Stora lager pekar på ordentliga reor under Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har redan smygstartat med att köpa en Ryzen 7 5800X på rea.

Kommer att hålla ögonen på grafikkort. Kommer något Radeon RX 6600XT eller 6650XT till pris nära 3000kr kan det hända jag slår till.

Kikade på den och Inet hade den för strax över 2K, hade ett presentkort med lite cash på där så jag slog till. Den processorn verkar ha fått många positiva recensioner. Så nu har jag frigjort en cpu till Jonsbo N1 NAS, men jag blev lite ställd för det chassit verkar både vara lite dyrare än jag väntade mig och svårare att få tag i.

Brödrostligan måste ha slagit till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kör själv med Razer Basilik V3 mus med optiska brytare Har även V2 båda är riktigt bra.
Sen ett Razer HUntsman Elite T-bord med optiska brytare (dom lila brytarna som är ungefär som cherry blåa dvs klickar o låter)

"Worth a buy?"
Finns den TKL version till Huntsman Elite t-board? Kan fundera på att går med på nått nytt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Just nu är jag egentligen mer sugen på 12400/12600K, integrerad grafik är rätt trevligt pga. enklare felsökning och framtida möjlighet att använda hårdvaran som hemmaserver. Men nuvarande pris på 5600/5800X är avsevärt mycket mer inbjudande än Intels motsvarigheter. Frågan är ju hur mycket man kan förvänta sig att ex. 12600K kan sjunka? 13600K hade ju varit trevligt, men har svårt att tro att det kommer sjunka i pris.

Sedan lär man väl tyvärr inte se några vettiga moderkort sjunka i pris (Z690 eller X570 moderkort beroende på plattform).

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Ordentliga reor.

Butikerna smyghöjer priserna redan nu, garanterat. Så de kan sälja till rea pris de hade för en månad sedan bl.a.

Svårare att komma undan med sådant i dagsläget med tanke på prisjämförelsesiter som prisjakt och pricerunner.

Visa signatur

Livet är för farligt att leve, man kan ju fan dö!

Permalänk
Medlem

Mitt primära mål är en 5800x/5800x3d till ett bra pris. Samt ett Meshifiy 2 Compact och 420 radiator om det finns en bra deal.

Kanske ett abonnemang för bredband eller mobil om det dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArmAgeddoN:

Svårare att komma undan med sådant i dagsläget med tanke på prisjämförelsesiter som prisjakt och pricerunner.

Dessa sidor har funnits i årtionden och bjtiker har ändå hållt på med det. Inet gör det fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmAgeddoN:

Svårare att komma undan med sådant i dagsläget med tanke på prisjämförelsesiter som prisjakt och pricerunner.

Jag har sett folk som köpt begagnade grejer på Tradera dyrare än nypris. Alla besöker inte dessa jämförelsesajter helt enkelt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du måste uppgradera till minst en quad-core!
(Bilden visar en Radeon-variant, eftersom den har röda kylflänsar)

Skämt åsido, för att snacka topic: Tror inte jag köper något på "black friday" i år, heller. Har redan "allt jag behöver", men det säger jag å andra sidan år efter år..

Black friday är ofta bluff, för det trixas många gånger med priserna. Höjs några veckor innan rean, tja ni vet.

Sparar lite pengar gällande hårdvara just nu, för jag funderar på att dra in en andra fiber här i huset.
Alltså en från Bahnhof som "klarar" 10Gbit/s. Telias "öppen fiber" toppar vid bara 1G.
-Absolut inte för att jag "behöver" 10G, men kan vara skoj att ha. Måste då också byta ut alla switchar, routers med mera. Vissa grejor i kåken klarar 2.5, men routers och switcharna klarar bara 1G.

Jag vet att jag glor för mycket på LTT!

Tror inte det blir några 10Gbit/s-utrustning på rean.. Men köper sådan givetvis!

Nu citerar jag mig själv, Sorry för det.

Givetvis köpte jag kl 00:30 en 5800X under tidig fredag. (Jag kanske borde bli politiker, som inte kan hålla egna köften till mig själv mer än i någon timme?)
Inet levererade den idag kl.14. Kostade 2690kr. +gratis spelkupong på nåt spel.

Har varit på ögonklinik idag för att behandla min närsynthet (gaming-förvärvad) så har dimsyn. Doktorn sa att jag ska vänta med att skruva i datorer tills i morgon, för då ser jag klart igen..
-Han sa faktiskt det.

Är jättesvårt att ha 5800X här i handen och vänta till i morgon.. Men ska nog göra det. Vänta alltså. (Har satt windows i läge för synskadade).

Jag vet att 5800X "egentligen" inte är på Black Friday-rea, 2690kr har varit ett tag ser jag.
Men bättre pris nu än när den kostade nästan 5000. Ville uppgradera AM4-burken, så den är pigg ett par år till. "En sista uppgradering".

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Matberedare/stavmixer kombo. Någon som har bra tips på märke/modell? Alla betyg och recensioner innehåller mestadels missnöjen.

Skall du ha stavmixer är Bamix bäst enligt min mening.
När man har bränt igenom några Kinaskrot som Bosch stavmixers så vill man ha kvalite och att det skall finnas reservdelar.
https://youtu.be/oN8a0GNhwog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

(Jag kanske borde bli politiker, som inte kan hålla egna köften till mig själv mer än i någon timme?)

Jag vet hur det är...

/Politiker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Skall du ha stavmixer är Bamix bäst enligt min mening.
När man har bränt igenom några Kinaskrot som Bosch stavmixers så vill man ha kvalite och att det skall finnas reservdelar.
https://youtu.be/oN8a0GNhwog

Jättebra mixer! "Combina Bamix" tror jag mixern hette. Grannen Viktor (innan han tyvärr dog för kanske 15-20 år sedan) hade den svenska generalagenturen för "Combina Bamix". Fick en av nämnde granne när jag fyllde 30 i present. "Kan vispa grädde av lättmjölk", sa han i reklamen. Tror han fick skit för det av konsumentverket, för Konsumentverket och vissa kunder tolkade "vispa grädde av lättmjölk" rent bokstavligt, att lättmjölk faktiskt blev vispad grädde...

Han fick ändra reklamen till "vispar skum av lättmjölk" för att inte få företagsbot.
Försäljningen dippade lite efter det.

"Combina Bamix" höll cirka 20 år för mig, tyvärr är det en "plastflärp" någonstans i maskinen som gått av (låter som en lös "mutter" inuti när man skakar den). Kan ändå rekommenderas!

En Bosch stavmixer på 400W på ICAs rea (149kr med ICA-kort) har ersatt Combinan.
Den är inte lika bra, men funkar i alla fall. Köpte den för kanske fem år sedan. Mixar rätt lite till vardags. Kanske 10-20ggr/år eller så.

Edit: Mixa en burk krossade tomater med krossad svartpeppar, tabasco, matsked olivolja, oregano och basilika, så har man en perfekt tomatsås på mindre än en minut! -Till pizza/pasta etc.
Så en stavmixer är bra att ha! Sparar pengar också, om man "mixar tomatsås".
Så alla som inte har en stavmixer, kanske borde tänka på att skaffa en!

Användningsområde stavmixer/Combina
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag vet hur det är...

/Politiker

Jäpp! ("köften" ska givetvis vara "löften".) Min gamerrelaterade närsynthetsbehandling på ögonklinik i Göteborg idag, funkar. Behöver inte längre ha windows i "läge för synskadade".. Kanske kan stava rätt i fortsättningen samt installera 5800X senare i kväll? (Läkaren sa att jag ska vänta till i morgon.. Får se..)

Mitt 6600XT-kort kom för övrigt i våras typ samma dag jag bröt armen..
Nåja, det gick rätt bra att installera med en arm. Ska kolla om jag klarar att byta CPU med dimsyn..
"Jag borde sluta", jag vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag vet att 5800X "egentligen" inte är på Black Friday-rea, 2690kr har varit ett tag ser jag.
Men bättre pris nu än när den kostade nästan 5000. Ville uppgradera AM4-burken, så den är pigg ett par år till. "En sista uppgradering".

2690 är väl bästa erbjudandet på 5800X hittills? Är väl inte uppenbart att priset kommer bli bättre på black-friday på just den processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Just nu är jag egentligen mer sugen på 12400/12600K, integrerad grafik är rätt trevligt pga. enklare felsökning och framtida möjlighet att använda hårdvaran som hemmaserver. Men nuvarande pris på 5600/5800X är avsevärt mycket mer inbjudande än Intels motsvarigheter. Frågan är ju hur mycket man kan förvänta sig att ex. 12600K kan sjunka? 13600K hade ju varit trevligt, men har svårt att tro att det kommer sjunka i pris.

Sedan lär man väl tyvärr inte se några vettiga moderkort sjunka i pris (Z690 eller X570 moderkort beroende på plattform).

Har du redan ett AM4-moderkort så är valet rätt enkelt: Uppgradera till "max CPU" ditt moderkort klarar. Kostnaden blir i princip enbart kostnaden för ny CPU, allt annat "du redan har kan du behålla".
Samt kanske kan sälja den äldre CPU:n på begagnatmarknaden för att få tillbaka en liten slant.

Själv får jag ett 3700X snart till övers, som någon exempelvis kan ta över. 5800X ska platsa i sockeln i stället.

(Sist jag sålde en lös CPU var faktiskt på Duron-tiden när jag uppgraderade till Athlon XP. Duronen hade "avkapade spår" på CPU som jag hade fyllt ut med en vass blyertspenna, så den fick 266MHz FSB i stället för kripplade 200MHz..) Tror jag fick 900 spänn för den då, cirka 2001 eller nåt. Den gick som en Athlon i spel. Fast kostade typ halva priset. "Spitfire" tror jag den hette.

Skriver detta nu på min 11400 då min AMD-burk ligger på golvet för "CPU-transplantation"!

Edit: Håller med om att IGPU är bra att ha, speciellt på intel där IGPU inte "kripplar" CPU som det gör på AMD. Varje intel-CPU väljer jag betala två hundra till för att få integrerad grafik. Bra för felsökning, men har också visat sig bra vid streaming, AV1 med mera.
Samt att "datorn funkar utan grafikkort". Om en gammal dator ska förpassas till "surfburk" etc.

Permalänk
Medlem

Har inga planer att köpa något, men det vore trevligt om man kunde hitta ett grafikkort till ett resonabelt pris. Fred på Jorden är nog mer sannolikt med tanke på pristrenden de senaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

"Worth a buy?"
Finns den TKL version till Huntsman Elite t-board? Kan fundera på att går med på nått nytt

Jepp finns i mini (som jag gissar är 60%), TKL o fullstort.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s480329179&o=produ...
Och dom finns med två brytare LILA som är clicky och ungefär som vanliga blåa brytare.
Och Röda som är som dom vanlioga röda, dvs tysta och absolut ingen känsla alls=totalt oanvändbara!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har du redan ett AM4-moderkort så är valet rätt enkelt: Uppgradera till "max CPU" ditt moderkort klarar. Kostnaden blir i princip enbart kostnaden för ny CPU, allt annat "du redan har kan du behålla".
Samt kanske kan sälja den äldre CPU:n på begagnatmarknaden för att få tillbaka en liten slant.

Själv får jag ett 3700X snart till övers, som någon exempelvis kan ta över. 5800X ska platsa i sockeln i stället.

(Sist jag sålde en lös CPU var faktiskt på Duron-tiden när jag uppgraderade till Athlon XP. Duronen hade "avkapade spår" på CPU som jag hade fyllt ut med en vass blyertspenna, så den fick 266MHz FSB i stället för kripplade 200MHz..) Tror jag fick 900 spänn för den då, cirka 2001 eller nåt. Den gick som en Athlon i spel. Fast kostade typ halva priset. "Spitfire" tror jag den hette.

Skriver detta nu på min 11400 då min AMD-burk ligger på golvet för "CPU-transplantation"!

Edit: Håller med om att IGPU är bra att ha, speciellt på intel där IGPU inte "kripplar" CPU som det gör på AMD. Varje intel-CPU väljer jag betala två hundra till för att få integrerad grafik. Bra för felsökning, men har också visat sig bra vid streaming, AV1 med mera.
Samt att "datorn funkar utan grafikkort". Om en gammal dator ska förpassas till "surfburk" etc.

Har inte en AM4 plattform, så är uppgradering av mer än processorn som gäller, annars hade det kanske varit 5800X3D som jag varit mest sugen på.

Permalänk
Medlem

Är det troligt att nån butik sänker priserna på processorer? Jag är sugen på en 5950X.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det troligt att nån butik sänker priserna på processorer? Jag är sugen på en 5950X.

Artikeln påstår iaf. det så jag hoppas det stämmer. Vilka processorer som de sedan sänker priserna på (och hur mycket) får vi väl se då.

"Prisjakt har granskat vilka produktkategorier vars lager ökat genomsnittligt mest det senaste året. I toppen hittar vi bland annat brödröstar, laptops och processorer, vilket indikerar att kunder väntas kunna köpa dessa produkter till ett lägre pris under den kommande rean."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

2690 är väl bästa erbjudandet på 5800X hittills? Är väl inte uppenbart att priset kommer bli bättre på black-friday på just den processorn?

Är det inte Black Friday idag, eller har jag missat nåt?
"Haloween-veckan är det black friday", typ?

Nåja, jag har den hemma nu. För "halva priset" jämfört med när den släpptes i alla fall
"Black Friday" ska tydligen ha ihop det med "thanksgiving i USA", vilket jag absolut inte vet när det sker. (Kanada har andra dagar i alla fall med Thanksgiving). Alla infaller i november tydligen, typ.

Nåja, vi får väl se om den blir "ännu billigare" eller om den tar slut innan man hinner ens lägga en order. Tror jag ändå inte blir besviken.

Dock var det bara 99% luft i chipspaketet.
Du har säkert ställt dig frågan, varför är det så himla mycket luft i en chipspåse? Nyheter24 hörde av sig till chipsjättarna Estrella och OLW och tog reda på svaret, som kanske inte är så oväntat egentligen.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/905774-darfor-ar-det-sa-...

AMD gör samma sak! Typ att det är en stock-cooler i, men paketet tomt förutom CPU och klistermärke..

Edit: Frågade Google Home nu: Tydligen fredagen den 25 november 2022.

Frågade google home.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simcon:

Just nu är jag egentligen mer sugen på 12400/12600K, integrerad grafik är rätt trevligt pga. enklare felsökning och framtida möjlighet att använda hårdvaran som hemmaserver...

Varför behöver du iGPU på en hemmaserver?

Kör en ryzen 1700 som hemmaserver sen några år tillbaka utan grafikkort har inte saknat det alls, innan dess hade jag en i5'a med iGPU men hade aldrig någon skärm kopplad ändå.

Ända jag funderat på är ju om man skulle haft ett för att hjälpa till med video-transcoding de få gånger en video inte går native, men den gamla ryzen klarar transcode av 4k video utan problem så inte haft något behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Artikeln påstår iaf. det så jag hoppas det stämmer. Vilka processorer som de sedan sänker priserna på (och hur mycket) får vi väl se då.

"Prisjakt har granskat vilka produktkategorier vars lager ökat genomsnittligt mest det senaste året. I toppen hittar vi bland annat brödröstar, laptops och processorer, vilket indikerar att kunder väntas kunna köpa dessa produkter till ett lägre pris under den kommande rean."

Låter ju bra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför behöver du iGPU på en hemmaserver?

Kör en ryzen 1700 som hemmaserver sen några år tillbaka utan grafikkort har inte saknat det alls, innan dess hade jag en i5'a med iGPU men hade aldrig någon skärm kopplad ändå.

Ända jag funderat på är ju om man skulle haft ett för att hjälpa till med video-transcoding de få gånger en video inte går native, men den gamla ryzen klarar transcode av 4k video utan problem så inte haft något behov.

Behöver är väl fel ord, men det är smidigt/trevligt om utifall jag skulle behöva det. Om ena alternativet har iGPU och det kostar samma så skulle det definitivt vara till dess fördel. Men är som sagt sugen på 5600/5800X pga. bättre priser just nu och det skulle också fungera bra som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Har inte en AM4 plattform, så är uppgradering av mer än processorn som gäller, annars hade det kanske varit 5800X3D som jag varit mest sugen på.

Ska du gå in på en AM4-plattform får du en rätt bra CPU med 5800X3D och med kanske ett B550-mobo. Har du redan DDR4-RAM, så blir det en förhållandevis billig och snabb dator. Men AM4 är "end of the road", tillsammans med DDR4. Så visst, går att bygga "jättesnabb" dator för småpengar med AM4 och 5800X3D. Om man redan har DDR4 etc.
Själv nöjde jag mig med "vanliga" 5800X, då den har högre klockfrekvens än "3D-modellen" som i sin tur har större cache.

Men man ska ha klart för sig att AM4-plattformen har kommit till "end of the road".
-Har man grejorna redan, är det en "no-brainer" att ploppa i en nyare AM4-CPU.
Eftersom kostnaden för CPU är den "enda".

Permalänk
Medlem

Tvek på att jag kommer köpa något i år heller. Förutom att de flesta rabatterna brukar vara symboliska så säljer de typiskt ut förra årets julmusmattor och en modell av datorhållare som haft problem med att de inte håller datorn, samt några mekaniska hårddiskar i kapaciteter vanligt folk slutat köpa för längesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Matberedare/stavmixer kombo. Någon som har bra tips på märke/modell? Alla betyg och recensioner innehåller mestadels missnöjen.

Vill du ha en stavmixer som håller i ur och skur och är riktigt grym så kan jag varmt rekommendera Robot Coupe Micromix. Köpte min på BF för några år sedan. Den är ruggigt bra. Såna där kombos med låda under har jag bara dålig erfarenhet av, brukar inte hålla så bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det enda som står på listan är om det kommer någon riktig bra deal på grafikkort. Annars får man vänta tills RTX 4070/4060 och AMDs motsvarigheter kommer

Permalänk
Medlem

Hoppas kunna hitta en bra deal på en Thermomix TM6. Men jag tvivlar på att det går att hitta bättre än kanske 10% om ens det tyvärr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hoppas på en schysst 75" TV, vilka modeller ska man hålla utkik efter?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag har bytt skärm typ varje år men en 42 tums oled som gaming skärm kanske vore något.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.