Enklare avstängning via verktygsfältet testas i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Enklare avstängning via verktygsfältet testas i Windows 11

I den senaste testversionen kan aktivitetsfältet ta död på bråkiga program, och sökfältet från Windows 10 återställs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att Windows(app)-utvecklare skriver robustare kod, så att programmen inte fryser..
Det var väl en del av syftet med MS Store - standardiserad feedback till apputvecklare

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns varenda jävla grej som early access idag, och nu inklusive windows?????

Permalänk
Medlem

Explorer Patcher på github och 11an blir som 10an när det kommer till användarvänlighet igen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Är det bara jag eller känns varenda jävla grej som early access idag, och nu inklusive windows?????

Om man väljer att köra insider test så.... ja?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nice! Inte så himla ofta jag behöver döda en app men smidigt att ha den funktionen där.

Skrivet av Jagers:

Är det bara jag eller känns varenda jävla grej som early access idag, och nu inklusive windows?????

Välkommen till A/B test (fast detta är lite krystat eftersom man själv måste slå på det...)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Min bild är att program för svensonsuser inte ofta fryses idag. Och för oss andra så är snarare krånglet att aktivitetshantaren är för enkel och vi saknar funktioner. T.ex enkelt snabbt "massutrota" processer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andelf:

Skulle hellre se att Windows(app)-utvecklare skriver robustare kod, så att programmen inte fryser..
Det var väl en del av syftet med MS Store - standardiserad feedback till apputvecklare

Det är nog inte så många som använder appar i win utan majoriteten håller sig borta från ms store och använder program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Är det bara jag eller känns varenda jävla grej som early access idag, och nu inklusive windows?????

Inte värre än när Windows 8 släpptes och Microsoft insåg att varenda ny feature var värdelöst implementerad och behövde fixas, precis samma sak som händer här.

Skrivet av k4rst3n:

Explorer Patcher på github och 11an blir som 10an när det kommer till användarvänlighet igen.

StartAllBack löser de flesta problem som 11:an har och återställer likvärdig funktionalitet och anpassningsbarhet som finns i 10:an vad avser UI.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och för oss andra så är snarare krånglet att aktivitetshantaren är för enkel och vi saknar funktioner. T.ex enkelt snabbt "massutrota" processer.

Därför kör vi andra program som exempelvis Process Monitor. SystemInternals har gjort mina system stabila sedan slutet av 90-talet.

Bland annat blev Windows 98 en dröm att använda när man helt plötsligt kunde se vilka versioner av DLL-bibliotek som olika program förväntade sig. RegMon och FileMon FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inte så många som använder appar i win utan majoriteten håller sig borta från ms store och använder program.

Wsl install -d Ubuntu (ms store) är bra skit dock 😊

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Skulle hellre se att Windows(app)-utvecklare skriver robustare kod, så att programmen inte fryser..
Det var väl en del av syftet med MS Store - standardiserad feedback till apputvecklare

Är dock väldigt svårt att ta MS Store på allvar när inte ens stora aktörer som Intel lyssnar på kritiken kring deras appar.
Intel Graphics Command Center är ett av många skrämmande exempel. Ni som kör GPU:er från Nvidia eller AMD ska skatta er lyckliga!

Själv har jag flytt MS Store sedan länge, då jag har noll kontroll över vilken version som installeras där.

Tar istället hem alla MS Store appar härifrån:
https://store.rg-adguard.net/

Som en bonus på det hela, så slipper man även Microsofts låtsaspriser för exempelvis HEVC:
https://apps.microsoft.com/store/detail/hevc-video-extensions...

Permalänk
Avstängd

Winget funkar bra annars.

Windows 11 har funkat bra för mig och varit stabilt, hemma, men det gällde även 7 och 10. Jag tror jag kan räkna antalet blåskärmar som inte orsakades av faktiska hårdvarufel eller liknande sedan W7 på ena handens fingrar. På jobbdatorn däremot fick jag två blåskärmar igår plus två ofrivilliga omstarter när jag väckte den från sleep på morgonen och efter lunch, och tre nästan totala frysningar. Men torsdagar är dagen som AV-kollen går på jobbet, vilket innebär typ minst 97% belastning hela dagen.

Permalänk
Medlem

Enda stora felet med Windows 11 just nu tycker är startmenyn. Hela den där jävla rekommenderat/senaste appar/filer-sektionen skulle kunna gå att ta BORT! Så menyn blir lika hög som antalet rader man har pinnade. Och sen är listan med alla program så onödigt lång eftersom den är indelat i sektioner med enooorm spacing emellan. Sen skulle man vilja ta bort hälften som finns där med.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är dock väldigt svårt att ta MS Store på allvar när inte ens stora aktörer som Intel lyssnar på kritiken kring deras appar.

Jag blev faktiskt paff när jag skulle hjälpa en bekant att flytta bilder från sin iPhone till sin dator, och bilderna kunde inte öppnas. Visade sig att Windows inte stödjer filformatet, men gick att köpa ett tillägg för 10 kr i Store. Windowslicensen räcker inte för att visa bilder.

Laddade ner ett gratisprogram istället.

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar bra, med undantag för avsaknaden av en funktion. Nämligen att kunna välja huruvida fönster ska grupperas eller ej i aktivitetsfältet, just nu forcerar det gruppering i alla fall där det går vilket leder till otroligt många extra steg och felklickningar när man ska växla mellan fönster/appar. Vet att det är något som användare klagat på sedna day1 och de har tusentals anmälningar och suggestions för det, men av någon anledning så verkar MS fullständigt skita i det och istället lägga till funktionalitet som känns betydligt mer överflödig..

Så fort någon frågar mig om windows 11 är bra och jag svarar "Jodå jag tycker fungerar jättebra, bara lite störande att denna funktion inte finns än.." Så är svaret i 100% av fallen att de inte ens kan tänka sig att byta utan den möjligheten.

Permalänk
Medlem

... vad, så Close Window finns inte i Win11 alltså? Det finns ju sedan länge i Win10, har jag missat något?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

... vad, så Close Window finns inte i Win11 alltså? Det finns ju sedan länge i Win10, har jag missat något?

End task.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

... vad, så Close Window finns inte i Win11 alltså? Det finns ju sedan länge i Win10, har jag missat något?

"Close all windows" har jag i Windows 11 här, men kör Version 21H2.

22H2 levererade väl nära nog inga av de funktioner som Microsoft lovade Insiders tidigare?

Det är dock "End task" som artikeln handlar om

Får se om 23H2 blir värt att uppgradera till. Annars blir troligtvis Windows 10 sista Windows-versionen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Är det bara jag eller känns varenda jävla grej som early access idag, och nu inklusive windows?????

Fast man visste från början att win11 är "alpha" version av Windows 12. Inte utan anledning dom började prata om 12an direkt efter 11ans release

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Fast man visste från början att win11 är "alpha" version av Windows 12. Inte utan anledning dom började prata om 12an direkt efter 11ans release

Lite tröttsamt med detta gnäll i varenda tråd om Windows. Vad är det som är early access/alfa? Är det att de testar ny funktionalitet i insider-versionen, som ju är något man väljer att växla till för att få just förhandsversioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite tröttsamt med detta gnäll i varenda tråd om Windows. Vad är det som är early access/alfa? Är det att de testar ny funktionalitet i insider-versionen, som ju är något man väljer att växla till för att få just förhandsversioner?

Ja, jag håller helt med dig. Jag har också haft väldigt få problem med Windows 11 måste jag säga, även på de datorer jag kör med insider programmet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite tröttsamt med detta gnäll i varenda tråd om Windows. Vad är det som är early access/alfa? Är det att de testar ny funktionalitet i insider-versionen, som ju är något man väljer att växla till för att få just förhandsversioner?

"Gnäll i varenda tråd om windows" Ja där har du svaret. Finns folk som är inte nöjda. Kul att det fungerar fint för dig.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

"Gnäll i varenda tråd om windows" Ja där har du svaret. Finns folk som är inte nöjda. Kul att det fungerar fint för dig.

Men detta är en tråd om en sak som bara finns i "betaversionen", så ska man gnälla över att ofärdig funktionalitet kommer i en version där man specifikt har bett om att få ofärdig funktionalitet?

Handlar det om mer generella klagomål på ofärdiga saker och inte något som tråden handlar om så är det väl inte riktigt rätt plats, och oavsett så bör man nog vara mer specifik om man vill såga en produkt varje gång den nämns, inte väldigt vagt gnäll om "ofärdighet" eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

End task.

Skrivet av walkir:

"Close all windows" har jag i Windows 11 här, men kör Version 21H2.

22H2 levererade väl nära nog inga av de funktioner som Microsoft lovade Insiders tidigare?

Det är dock "End task" som artikeln handlar om

Får se om 23H2 blir värt att uppgradera till. Annars blir troligtvis Windows 10 sista Windows-versionen för mig.

"Vadå End Task?" höll jag på att skriva, men så tog jag en ny titt på skärmskotten och planterade istället en handflata i mitt nylle.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Får se om 23H2 blir värt att uppgradera till. Annars blir troligtvis Windows 10 sista Windows-versionen för mig.

Du kan ju försöka, men om du ligger på Windows 10 nu så är det nog bara en tidsfråga 😄 Du är åtminstone inte en av de som envist sitter kvar på Windows 7.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du kan ju försöka, men om du ligger på Windows 10 nu så är det nog bara en tidsfråga 😄 Du är åtminstone inte en av de som envist sitter kvar på Windows 7.

Den versionen av Windows 10 som jag kör supportas fram till 2029, så jag sitter ganska lugnt i båten Osäkert på om Windows 11 kommer supportas så länge, då LTSC numera bara är i 5 år.

Däremot är Windows 11 inte dåligt, men det känns mer som Windows 10X som var en lite enklare version av vanliga 10:an.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt bra funktion för utvecklare. Jag har alltid uppe TaskManagern eller PSMon för att snabbt avliva programmet. Kan inte tänka mig att det var svårt att implementera heller.

Tänk om dom kunde implementera en "Move to current screen" också, då hade man enklare hanterat fönster som hamnar utanför skärmarna, som hamnar där av olika anledningar. Nu måste man ju istället ta Move, Alt+Space och sen dra in det till skärmen och det fungerar inte med visa fönstertyper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Helt sjukt bra funktion för utvecklare. Jag har alltid uppe TaskManagern eller PSMon för att snabbt avliva programmet. Kan inte tänka mig att det var svårt att implementera heller.

Tänk om dom kunde implementera en "Move to current screen" också, då hade man enklare hanterat fönster som hamnar utanför skärmarna, som hamnar där av olika anledningar. Nu måste man ju istället ta Move, Alt+Space och sen dra in det till skärmen och det fungerar inte med visa fönstertyper.

Ofta, men inte alltid, funkar det att använda Windowsknappen och pilarna om man väl lyckas få det försvunna fönstret att bli aktivt.