Koppla frontpanelen till moderkortet

Permalänk

Koppla frontpanelen till moderkortet

Hej!

Jag fattar inte vilka av dessa kablar som ska in vart på moderkortet. Det hör ju till frontpanelen och strömmen där. Front panel connector som jag förstår är System Panel header? Men kablarna är ju inte ens lika som på bilderna och jag vet inte vilken kabel som ska in vart på system panel header om det är där. Kan nån hjälpa mig vore uppskattat

Rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

POWER SW = Power switch, d.v.s. av/på-knappen för datorn. Den ska troligtvis kopplas till någon av de två 2-pin-kontakterna på den bakre raden. Det spelar ingen roll vilket håll den sitter åt, knappen kortsluter bara pinnarna ändå för att starta datorn.

POWER LED = lysdioden som indikerar att datorn är på, kallas PLED på bilden. Bilden visar en 3-pin-kontakt men den mittersta pinnen används inte, så sätt dina två kontakter på de yttre av dessa pinnar bara. + och - är viktigt här, sätter du dem fel så kommer dioden inte lysa. Men i så fall är det bara att byta plats på dem, ingen risk att något går sönder om du sätter dem fel.

Permalänk
Medlem

Brukar står direkt på moderkortet vid kontakterna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

ända skillnaden mot bilden är att du har 2 lösa stift till pled istället för en 3 pin kontakt med tomt stift i mitten

pswitch är någon av 2 pin kontakterna på baksidan den ena är reset den andra är power switch

lite halvkass manual att den inte visa pinouten på modermodemet för kontakten i manualen.

men som sagt bör va silkprintat brevid kontakten vilken pinne som är vad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Hej!

Jag fattar inte vilka av dessa kablar som ska in vart på moderkortet. Det hör ju till frontpanelen och strömmen där. Front panel connector som jag förstår är System Panel header? Men kablarna är ju inte ens lika som på bilderna och jag vet inte vilken kabel som ska in vart på system panel header om det är där. Kan nån hjälpa mig vore uppskattat

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut att vara ett Asus moderkort.
Så du borde ha fått med den här lilla saken:

Den gör det ju lite enklare att "hitta rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser ut att vara ett Asus moderkort.
Så du borde ha fått med den här lilla saken:

https://techenclave.com/attachments/q-connector-jpg.15520/

Den gör det ju lite enklare att "hitta rätt".

Inte säkert. Mina två senaste ASUS har inte haft någon sådan medföljande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2