Skrivet av Danmyr:
Så du presenterar fakta i form av hemsida, kan inte ens formatera textstyckena korrekt? Artikeln säger sig "avslöja" en rad myter, bl.a. ersätta baskraft i form av kärnkraft/kol/olja/vatten. Komiskt nog om du går till artikeln "Dispelling the nuclear ‘baseload’ myth" så blir det solklart att väte/sol/vind ej kan "kompensera" för förlusten av stabil baskraft, utesluter vi fossilt så återstår kärnkraft och vattenkraft. I exemplet är områden utan baskraft beroende av import fr
Lite roligt att du hånar mig för formatering när jag anstränger mig till det yttersta för att inte kommentera alla stavfel som folk sprutar ur sig i alla politiskt laddade trådar (jag behöver inte säga vilken "sida" som står för den stora majoriteten). Men vad hände här? Glömde du att avsluta meningen?
Citat:
"Myten" om CO2-utsläpp är även den en rolig läsning, åtminstone hur artikelförfattaren läser den som "fan läser bibeln". CO2/kWH hävdas vara 60g, medan den vetenskapliga artikeln som ligger till grund för siffran uppger spannet 10g-130g beroende på reaktortyp (och en rad andra variabler) Efter att ha skummat igenom en hel del av artikeln så kan jag summera det hela med, intressant läsning med "lätt" färgas bias och med avsaknad av vederlagd konsensus.
Deras siffror är i alla fall baserade på forskarrapporter och innefattar källhänvisningar. Till skillnad från nedan:
Så en före detta professor som nu jobbar som "debattör" åt en propagandaorganisation finansierad till stor del av fossilindustrin är din opartiska källa? Please. Ni kan inte bara komma med källor som Svenskt Näringsliv, Timbro eller andra liknande lobbyorganisationer (Energifakta exempelvis heter inte så utan det är en så kallad förkortning av 'Näringslivets Energifakta'). Det håller inte någonstans.
Skrivet av slipbit:
Jag är svensk medborgare, vet inte om du är det, men när de Vattenfallägda reaktorerna exporterar el, då får statskassan in pengar och i förlängningen vi. Men det är okej att inte veta allt
Vattenfall (svenska staten) äger en del, Uniper (tyska staten) äger också rätt mycket och resten är fördelat över de stora energiproducenterna i landet (med varierande ägarförhållanden). Men att deras vinster skulle gynna oss mer än ytterst marginellt är bara fantasier. Speciellt med en högerregering som tror att överskott i statsfinanserna är något positivt, till och med eftersträvansvärt.
Citat:
@ingenjören Både du och jag är ingenjör, men somliga kan bara inte acceptera att de inte vet. De har inte koll. Fantiserar om elproduktion. När man tror att man har bättre koll än de som faktiskt jobbar med skiten, men jag är inte heller den som googlar lite och ifrågasätter kirurgens kompetens vid en eventuell operation. Aldrig någonsin har vi underskattat riktigt kompetens. Man tror att Google och ChatGPT löser allt.
Ja ja, appeal to authority är absolut bra att ta till när de faktiska argumenten inte räcker till.
Skrivet av ingenjören:
Ja tyvärr blir man lite matt. Därför skippade jag förra tråden tillslut, vill någon inte förstå kommer inte jag tvinga någon. Känner att även denna tråden kommer till ända.
Det finns en anledning till att jag inte går in och länkar rapporter mm om programmering och varför något sätt är bättre än något annat, jag kan på tok för lite om det. Jag försöker skriva inom de områden jag känner att jag har kunskap att bidra med.
Samtidigt verkar du ha uppfattningen att du är en expert på stamnät och, antar jag, nationalekonomi baserat på att du jobbar på ett kärnkraftverk, vilket väl är att gå ganska långt utanför ditt expertområde?
Skrivet av Pirum:
Då kommer jag att byta leverantör. Även om de (reaktorerna) skulle vara statligt ägda (vilket jag utgår ifrån att all ny kärnkraft bör vara).
Men, oavsett mina åsikter om saken, vad kostade de SMR-reaktorer som finns idag att bygga? Hur lång tid tog de att bygga? Vem byggde? Kan vi bygga själva? Hur mycket kostar de att drifta? Vilken uptime har de? Hur är säkerheten mot terrordåd eller andra attacker? Vilket elpris krävs för att de ska vara ekonomiskt lönsamma? Eller ska de drivas utan krav på ekonomiskt lönsamhet? (Inte mig emot, jag har andra invändningar mot kärnkraft)
Det finns inga SMR:er i drift mer än ett fåtal militära installationer, som förstås har helt andra förutsättningar än något civilt som ska hålla en budget och så.
Skrivet av SuperSverker:
<Uppladdad bildlänk>
Det ser onekligen positivt ut.
Hur mycket vikt ska vi lägga vid en prognos som visade sig inte stämma? Från en lobby-organisation med tydlig agenda?
Citat:
Exporten har väl mer att göra med priset, om vi importerar billigare så kan vi exportera mera.
<Uppladdad bildlänk>
Låt oss stänga ner fler kraftverk, det verkar helt klart bli bättre i framtiden som ett resultat av det.
Så vart hittade du detta screenshot? Är det en gymnasieuppsats, en doktorsavhandling eller vad?
Prognoser är prognoser, att vi kan behöva importera några timmar någon gång på vintern är inget större problem, vi exporterar nästan konstant och alla andra EU-länder är ju bundna av samma avtal som vi.
Citat:
Edit*
Export/import är satans svårt att säga att det beror på något speciellt, då det har att göra med hur det ser ut hos exportörer och importören. Varför exporterar vi mer, har det att göra med att vi har så mycket extra, eller handlar det kanske om att behovet av stabil vattenkraft har ökat med övergången till mer volatila kraftslag i andra länder? (Det har ju gått bra för Tyskland senaste åren exempelvis, helt klart en målbild...)
Värt att tänka på
Vi exporterar för att vi har kapaciteten och för att det har varit lönsamt. Vi hade inte behövt köra vattenkraften alls lika mycket om vi inte hade exporterat så mycket exempelvis, men de (alltså ägarna/bolagen) vill ju gärna göra det för de tjänar en massa pengar på det.