Är inte nöjd med mitt yrkesval, tips på vad jag borde göra
Har insett att mitt yrkesval (transport) inte är givande och utvecklande, förvisso kan man tjäna helt okej om man jobbar natt eller mycket övertid+konstiga arbetstider, men det är ryktet om yrket samt möjlighet till att klättra uppåt är i princip omöjlig av vad jag har sett.
Så börjat fundera på att försöka flytta min riktning lite, kanske inte gå från transport till sovtestare direkt, men åtminstone åt något håll som är lite mer utvecklande och givande.
Jag är helt utan hobbykunskaper inom något vettigt, mina hobbys har varit datorer&mek med bil, men det är såpass allmänkunskap över allt så jag vill inte påstå jag är speciellt duktig på det. "Jag har byggt min egna dator" är inget man skriver i sitt CV, krävs inga specialkunskaper för det nuförtiden.
Men jag tänker eftersom jag spenderat säkert halva livet med datorer så är förutsättningen bättre än för en teknofob.
Så det kanske man kan spinna vidare på med, samtidigt så hade jag lite över ett år på spelutvecklare gymnasietiden och hoppade av tack vare bristande intresse för jag fattade i princip ingenting.
Problemet är när jag kollar upp utbildningar och jobb inom branschen så ger min hjärna upp direkt för jag tänker "nä fyfan det där är för avancerat för mig"
Och lite den tankeställningen har jag tyvärr haft hela livet, alltid varit på lata sidan och glidit igenom skoltiden utan att göra läxor osv med undermåttliga betyg.
Hur ska man hitta något man brinner för? Tiden verkar ju inte göra någon skillnad, åldern börjar närma sig 30 nu och mitt mindset har snarare blivit värre än bättre under åren.
Verkar ju som specialkunskaper inom IT&Web&Säkerhet ger goda möjligheter till välbetalt jobb men hur ser vägen dit ut?
Jag menar vissa inriktningar är riiiiktigt svårt (om inte näst intill omöjligt) att uppnå om man inte har en uppväxt/extrem hobby för det i tidig ålder (se: bonde, elitidrottare, musiker osv)
Finns det distanskurser man kan ta som har lite gott och blandat som man kan känna av vad som passar en? Eller tänka i lite "flowchart"bana över om jag är bra på si och så, så passar det och datt mig?
Känner någon härifrån igen sig med mitt dilemma?
Tänker att det bör ju sitta en och annan utvecklare/IT kunnig på Sweclockers.