Brittiska myndigheter: "Microsofts Activision-köp skadligt för gamers"

Permalänk
Melding Plague

Brittiska myndigheter: "Microsofts Activision-köp skadligt för gamers"

I en preliminär undersökning anser konkurrensmyndigheten att affären kan leda till högre priser och sämre kvalitet över alla spelplattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No sh*t Sherlock.....

Permalänk
Medlem

Så varför är de fel att låsa dessa titlar till endast xbox cloud gaming när det är helt ok att låsa sina titlar exklusivt till en konsol först såsom Microsoft, Nintendo och sony gör med vissa spel ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så varför är de fel att låsa dessa titlar till endast xbox cloud gaming när det är helt ok att låsa sina titlar exklusivt till en konsol först såsom Microsoft, Nintendo och sony gör med vissa spel ?

Så du vill att 2 trillion dollars företag ska bli ännu större och dominera spel marknaden och låsa allting till en prumenationsservice som de gör med andra saker.
Såklart ska de inte få köpa Activision Bilzzard.

Permalänk
Medlem

Om detta inte går igenom så undrar jag hur activision blizzard kommer klara sig framöver. Kommer det vara början på slutet eller kommer de klara sig själva? Med tanke på hur jäkla illa de behandlar sina anställda och får problem titt som tätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja de har ju rätt. Är så gött att se att det faktiskt börjar sägas ifrån när företag får sådan aptit att det är skadligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så varför är de fel att låsa dessa titlar till endast xbox cloud gaming när det är helt ok att låsa sina titlar exklusivt till en konsol först såsom Microsoft, Nintendo och sony gör med vissa spel ?

Skillnaden handlar väl som jag förstår det huvudsakligen om hur pass stora Microsoft är inom det segmentet, ju större desto mindre acceptans för konkurrenshämmande fulspel.

Och vad gäller att det skulle vara "helt okej" vad gäller sådant inom andra områden så ska vi nog inte överdriva. De kommer undan med det, det är väl nivån det är på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köp på bara. Blizzard har ju varit helt kass en då i många år. Kanske Microsoft kan göra det bättre i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om detta inte går igenom så undrar jag hur activision blizzard kommer klara sig framöver. Kommer det vara början på slutet eller kommer de klara sig själva? Med tanke på hur jäkla illa de behandlar sina anställda och får problem titt som tätt.

Med tanke på hur mycket pengar de drar in via mobilspel så tror jag inte de riskerar att gå in konka. Går affären igenom får de gärna rensa upp i företaget och börja med en viss person. Blizz/activision behöver nytt blod, de behöver riktiga gamers eller nördar som sitter högre upp, som förstår vad spel handlar om och vad folk vill ha, inte folk som har dollartecken i ögonen primärt och gaming som sekundärt.

Hoppas också att affären går igenom med anledning av att jag vill se ett nytt Heretic bland annat, sen gärna återuppliva äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Snårigt att förstå turerna kring detta men enligt analytiker så är detta tvärtom ett tydligt tecken på att affären kommer gå igenom:

https://www.gamesindustry.biz/analysts-see-cma-objection-to-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Med tanke på hur mycket pengar de drar in via mobilspel så tror jag inte de riskerar att gå in konka. Går affären igenom får de gärna rensa upp i företaget och börja med en viss person. Blizz/activision behöver nytt blod, de behöver riktiga gamers eller nördar som sitter högre upp, som förstår vad spel handlar om och vad folk vill ha, inte folk som har dollartecken i ögonen primärt och gaming som sekundärt.

Hoppas också att affären går igenom med anledning av att jag vill se ett nytt Heretic bland annat, sen gärna återuppliva äldre spel.

Jag ser också hellre att affären går igenom. Då kommer MS gå hårt på management som det alltid brukar vara vid uppköp.
Mr bobby och crew skulle behöva försvinna asap oavsett.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip89s:

Köp på bara. Blizzard har ju varit helt kass en då i många år. Kanske Microsoft kan göra det bättre i fortsättningen.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser också hellre att affären går igenom. Då kommer MS gå hårt på management som det alltid brukar vara vid uppköp.
Mr bobby och crew skulle behöva försvinna asap oavsett.

jag tror ni lever i en drömvärd. MS kommer inte ändra nonting. sålänge ActiBliz ger profit så kommer dem inte bryr sig om att ändra nåt.
sen verka ju folk glöma att MS är samma företag som har sagt upp alla interna beta testare för att sen låta slutkonsumenten göra jobbet.
tror snarare att det komma blir ännu mer dystert om MS få göra som dem vill utan kontroll.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hoppas själv att det går igenom.
Dels för att MS har blivit mycket bättre för PC spelare dom senaste åren, samt att detta är nog ända sättet som Kotick kan åka ut ur företaget.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jag tror ni lever i en drömvärd. MS kommer inte ändra nonting. sålänge ActiBliz ger profit så kommer dem inte bryr sig om att ändra nåt.
sen verka ju folk glöma att MS är samma företag som har sagt upp alla interna beta testare för att sen låta slutkonsumenten göra jobbet.
tror snarare att det komma blir ännu mer dystert om MS få göra som dem vill utan kontroll.

Den största skillnaden hade vart att herr Bobby skulle avgå, vilket troligtvis är räddningen för företaget/bolaget Att det är Microsoft som köper har inte så stor betydelse.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jag tror ni lever i en drömvärd. MS kommer inte ändra nonting. sålänge ActiBliz ger profit så kommer dem inte bryr sig om att ändra nåt.
sen verka ju folk glöma att MS är samma företag som har sagt upp alla interna beta testare för att sen låta slutkonsumenten göra jobbet.
tror snarare att det komma blir ännu mer dystert om MS få göra som dem vill utan kontroll.

Tror också att inte mycket kommer hända då det går med vinst och sålänge det gör det så kommer de nog inte behöva peta i det.

Detta är en investering och inget nergånget företag de köper upp som är konkurshotat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser också hellre att affären går igenom. Då kommer MS gå hårt på management som det alltid brukar vara vid uppköp.
Mr bobby och crew skulle behöva försvinna asap oavsett.

Skrivet av Gelantious:

Hoppas själv att det går igenom.
Dels för att MS har blivit mycket bättre för PC spelare dom senaste åren, samt att detta är nog ända sättet som Kotick kan åka ut ur företaget.

Eller så "sparkas" Herr Kotick uppåt inom organisationen... Vore inte ett överdrivet förvånande utfall det heller...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så varför är de fel att låsa dessa titlar till endast xbox cloud gaming när det är helt ok att låsa sina titlar exklusivt till en konsol först såsom Microsoft, Nintendo och sony gör med vissa spel ?

Inser du inte skillnaden?

Det är en sak att (mer eller mindre) bygga upp en spelstudio/spelserie och släppa spel enbart på den egna plattformen.
Det är en annan sak att köpa en (i detta fall flera) existerande spelstudio/spelserie, som idag släpper på alla plattformar, för att sen bara låta dem släppa på den egna plattformen.

I det andra fallet så blir det faktiskt så att nått, rent faktiskt, tas från de andra plattformarna.

Personligen tycker jag det sunkiga i det här ligger mkt i att Microsofts speldivision i sig knappast har styrkan att göra ett sådant här köp (de är inte större än Nintendo eller Sonys speldivision). Utan det här kan endast göras för att MS har andra, som har ingen eller endast liten beröring till spel, divisioner som håvar in pengar. Hade hellre sett att speldivisioner kan stå på egna ben och mer agerar efter sina egna förutsättningar/storlek.

Blir löjligt annars och vad händer i så fall härnäst? Walmart köper TakeTwo och GTA går bara att spela inne på deras varuhus? För att dra det till sin spets...

(ja, givetvis behöver "det större företaget" hjälpa till i början men för fasen, det har gått 20 år nu och ändå så tycks MS speldivision inte klara sig utan navelsträngen...)

Permalänk
Medlem

Bobby Kotick spenderar minst lika mycket av sin lön på att få stanna kvar som på sina advokater på alla anklagelser på honom så han kommer förmodligen vara kvar till inget är kvar längre. Dessutom är han en av vdn för bland annat coca cola så pengar har han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Eller så "sparkas" Herr Kotick uppåt inom organisationen... Vore inte ett överdrivet förvånande utfall det heller...

Herr Kotick har aktier för Activision-Blizzard värda ca 300-400 miljoner USD.

Tror snarare det är så han siktar på att bli utbetald rejält med utköpet, men vi får se vad han gör om köpet går igenom.

Permalänk
Medlem

Brittiska myndigheter, som så många andra, har inte en aning om vad som är skadligt eller inte så för "gamers" eller någon annan grupp för den delen.

Permalänk
Medlem

Alla blåögda som tror att kotick kommer få sparken kanske ska lära sig lite om hur företagande i stora organisationer fungerar.
Han kommer bara flyttas till en annan tjänst, inte få sparken. Efter det kommer han att flyttas uppåt i organisationen där han kan göra betydligt större skada än på(i förhållande) lilla ActiBlizz och allt kommer bli sämre. Han kommer heller inte behöva stå till svars för all skit som hänt på ActiBlizz under alla dessa år eftersom han per automatik byter titel och glöms bort.

Titta på åltjuvfiskaren, nytt toppjobb och bortglömd, för att inte tala om vraket Dan Eliasson som bara hoppat mellan olika chefspositioner utan att ta något som helst ansvar, stor fallskärm(3.8M senast) och inga konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Jag undrar när man faktiskt kommer kunna ge företag incitament till att faktiskt beté sig hyggligt mot konkurrenter, istället för detta
"Gå fängelse, gå direkt i fängelse, utan att köpa Narvavägen, när du redan äger både Norrmalmstorg & Centrum".

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går igenom. Vill se alla spel på Gamepass

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Herr Kotick har aktier för Activision-Blizzard värda ca 300-400 miljoner USD.

Tror snarare det är så han siktar på att bli utbetald rejält med utköpet, men vi får se vad han gör om köpet går igenom.

Jag tror dock inte det ena utesluter det andra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att stora företag går samman är ju bara skit långsiktigt för konsumenter

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Alla blåögda som tror att kotick kommer få sparken kanske ska lära sig lite om hur företagande i stora organisationer fungerar.
Han kommer bara flyttas till en annan tjänst, inte få sparken. Efter det kommer han att flyttas uppåt i organisationen där han kan göra betydligt större skada än på(i förhållande) lilla ActiBlizz och allt kommer bli sämre. Han kommer heller inte behöva stå till svars för all skit som hänt på ActiBlizz under alla dessa år eftersom han per automatik byter titel och glöms bort.

Titta på åltjuvfiskaren, nytt toppjobb och bortglömd, för att inte tala om vraket Dan Eliasson som bara hoppat mellan olika chefspositioner utan att ta något som helst ansvar, stor fallskärm(3.8M senast) och inga konsekvenser.

Har inte Microsoft och Activision Blizzard bekräftat att Bobby kommer avgå efter affären är avslutad?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Tror UK snackar om saker de i vanlig ordning inte har aning om, såklart förstår jag rädslan att det "blir dåligt" då det kommer äga en större del av spelvärlden men ser hellre Microsoft köpa ActiBlizz än åt andra hållet om jag säger så då ändå MS är lite reko iaf.

Korrektion av mening
Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Denna köpeskilling är en tiondel av hela Sveriges BNP 😂 Vilka summor!

Medan jag inte har några personliga invändningar mot att köpet genomförs av Microsoft, tycker jag det är bra av myndigheterna att neka affären baserat på de initiala villkoren. Det kanske inte är positivt på kort sikt i kontexten av en Game Pass-användare, men på längre sikt kommer fler gynnas av att konkurrens vidhålls till högsta möjliga grad på vad som ändå är en "fri" marknad. Microsofts svar kommer blir intressant.

Det hade varit desto mer spännande om Apple stått som potentiell köpare, då de idag egentligen inte har en särskilt stor egen andel av spelmarknaden - exkluderat plattform (iOS/tvOS) - och Android sett till antal enheter är klart dominerande. En stark fjärde spelare hade kanske varit nyttigt för segmentet på längre sikt och mobila enheter tar ju över mer och mer inom segmentet. Strategin hade inte varit ny med tanke på vad de gjort inom TV- & filmbranschen, men även där finns ju risk att specifika IP hade norpats från existerande plattformar för att enbart gynna deras egna ekosystem.

Amazon hade ju också varit lite av en sammantaget mildare uppstickare med tanke på redan existerande infrastruktur och avsaknad av märkvärd existens inom spelbranschen. Tjänster rimmar oavsett bra med deras framtid; se bara hur återigen TV- & filmbranschen fått tampas med dessa teknikjättar som i praktiken har problem att spendera sina pengar.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Samma land som tycker EU är skadligt för deras ekonomi och småföretagarna står och sjunger protestvisor i kör

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har inte Microsoft och Activision Blizzard bekräftat att Bobby kommer avgå efter affären är avslutad?

Nej. det enda som har sagts är att han är kvar under affären. nu interpretera/önsketänkande vissa det som att han kommer gå efter det är klart men inget i den stilen har sagts.
Sen är ju nu Bobby ute och hota UK att det komma har konsekvenser om dem försöka blocka detta.
Source: https://www.ft.com/content/3e128560-b400-471a-bc87-fd010794ee...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/