ska jag bokmärka!

För det första: Undrar hur man hamnade i folkomröstning om en sådan fråga som "förnybar energi". "Vad f vet folk egentligen?", tänker jag spontant. "Varför ska dom få avgöra i en sån fråga", tänker jag vidare.
För det andra: Varför bygga ut elproduktionen i elområde SE02?? Där har man ju redan ett galet överskott en stor majoritet av året.

Permalänk
Skrivet av Vip8888:

Har fått info att min Kona nu är byggd och på väg till Sverige.

Funderar på vad som är bäst, att köpa eller ta den på privatleasing. Var tills nyligen inställd på att köpa, men med tanke på världsläget med hög inflation och räntor på uppgång + höjda elpriser som kanske trycker ner andrahandsvärdet på sikt så kanske det är säkrare att leasa för att inte binda upp kapital.

Några synpunkter?

Beror väl på priset för att leasa och om du kommer kunna lämna tillbaka den i hyfsat skick skulle jag säga. 64kWh Kona toppmodellen gick att leasa ett tag för 2990kr/mån då var den ett kap. Ett vanligt pris jag sett annars är 3990kr, det är väldigt okej. Dyrare än så så skulle jag överväga att köpa den istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Navigatorer jag använt mig av brukar ibland leda om mig för att undvika grusvägar t.ex. Kan det vara något sådant här? Och vägen är inte ny, helt enkelt?

Förstår precis vad du tänker på. Om vägen både är kortare *och* snabbare så borde den ju vara den "bästa".

Ingen grusväg eller ny väg heller tyvärr. Det är vägen förbi Karlstad till Linköping.

Skulle vara intressant att se hur algoritmen fungerar när vägen den föreslår är sämre på alla 3 uppenbara mätvärden som jag kan se. Tid/längd/förbrukning.

Tack för ditt svar.

Någon annan som sett liknande problem?

stavfel.