Hur många timmar kan du trycka ur din laptop?

Permalänk
Medlem

Hur många timmar kan du trycka ur din laptop?

Har läst en hel del reviews då jag är intresserad av att köpa en ny laptop så läser man att vissa kallar 4-6 timmars batteritid är "average" vilket jag tvekar på lite. I mina ögon låter det som en laptop med batteri i sin dödsbedd. Har jag fel? Hur lång batteritid har ni på er laptop?

Edit: 4-6 timmar av blandad lågintensivarbete dvs websurfing, videostreaming, koda, dokument etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Har läst en hel del reviews då jag är intresserad av att köpa en ny laptop så läser man att vissa kallar 4-6 timmars batteritid är "average" vilket jag tvekar på lite. I mina ögon låter det som en laptop med batteri i sin dödsbedd. Har jag fel? Hur lång batteritid har ni på er laptop?

Beror ju på vad 4-6 timmar är. Är det 4-6 timmar av spelande så tycker jag det är väldigt bra. Är det med att surfa på nätet är skulle jag nog säga att det fortfarande är average. Min Lenovo T460 med dubbla 24W batterier (ett går att ta bort och byta enkelt) klarar av ca 3 timmar med högsta ljusstyrkan och kanske närmare 4 timmar med lite lägre ljusstyrka när jag surfar. När jag använder 4G modulen under dåliga mottagningsförhållande (åker tåg) så använder jag 24W (internt batteri) + 72W batteri och efter ca 4 timmars tågresa så brukar jag ha runt 30% kvar om jag minns rätt men då använder jag som sagt 4G modulen och det drar mycket mer på batteriet med dålig mottagning än bra mottagning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad som sitter i datorn och vad du gör med datorn. en spel-laptop får man nog vara glad om den håller 4-6 timmar för gaming (2-3 mer troligt), medan en ultrabook för jobb med office, web, kodning (ej kompilering) och liknande säkert kan räcka 8-10 timmar utan att behöva laddas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ur min gamla Dell Latitude E7410 fick jag ut kanske 2-2,5h efter 2 års användning, från början fick jag ut kanske 5-6h. Detta är då under normalt kontorsarbete, videosamtal etc.

Tog nyligen ut en Macbook Air M1 och där verkar batteritiden helt ny ligga runt 9h eller så, får se hur den åldras.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?