Fel på grafikkortet eller spelet?

Permalänk
Medlem

Fel på grafikkortet eller spelet?

Kör lite warzone 2 och någon gång i veckan får jag konstiga artefakter och färgskiftningar under spel. Det kan vara lite underhållande faktiskt. Ibland är det paintballfärger över alla sanddyner så långt ögat kan nå, ibland är det så ljust i himlen åt ett visst håll att man bara kan springa västerut eller backa mot fienden. Ibland är det extremt starka bländande färger när man går inomhus och ibland är det bara något enstaka träd som byter färg.

Händer kanske var fjärde spelsession. Inte tänkt på om det är dom när jag suttit som längst. En omstart av datorn brukar lösa problemet. Först tänkte jag att spelet är buggat och det var mjukvara, men det kanske är kortet som är på väg att ge upp? Vet att det vart ett gammalt miningkort. Har bra luftflöde och blir inte för varmt. Ett rtx 3070.

Lägger upp några bilder på hur det kan se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman:

Kör lite warzone 2 och någon gång i veckan får jag konstiga artefakter och färgskiftningar under spel. Det kan vara lite underhållande faktiskt. Ibland är det paintballfärger över alla sanddyner så långt ögat kan nå, ibland är det så ljust i himlen åt ett visst håll att man bara kan springa västerut eller backa mot fienden. Ibland är det extremt starka bländande färger när man går inomhus och ibland är det bara något enstaka träd som byter färg.

Händer kanske var fjärde spelsession. Inte tänkt på om det är dom när jag suttit som längst. En omstart av datorn brukar lösa problemet. Först tänkte jag att spelet är buggat och det var mjukvara, men det kanske är kortet som är på väg att ge upp? Vet att det vart ett gammalt miningkort. Har bra luftflöde och blir inte för varmt. Ett rtx 3070.

Lägger upp några bilder på hur det kan se ut<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Antingen börjar kortet sjunga på sista versen eller så kan du testa att köra en DDU och ominstallera dina grafikkorts drivrutiner och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Om du inte har överklockat grafikkortet så är förmodligen grafikminnet på kortet kasst (inte ovanligt på mining-kort som blivit hårt minnesbelastade).

Ev kanske överhettade minneskretsar. Har du kolla temp på grafikminnet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du inte har överklockat grafikkortet så är förmodligen grafikminnet på kortet kasst (inte ovanligt på mining-kort som blivit hårt minnesbelastade).

Ev kanske överhettade minneskretsar. Har du kolla temp på grafikminnet?

Ska prova spela imorgon med ett mätprogram för att se om det blir för hett. Påtal om det, vad är för höga temperaturer på ett 3070?

Permalänk
Medlem

Polaren får samma på sitt 2080ti och det brukar hjälpa att starta om spelet eller kompliera om shaders för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman:

Ska prova spela imorgon med ett mätprogram för att se om det blir för hett. Påtal om det, vad är för höga temperaturer på ett 3070?

Man bör hålla sig under 100°C för GDDR6.

Tolkar det som att det var förra ägare som kört mining på kortet. Vet du om det har bytts thermalpads och kylarpasta på det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Här ser vi svart på vitt bristerna i Nvidias mjukvara. Inga temperaturer visas eller möjlighet att reglera fläkthastighet.
Helt sjukt faktiskt att det ska behövas annan programvara för det.

Med det sagt så är det inte säkert att temp är boven just här.

Det är så många som använder sin dator utan att ha en aning om vad det är för temp på cpu eller gpu osv.
Ofta får dom fel som inga fixar hjälper. Till datorn öppnas och rengörs.
Kan säga att jag är rätt trött på städa folks datorer 😅

Detta borde ingå i OS. Faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man bör hålla sig under 100°C för GDDR6.

Tolkar det som att det var förra ägare som kört mining på kortet. Vet du om det har bytts thermalpads och kylarpasta på det?

Skrivet av SCORPIUS:

Här ser vi svart på vitt bristerna i Nvidias mjukvara. Inga temperaturer visas eller möjlighet att reglera fläkthastighet.
Helt sjukt faktiskt att det ska behövas annan programvara för det.

Med det sagt så är det inte säkert att temp är boven just här.

Det är så många som använder sin dator utan att ha en aning om vad det är för temp på cpu eller gpu osv.
Ofta får dom fel som inga fixar hjälper. Till datorn öppnas och rengörs.
Kan säga att jag är rätt trött på städa folks datorer 😅

Detta borde ingå i OS. Faktiskt.

Inte bytts någon thermal pad eller kylarpasta. Körde en session på dryga timmen nu och här är resultaten

Något som sticker ut? Ser att hot-spot varit över 100 grader som max. Ska tilläggas dock att jag inte fick några artefakter eller grafikproblem den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman:

Inte bytts någon thermal pad eller kylarpasta. Körde en session på dryga timmen nu och här är resultaten<Uppladdad bildlänk>

Något som sticker ut? Ser att hot-spot varit över 100 grader som max. Ska tilläggas dock att jag inte fick några artefakter eller grafikproblem den här gången.

Minnestemp syns inte i din screenshot, den kanske visas längre ned i listan?
Det som syns ser normalt ut, men kortet har inte belastats till 100% i ditt test. Kanske problemet bara uppstår vid högre last än vad du nu körde i detta test?

Frågan om thermal pads och pasta var mer tänkt ifall förra ägaren har gjort det och kanske inte säkerställt full kontakt mot gpu:n och minnena.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Minnestemp syns inte i din screenshot, den kanske visas längre ned i listan?
Det som syns ser normalt ut, men kortet har inte belastats till 100% i ditt test. Kanske problemet bara uppstår vid högre last än vad du nu körde i detta test?

Frågan om thermal pads och pasta var mer tänkt ifall förra ägaren har gjort det och kanske inte säkerställt full kontakt mot gpu:n och minnena.

Det är inte Gpu VRM längst ner som är minnena? Allt som innefattar gpun ryms i den bilden.. Finns det något annat program som innefattar ännu mer?

Edit: såg att jag kunde öppna för lite mer info, men inget extra om temp. Från dagens gejmande och surfande kommer nedan:

Permalänk
Medlem

Tredje fliken är max. Fick lite artefakter en session i uppvärmningen (i warzone) endast

Permalänk
Avstängd

Det första är något som sker för många slumpmässigt, du kan googla på warzone disco eller liknande.

Det andra ser ut som minnesproblem dvs vram, 105c hotspot är galet högt.

Permalänk
Medlem

GPU-VRM är strömregleringen på grafikkortet.
Du har ingen minnestemperatur i det programmet, ladda ner GPU-Z, starta upp och klicka på fliken sensors och starta sen spelet.
Om du vill ha graferna för längre tid, haka bara tag med muspekaren på ena sidan och dra ut programfönstret över skärmen.
GPU-Z visar i stort sett varenda sensor som finns på grafikkortet.
https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/