Funderingar kring ev. kloning av (sshd) disk

Permalänk
Medlem

Funderingar kring ev. kloning av (sshd) disk

Min (sshd) disk som jag har i min nuvarande dator håller troligen på att lägga av. Jag får felmeddelande om att den har slutat att fungera lite då och då (i Win 10), fast den fungerar, och ibland när jag startar datorn så körs reparation på den. Som tur är så är det inte min systemdisk, men det är den disk där jag har spel och diverse programvara installerad.

Jag funderar på att köpa en 2.5" SATA SSD och ersätta den med, för mitt moderkort har inte M.2 platser, då det är för gammalt.

Så min fundering är om det finns nåt sätt där man kan slippa att installera om allt som är på disken, med t.ex. någon form av kloningsmjukvara? Det kanske inte funkar så? Jag har ingen aning eftersom jag aldrig behövt göra det tidigare. Alla tips om hur man smidigast gör detta är välkommet. Och om det är möjligt, vad rekommenderar ni för mjukvara i så fall?

Permalänk
Medlem

Corsair SSD & HDD Upgrade KIT

279kr på Komplett

Detta är mest för laptop där man inte kan sätta i 2 st HD utan måste köra via USB. Med en desktop plats för flera HD så räcker det med programvaran.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Eller så använder man 'dd' under linux startad på en USB-sticka

dock om du inte har lediga SATA-anslutningar så behövs en USB-SATA diskadapter/diskdocka om du skall köra över till en extern inkopplad SATA-disk via USB, och då är faktiskt kitet i inlägget innan klart överkommligt då det annars brukar vara svårt att komma under 500:-

USB-diskdocka/adapter behöver man ha liggande då det är bra att kunna kopiera eller hantera diska till och ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Corsair SSD & HDD Upgrade KIT
https://www.komplett.se/img/p/400/782084.jpg

279kr på Komplett

Detta är mest för laptop där man inte kan sätta i 2 st HD utan måste köra via USB. Med en desktop plats för flera HD så räcker det med programvaran.

Skrivet av xxargs:

Eller så använder man 'dd' under linux startad på en USB-sticka

dock om du inte har lediga SATA-anslutningar så behövs en USB-SATA diskadapter/diskdocka om du skall köra över till en extern inkopplad SATA-disk via USB, och då är faktiskt kitet i inlägget innan klart överkommligt då det annars brukar vara svårt att komma under 500:-

USB-diskdocka/adapter behöver man ha liggande då det är bra att kunna kopiera eller hantera diska till och ifrån.

Tack för era svar. Det som är bra är att det verkar som att man inte behöver installera om allt man har på gamla disken. Glömde att nämna att det är en stationär dator det handlar om. Ska kolla om jag har en ledig SATA plats till (jag borde ha det). Vill helst lägga så lite pengar som möjligt på detta, utöver själva SSDn, för jag ska förhoppningsvis bygga ny dator snart, men ska ha kvar denna som andra dator så länge den fungerar.

Det finns möjligen inte nån bra gratisprogramvara för kloning av diskar (gärna nerladdningsbar)?

Permalänk
Medlem

https://www.hirensbootcd.org/

Den har flera program för att klona diskar.

Permalänk
Medlem

Om den inte är systemdisk är det väll bara att kopierar över allt som vanligt, plocka ur den gamla disken och ge den nya samma enhetsbeteckning. Jag trodde att kloning behövdes för sytemdiskar bara eller är jag ute och cycklar?

Edit: Kom på mig själv att man kanske åker på patrull att man saknar behörighet för att kopiera vissa filer vid en vanlig kopiering

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ett väldigt bra och helt fristående program (Balena Etcher) Hittar du här.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Om den inte är systemdisk är det väll bara att kopierar över allt som vanligt, plocka ur den gamla disken och ge den nya samma enhetsbeteckning. Jag trodde att kloning behövdes för sytemdiskar bara eller är jag ute och cycklar?

Edit: Kom på mig själv att man kanske åker på patrull att man saknar behörighet för att kopiera vissa filer vid en vanlig kopiering

Hade detta funkat så hade det ju varit att föredra. Då behöver jag ju bara en ny disk och sen bara kopiera över allt. Men jag vet inte hur det blir med installerade spel och program om man gör så. Funkar det eller måste man ha en specifik programvara till det?

Har förresten kollat nu och jag har flera SATA platser lediga, jag har totalt tio stycken och använder tre.

Permalänk

Jag rekommenderar https://www.lazesoft.com/ som fungerar klockrent, ladda hem gratis "home"-utgåva, installera, ha ett usb-minne redo och välj i programmet "install on usb". när det är klart, boota på minnet och välj "clone disk", funkar klockrent.

Visa signatur