Permalänk
Medlem

Angående hemarbetet. Arbetsledning och chefer roterade runt med hemarbete medans övrig "kritisk" personal till stor del fortfarande var på jobbet allihopa samtidigt under covid . Om ett par arbetsledare/chefer blev sjuk skulle det inte märkas men om fel personner i arbetsstyrkan blev sjuka samtidigt var det i princip game over.

Men det blev ju mycket renoverat hos en del iaf.

Hehe, lite jante..=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är nog olika på olika arbetsplatser så jag kan inte riktigt relatera till din situation. Men givetvis är det ju inget vidare med för många chefer. En chefs roll i mina ögon ska ju som sagt främst överse de arbetsuppgifter han ansvarar för och där finnas med som ett stöd.
Det finns nog exempel med dåliga chefer som inte gör något och chefer som gör för mycket, lite beroende på arbetsplats och situation

En av mina kompisar fick höra att man var tvungna att skära ner på hans arbetsplats. Avslöjar inte var han jobbade men det var en mycket stor arbetsplats med många anställda. Han fick också höra att man fick ett års lön i avgångsvederlag. Fint, tänkte han och tänkte att om han var kärringen mot strömmen vid alla möten så skulle han säkert hamna i gruppen som skulle få gå. Ett års lön mens han sökte annat jobb, inte dåligt för någon med hans utbildning och goda utsikter att snabbt få nytt jobb.

När han kallades till samtal med en av de högre cheferna trodde han att nu är det dags. Till hans förvåning fick han ett erbjudande om att bli avdelningschef eftersom han var "principfast", "hade egna, och goda, idéer som han villigt delade med sig av under deras möten". Inte så lite konfunderad gick han därifrån med 35% löneförhöjning, eget kontor och reducerad arbetstid.

Efter tre år på den nya posten åkte han ut vid nästa rationalisering i samband med företagets sammanslagning med en konkurrent. Med en god löneutveckling gick han nu med mer än dubbelt så hög lön jämfört med lönen han hade vid den tidigare nedskärningen och med ett och ett halvt års lön som avgångsvederlag. I hans eget tycke var han inte värd lönen, hade inte gjort något för löneförhöjningarna och, framför allt, inte gjort något värt att betrakta som chefsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En av mina kompisar fick höra att man var tvungna att skära ner på hans arbetsplats. Avslöjar inte var han jobbade men det var en mycket stor arbetsplats med många anställda. Han fick också höra att man fick ett års lön i avgångsvederlag. Fint, tänkte han och tänkte att om han var kärringen mot strömmen vid alla möten så skulle han säkert hamna i gruppen som skulle få gå. Ett års lön mens han sökte annat jobb, inte dåligt för någon med hans utbildning och goda utsikter att snabbt få nytt jobb.

När han kallades till samtal med en av de högre cheferna trodde han att nu är det dags. Till hans förvåning fick han ett erbjudande om att bli avdelningschef eftersom han var "principfast", "hade egna, och goda, idéer som han villigt delade med sig av under deras möten". Inte så lite konfunderad gick han därifrån med 35% löneförhöjning, eget kontor och reducerad arbetstid.

Efter tre år på den nya posten åkte han ut vid nästa rationalisering i samband med företagets sammanslagning med en konkurrent. Med en god löneutveckling gick han nu med mer än dubbelt så hög lön jämfört med lönen han hade vid den tidigare nedskärningen och med ett och ett halvt års lön som avgångsvederlag. I hans eget tycke var han inte värd lönen, hade inte gjort något för löneförhöjningarna och, framför allt, inte gjort något värt att betrakta som chefsarbete.

Ja?
Verkar som han hade bra chefer då som såg ett behov av oliktänkande på arbetsplatsen?
Vet inte riktigt vad din poäng är? (säger det inte för att vara dryg, jag kanske missar något?)

Den enda kvalifikationen man vet att en chef har är förmågan att bli chef. Ingen chef är en bra chef pga sin titel. Ibland blir folk chefer av andra orsaker.
Jag har haft en chef som var vikarierande spårvagnschafför och fick jobbet (som försäljningschef) som ett ”fuck you” av hennes chef som blivit uppsagd.
Hon va en helt horribel chef och kunde absolut inget om ledarskap eller försäljning.

Man höjer ju i regel sin lön när man byter jobb. Värde av arbete står sällan i relation till prestation imo. Då hade sjuksyrror tjänat bättre och it-konsulter sämre

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5
TV: Sony X95L 85” | Samsung S95D 55”
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sen 2 år tillbaka ser man ju alla möjliga bilar med LGF-skylt, vad är det för dumheter?! Tidigare var det sällan man såg dessa åbäken, men nu är de ju överallt.

Är väl en naturlig följd av att så många verkar kör sina barn till skolan nu förtiden.

Jag är bara 36 år så det känns väldigt udda att redan skriva detta, men när jag var ung, då cyklade man i ösregn och snöstormar till skolan

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det allmänna betalningsmedlet som vi alla är beroende av består av enskilt kontrollerad räntebelastad skuld och när pengar skapas av bankerna ligger räntesatsen utanför det nominella lånebeloppet, vilket skapar ett latent underskott i ekonomin som leder till ett haveri till slut (där är vi nu). Nu när de höjer räntan snabbas haveriet bara på. Ändå vill ingen ta till sig detta faktum, att vi gått på en blåsning mer eller mindre hela livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja?
Verkar som han hade bra chefer då som såg ett behov av oliktänkande på arbetsplatsen?
Vet inte riktigt vad din poäng är? (säger det inte för att vara dryg, jag kanske missar något?)

Poängen var att han gjorde allt för att vara jobbig men fick en mellanchefspost istället för sparken och att han tjänade rejält på det utan att ha gjort något han själv uppfattade som bra och att hans mellanchefssyssla inte stod i proportion till hans lön (enligt hans egen uppfattning).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Generellt tips är att rensa Spotify-cachen inne i appen, brukar frigöra många sköna GBs
Har inte stenkoll på TeamViewer men att den tar upp 4,14GB känns högt, lagrar appen något offline också?

TV sparar filer man för över till telefonen i nån hemlig mapp som man bara kommer åt via TV. Har glm t att rensa där när jag ändå i te fick över filerna till telefonen.

Använder Spotify offline-lagring för att slipper att det blir tyst i öronen för jag tappat inter et 0.02 sekunder, typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vicke9:

Det allmänna betalningsmedlet som vi alla är beroende av består av enskilt kontrollerad räntebelastad skuld och när pengar skapas av bankerna ligger räntesatsen utanför det nominella lånebeloppet, vilket skapar ett latent underskott i ekonomin som leder till ett haveri till slut (där är vi nu). Nu när de höjer räntan snabbas haveriet bara på. Ändå vill ingen ta till sig detta faktum, att vi gått på en blåsning mer eller mindre hela livet.

Tja, är vi vid ett haveri nu tycker du? Det finns mycket konstigt när man läser på om hur ekonomin faktiskt fungerar men snarare är väl större delen av våra pengar bara påhittade av bankerna själva än att räntan nu är given på något sätt.

Permalänk
Inaktiv

Att man kan sälja/producera en TV-bänk utan hål för kabeldragning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, är vi vid ett haveri nu tycker du? Det finns mycket konstigt när man läser på om hur ekonomin faktiskt fungerar men snarare är väl större delen av våra pengar bara påhittade av bankerna själva än att räntan nu är given på något sätt.

Precis, skuldmättnadspunkten är nådd och räntehöjningarna snabbar bara på förfallet. Det du nämner är ytterligare en del av blåsningen, ja - att vi som befolkning tillåtit bankerna att skapa digital konfetti ur tomma luften som vi sedan kallar pengar. Fractional reserve banking kallas det för er som är intresserade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vicke9:

Precis, skuldmättnadspunkten är nådd och räntehöjningarna snabbar bara på förfallet. Det du nämner är ytterligare en del av blåsningen, ja - att vi som befolkning tillåtit bankerna att skapa digital konfetti ur tomma luften som vi sedan kallar pengar. Fractional reserve banking kallas det för er som är intresserade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Vad som är en reell risk nu och framöver är väl att kreditbankerna, som har tjänat väldigt mycket pengar på att låta staten stå för deras risker, inte kommer att kunna förlita sig på att staten bailar ut dem lika lättvindigt längre och då finns det en stor chans att de går under. Alltså Resursbank, Collector, Klarna i viss mån och liknande. Men risken för detta för våra vanliga storbanker är väl inte särskilt stor vad jag förstår.

Permalänk

Kvinnor i omklädningsrummet..

För 10 år sedan var jag på ett gym, då var en kvinnlig städare ofta inne på vårt omklädningsrum. Hon gjorde sina privata telefonsamtal och annat där, ingen stress. Nu upptäckte jag att det fortfarande är samma sak på vissa gym. Och de kvinnliga städarna (ofta unga) städar på exakt samma sätt som de gör överallt och män klär av sig går nakna precis som på vilket omklädningsrum som helst och går helt nakna framför dem.

Jag funderar lite på de sociala reglerna. Är man som man i ett omklädningsrum för män och det är yngre kvinnliga städare där, är det då helt okej att bete sig precis som vanligt? Gäller även exakt samma regler på kvinnornas omklädningsrum och yngre manliga städare?

Jag själv bryr mig inte så mycket. Mer än att jag inte vill bli anklagad för, -vad fan gör du klär du av dig naken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kvinnor i omklädningsrummet..

För 10 år sedan var jag på ett gym, då var en kvinnlig städare ofta inne på vårt omklädningsrum. Hon gjorde sina privata telefonsamtal och annat där, ingen stress. Nu upptäckte jag att det fortfarande är samma sak på vissa gym. Och de kvinnliga städarna (ofta unga) städar på exakt samma sätt som de gör överallt och män klär av sig går nakna precis som på vilket omklädningsrum som helst och går helt nakna framför dem.

Jag funderar lite på de sociala reglerna. Är man som man i ett omklädningsrum för män och det är yngre kvinnliga städare där, är det då helt okej att bete sig precis som vanligt? Gäller även exakt samma regler på kvinnornas omklädningsrum och yngre manliga städare?

Jag själv bryr mig inte så mycket. Mer än att jag inte vill bli anklagad för, -vad fan gör du klär du av dig naken?

Frågade faktiskt en gång men fick till svar att det, åtminstone på det gymmet, bara fanns kvinnliga städare och att män nog inte skulle tillåtas i kvinnornas omklädningsrum. Ojämlikt ???

Permalänk
Skrivet av serafim:

Frågade faktiskt en gång men fick till svar att det, åtminstone på det gymmet, bara fanns kvinnliga städare och att män nog inte skulle tillåtas i kvinnornas omklädningsrum. Ojämlikt ???

Såklart det är könsdiskriminering, men jag bryr mig inte så mycket om det. Jag tänker mer när jag kommer från badet, bastun eller whatever så helt plötsligt kan jag stöta på en kvinna i omklädningsrummet. Och inte för att jag mycket bryr mig om hon skulle se mig naken. Det som fascinerade mig var hur många män som gick helt nakna förbi henne som hon vore en vanlig man. Och hon städade på precis som hon hade städat vilket rum som helst.

Min uppfattning i omklädningsrummar var att i princip ingen mer än jag funderade på om det var något konstigt som inte följer de vanliga sociala normerna som vi har i övriga samhället.

Permalänk
Medlem

När sambon var på simarenan för några år sedan byttes bastuaggregatet i dambastun ut av manliga installatörer. Då satte man minsann ut informationsskyltar på dörrarna till damernas omklädningsrum. Tydligen var det många kvinnor som gick nakna där ändå utan att bry sig. Jag tänker själv att det är naturligt att vara naken i ett omklädningsrum och de gör bara sitt jobb.

Kanske är det känsligare för yngre som inte ser det lika naturligt med nakenhet som när jag var ung. Det var ingen som tvekade att duscha efter gymnastiken i skolan. Om någon inte gjorde det skulle vi tittat snett och tyckt personen var äcklig som valde gå svettig i skolan. Men numera duschar ingen i skolan längre. Det är mitt gubbgnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När sambon var på simarenan för några år sedan byttes bastuaggregatet i dambastun ut av manliga installatörer. Då satte man minsann ut informationsskyltar på dörrarna till damernas omklädningsrum. Tydligen var det många kvinnor som gick nakna där ändå utan att bry sig. Jag tänker själv att det är naturligt att vara naken i ett omklädningsrum och de gör bara sitt jobb.

Kanske är det känsligare för yngre som inte ser det lika naturligt med nakenhet som när jag var ung. Det var ingen som tvekade att duscha efter gymnastiken i skolan. Om någon inte gjorde det skulle vi tittat snett och tyckt personen var äcklig som valde gå svettig i skolan. Men numera duschar ingen i skolan längre. Det är mitt gubbgnäll.

Så bra att man inte går i skolan längre då

Permalänk
Medlem

Såklart det är könsdiskriminering, men jag bryr mig inte så mycket om det. Jag tänker mer när jag kommer från badet, bastun eller whatever så helt plötsligt kan jag stöta på en kvinna i omklädningsrummet. Och inte för att jag mycket bryr mig om hon skulle se mig naken. Det som fascinerade mig var hur många män som gick helt nakna förbi henne som hon vore en vanlig man. Och hon städade på precis som hon hade städat vilket rum som helst.

Min uppfattning i omklädningsrummar var att i princip ingen mer än jag funderade på om det var något konstigt som inte följer de vanliga sociala normerna som vi har i övriga samhället.

Sverige var känt som landet där alla springer omkring nakna överallt…
Jobbade på OKG på revisionerna för ett gäng år sen…
Duschrummet bestod av ca 10 duschar på 2 parallella väggar, ingen som helst avskildhet.
Vart man än kollade såg man en drul… jag & polarna tränade som fan, så inget att skämmas för. Tjejerna som städade var ofta studenter i 20 års åldern, & dom kom in i duschrummet & stod & snackade med oss som ingenting😊, kändes lite konstigt första duschen, men sen sket vi i det… & festade en del med dom på kvällarna…

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

Sverige var känt som landet där alla springer omkring nakna överallt…
Jobbade på OKG på revisionerna för ett gäng år sen…
Duschrummet bestod av ca 10 duschar på 2 parallella väggar, ingen som helst avskildhet.
Vart man än kollade såg man en drul… jag & polarna tränade som fan, så inget att skämmas för. Tjejerna som städade var ofta studenter i 20 års åldern, & dom kom in i duschrummet & stod & snackade med oss som ingenting😊, kändes lite konstigt första duschen, men sen sket vi i det… & festade en del med dom på kvällarna…

Och även ni andra, så tackar jag för informationen. Det är inte så att jag bryr mig så mycket om en kvinnlig städare skulle få se mig naken. Men jag var fundersam på de sociala reglerna.
Och det är typ ingen fråga man kan fråga någon annan på gymmet utan att direkt bli anklagad för det ena och andra. Som att man tycker de inte ska få städa våra omklädningsrum eller annat.

*edit*
Just detta att man i verkligheten inte kan ställa alla frågor utan genast bli anklagad för något är en annan sak jag stör mig på. I frågan ovanför så handlar min nyfikenhet hur jag som person bäst på korrekt sätt ska följa våra oskrivna sociala regler. Inte att jag på något sätt vill ändra deras arbetsrutiner och göra det mer krångligt för dem.

Permalänk
Medlem

Och även ni andra, så tackar jag för informationen. Det är inte så att jag bryr mig så mycket om en kvinnlig städare skulle få se mig naken. Men jag var fundersam på de sociala reglerna.
Och det är typ ingen fråga man kan fråga någon annan på gymmet utan att direkt bli anklagad för det ena och andra. Som att man tycker de inte ska få städa våra omklädningsrum eller annat.

*edit*
Just detta att man i verkligheten inte kan ställa alla frågor utan genast bli anklagad för något är en annan sak jag stör mig på. I frågan ovanför så handlar min nyfikenhet hur jag som person bäst på korrekt sätt ska följa våra oskrivna sociala regler. Inte att jag på något sätt vill ändra deras arbetsrutiner och göra det mer krångligt för dem.

jag tänker om ingen annan bryr sig, varför oroa sig… nu är jag iofs en väldigt lugn person emotionellt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Om nakenhet.
Tror det var på 70-talet. Var på en kursgård på vischan. Strålande väder och där var en badplats som ingen vetat om. Några modiga började bada näck. Snart badade alla näck och det kändes bara bra och helt naturligt. Efter det så är jag inte så noga längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om nakenhet.
Tror det var på 70-talet. Var på en kursgård på vischan. Strålande väder och där var en badplats som ingen vetat om. Några modiga började bada näck. Snart badade alla näck och det kändes bara bra och helt naturligt. Efter det så är jag inte så noga längre.

Det var bättre förr.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Det var bättre förr.

Det går väl i vågor som allt annat, prydheten alltså. När jag var liten på åttiotalet var nakenbad kanske inte så vanligt men topless bland tjejer var ju väldigt vanligt exempelvis. Innan dess var väl nakenbad mer vanligt vad jag förstår.

Jag och tjejen tar oss hyfsat ofta till något ställe man kan bada nakna på för det är en rätt nice känsla. Tyvärr har "äckliga gubbar" blivit något av ett störmoment. Det spelar ingen roll vilket nakenbad man är på, på varenda kulle eller upphöjning står någon ensam äldre gubbe och spanar efter "snygga damer" och när de ser någon springer de dit och glor på nära håll helt utan skam. Således har vi i princip lagt ner officiella nakenbad och försöker istället hitta något mer otillgängligt ställe utan en massa folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det går väl i vågor som allt annat, prydheten alltså. När jag var liten på åttiotalet var nakenbad kanske inte så vanligt men topless bland tjejer var ju väldigt vanligt exempelvis. Innan dess var väl nakenbad mer vanligt vad jag förstår.

Jag och tjejen tar oss hyfsat ofta till något ställe man kan bada nakna på för det är en rätt nice känsla. Tyvärr har "äckliga gubbar" blivit något av ett störmoment. Det spelar ingen roll vilket nakenbad man är på, på varenda kulle eller upphöjning står någon ensam äldre gubbe och spanar efter "snygga damer" och när de ser någon springer de dit och glor på nära håll helt utan skam. Således har vi i princip lagt ner officiella nakenbad och försöker istället hitta något mer otillgängligt ställe utan en massa folk.

Mjo, jag brukar göra detsamma. Har dock inte stött på några snuskgubbar vid de gånger på större ställen, såsom Smitten. Dock är jag ju ensam karl, ingen snygg dam.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Mjo, jag brukar göra detsamma. Har dock inte stött på några snuskgubbar vid de gånger på större ställen, såsom Smitten. Dock är jag ju ensam karl, ingen snygg dam.

Smitten är ett ställe de brukar finnas. Det kanske är så att man inte märker dem om de inte är ute efter en så mycket? Förra sommaren var vi där exempelvis och det stod tre olika gubbar på tre olika höga klippor, nakna med någon solhatt och solglasögon, alla tre stod och spanade intensivt runt sig med en hand som skydd mot solen, och plötsligt när de fick syn på något så sprang de iväg alla tre.

Ofta är de ju ute efter folk som kanske inte bara badar nakna, det händer ju att folk har lite mer privata aktiviteter på sådana stränder och jag antar att de gillar att folk kollar (annars hade de väl inte gjort så), men en ring med flåsiga gubbar som står och runkar runt en är väl inte så kul för någon. Hittar de inga sådana går de gärna fram till ensamma tjejer också och smyger i buskarna eller så.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har väntat på min nya bergvärmepump sen i januari. Äntligen kommer den och datumet de vill installera det passade inte min fästmö som skällde ut mig.

jahapp... så jag undrar om någon vill ha en behagnad fästmö?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har väntat på min nya bergvärmepump sen i januari. Äntligen kommer den och datumet de vill installera det passade inte min fästmö som skällde ut mig.

påminner om det gamla Sovjet-skämtet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Bättre begagnad, eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Bara att köra på om du har väntat sedan januari, skitsamma om det inte passar henne. Viktigare att den blir installerad och kommer på plats

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det råkar inte vara dagen för bröllopet då? I såna fall kan jag faktiskt förstå henne 😉

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen turligt nog aldrig varit på ett gym, men gick på badhus ibland för 30 år sedan. Då var det alltid kvinnliga städare inne på männens avdelning. Det var dock inget man tänkte på, det var ju bara så det var, och då de alla var i övre pensionsåldern (det är möjligt att de var 35, vad vet jag, jag var tonåring) var de inget man fäste större uppmärksamhet vid än, tja, blomkrukan vid entrén.

Jag kan tänka mig att en del bryr sig, och idag kanske jag skulle brytt mig mer än förr, men det är ju inte riktigt acceptabelt att vara pryd, eller "feg" som man.

Tiderna ändras, angående topless så var det ju verkligen norm för 30 år sedan, det var undantag som tjejer hade bikini på sig på stranden. Nakenhet är mer laddat idag på många vis, trots onödigt strösslande med kullar och snablar i diverse TV-serier etc.

Det som jag däremot vill gnälla på är att folk duschar helt jävla knäppt i badhus. På väg in? Duscha utan schampo och tvål, med badkläder på. På väg ut? Schampo och tvål, och badkläderna av. WTF?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave