Permalänk

Värt köp?

Hej Allesammans!

Är på G som så många andra här på forumet att uppdatera mig lite. Jag har kikat lite runt lite nu innan och under BF. Jag har mest varit inne på prebuilt eftersom det är typ 10 år sedan jag höll på och byggde. Det monstret kan ni se i signaturen.

Jag har fått korn på den här nu och blev lite intresserad. https://www.webhallen.com/se/product/354039-Webhallen-Config-Core-5600-3060

Om jag slår ihop alla komponenter för sig så blir det faktiskt lite dyrare än det där priset, ~14500 får jag ungefär. Jag skulle ju kunna kolla i de andra trådarna efter lösa komponenter och låta inet bygga ihop det men jag tycker det är rätt nice med 3 års garanti.

Missar jag något eller ska jag köra på den här?

Om det är någon som har exempel från tex inet så jag kan få något liknande byggt av dem så funkar det bra. Gärna lite billigare då eftersom det inte är så lång garanti, eller hakar jag upp mig för mycket på det

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Här har du billigare och bättre för gaming

https://www.inet.se/datorbygge/b1331599/dator

Permalänk

Kanon, tack så mycket.

Hur är det med windows nu för tiden? Det verkar ju finnas nycklar för typ 150 spänn. Vad är det för skillnad på dem och den som kostade över 1000 kr som var tex till paketet jag länkade?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Kanon, tack så mycket.

Hur är det med windows nu för tiden? Det verkar ju finnas nycklar för typ 150 spänn. Vad är det för skillnad på dem och den som kostade över 1000 kr som var tex till paketet jag länkade?

Har ej fördjupat mig i detta, utan köpt till mina föräldrar tidigare i år (nyckel). Skillnaden med de och windows egna för 1000kr+ är inget, utan bägge ger dig upplåst windows 10/10pro, beroende vad du köper. Sparar in slant så

Permalänk
Medlem

Denna är bättre än WH-builden, om du måste ha en färdigbyggd.

Klubbpris 12990 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Denna är bättre än WH-builden, om du måste ha en färdigbyggd.

Klubbpris 12990 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Tack, nä det måste jag inte. Tänkte köra på föregående persons variant.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Tack, nä det måste jag inte. Tänkte köra på föregående persons variant.

Ja gör det, det är ett bättre bygge för pengarna.

Permalänk

Behöver jag ingen cpu fläkt? Eller missar jag något

@swegatron @kvarnis

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Kanon, tack så mycket.

Hur är det med windows nu för tiden? Det verkar ju finnas nycklar för typ 150 spänn. Vad är det för skillnad på dem och den som kostade över 1000 kr som var tex till paketet jag länkade?

Skillnaden är att de billiga nycklarna ofta är från exempelvis volymlicenser eller liknande. Du kommer sannolikt få en fungerande, men avtalsrättsligt ogiltig, licens. MS lär inte stämma en privatperson för att denne använt ngn enstaka licens i strid med licensvillkoren, som värst svartlistar de licensen (d.v.s. du blir tvungen att skaffa en ny). Det är alltså upp till din egen moral hur du vill göra, den juridiska risken är nära noll.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Behöver jag ingen cpu fläkt? Eller missar jag något

@swegatron @kvarnis

Inget som behövs, men rekommenderar isåfall AK400 Zero Dark Plus för att kyla bättre och göra den tystare.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Inget som behövs, men rekommenderar isåfall AK400 Zero Dark Plus för att kyla bättre och göra den tystare.

Ok, man behöver ingen alltså :D. Är det mest om den börjar gå varm alltså som man behöver införskaffa en sådan?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Ok, man behöver ingen alltså :D. Är det mest om den börjar gå varm alltså som man behöver införskaffa en sådan?

Om du vill ha nere temperatur ja och ha lägre ljudvolym om det är för högt utan Du kan montera på efteråt isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Ok, man behöver ingen alltså :D. Är det mest om den börjar gå varm alltså som man behöver införskaffa en sådan?

Det ingår en cpu-kylare i förpackningen med processorn om jag läser rätt, den medföljande är ok för temperaturerna. Det är bara om man vill ha lite kallare eller kanske tystare man "behöver" en annan kylare. Så kör på den medföljande du

Permalänk

Så där då har jag lagt beställningen, så jävla peppad nu. Tack för hjälpen allihopa

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |