Permalänk
Medlem

USB C adapter till moderkort

Hej på er!

Hjälpte grabben att byta chassi häromveckan och stötte på patrull. Chassit har en USB C 3.1 i frontpanelen och när jag skall ansluta den sladden till moderkortet så passar den inte (bild 1).

Efter lite googling så ser jag att detta inte är så ovanligt utan att jag måste köpa en adapter eller två. Det är ju nämligen så att usb 3.0 från frontpanelen sitter i moderkortets 19 pins kontakt. Min tanke är att jag köper en adapter till sladden på bild 1, sätter den i 19 pin kontakten.

https://www.amazon.se/gp/product/B09L565CSC/ref=ox_sc_act_tit...

Sedan tar jag den sladden som redan sitter där och kopplar ihop med en adapter så att jag kan sätta den i moderkortets 10 pin kontakt.

https://www.amazon.se/gp/product/B084D58HBP/ref=ox_sc_act_tit...

Är jag rätt ute om målet är bibehålla så hög överföringshastighet som möjligt?

MVH / D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Danbo18:

Hej på er!

Hjälpte grabben att byta chassi häromveckan och stötte på patrull. Chassit har en USB C 3.1 i frontpanelen och när jag skall ansluta den sladden till moderkortet så passar den inte (bild 1).

<Uppladdad bildlänk>

Efter lite googling så ser jag att detta inte är så ovanligt utan att jag måste köpa en adapter eller två. Det är ju nämligen så att usb 3.0 från frontpanelen sitter i moderkortets 19 pins kontakt. Min tanke är att jag köper en adapter till sladden på bild 1, sätter den i 19 pin kontakten.

https://www.amazon.se/gp/product/B09L565CSC/ref=ox_sc_act_tit...

Sedan tar jag den sladden som redan sitter där och kopplar ihop med en adapter så att jag kan sätta den i moderkortets 10 pin kontakt.

https://www.amazon.se/gp/product/B084D58HBP/ref=ox_sc_act_tit...

Är jag rätt ute om målet är bibehålla överföringshastigheten?

MVH / D

Nej, du kommer ju endast få USB 2.0 hastigheter med en 9-pin. (Bara 4 av dessa som kommer användas).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du kommer ju endast få USB 2.0 hastigheter med en 9-pin. (Bara 4 av dessa som kommer användas).

Vad skulle du göra om du vill bevara så mkt hastighet som möjligt?

Permalänk
Medlem

Koppla inte in en USB-C USB 3.1 kontakt i USB 2.0. Det är ju en nergradering som heter duga. Då kan du lika gärna skitan i den kontakten.
Är din USB 3.0 kontakt på moderkortet upptagen. Skippa USB-C kontakten helt om du inte har sån på moderkortet.
Skaffa en istället en adapter till USB C till USB uttagen som redan är kopplade i frontpanelen om du behöver koppla in USB-C enheter nångång i fronten.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Danbo18:

Vad skulle du göra om du vill bevara så mkt hastighet som möjligt?

Börja att skriva vad det är för chassi och moderkort så kan man komma med rimliga/möjliga förslag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Börja att skriva vad det är för chassi och moderkort så kan man komma med rimliga/möjliga förslag.

Chassi - Be Quiet Purebase 500 FX
Moderkort - Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI

Jag tänkte alltså inte sätt sladden från usb c kontakten i 9 pins asnlutningen.

Tack för era svar, det kan ju absolut vara ett alternativ att bara låta sladden vara och skita i USB C.

MVH /D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo18:

Jag tänkte alltså inte sätt sladden från usb c kontakten i 9 pins asnlutningen.

Ok vad tänkte du göra då? För det va väl det du skrev att du skulle göra?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ok vad tänkte du göra då? För det va väl det du skrev att du skulle göra?

Nja det står att jag med hjälp av adapter tänkte sätta den i 19 pins kontakten och flytta den befintliga kontakten där till 9 pins med hjälp av ytterligare en adapter.

MVH / D