Permalänk

Installera VPN på router

Hej, relativt ny i detta ämne så behöver vända mig hit för hjälp.

Jag har OpenVPN tjänst via Bahnhof som jag nu installerat på min telefon samt dator men vill även implementera det i min router (Asus RT-AC66U). Har lyckats ladda upp .ovpn filer i routern, valt det land/stad jag vill använda samt UPD port men ser i cmd, ipconfig, att min router fortfarande har samma ip-adress som innan medan datorn har en ny tilldelad till sig. Enligt VPN status för routern så är servern "Running".

1. Hur gör jag så att routern får en ny ip-adress tilldelad när VPN finns konfigurerat på den?
2. Är det nödvändigt med dynamisk DNS konfiguration på routern?

Vad jag även har märkt är att min TV samt PS4 inte längre kan ansluta till wifi, hur kan jag "öppna/tillåta" dessa enhter att koppla upp sig efter att jag konfigurerat VPN på routern? Mobilen är uppkopplad utan problem, men kan ha och göra med att jag anslöt mig till mitt wifi innan VPN konfig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Är det integrity du kör då?
Isf kan du surfa in på https://integrity.st/ och kolla om du är skyddad med just deras tjänst eller inte.

Tänk på att OpenVPN är rätt långsamt om du sitter med typ 1000mbit eller så. Wireguard är snabbare.
Dessutom tror jag routrar är ännu segare eftersom de inte klarar av att sköta en VPN så hastigheten begränsas där också, även för wireguard.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Är det integrity du kör då?
Isf kan du surfa in på https://integrity.st/ och kolla om du är skyddad med just deras tjänst eller inte.

Tänk på att OpenVPN är rätt långsamt om du sitter med typ 1000mbit eller så. Wireguard är snabbare.
Dessutom tror jag routrar är ännu segare eftersom de inte klarar av att sköta en VPN så hastigheten begränsas där också, även för wireguard.

Ja, integrity. Jag använde wireguard innan men kan endast ha OpenVPN på telefonen, därav valde jag samesame för enkelhetens skull då jag inte är så utbildad i ämnet. Hur menar du att jag ska kolla om jag är skyddad med deras tjänst eller inte?
Har endast 100/100 så känner inte riktigt av någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

@mousectrl vad är det du vill uppnå?

Ska din router koppla upp till Integrity och köra all trafik via VPN?

Det finns appar för både iOS och Android för Wireguard, så du kan köra det om du vill

Permalänk
Medlem

hur ser du i cmd ipconfig att din router har samma IP?
Självklart har du samma IP lokalt fortfarande.
Har du kollat på typ https://whatismyipaddress.com/ vad den visar för IP?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kanske OT men vill bara flika in.
Jag hade också en Asus RT-AC66U och la in VPN på den, och då fick jag kanske ut 10% (100/100) av routern pga att VPN blev för tungdrivet för den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som @bärplockaren säger så är Asus RT-AC66U inget vidare att köra VPN på.
Asus har nyare routrar som har Wireguard och dessa är mycket bättre.
Sedan kan det också vara problem med att köra en del streaming genom VPN eftersom den IP som VPN använder är blockad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Det finns appar för både iOS och Android för Wireguard, så du kan köra det om du vill

Ja, precis, det är målet.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Jag försöker installera ett addon kopplat till piratebay för att streama via torrents och vill då att min router ska ha en konfigurerad VPN. Jag har nyligen börjat använda VPN genrellt så hela detta ämne är lite av en djungel just nu, så if it doesn't make sense berätta gärna!

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

hur ser du i cmd ipconfig att din router har samma IP?
Självklart har du samma IP lokalt fortfarande.
Har du kollat på typ https://whatismyipaddress.com/ vad den visar för IP?

Skrivet av Prelatur:

Sedan kan det också vara problem med att köra en del streaming genom VPN eftersom den IP som VPN använder är blockad.

Eftersom den har inte förändrats, jämfört med datorns IP adress som är ändrad till en adress som stämmer överens med OpenVPN på datorn. Kollar jag på whatsmyipadress står det en annan än den jag är tilldelad (vilket bådar positivt, tror jag?) men kollar jag i cmd så har min router samma IP som innan jag började konfigurera VPN i routern. Är det alltså meningen att jag ska se att det är samma IP men utåt är det en annan (som jag inte kan se?)?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kanske OT men vill bara flika in.
Jag hade också en Asus RT-AC66U och la in VPN på den, och då fick jag kanske ut 10% (100/100) av routern pga att VPN blev för tungdrivet för den.

Hmm jag kollade min uppkoppling och den var helt oförändrad basically. Flesta YT guider jag sett rekommenderade även OpenVPN över Wireguard, så vet inte riktigt hur jag ska ställa mig. Valde OpenVPN för allt enbart för enkelhetens skull.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Kommer använda mig utav Stremio med Piratebay addon, vilket ska funka vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mousectrl:

Eftersom den har inte förändrats, jämfört med datorns IP adress som är ändrad till en adress som stämmer överens med OpenVPN på datorn. Kollar jag på whatsmyipadress står det en annan än den jag är tilldelad (vilket bådar positivt, tror jag?) men kollar jag i cmd så har min router samma IP som innan jag började konfigurera VPN i routern. Är det alltså meningen att jag ska se att det är samma IP men utåt är det en annan (som jag inte kan se?)?

ja lokalt har du samma ip mot routern.
routern får nytt ip utifrån.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mousectrl:

Hmm jag kollade min uppkoppling och den var helt oförändrad basically. Flesta YT guider jag sett rekommenderade även OpenVPN över Wireguard, så vet inte riktigt hur jag ska ställa mig. Valde OpenVPN för allt enbart för enkelhetens skull.

Jag kör också OpenVPN i min router pga enkelheten och dels för jag ej besitter kunskapen, kan också säga att min router visar min faktiska IP-adress men ut mot internet är visar den VPN-leverantören tilldelar mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc