Problem med RØDE Podmic och RØDE AI-1

Permalänk
Medlem

Problem med RØDE Podmic och RØDE AI-1

Köpte nyligen en RØDE Podmic och en RØDE AI-1, problemet är att jag inte får något ljud från mikrofonen, på ljudkortet finns det en indikatorlampa som ska lysa när den får ljud från mikrofonen, den lyser dock inte alls när jag pratar i micen, har provat byta XLR kabel men fortfarande samma problem, vad kan jag göra? Eller är det bara att lämna tillbaks mikrofonen som gäller?

Permalänk
Medlem

Har du fantommatning på?

När jag kör min podmic till min focusrite Scarlett 2i2 så blir ljudet väldigt svagt om jag inte har min "cloud lifter" (kör en billigare modell), typ så svagt att det inte märks. Den har 56db förstärkning och din ai-1 har 60 db, så jag misstänker att den troligen är lite vek också.

Ska du bara använda den med pc hade jag tittat på elgato wave för eller goxlr mini som interface istället. Jag har haft bägge och gillade wave xlr bättre pga av dess mjukvara. Fick dock byta till focusrite för att det ska lira med min jobbdator...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Har du fantommatning på?

När jag kör min podmic till min focusrite Scarlett 2i2 så blir ljudet väldigt svagt om jag inte har min "cloud lifter" (kör en billigare modell), typ så svagt att det inte märks. Den har 56db förstärkning och din ai-1 har 60 db, så jag misstänker att den troligen är lite vek också.

Ska du bara använda den med pc hade jag tittat på elgato wave för eller goxlr mini som interface istället. Jag har haft bägge och gillade wave xlr bättre pga av dess mjukvara. Fick dock byta till focusrite för att det ska lira med min jobbdator...

Provat både med och utan fantommatning, har skrikit in i micen men ljudkortet har inte känt av något som helst ljud.
Sett många andra som kört med samma interface och det har fungerat utan problem, sen säger vissa att man inte ska ha fantommatning på dynamiska mikrofoner eftersom det kan skada micen, så jag är lite fundersam om det har med det att göra då jag hade fantommatning på när jag först kopplade in micen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Har du fantommatning på?

När jag kör min podmic till min focusrite Scarlett 2i2 så blir ljudet väldigt svagt om jag inte har min "cloud lifter" (kör en billigare modell), typ så svagt att det inte märks. Den har 56db förstärkning och din ai-1 har 60 db, så jag misstänker att den troligen är lite vek också.

Ska du bara använda den med pc hade jag tittat på elgato wave för eller goxlr mini som interface istället. Jag har haft bägge och gillade wave xlr bättre pga av dess mjukvara. Fick dock byta till focusrite för att det ska lira med min jobbdator...

Det visade sig vara ljudkortet som var trasigt så jag har fått tag på ett annat nu, skulle dock behöva cloud lifter, vad är det för modell du kör med, och fungerar den bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vw2001:

Det visade sig vara ljudkortet som var trasigt så jag har fått tag på ett annat nu, skulle dock behöva cloud lifter, vad är det för modell du kör med, och fungerar den bra?

Skönt att det löste sig

Jag kör med https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/SubZero-E... och har inte upplevt några problem. Har inte jämfört ljudkvalitet mellan focusrite Scarlett tillsammans med denna mot mina tidigare goxlr/wavexlr men ingen har klagat iaf. Det är lite tunnt om reviews, hittade en som sa att han tyckte den funkade bra men att han hade haft två trasiga ex, mitt har dock tuffat på det året jag haft den utan problem.

Visa signatur

Errare human est