Permalänk
Medlem

Hur stor roll spelar CL, egentligen?

Jag är på gång och ska kika på att ett nytt datorbygge och har en fundering angående CL på minnen. Hur stor vikt ska man egentligen lägga på så låg CL som möjligt?
Jag vet att lägre tal är bättre men om det rör sig om marginella skillnader känner jag inte att det är värt att vänta på lagersaldon eller att lägga några stora extra pengar på det. Jag har inte hittat en benchmark som ger mig några relevanta siffror, utan mest jämförelser mellan DDR4 och DDR5 med olika processorer.

Permalänk
Medlem

Går inte ge ett enkelt och rakt svar då det är flera faktorer som spelar in. Skillnad gör det men det är allt från knappt mätbart till märkbart beroende på plattform, annan hårdvara med mera.

Som exempel gick jag från 3200 CL14 till 3600 CL 14 till min 5900X och kan se en liten skillnad i vissa benchmarks men i faktiskt användning som spel och annat märker jag ingen skillnad alls. Det betyder förvisso inte att det inte blivit skillnad men den är såpass liten att jag inte noterar den.

Det finns gott om tester på olika plattformar vad som fungerar bäst för specifika plattformar så sök runt och se vad som passar bäst för det du tänkt skaffa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör och resten av datorn, program/spel och inställningar i dem.

Här har du ett ram test i cyberpunk https://www.igorslab.de/en/up-to-17-more-fps-at-1080p-ultra-c...

Det är inte bara CL som spelar roll, du har ju frekvensen också.

Enkelt brukar man dela frekvensen på CL för att se vad som är snabbast.

Men pratar vi små steg t.ex 3200 CL 14 vs 3600 CL 15/16 så är skillnaden ofta inom felmarginalen för spelande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara små skillnader, någon enstaka procent hit eller dit. Men sen får man även tänka på att CL anges i klockcykler, så den faktiska latensen beror även på klockfrekvensen för minnena. Så snabbare minnen med hög CL kan vara snabbare än långsammare minnen med låg CL.

Men över lag gör det inte så stor skillnad att det för de flesta är värt att lägga någon större summa pengar på, utan det vettigaste är oftast att bara välja vad som är prisvärt. För DDR4 brukar det t.ex. ligga runt DDR4-3600 CL18 innan priserna börjar dra iväg, DDR5 har jag inte riktigt koll på än.

Permalänk
Medlem

Att du inte hittar benchmark som ger dig relevanta siffror säger det mesta du behöver veta.
För vore det en sort magisk nyckel till prestanda så skulle det finnas många för dig att se.

Gör det skillnad med låg CL?
Svar ja.

Gör det stor skillnad?
Svar nja. I väldigt specifika fall kan det göra stor mätbar skillnad.
Grejen är att denna stora mätbara skillnad allt som oftast är i syntetiska tester, så du märker det inte i form av fps i din favospel.
Oftast. Ja du ser, svaret blir därför nja.

Låg CL kostar mer så mitt råd till dig är att göra en avvägning med plånboken.
Hur mycket är du redo att betala för några potentiella fps mer?

Medan du funderar så sök på youtube efter minnestester. Ärliga testare konstaterar vilka minnen som är värda pengarna för vad dom vill ha det till.

Det finns alltid en så kallat "sweetspot" av prestanda, spec och pengar.

Samt om du har några favoritspel sök på dom och se vad folk har för system i jakten på fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uppsättningen jag tänker mig är en 13700K på ett Z790 chipset med minst 6000 MHz DDR 5 minnen (32 GB). Om det blir ända upp till 6400 MHz beror i stort på priset och om jag hittar något kap. Jag har inte bråttom.
GPU är inte bestämt än. Har en Samsung 970 EVO 250 GB, en Samsung 870 QVO 1TB och en Samsung 850 EVO 500 GB jag inte har för avsikt att byta ut i första taget. Funderar på att komplettera med en snabbare HDD om behovet av mer utrymme uppstår.

Generellt sett är jag inte en FPS kåt hardcore gamer, men vill att alla spel jag kan tänka mig spela ska flyta på utan restriktioner i min hårdvara. Spelar mest större episka RPG och möjligtvis något MMORPG. Jag ska söka lite mer på olika benchmarks.

Permalänk
Medlem

Kanske har de ökade cachestorlekarna i processorerna gjort låg latens utåt mindre betydelsefull?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är att ibland gör det några procents skillnad ibland ingen alls. Det är oftast inte så stor skillnad som prisskillnaden