Fråga om tv abonnemangsutbudet och Apple TV

Permalänk
Medlem

Fråga om tv abonnemangsutbudet och Apple TV

Jag är helt obevandrad när det kommer till tv-utbud då jag inte tittar på tv. Jag får ingen sans på vilka tv utbud det finns. Så försöker ta det kort.

Mina päron har ett tv abonnemang från tele2 via någon slags tv hub för stor tvn och en till hub för andra tvn. De har nästan 30 kanaler men tittar majoriteten av deras tid bara på våra svenska standardkanaler svt, tv4, kanal 5 etc. De kommer nu chockhöja priset dvs dubbla priset mot vad de betalar nu och då känns det ovärt på hur lite de egentligen använder tjänsten, de tittar alltså på bara fåtal kanaler mot de nästan 30 kanaler som erbjuds dem.

Som jag uppfattat det nu finns de vanliga tv operatörerna som Telia, Boxer och även Tele2 ingår där? Sedan finns det tv streaming där fler operatörer verkar.

Vad är det billigaste alternativet enligt er som har koll? Skulle det istället vara värt att köpa Apple TV och köra streaming? Om man har två tvs hur gör man då måste man ha två Apple TVs?

Har också upptäckt att det inte finns någon vettig sida där man kan jämföra tv-abonnamng.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en Apple TV per TV, ja (om TVn inte har inbyggda appar). Om ni tycker att det blir dyrt så finns billigare alternativ med Android TV men om dina föräldrar använder iPhone så är en Apple TV att föredra.

Det billigaste alternativet för streaming är att inte ha massa olika prenumerationer på tjänster man inte använder - likt att inte betala för ett paket där flera kanaler ingår som man inte använder.

Vill dom titta på serier som finns på Netflix - betala för Netflix. Har dom tröttnat på Netflix? Säg upp prenumerationen och börja någon annan hos t.ex. Viaplay, C More, HBO Max, Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video eller någon av alla andra tjänster.

Apple TV-appen kan hålla reda på vilka serier dom har sett, när nya avsnitt eller säsonger släpps osv. Förutom för Netflix, då Netflix har valt att inte dela den informationen med Apple på gott och ont.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du måste ha en Apple TV per TV, ja (om TVn inte har inbyggda appar). Om ni tycker att det blir dyrt så finns billigare alternativ med Android TV men om dina föräldrar använder iPhone så är en Apple TV att föredra.

Det billigaste alternativet för streaming är att inte ha massa olika prenumerationer på tjänster man inte använder - likt att inte betala för ett paket där flera kanaler ingår som man inte använder.

Vill dom titta på serier som finns på Netflix - betala för Netflix. Har dom tröttnat på Netflix? Säg upp prenumerationen och börja någon annan hos t.ex. Viaplay, C More, HBO Max, Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video eller någon av alla andra tjänster.

Apple TV-appen kan hålla reda på vilka serier dom har sett, när nya avsnitt eller säsonger släpps osv. Förutom för Netflix, då Netflix har valt att inte dela den informationen med Apple på gott och ont.

Okej så en Apple TV per TV. Om de väljer att ha ett streaming abonnemang för ett hushåll hur blir det då om man ska strömma till två tvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej så en Apple TV per TV. Om de väljer att ha ett streaming abonnemang för ett hushåll hur blir det då om man ska strömma till två tvs?

Man prenumererar på varje tjänst som man vill ha separat, alltså t.ex. Netflix och Disney+ om det är dom två man vill titta på. Sen loggar man in med sin mail och lösenord på varje TV och tittar. Inget konstigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Man prenumererar på varje tjänst som man vill ha separat, alltså t.ex. Netflix och Disney+ om det är dom två man vill titta på. Sen loggar man in med sin mail och lösenord på varje TV och tittar. Inget konstigt.

Jo men måste förtydliga att de inte kommer använda tjänster som Netflix, Disney+ mm utan de mer vanliga operatörernas tjänster som typ Telenors, Ownits streamingtjänster t ex.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man strömma Cmore på flera enheter. Det räcker med en Apple TV. Det beror givetvis på vilket paket man köper. Den billigaste lär vara satt på 1 enhet.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo men måste förtydliga att de inte kommer använda tjänster som Netflix, Disney+ mm utan de mer vanliga operatörernas tjänster som typ Telenors, Ownits streamingtjänster t ex.

Telia har väl någon slags app som man kan använda där dom har samlat det dom själva erbjuder. Men då är du ju fast på samma ställe med samma operatörer och samma priser som du vill bli av med?

Skrivet av Lorault:

Vad jag vet kan man strömma Cmore på flera enheter. Det räcker med en Apple TV. Det beror givetvis på vilket paket man köper. Den billigaste lär vara satt på 1 enhet.

Alla tjänster tillåter dig att spela upp material på flera enheter. Men det krävs förstås en Apple TV per TV som ska användas.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Cmore hade tydligen inte kanal 5 vilket är dåligt. Vilka har SVT, TV4 och Kanal5 i samma paket?

Skrivet av nu1mlock:

Telia har väl någon slags app som man kan använda där dom har samlat det dom själva erbjuder. Men då är du ju fast på samma ställe med samma operatörer och samma priser som du vill bli av med?
Alla tjänster tillåter dig att spela upp material på flera enheter. Men det krävs förstås en Apple TV per TV som ska användas.

De har Tele2 Flexibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det beror lite på om tv har Cmore i sin appstore. LG har det alla fall i sitt webbos. Då är det bara logga in med samma uppgifter.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Cmore hade tydligen inte kanal 5 vilket är dåligt. Vilka har SVT, TV4 och Kanal5 i samma paket?

De har Tele2 Flexibel.

Om du går med streaming på Apple TV kan du ju alltid titta på TV4play (gratis) och SVTplay (gratis) sen prenumera på Discovery+ och få femmans kanaler. Både TV4play och SVTplay streamar ju live tv. Discovery+ gör det inte. Men av nån anledning ser jag inte på 5ans kanal annat än via Discovery+-

Sen finns ju alltid Pluto TV om man vill streama gratis tv serier... (Det är gratis av en anledning )

Det är lite annorlunda än linjär tv att gå ifrån det (haft linjär tv i 51 år nu) men kommer säga upp all sån skit då alla leverantörer av tvtjänster har en klausul som tillåter dom att ta bort den / de kanalen(r) du vill se på och kanske anledning till att du just valt den leverantören. (nu senast Telia och Viaplay som resulterade att allt utbud från Viasat försvann utan att du kunde göra ett jota).

Men med det sagt, vi använder Apple TV, Nvidia Shield och Chromecast med google tv för streaming hemma. Du behöver ju inte bara välja Apple tv - om det inte är ett måste pga ekosystem dina föräldrar har.

Kan man bara vänja sig av med att ha Ett ställe och kan acceptera att öppna olika appar så kan man få en trevlig upplevelse utan linjär tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det beror lite på om tv har Cmore i sin appstore. LG har det alla fall i sitt webbos. Då är det bara logga in med samma uppgifter.

Det var precis det jag skrev. Första meningen i första svaret på tråden.

Om TVn har stöd för appar så behövs självklart ingen Apple TV överhuvudtaget (finns andra anledningar till att man vill ha det ändå). Annars är det en Apple TV per TV som gäller. Att man kan använda samma uppgifter har jag redan nämnt.

Skrivet av Dinkefing:

De har Tele2 Flexibel.

Du skrev att det kommer bli för dyrt med deras kanalpaket och att det var massa onödiga kanaler i paketet. Antingen fortsätter ni med samma som ni har idag eller så börjar ni prenumerera enbart på den tjänst ni vill titta på.

SVT, TV4 och alla andra gratiskanaler är ju gratis så dom kan man streama ändå.

Det är inte svårare att byta app från t.ex. SVT till TV4 Play än att byta kanal från SVT till TV4. Edit: Eller använda Apple TV-appen som blir en central "hubb" som håller koll på vilka serier/filmer ni tittar på, var i filmen ni var, när det kommer nya avsnitt/säsonger, vilka appar som har vilka serier, söka efter innehåll och så vidare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Om du går med streaming på Apple TV kan du ju alltid titta på TV4play (gratis) och SVTplay (gratis) sen prenumera på Discovery+ och få femmans kanaler. Både TV4play och SVTplay streamar ju live tv. Discovery+ gör det inte. Men av nån anledning ser jag inte på 5ans kanal annat än via Discovery+-

Sen finns ju alltid Pluto TV om man vill streama gratis tv serier... (Det är gratis av en anledning )

Det är lite annorlunda än linjär tv att gå ifrån det (haft linjär tv i 51 år nu) men kommer säga upp all sån skit då alla leverantörer av tvtjänster har en klausul som tillåter dom att ta bort den / de kanalen(r) du vill se på och kanske anledning till att du just valt den leverantören. (nu senast Telia och Viaplay som resulterade att allt utbud från Viasat försvann utan att du kunde göra ett jota).

Men med det sagt, vi använder Apple TV, Nvidia Shield och Chromecast med google tv för streaming hemma. Du behöver ju inte bara välja Apple tv - om det inte är ett måste pga ekosystem dina föräldrar har.

Kan man bara vänja sig av med att ha Ett ställe och kan acceptera att öppna olika appar så kan man få en trevlig upplevelse utan linjär tv.

Är standardkanalerna gratis? Hur är kvaliteten jämfört med t ex Boxer. Väljer Boxer för att jag tror de är av de klassiska tv operatörerna. Som sagt det är inte jag som ska ha tv utan mina päron.

Tele2 kör ju med något som heter tv hub en Apple TV, Intel NUC liknande sak som de kör sitt modifierade OS på.

Skrivet av nu1mlock:

Det var precis det jag skrev. Första meningen i första svaret på tråden.

Om TVn har stöd för appar så behövs självklart ingen Apple TV överhuvudtaget (finns andra anledningar till att man vill ha det ändå). Annars är det en Apple TV per TV som gäller. Att man kan använda samma uppgifter har jag redan nämnt.

Du skrev att det kommer bli för dyrt med deras kanalpaket och att det var massa onödiga kanaler i paketet. Antingen fortsätter ni med samma som ni har idag eller så börjar ni prenumerera enbart på den tjänst ni vill titta på.

SVT, TV4 och alla andra gratiskanaler är ju gratis så dom kan man streama ändå.

Det är inte svårare att byta app från t.ex. SVT till TV4 Play än att byta kanal från SVT till TV4. Edit: Eller använda Apple TV-appen som blir en central "hubb" som håller koll på vilka serier/filmer ni tittar på, var i filmen ni var, när det kommer nya avsnitt/säsonger, vilka appar som har vilka serier, söka efter innehåll och så vidare.

Den andra TVn är en 20 tums platt-tv som inte är mer värt än 50kr idag. Att köpa en till Apple TV för två lax bara för att ge den tillgång till tv-kanaler. Känns lite surt ärligt talat! Trodde det räckte med en Apple TV till flera tv apparater.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Är standardkanalerna gratis? Hur är kvaliteten jämfört med t ex Boxer. Väljer Boxer för att jag tror de är av de klassiska tv operatörerna. Som sagt det är inte jag som ska ha tv utan mina päron.

Tele2 kör ju med något som heter tv hub en Apple TV, Intel NUC liknande sak som de kör sitt modifierade OS på.

Den andra TVn är en 20 tums platt-tv som inte är mer värt än 50kr idag. Att köpa en till Apple TV för två lax bara för att ge den tillgång till tv-kanaler. Känns lite surt ärligt talat! Trodde det räckte med en Apple TV till flera tv apparater.

Jag har ingen koll på paket med "live-TV" via streaming, men jag har koll på "mediaspelare". Apple TV är bra på många sätt, men kör man inte Iphone så är det nog inte det bästa valet. Men även om man gör det så funkar ju en Chromecast och de nyare modellerna har ju fjärrkontroll och allt och fungerar typ som en smart-TV, och är mycket billigare än Apple TV. App-stödet är väldigt bra, men kan vara sämre än Apple TV dock, men Google är också mer tillåtande mot en del saker som Apple inte gillar som "vuxet innehåll" och sånt som är lite tveksamt juridiskt ("pirattjänster"). Men alla större tjänster finns ju på båda så en Chromecast med Android kan nog funka. I alla fall på den mindre teven. Å andra sidan vet jag inte hur mycket det är värt att ha samma gränssnitt på båda, är det viktigt så får man ju fundera på om man ska köra Chromecast på båda eller Apple TV och betala några tusenlappar mer.

Permalänk
Medlem

Telenor Stream Mini finns, tyvärr inte TV4 eller deras kanaler. Men nog det billigaste abbonemanget som finns just nu.
https://www.telenor.se/handla/stream/stream-mini/

Skulle nog gå på Chromecast med Google TV istf. Apple TV.
För de flesta streaming-tjänsterna så finns appar till båda plattformarna, men Google:s enhet är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar lite rörigt här om vad som önskas egentligen. Så här uppfattar jag det:

1. Två stycken TV-apparater. Dessa är "dumma" utan Android TV eller liknande.
2. Kanaler som önskas är 1, 2, 4 och 5.
3. Det finns ingen möjlighet till marksänd TV, därav önskas streaming, alternativt att de marksända paketen är för dyra.

Billigaste och enklaste lösningen är då:
1. 2x Google Chromecast med Google TV a 419 kr = 838 kr (https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/goo...).
2. Ett Discovery+-abonnemang för femman och några kanaler till, 49 kr/månad (https://auth.discoveryplus.com/se/product).
3. Appar för Discovery+, samt SVT och TV4 om man vill titta på dessa separat, finns till Chromecasten och är busenkla.

Detta under förutsättning att man inte vill ha 4K, och att det finns god internetuppkoppling och WiFi. Discovery+ tillåter två användare samtidigt per konto, så mor och far kan sitta i varsitt rum och titta på deras utbud om de vill. Det finns ingen anledning att hålla på med dyra Apple TV trots att man har iPhone, om man ändå kommer att styra TV:n i första hand med fjärrkontroll. Och vill man använda telefonen så fungerar Chromecast fint även med iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

2. Ett Discovery+-abonnemang för femman och några kanaler till, 49 kr/månad (https://auth.discoveryplus.com/se/product).

Vilken katastrofal användarupplevelse, de säger att "12 kanaler från Discovery och SVT" ingår samt "Vårt kompletta TV-paket inkl TV4, Sjuan och TV12."

Men man kan ingenstans se vilka kanaler det faktiskt innebär vad jag kan se?

Edit: nej jag som är trög det var ju utgråat. För 49kr/månad så får man inga kanaler. Först vid 89kr så får man streaming kanaler. Och 149 om man vill ha TV4 kanalerna med.

Det man tappar är dock Viaplay-kanalerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Vilken katastrofal användarupplevelse, de säger att "12 kanaler från Discovery och SVT" ingår samt "Vårt kompletta TV-paket inkl TV4, Sjuan och TV12."

Edit: nej jag som är trög det var ju utgråat. För 49kr/månad så får man inga kanaler. Först vid 89kr så får man streaming kanaler. Och 149 om man vill ha TV4 kanalerna med.

Ja, känns lite som bedräglig marknadsföring måste jag säga. Allt som står under respektive paket borde ju ingå i det paketet, att en del av texten är grå är inte någon generell indikation på "inte inkluderat".

Permalänk
Medlem

Välj inte Telia bara, tecknade paket som skulle innehålla HBO & CMore, efter en månad togs CMore bort och kundtjänstens svar var typ "skyll dig själv om du inte gick in och läste alla finstilta villkor" och att de kan ändra innehåll precis hur och när de vill.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det man tappar är dock Viaplay-kanalerna.

Fast nu ville TS inte ha en massa kanaler, så det är ju irrelevant vad för extra kanaler man får för mer pengar.

Jag uppfattar det som hyffsat tydligt vad som ingår, bock: ja, minus och grått: nej. Dessutom framgår det mer information om man gör sig besväret och klicka fram extra informationen och läser lite till och jämför de olika alternativen, vilket jag hoppas att de flesta gör innan de klickar hem saker på nätet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

Fast nu ville TS inte ha en massa kanaler, så det är ju irrelevant vad för extra kanaler man får för mer pengar.

Jo, fast med det billigare paketet får man inga kanaler alls utan bara möjlighet att streama "alla program från discovery+" med reklam. Vill man kolla linjärt så duger det inte riktigt med allt innehåll i en streamingtjänst utan då vill man väl kunna sätta på en "kanal" och kolla helt enkelt. SVT Play exempelvis låter ju en streama alla SVTs kanaler om man går in via en webbläsare, medan appen på min Samsung-TV inte ger tillgång till kanalerna alls. Hur det ser ut på Apple TV eller Chromecast med Android vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast med det billigare paketet får man inga kanaler alls utan bara möjlighet att streama "alla program från discovery+" med reklam. Vill man kolla linjärt så duger det inte riktigt med allt innehåll i en streamingtjänst utan då vill man väl kunna sätta på en "kanal" och kolla helt enkelt. SVT Play exempelvis låter ju en streama alla SVTs kanaler om man går in via en webbläsare, medan appen på min Samsung-TV inte ger tillgång till kanalerna alls. Hur det ser ut på Apple TV eller Chromecast med Android vet jag inte.

Ja, men det får ju TS besluta om vad som önskas. Jag presenterade det billigaste och enklaste alternativet, sen kan ju TS välja det lite dyrare abonnemangen om hen och päron önskar även linjära femman. SVT och TV4 kan man som sagt titta på i deras egna appar likväl, som fungerar alldeles utmärkt i Android TV på Chromecasten och som man byter mellan med den medföljande fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

"De har nästan 30 kanaler men tittar majoriteten av deras tid bara på våra svenska standardkanaler svt, tv4, kanal 5 etc"

Som jag tolkar den meningen så vill de fortsatt ha tillgång till "grundutbudet".

Skrivet av Emma242:

Ja, men det får ju TS besluta om vad som önskas. Jag presenterade det billigaste och enklaste alternativet..

Ska man helt strunta i vad som önskades så kan man lika gärna tipsa om SVT Play, som då är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den andra meningen i trådens första svar är tydlig med att det finns billigare alternativ än Apple TV. Det var du som specifikt tog upp Apple TV i både ämne och första inlägg.

Annars får du väl ställa en vanlig bordsantenn vid TVn så att ni får in alla gratiskanaler ändå.

Linjär-TV är döende och om ni inte vill betala för kanalerna separat så får ni betala för dom i paket. Då blir det ingen skillnad från idag, ni får samma höga avgifter och får massa kanaler ni inte tittar på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

"De har nästan 30 kanaler men tittar majoriteten av deras tid bara på våra svenska standardkanaler svt, tv4, kanal 5 etc"

Som jag tolkar den meningen så vill de fortsatt ha tillgång till "grundutbudet".

Ska man helt strunta i vad som önskades så kan man lika gärna tipsa om SVT Play, som då är gratis.

Jag tror att du läser lite för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den andra meningen i trådens första svar är tydlig med att det finns billigare alternativ än Apple TV. Det var du som specifikt tog upp Apple TV i både ämne och första inlägg.

Annars får du väl ställa en vanlig bordsantenn vid TVn så att ni får in alla gratiskanaler ändå.

Linjär-TV är döende och om ni inte vill betala för kanalerna separat så får ni betala för dom i paket. Då blir det ingen skillnad från idag, ni får samma höga avgifter och får massa kanaler ni inte tittar på.

Okej jag drog bara upp Apple TV som ett exempel. Var medveten om att Google Chromecast är ett alternativ med. Som sagt som måste jag upprepa att det inte är jag som har tv utan mina päron.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Okej jag drog bara upp Apple TV som ett exempel. Var medveten om att Google Chromecast är ett alternativ med. Som sagt som måste jag upprepa att det inte är jag som har tv utan mina päron.

Frågan är om du/de vill ha "kanaler" att titta på eller om det räcker med en massa innehåll man väljer själv? För kanaler blir ofta mycket dyrare av någon anledning. Å andra sidan finns ju boxer som kan funka bra beroende TV-antenner och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det påverkar ju inte svaret ändå, oavsett om det är du eller någon annan - eller om det är Apple TV eller Chromecast med Google TV.

Antingen betalar man för specifika tjänster/kanaler när man vill titta på dom eller så betalar man för ett kanalpaket där det ingår en massa kanaler som man inte behöver, precis som dina föräldrar har det idag.

Vill dom bara ha gratiskanalerna så räcker det kanske med en helt vanlig bordsantenn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gamla är dina föräldrar och hur tech savvy är de?

Mina föräldrar har en ordinarie bostad och en stuga. Fram tills för några månader sedan var den ordinarie bostaden en villa där det ingick Telia TV inkl streaming. De använde då en app på sin iPad när de var i stugan och skickade bilden till en Chromecast för att titta på TV.

I höstas flyttade de dock till en lägenhet med ett annat TV-system och möjligheten att använda Telias streaming "gratis" försvann. TV-systemet i lägenheten är ett helt annat och kan inte tas med på samma sätt. Vi undersökte de olika möjligheter som finns, och kontentan är just som du också identifierat, att det blir rätt så mycket pengar. Därför landade vi i att de skulle prova använda de gratis playtjänster som finns istället. SVT-play, TV4-Play osv. Det har uppenbarligen fungerat till belåtenhet. Jag har inte hört något om detta sedan vi påbörjade testet.

Har man en smart TV (vilket de nu har) så kan man ju installera play apparna direkt på TV'n. Går även att installera på en Apple TV eller motsvarande Android box. Allt handlar ju om hur man vill att det ska fungera. Att de fortsätter "casta" är för att de vet hur detta fungerar sedan tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det påverkar ju inte svaret ändå, oavsett om det är du eller någon annan - eller om det är Apple TV eller Chromecast med Google TV.

Antingen betalar man för specifika tjänster/kanaler när man vill titta på dom eller så betalar man för ett kanalpaket där det ingår en massa kanaler som man inte behöver, precis som dina föräldrar har det idag.

Vill dom bara ha gratiskanalerna så räcker det kanske med en helt vanlig bordsantenn.

Vet inte om du försöker trolla bordsantenn? Analoga tv nätet är nedsläckt sedan 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte om du försöker trolla bordsantenn? Analoga tv nätet är nedsläckt sedan 2007.

Det finns små inomhusantenner för digitala marksända TV-kanaler. Men TV:n behöver stödja DVB-T2, är den riktigt gammal (före 2010) så kanske den inte gör det.