Tips på lätt och smidig skaftdammsugare

Permalänk
Inaktiv

Tips på lätt och smidig skaftdammsugare

Dammsuger varje dag och är trött på min dammsugare med sladd (påslös). Köpte Bosch BCS8225POW när Elgiganten hade den på kampanj för 4,5k och Bosch gav 600 kr i Cashback, men returnerade den kort därefter.

Mitt största problem med Bosch BCS8225POW var tyngden. Sen var den rätt osmidig att tömma. Det bästa var att jag fick två batterier, snabbladdade och munstyckets LED-belysning. Trodde först att LED-belysning var en gimmick men jag såg verkligen all skit.

Har kikat på Dyson V12 Slim som marknadsförs som lättviktig (även känt på den i butik). Största problemet med den är prislappen. Sett den för 6k men även det är för högt. Även 4k var väldigt högt för mig.

Då jag sällan ser bra kampanjer på Dysons såsom för Bosch så försöker jag hitta alternativ.

Mina främsta önskemål förutom bra sugkraft (för att vara skaftdammsugare) är:

  • Lättviktig eller ännu bättre självstående

  • Enkel att tömma (gillar Dysons tömning)

  • Munstycke med LED-belysning (eller laser men gäller väl främst Dysons)

  • Möjlighet att byta batteri/köpa extrabatteri

  • Gärna snabbladdad men inget krav med extrabatteri

Prislapp max 4k men gärna billigare.

Dammsuger hårda golv, golvspringor, soffa, säng och mycket hår (har långt hår och passar hundar). Inga mattor förutom dörrmattor (kanter och undersida av gummi, kompakt och ej långhårig). Tömmer hellre oftare än att dammsugaren blir för tung. Bor i en stor etta (med planer att byta till en mindre etta).

Kikar på Dreame (T10, T20, T30) ocb Roborock H7 som verkar tömmas på samma sätt som Dysons (ser ut som Dyson-kopior). Vet inte om någon har LED-belysning dock? Batteriet verkar löstagbart på Dreame (nån modell säljs med två batterier) men annars verkar bara Roborock erbjuda snabbladdning.

Självstående dammsugare erbjuds av Electrolux och Bosch, men ingen av dessa har utbytbara batterier. De verkar omtyckte (kanske för att de är självstående?) men frågan är hur dyrt det blir i längden att köpa ny dammsugare varje gång batteriet blir dåligt. Dammsuger man som jag varje dag kanske det bara dröjer 1 år. Miljövänligt känns det ju inte heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Självstående dammsugare erbjuds av Electrolux och Bosch, men ingen av dessa har utbytbara batterier. De verkar omtyckte (kanske för att de är självstående?) men frågan är hur dyrt det blir i längden att köpa ny dammsugare varje gång batteriet blir dåligt. Dammsuger man som jag varje dag kanske det bara dröjer 1 år. Miljövänligt känns det ju inte heller...

Hade en Electrulux för ett par år sedan. Efter 2 år (kanske kortare, minns inte exakt) så var batteriet så dåligt att dammsugaren gick <3 minuter per laddning. Tydligen jättevanligt fel och batteriet gick inte att byta. Rekommenderar inte Electrolux. Köpte en Dyson v12 istället på black friday förra året och är skitnöjd med den. Ja den är dyr men den är samtidigt jättebra, och den används mycket pga katterna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Hade en Electrulux för ett par år sedan. Efter 2 år (kanske kortare, minns inte exakt) så var batteriet så dåligt att dammsugaren gick <3 minuter per laddning. Tydligen jättevanligt fel och batteriet gick inte att byta. Rekommenderar inte Electrolux. Köpte en Dyson v12 istället på black friday förra året och är skitnöjd med den. Ja den är dyr men den är samtidigt jättebra, och den används mycket pga katterna.

Även läst om batterifelet på Electrolux men vet inte om det fortfarande är så. Dock kvarstår ju det faktum att batteriet inte går att byta ut så när batteriet är dåligt behöver hela enheten bytas ut.

Kul att du är nöjd med Dyson V12 men tyvärr är det för saftig prislapp. Tänkte först avvakta för spara och köpa skaftdammsugare senare men håller på att bli tokig på min sladdammsugare. Så nu tänkte jag se mig om efter alternativ.

Du skrev att du köpte Dyson V12 på Black Friday förra året. Hur mycket rabatt fick du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Även läst om batterifelet på Electrolux men vet inte om det fortfarande är så. Dock kvarstår ju det faktum att batteriet inte går att byta ut så när batteriet är dåligt behöver hela enheten bytas ut.

Kul att du är nöjd med Dyson V12 men tyvärr är det för saftig prislapp. Tänkte först avvakta för spara och köpa skaftdammsugare senare men håller på att bli tokig på min sladdammsugare. Så nu tänkte jag se mig om efter alternativ.

Du skrev att du köpte Dyson V12 på Black Friday förra året. Hur mycket rabatt fick du då?

Nån tusing kanske. Fast den kostade ändå över 6k, men det finns ju lite olika varianter på utrustning som följer med. Vi valde ”complete” eller vad det hette, dvs de skickade med mängder med munstycken (som faktiskt är bra!).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Nån tusing kanske. Fast den kostade ändå över 6k, men det finns ju lite olika varianter på utrustning som följer med. Vi valde ”complete” eller vad det hette, dvs de skickade med mängder med munstycken (som faktiskt är bra!).

Okej, som jag misstänkte. Tyvärr för dyrt. Köper hellre något jag har råd med nu än att behöver fortsätta med sladdammsugaren.