Intro
Har sammlat på mig en bunt nycklar från Humble Bundle för spel jag antigen inte är tillräckligt intresserad av för att lägga till i min redan enorma backlog, eller som jag helt enkelt redan har. Så tänkte julstäda lite och rensa undan en bunt av dessa nycklar genom att dumpa dem här allt eftersom. Verkar ju som julkalendrar är populära bland alla återförsäljare, så vi kan väl kalla detta för en julkalander med fina priser värda...flera kronor!
Om ni plockar en nyckel så skriv gärna en kommentar om det. Inte nödvändigtvis för att tacka mig, men så att andra slipper att prova en massa nycklar som redan redeemats.
Förtydligande av kodsystem
I någon kompromiss av att förhoppningsvis vara småkrångligt för botar, men någorlunda lätt för människor och inte alltför tidskrävande så har jag skyddat nycklarna med några (förhoppningsvis) enkla pussel, där man helt enkelt måste fylla i några saknade karaktärer baserat på en liten gåta.
Varje * motsvarar en karaktär. När flera * förkommer ska alltså varje * ersättas med karaktären på motsvarande position i lösningen. Antal karaktärer i lösningen måste därmed motsvara antal *. Karaktärerna ska normalt anges som versaler om inte något annat är angivet.
Exempel:
Kod: A*CD-E**H-IJKL
*** = Ett "väldigt stort vapen" från DOOM -> BFG, ger lösningen ABCD-EFGH-IJKL
Koder för "första luckan"
Kod: *3**0-RXIQ0-NEHA7
***= En sorts vers där orden har en viss rytm och ofta har ändelser som låter väldigt liknande varandra. Populärt att ha ett litet jul-*** till klapparna för att låta mottagaren gissa vad paket innehåller innan de öppnar dem.
Kod: R95P2-5*9X*-DZM58
**= Förkortningen för en "virtuell verklighet" som man behöver ett speciellt headset för att uppleva. Valve släppte till slut ett nytt Half Life (Half Life Alyx) i detta format.
Kod: TV98X-J0P7Q-C0***
***= Förkortningen för en hastighets-enhet som ofta används i USA, där en *** motsvarar ca 1.6 km/h.
Koder för lucka 14
Kod: N**8V-GI65T-QJVKR
**= När du ska söka jobb behöver du vanligtvis skriva ett **, ett "livets lopp" som sammanfattar dina relevanta arbetserfarenheter och egenskaper.
Kod: FH**K-H45H4-56Q7K
**= Finns ofta i slutet av företagsnamn för att indikera att det är en form av bolag där utomstående personer kan köpa och sälja andelar av bolaget.
Kod: KDEY4-LB4D6-****V
****= Betäckning för föregångaren till JAS 39 Gripen. Mer specifikt så handlar det alltså om jakt och attack versionen av Viggen.
Kod: I6W0*-YW447-2Q*KP
**= Företagsledare brukar ofta ha denna titel här i Sverige. I exempelvis USA skulle den motsvarande titeln vara CEO.
Kod: WYTBI-84H**-2L6B0
**= LTE (Long Term Evolution) heter systemet bakom den fjärde generations mobila telefonnätverk. Föregående generation utgjordes till stor del av UMTS (Universal Mobile Telecommunications Systems), men brukar av de flesta helt enkelt kallas för **.
Kod: **JK*-BQ0X9-VIR3P
***= Väldigt vanlig teknik för bildskärmar, även om OLED på senare år börjat ersätta den i bland annat telefoner och dyrare TV-apparater. Men för datorskärmar är denna teknologi fortfarande extremt vanlig, där IPS och VA är de vanligaste varianterna.
Kod: LMMPJ-N29K4-**LI4
**= Sweclockers syskonsajt som fokuserar på spel istället för hårdvara.
Kod: J*I**-B44QI-W8GEJ
***= Myndighet som ska upphandla och tillhandahålla material åt försvarsmakten.