Ersättningsfläktar till RTX 2080

Permalänk

Ersättningsfläktar till RTX 2080

Jag har ett Asus GeForce RTX 2080 ROG Strix Gaming OC och nyligen har en av fläktarna börjat att ge oväsen ifrån sig vid belastning.
Det går att ersätta fläkten/fläktarna relativt enkelt (enligt Youtube iallafall) men jag har ingen koll på vilket märke jag borde välja. Som jag förstått det så är det artikelnumret T129215SU (på Amazon) som jag behöver använda. Dock så finns det som sagt flera tillverkare och jag undrar vilken som är bäst.

Tillverkare jag sett hittils är: Dotodo, SAYTAK, VAHOOO (!), iHaospace, djkyu, GAzOOaRt, Ghxiag och flera.

Är det någon som har några rekommendationer?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta samma tillverkare till många olika "märken" när du handlar kinaprylar så kvaliten är nog lika, skaffa några av varje och testa dem annars och publicera resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du byter ut dina fläktar mot två st 120mm för ett tystare och svalare grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag rekommenderar att du byter ut dina fläktar mot två st 120mm för ett tystare och svalare grafikkort.

Visst kräver det en ny ram? Vart kan jag hitta en sådan isåfall?

Permalänk
Skrivet av Fredster38:

Visst kräver det en ny ram? Vart kan jag hitta en sådan isåfall?

Räcker med ett par långa buntband att dra fast dem med över kylflänsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Räcker med ett par långa buntband att dra fast dem med över kylflänsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Mycket fiffigt! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ROG Strix 2080 också där jag köpte alla delar för att sätta noctua fläktar på (2x 120mm + Asus fan connector -> 2x vanliga) men jag kom aldrig till att faktiskt fixa det pga uppgradering istället lol. Mittenfläkten på den är kass. Så vet tyvärr inte hur komplicerat det är när man kommer ner under fan shrouden, har läst att på vissa varianter måste man böja lite brackets så dom inte är i vägen för fläktarna pga det inte är helt platt.

Minns inte exakt vilken variant jag köpte men typ https://www.ebay.com/itm/224563890533 sån liknande (30 serien, 20, tom deras AMD kort har samma 7 pins connector).

Permalänk

Jag har inte hunnit kolla mitt 2080 men visst finns det väl 2x 4 pin uttag på kortet redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Jag har inte hunnit kolla mitt 2080 men visst finns det väl 2x 4 pin uttag på kortet redan?

Du kommer troligen behöva någon form av adapter ändå, eftersom grafikkort brukar ha en slim-version av 4-pins kontakten jämfört med den vanliga som sitter på moderkort/fläktar.

Om kortet har två uttag, så skaffar du en adapter per kort och så kan du övervaka båda fläktarna separat, annars fungerar ju adapter och y-split.
Har dock sett grafikkort som har 5 pinnar, vilka har en övervaknings pinne per fläkt. Men annars fungerar de lika i övrigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Många tack för tipsen.

Permalänk

Jag tog en bild på grafikkortets portar idag.
Det verkar vara två x 4-pin portar tillsammans med 7-pin.

Permalänk

Sen sist har jag köpt två 15mm noctua samt Phobya VGA PWM Adapter som tipsades ovan.
Dock så är PWM adaptern inte 7 pin utan bara 4 så den går inte in i 7-pinnars porten på grafikkortet.
Jag prövade att plugga in dom två 4 pins som går från fläktarna in i grafikkortet men dom snurrar inte.

Till sist använde jag en 4-pins förlängningskabel och splitter och pluggade in den i "pump fan" 4-pins.
Detta är ju inte det optimala och jag undrar hur jag kan fixa till detta?

Permalänk

Temperaturerna verkar vara detsamma som tidigare dock. Ljudnivån går inte att jämföra så definitivt en förbättring.