Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Felsökning cpu moderkort och ram

Har köpt nytt moderkort cpu och ram till filservern, skruvar ihop sakerna och det postar inte.

Har efter många försök och ett extra inköp av minne minne lyckats få burken att posta två gånger, en gång på det extra minnet och en gång på ordiniarie. Har dock inte fått den att posta på iGPU utgången utan bara på grafikkortet i pcie express porten.

Den startar om lite random när den inte postar, tänder numlock på tangentbordet men inget mer händer.
Någonstans känner jag att minnet inte är boven i dramat utan att det antingen är cpu eller moderkort som är defekt men rätta mig gärna ifall jag är ute och cyklar.

Hårdvara:
Intel i5-11500T
Gigabyte Z590I Vision D
Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 64gb
Team Group 8gb ddr4 3200mhz (extra minne för felsökning)
Har provat två olika nätagg

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Förmodligen är moderkortet trasigt; Att båda minnena är trasiga är som du säger osannolikt och processorer är sällan trasiga från fabrik. MEN, att testa minnen med memtest86 är enkelt, så börja ändå med att testa dina minnen iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Förmodligen är moderkortet trasigt; Att båda minnena är trasiga är som du säger osannolikt och processorer är sällan trasiga från fabrik. MEN, att testa minnen med memtest86 är enkelt, så börja ändå med att testa dina minnen iallfall.

Problemet är att jag kommer aldrig så långt, bios är det längsta jag kommer. Det är två kit och ett annat löst minne som jag köpte för att felsöka idag. Så tre nya minnen känns osannorlikt, hade gärna testat som du föreslår men kommer ingen vart efter bios. Har heller ingen annan dator att prova i då jag använder en laptop primärt till annat.

Gjorde en rma på moderkortet, cpu känns ju som antingen eller så jag börjar med moderkort.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kikat så inga pinnar är böjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kikat så inga pinnar är böjda?

Japp, men nu när du säger sådär så känner jag att jag behöver göra det igen

Edit: Dubbelkollade igen och det är inga böjda pinnar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såhär ser bios ut just nu, dubbelbilden är ett nytt fenomen som inte vart innan. Men det har hela tiden vart extremt segt och svårmanövrerat, känns typ som att man använder fjärrskrivbord på en väldigt dålig uppkoppling.

Började med att försöka boota in i memtest86 utan resultat och efter det så har jag provat truenas scale men på bägge så visar den svart skärm i ca 4-5min sen startar den om.

Efter närmare efterforskning så har jag upptäckt att moderkortet har DP IN men inga utgångar, så varför den inte visade bild på iGPU va ju inte så förvånande Men med ett 1050ti i så postar den nästan varje gång men det tar allt mellan 1-3min innan den visar loggan i post.

Visa signatur