Råd till ny speldator 2023, pris 30-50K

Permalänk
Medlem

Råd till ny speldator 2023, pris 30-50K

Hallå eller.
Det har släppts en hel del ny hårdvara nu på hösten.
Min befintliga setup finns i signaturen.
Söker efter framtidssäker hårdvara, då min dator idag (större delen) är från hösten 2014.
Spelar en hel del Squad, Warzone, men även äldre strategispel som SC2, Anno och är en sucker för click and pickup och metroid-vania platformspel. I dem förstnämnda travar datorn i 35-75fps. Hårddiskutrymmet har blivit ett problem med.

Önskemål är:
Intel cpu (i5 eller i7? i9 känns onödigt för rent spelande).
Asus mobo (gillar bios). Är ute efter så många m2-platser som möjligt. Oklart om Z790 är stabilt än?
Nvidia gpu (dlss 3.0 verkar lovande i 4000-serien)
premium midi tower chassi i vit färg (typ Phanteks Enthoo evolv X matt-vit)

Sen funderar jag på custom vattenkylning, då kan man väl få den förhållandevis tyst under belastning även om chassit saknar ljuddämpande material? Är inte insatt vad det kan kosta.
Har någon erfarenhet av custom made sleeving? Är det riktigt jobbigt eller kanske kul ?

Är inte intresserad av en färdig produkt utan att få montera allt själv.

Tack på förhand i alla fall

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem

Kul med ny dator, du har kört med samma ett tag nu

Jag har testat både custom loop, AIO, och kör för nuvarande ren luftkylning då det är underhållsfritt och säkert.

Custom med slangar är relativt enkelt och trevligt jämfört med rör, dock så kräver båda en hel del, dels när du ska bygga samt om du ska byta vätska, eller felsöka, byta ut delar, etc.

AIOs är en fin mellanväg, ljudnivåer oavsett typ av kylning handlar egentligen om effekt ut och fläktkurvor.

Min egen dator är ljudlös även under full belastning, temps ligger på 80-85c som högst och både CPU samt GPU är undervoltade.

Edit: Ljuddämpande material är bra om du har rörliga delar i lådan, ex. pumpar på AIO/custom, hårddiskar, GPU fläktar etc, alla vibrationer dämpas kraftigt och ljudet från dessa bla, även ex. spoltjut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på AIO lösningar också, men är inte jätte intresserad av RGB fläktarna som hänger med. Finns i princip inga utan RGB, visst man kan välja att köra dem utan belysning.
Försökte att mellan tummen och pekfingret se vad kostnaden skulle bli för en AIO på cpu och en för gpu. Priset skulle landa på ca 8700 sek ungefär (kollade på NZXT Kraken G12 för gpu).
När du har kört custom loop var landade total summan för dem delarna?
Fördelarna med custom loop är ju valet av radiatorer (tjocklek och storlek) samt fläktar (varvtal och luftflöde) att ha låga max varvtal i förhållande till hur mycket luft som flyttas.
Mina temps på cpu idag är 33+grader idle och 65-75+grader load. Gpu har ju givetvis mer (90+ grader kanske?)
Har 7st 140mm pwm fläktar från be quiet silent wings 2. Men jag tycker det låter enormt mycket under load.
Tanken är också att på sikt byta ut de klassiska hdd mot m2, dvs inga rörliga delar.

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem

Skall du välja 4000 serien grafikkort så har de väldigt gedigen kylare och går svalt. Du behöver ej oroa dig för vattenkylning med de. Här har du ett bygge där enbart cpu kan komma upp i högre siffror men bör gå väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoOoL:

Jag har tittat på AIO lösningar också, men är inte jätte intresserad av RGB fläktarna som hänger med. Finns i princip inga utan RGB, visst man kan välja att köra dem utan belysning.
Försökte att mellan tummen och pekfingret se vad kostnaden skulle bli för en AIO på cpu och en för gpu. Priset skulle landa på ca 8700 sek ungefär (kollade på NZXT Kraken G12 för gpu).
När du har kört custom loop var landade total summan för dem delarna?
Fördelarna med custom loop är ju valet av radiatorer (tjocklek och storlek) samt fläktar (varvtal och luftflöde) att ha låga max varvtal i förhållande till hur mycket luft som flyttas.
Mina temps på cpu idag är 33+grader idle och 65-75+grader load. Gpu har ju givetvis mer (90+ grader kanske?)
Har 7st 140mm pwm fläktar från be quiet silent wings 2. Men jag tycker det låter enormt mycket under load.
Tanken är också att på sikt byta ut de klassiska hdd mot m2, dvs inga rörliga delar.

Arctic freezer II är utan Rgb och bäst i klassen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Entusiast

Ska du vattenkyla (custom)... se då till att ha utrymme att åtminstone rymma två 360 radiatorer om du vill ha effektiv kylning och inte bara en snygg men ineffektiv custom loop. Visst är det snyggt med custom loop, men att köra en ensam 360 rad för gpu och cpu är inte särskilt effektivt eller tyst

Permalänk
Medlem

Tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GoOoL:

Tack för tipset

Kör själv två loopar med varsin 480-radiator till 10900K och 3080. Vågar knappt fundera på vattentempen samt fläktljudet om jag skulle köra båda delarna i en o samma loop med t.ex. en 360-rad.

Ska köpa två till 480 (bara för att jag faktiskt kan rymma det) så det verkligen går att dra ner fläktarna ännu mer i rpm utan att tumma på kylningen.

Ett tips om du ska köra på custom. Köp tempsensor så du kan basera fläktarnas hastighet på vattentempen och inte nån dum grej som cpu-temp eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ska du vattenkyla (custom)... se då till att ha utrymme att åtminstone rymma två 360 radiatorer om du vill ha effektiv kylning och inte bara en snygg men ineffektiv custom loop. Visst är det snyggt med custom loop, men att köra en ensam 360 rad för gpu och cpu är inte särskilt effektivt eller tyst

Sant, men man får kolla på hur mycket effekt man ska kyla. EK har ju bra tabeller för ens hårdvara och där man kan man få en heads up hur mycket ens system kör i effekt på max och rekommenderade tjocklekar och storlekar på radiatorerna.

Min tanke är att köra 420mm x 58mm i fronten med 280mm x 30mm i toppen. Där grafikkortet får från fronten och cpu från toppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kör själv två loopar med varsin 480-radiator till 10900K och 3080. Vågar knappt fundera på vattentempen samt fläktljudet om jag skulle köra båda delarna i en o samma loop med t.ex. en 360-rad.

Ska köpa två till 480 (bara för att jag faktiskt kan rymma det) så det verkligen går att dra ner fläktarna ännu mer i rpm utan att tumma på kylningen.

Ett tips om du ska köra på custom. Köp tempsensor så du kan basera fläktarnas hastighet på vattentempen och inte nån dum grej som cpu-temp eller liknande.

Smart där. Tack

Visa signatur