Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har äntligen skrivit kontrakt på mitt första jobb och är då dags för mig att flytta hemifrån.

Jag har kollat på en enplansvilla för att ha lite frihet med trädgård osv så det blir en budget på runt 3.5 miljoner.

Har 36 000:- brutto men kommer även ha med mig föräldrarna på lånet för att kunna låna upp till 3 miljoner.

Har även planer att ha en inneboende iallafall ett år som hjälper mig betala av delar av kostnaderna tills det balanserar sig lite.

Min fråga är egentligen, är det idiotiskt att idag köpa något för den summan? Borde jag satsa på en billig lägenhet <2 miljoner och om något år satsa på något större? Har en bil som är cashad så enbart bränsle, skatt och försäkring som kostar där och inga andra utgifter egentligen.

Har 200k att lägga på insatsen sen även 300k som jag lånar av föräldrarna och betalar av vid möjlighet, ingen stress där alltså.

Att man får låna 4,5x sin årsinkomst är ju en regel som är bra att följa. Det är ju för att ha en möjlighet till värdigt liv utöver boendet och situationer som kommer med det. I ditt fall så vill du gå 50% mer än rekommenderat gräns (1944 000kr är ditt lånetak om du har 36000 brutto). Det är väldigt mycket.

Tänk även på att du måste även amortera 2% av lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Att man får låna 4,5x sin årsinkomst är ju en regel som är bra att följa. Det är ju för att ha en möjlighet till värdigt liv utöver boendet och situationer som kommer med det. I ditt fall så vill du gå 50% mer än rekommenderat gräns (1944 000kr är ditt lånetak om du har 36000 brutto). Det är väldigt mycket.

Om lånet är mer än 4,5x så blir det ytterligare en procent på amorteringen. 3%.
Edit: Jag missförstod nog din text lite

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Mat? Uppvärmning? Bredband? Gymkort? Kläder? Etc?

Vad blir kostnaden för ränta + amortering för ditt lån på 3 MSEK? Bör vara runt 14 500 kr om inte räntan går upp ytterligare.

Tänk på att du även behöver ha cirka 100-200 000 kronor liggande (eller i säkra investeringar) för att täcka oväntade kostnader. Ex om värmepannan går sönder och/eller motorn rasar på bilen.

Tänk även på alla möbler och trädgårdsredskap du behöver köpa om detta nu är ditt första boende. Bara det kan ju kosta allt från 10 000 (begagnade prylar) till 100 000 (ikea och mio) eller ännu mer.

Skrivet av Cerb:

Gud, det låter inte alls klokt att ta ett sådant stort lån med så pass låg inkomst. 36K brutto blir ju inte mer än ~ 26K netto. Täcker ju knappt ränta, amortering, elkostnad osv. ens i dagens läge.

Skrivet av D34D_L33T:

Instämmer. Kolla lite snabbt på på SBAB och deras ränta och lånekostnad.
Lån på 2975000kr (85% av 3,5miljoner) ger 4.12% ränta och 10214kr och kostnaden för lånet är 15172kr pga. amorteringskrav. (före skatteavdrag).
Och då flaggas det för att räntan ska höjas ännu mer om du inte låser det.

Skrivet av Squallie:

Eftersom folk kritiserar våra andras lån på 3miljoner när det finns inkomster som är runt dubbla det där så är nog svaret ganska glasklart att låta bli.

Skrivet av slipbit:

Det är ju blodbad på gång. Vänta tills räntan stabiliserar dig. Jag lovar att det kommer finnas folk som tvingas lämna hus och hem. När blodet flyter på gatorna, då är det köpläge.

Skrivet av Tossefar:

Du har inte råd att köpa bostad för 3.5m. Inte ens i närheten.

Skrivet av koSmiQ:

Om du ska flytta hemifrån är väl en hyresrätt bättre? Om du får tag i en såklart. Du är ung, kanske vill röra på dig framöver, flytta till andra jobb och så vidare. Att då stå låst med en bostad som kanske gått ner i värde och som du måste/vill bli av med är inget drömläge.

Jag hade inte köpt för 3.5 miljoner med ensam inkomst. Med räntan idag kanske inte ens med två inkomster. Du ska ha råd med ränta, amortering, el, försäkring, bil, bredband, mobil och såklart även mat. Du vill kunna spara pengar, ha en buffert (det är alltid något att göra på ett hus) och kunna leva ett drägligt liv.

Ser att det står att du bor i Göteborg och hur bostadsläget är där. Men som andra säger så kan det bli betydligt bättre priser framöver, på andras bekostnad men det är en annan sak.

Skrivet av Trackmaster:

Har 27.5k netto och räknar med att jag hamnar runt 16-17k med alla utgifter kring hemmet. Har som sagt planer på att ha en inneboende som betalar halva räntan+amorteringen så runt 7k som går bort där. Vet att detta inte är något man kan räkna med och situationer kan ändras så det är inget banken har i åtanke men är ändå ganska säker på att flickvännen alt. vänner i behov av bostad kommer kunna hyra in sig hos mig.

På min inkomst så kan jag låna strax söder om 2M men ihop med mina föräldrar så når jag den budgeten jag vill ha för att få en rimlig enplansvilla runtom i Göteborg.

Att hyra är inte ett alternativ då det är pengar i sjön i min åsikt, köper hellre en 2a och betalar samma peng.
Då föräldrarna har alla försäkringar samt lån och har varit kunder hos sin bank länge så vet jag att de har ränterabatt samt möjlighet att uttöka sitt nuvarande lån med 2M till.

Även med en inneboende som tar halva kostnaden av ränta+amortering samt möjlighet att få lån på den summan jag vill ha - är det då fortfarande en dålig ide?

Inte många bostäder som är ute nu och inte många nya på G men har väl haft en tanke i huvudet om att det är det jag vill men kanske får tänka om och sikta in mig på en lägenhet istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Lånar man 4,5 sin årsinkomst så är det fortfarande hög belåning. Men samtidigt beror det ju på, men spontant skulle jag säga att det är det.

Permalänk
Medlem

Jag har idag lån på 1.79% som går ut i april. Har Nordea.

Band ett lägre lån på 8 år i januari. 3.99 efter rabatt. Nu har de ökat räntan med 0.10 och minskat rabatten med 0.1 så de vill ha 4.19 nu vilket passerat en smärtgräns känner jag så funderar på rörligt istället. Men ska prata med dem imorgon och se om jag kan få lite mer rabatt än de 0.20 som automatiska systemet ger. Rabatten på rörligt är 0.35 vilket blir 4.79 men då kan det sänkas mer. Eller öka men så mycket mer verkar de inte kunna öka längre men man vet inte då inflationen inte ger sig.

Lilla lånet som bands om i januari är på 85k och stora som ska bindas om nu är på 415k. Huset köpte vi för ett och ett halvt år sedan för 1.2m. Så vi ligger under 50% och borde inte behöva amortera men amorterar ändå 500kr på lilla och 850kr på stora lånet.

Har inga andra privatlån men har 200k på CSN.

Vi tjänar ca 25k var innan skatt och har 2 små barn.

När jag brukar förhandla med dem brukar jag knappt få rabatt. De tycker vi tjänar dåligt mm.

vad har ni för tips på hur jag ska pressa ner räntan mer under 4% på 8 år som andra lånet?

Kollar lite på andra banker men dels krångligt att ha två olika lån på olika banker och de andra verkar inte ha direkt bättre räntor ändå. De flesta banker brukar tycka vi tjänar för lite för att ens låna alls så därför har jag alltid haft Nordea. De var de enda som jag fick låna av när vi bara hade en inkomst på 2 personer eller när jag bara hade CSN lån vid min första lägenhet.

Att det är två olika lån beror på att när vi sålde första lägenheten så lånade vi 200k till som blev separat då första lånet var bundet. Sedan betalade vi av 100k efter vi sålde andra lägenheten då huset kostade mindre.

Kan nämnas att sparkontot är på ca 70k. Brukar vara lite mer men sjunkit en del under för föräldraledighet.

Fonder och annat är inget som kommer säljas då det är tänkt för barnen och pension men det är ändå inte så mycket pengar vi pratar om där ännu. Mindre än sparkontot iaf.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Band ett lägre lån på 8 år i januari. 3.99 efter rabatt. Nu har de ökat räntan med 0.10 och minskat rabatten med 0.1 så de vill ha 4.19 nu vilket passerat en smärtgräns känner jag så funderar på rörligt istället. Men ska prata med dem imorgon och se om jag kan få lite mer rabatt än de 0.20 som automatiska systemet ger. Rabatten på rörligt är 0.35 vilket blir 4.79 men då kan det sänkas mer.

Lilla lånet som bands om i januari är på 85k och stora som ska bindas om nu är på 415k. Huset köpte vi för ett och ett halvt år sedan för 1.2m. Så vi ligger under 50% och borde inte behöva amortera men amorterar ändå 500kr på lilla och 850kr på stora lånet.

När jag brukar förhandla med dem brukar jag knappt få rabatt. De tycker vi tjänar dåligt mm.

vad har ni för tips på hur jag ska pressa ner räntan mer under 4% på 8 år som andra lånet?

Kollar lite på andra banker men dels krångligt att ha två olika lån på olika banker och de andra verkar inte ha direkt bättre räntor ändå. De flesta banker brukar tycka vi tjänar för lite för att ens låna alls så därför har jag alltid haft Nordea. De var de enda som jag fick låna av när vi bara hade en inkomst på 2 personer eller när jag bara hade CSN lån vid min första lägenhet.

Nu är jag ingen expert, OBS! … men 4,19 på 8 år är väl inte så dåligt.
Skillnaden mellan 3,99 och 4,19 är ca 69kr/mån om jag räknar rätt
Riksbanken kommer höja räntan minst 2 gånger till, ca 1%. Tänk på det

Edit: tror inte de tycker ni tjänar för lite utan ni har för små lån, tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Band ett lägre lån på 8 år i januari. 3.99 efter rabatt. Nu har de ökat räntan med 0.10 och minskat rabatten med 0.1 så de vill ha 4.19 nu vilket passerat en smärtgräns känner jag så funderar på rörligt istället. Men ska prata med dem imorgon och se om jag kan få lite mer rabatt än de 0.20 som automatiska systemet ger. Rabatten på rörligt är 0.35 vilket blir 4.79 men då kan det sänkas mer. Eller öka men så mycket mer verkar de inte kunna öka längre men man vet inte då inflationen inte ger sig.

Att det är två olika lån beror på att när vi sålde första lägenheten så lånade vi 200k till som blev separat då första lånet var bundet. Sedan betalade vi av 100k efter vi sålde andra lägenheten då huset kostade mindre.

Kan nämnas att sparkontot är på ca 70k. Brukar vara lite mer men sjunkit en del under för föräldraledighet.

Fonder och annat är inget som kommer säljas då det är tänkt för barnen och pension men det är ändå inte så mycket pengar vi pratar om där ännu. Mindre än sparkontot iaf.

Hur har du resonerar fram att det var en god idé att låsa ett litet lån på 85k på 8 år? Nu är du ju mer eller mindre fast och lär få sämsta möjliga räntan på det ”stora” lånet.

Jag antar att båda lånen är för bostaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu är jag ingen expert, OBS! … men 4,19 på 8 år är väl inte så dåligt.
Skillnaden mellan 3,99 och 4,19 är ca 69kr/mån om jag räknar rätt
Riksbanken kommer höja räntan minst 2 gånger till, ca 1%. Tänk på det

Edit: tror inte de tycker ni tjänar för lite utan ni har för små lån, tror jag

Ja egentligen kanske mer en psykotisk (psykologisk menar jag lol. Auto korrekt på mobilen) gräns på 4%. Mitt första lån 2010 band jag på 3.6 i 5 år och det var bra då men nu är man van med under 2% senaste åren.

Glad vi köpte ställe billigare än vi sålde för så lånet inte är så högt.

Det som verkligen oroar framöver är när bindningstiden på elen går ut nästa år. Ökningen vi lär se i elkostnad då kommer vara många gånger högre än vad kostnaden för lånet ökar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur har du resonerar fram att det var en god idé att låsa ett litet lån på 85k på 8 år? Nu är du ju mer eller mindre fast och lär få sämsta möjliga räntan på det ”stora” lånet.

Jag antar att båda lånen är för bostaden?

Tog 8 år för det var lägsta kostnaden. Brukar alltid binda om på lägsta vilket innan varit 3 eller 1 år men nu var 8 lägst. Dessutom känns det tryckt i oroliga tiden och frun var väldigt på mig att låsa då hon har extremt problem med ångest.

Att det kunde påverka förhandlingsmöjligheten på större lånet tänkte jag faktiskt inte på fören när jag märkte att det var lägre rabatt nu mot lilla lånet.

Båda är för bostaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tog 8 år för det var lägsta kostnaden. Brukar alltid binda om på lägsta vilket innan varit 3 eller 1 år men nu var 8 lägst. Dessutom känns det tryckt i oroliga tiden och frun var väldigt på mig att låsa då hon har extremt problem med ångest.

Att det kunde påverka förhandlingsmöjligheten på större lånet tänkte jag faktiskt inte på fören när jag märkte att det var lägre rabatt nu mot lilla lånet.

Båda är för bostaden.

Iprincip det enda du har i en förhandling om räntan är att du kan hota om att lägga lånet hos en annan bank.

Om du däremot har låst endel av lånet på 8 år och du ska förhandla en annan del så har du iprincip tappat din förhandlingsmöjlighet. Så du kan nog bara förvänta dig att det stora lånet blir utan rabatt.

Annars får du lösa ut det lilla lånet och byta bank. Vilket kan bli dyrt.

Du kan i praktiken inte ha en del av lånet hos en bank och en del hos en annan. Så du har låst dig hos banken helt enkelt

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte hur många gånger vi har uppmanat folk här till att aldrig någonsin dela upp lån på olika bindningstider... men bankerna är ju såklart på alla med olika argument på varför det skulle vara en bra idé

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja jag vet inte hur många gånger vi har uppmanat folk här till att aldrig någonsin dela upp lån på olika bindningstider... men bankerna är ju såklart på alla med olika argument på varför det skulle vara en bra idé

Det lät som en bra idé när banken föreslog det som en lösning för att slippa betala för att man bröt bindningstiden på lånet när man flyttade så de lade till ett nytt.

Får väl vara nöjd med de 0,20 i rabatt de gett hittils då. Skiljer sig bara 0,10 mot de 0,30 jag fick på lilla lånet.

De brukar vara på mig att jag kan få mer rabatt om jag köper till försäkring eller liknande. Brukar alltid tacka nej men kanske är värt det om man ska låsa i 8år beroende på hur mycket rabatt man för för det. Får se vad de säger imorgon.

Jag trodde man kunde dela upp lånen mellan olika banker men aldrig tänkt göra det ändå för räntan har varit så låg att det kändes onödigt att göra det för 0,05 mindre ränta.

Tanken var också att lilla lånet skulle betalas av så fort vi sparat ihop pengar och vi fick ner från 200k till 85k men så har våra utgifter ökat lavinartat från att ha bott i billig lägenhet med el värme och vatten ingående till hus med dubbelt så höga boendekostnader och det är innan inflationen som ökat utgifterna ännu mer. Så jag tänkte vi kommer inte kunna spara ihop till att betala av den närmaste åren ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Har 27.5k netto och räknar med att jag hamnar runt 16-17k med alla utgifter kring hemmet. Har som sagt planer på att ha en inneboende som betalar halva räntan+amorteringen så runt 7k som går bort där. Vet att detta inte är något man kan räkna med och situationer kan ändras så det är inget banken har i åtanke men är ändå ganska säker på att flickvännen alt. vänner i behov av bostad kommer kunna hyra in sig hos mig.

På min inkomst så kan jag låna strax söder om 2M men ihop med mina föräldrar så når jag den budgeten jag vill ha för att få en rimlig enplansvilla runtom i Göteborg.

Att hyra är inte ett alternativ då det är pengar i sjön i min åsikt, köper hellre en 2a och betalar samma peng.
Då föräldrarna har alla försäkringar samt lån och har varit kunder hos sin bank länge så vet jag att de har ränterabatt samt möjlighet att uttöka sitt nuvarande lån med 2M till.

Även med en inneboende som tar halva kostnaden av ränta+amortering samt möjlighet att få lån på den summan jag vill ha - är det då fortfarande en dålig ide?

Inte många bostäder som är ute nu och inte många nya på G men har väl haft en tanke i huvudet om att det är det jag vill men kanske får tänka om och sikta in mig på en lägenhet istället..

När jag köpte min första lägenhet 2010 hade jag bara samlat ihop 9000kr för insatsen. Resten var lån från föräldrarna och banken och mamma stod med som garant på lånet (vilket hon inte gjort sedan första lägenheten).

Lägenheten ökade mellan 2010 till 2015 från 590k till 1,1m i värde.

Jag var jättenervös att låna så mycket och allt jag hade var CSN på 9k i månaden och lite extrajobb på 2-3k i månaden.

Hade jag inte gjort det hade vi aldrig haft råd med vår andra lägenhet eller huset vi har nu.

Några saker är dock olika. För det första ökar inte värdet med nästan 100% på 5 år längre så du kan nog glömma sådana vinster.

För det andra köpte jag en lägenhet på 50kvm och bytte sedan upp mig till 75 när jag fick fru och barn och nu 145kvm med vårt andra barn.

Att köpa hus direkt när du inte har barn eller fru känns onödigt i min mening. Finns väl lägenheter med gräsmatta om man just vill ha uteplats.

Ditt val men jag tycker nog du har rätt i att köpa istället för hyra men jag skulle titta på något runt 2m. Du kan alltid byta upp dig i framtiden när du behöver mer utrymme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det lät som en bra idé när banken föreslog det som en lösning för att slippa betala för att man bröt bindningstiden på lånet när man flyttade så de lade till ett nytt.

Får väl vara nöjd med de 0,20 i rabatt de gett hittils då. Skiljer sig bara 0,10 mot de 0,30 jag fick på lilla lånet.

De brukar vara på mig att jag kan få mer rabatt om jag köper till försäkring eller liknande. Brukar alltid tacka nej men kanske är värt det om man ska låsa i 8år beroende på hur mycket rabatt man för för det. Får se vad de säger imorgon.

Jag trodde man kunde dela upp lånen mellan olika banker men aldrig tänkt göra det ändå för räntan har varit så låg att det kändes onödigt att göra det för 0,05 mindre ränta.

Tanken var också att lilla lånet skulle betalas av så fort vi sparat ihop pengar och vi fick ner från 200k till 85k men så har våra utgifter ökat lavinartat från att ha bott i billig lägenhet med el värme och vatten ingående till hus med dubbelt så höga boendekostnader och det är innan inflationen som ökat utgifterna ännu mer. Så jag tänkte vi kommer inte kunna spara ihop till att betala av den närmaste åren ändå.

Löser sig nog för dig ändå eftersom det är ett relativt lågt lån. Blir inte många tior i skillnad per månad.

Men du bör vara medveten om att oavsett vad banken väljer att kalla sina säljare, ex ”rådgivare”, så är det inte så mycket annat än just säljare likt de du hittar på mobilavdelningen på Elgiganten. De kanske inte kommer grundlura dig totalt men de kommer inte heller erbjuda dig det mest fördelaktiga alternativet för dig by default utan snarare det som är fördelaktigt för dom själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Löser sig nog för dig ändå eftersom det är ett relativt lågt lån. Blir inte många tior i skillnad per månad.

Men du bör vara medveten om att oavsett vad banken väljer att kalla sina säljare, ex ”rådgivare”, så är det inte så mycket annat än just säljare likt de du hittar på mobilavdelningen på Elgiganten. De kanske inte kommer grundlura dig totalt men de kommer inte heller erbjuda dig det mest fördelaktiga alternativet för dig by default utan snarare det som är fördelaktigt för dom själva.

Tack. Jag hade bra koll på det när det gäller fonder så föredrar välja fonder själv och undersöka. När det gäller lån har jag inte satt mig in i det lika mycket.

Som tur är maxade vi inte lånen vi kunde ta utan köpte billigt hus så som du säger för det inte så mycket skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Det är inte en helt tokig ide, har du dina föräldrar som så bra backup kan det säkert fungera.
Men tänk igenom det noga, du blir beroende av deras fortsatta välvilja med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har äntligen skrivit kontrakt på mitt första jobb och är då dags för mig att flytta hemifrån.

Jag har kollat på en enplansvilla för att ha lite frihet med trädgård osv så det blir en budget på runt 3.5 miljoner.

Har 36 000:- brutto men kommer även ha med mig föräldrarna på lånet för att kunna låna upp till 3 miljoner.

Har även planer att ha en inneboende iallafall ett år som hjälper mig betala av delar av kostnaderna tills det balanserar sig lite.

Min fråga är egentligen, är det idiotiskt att idag köpa något för den summan? Borde jag satsa på en billig lägenhet <2 miljoner och om något år satsa på något större? Har en bil som är cashad så enbart bränsle, skatt och försäkring som kostar där och inga andra utgifter egentligen.

Har 200k att lägga på insatsen sen även 300k som jag lånar av föräldrarna och betalar av vid möjlighet, ingen stress där alltså.

Grattis till jobbet!

Här kommer dock en glädjedödad kalkyl:
Ca. 27 500 kr in varje månad

14 750kr ränta och amortering (för nu)
"ICA/COOP" 5000 kr
Bil 5000kr
El 3000kr
V/A/S 625kr
Bredband 350kr
Försäkring 250kr
Sotning 50kr
Tax 775kr

Nöje: 0kr
Uteluncher:0kr
Reparation och underhåll: PRICELESS X)
Kläder: 0kr

Du behöver en inneboende som betalar 2300kr för att du ska gå +/-0 (exkl. NURK).

Det innebär att du/ni inte gör nåt kul, eller reparerar/renoverar/ersätter nåt. Ni kan titta på TV med basutbud. Ni har ej råd med streaming-tjänster.

Sanningen är att hus är ett stort svart hål till as, när det kommer till pengar. 5000kr/månad i rep./underhåll/inköp är lågt räknat...

Jag anser att du inte har råd med ett hus i den prisklassen med den lönen i dagsläget, eftersom inneboende (oavsett vad denne betalar) måste räknas som ett osäkert kort.

Banken kommer säga nej till lånet, eftersom du på egen hand ska klara betydligt högre ränta än det är nu.

Jag skulle bo
1. i hyresrätt tills omvärldsläget lugnat ned sig.
2. kvar hos föräldrarna tills omvärldsläget lugnat ned sig.
3. i kollektiv tills omvärldsläget lugnat ned sig.
4. i liten bostadsrätt
5. i husvagn tills omvärldsläget lugnat ned sig.
6. på vandrarhem tills omvärldsläget lugnat ned sig.
7. på billigt hotell tills omvärldsläget lugnat ned sig.
8. i hus i mångmiljonklassen tillsammans med givmild inneboende person.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Grattis till jobbet!

"ICA/COOP" 5000 kr
Bil 5000kr
El 3000kr
V/A/S 625kr
Bredband 350kr
Försäkring 250kr
Sotning 50kr
Tax 775kr

Du behöver en inneboende som betalar 2300kr för att du ska gå +/-0 (exkl. NURK).

Det innebär att du/ni inte gör nåt kul, eller reparerar/renoverar/ersätter nåt. Ni kan titta på TV med basutbud. Ni har ej råd med streaming-tjänster.

Sanningen är att hus är ett stort svart hål till as, när det kommer till pengar. 5000kr/månad i rep./underhåll/inköp är lågt räknat...

Jag anser att du inte har råd med ett hus i den prisklassen med den lönen i dagsläget, eftersom inneboende (oavsett vad denne betalar) måste räknas som ett osäkert kort.

Banken kommer säga nej till lånet, eftersom du på egen hand ska klara betydligt högre ränta än det är nu.

Jag skulle bo
4. i liten bostadsrätt

Japp glöm inte att husen brukar inte underhållas speciellt bra så ifall man köper ett äldre hus så lurar oftast en större renovering bakom hörnet inom några år.

20-30 år så är det oftast Tak och Badrum som behöver en renovering
50 år Relining/Stambyte bör man budgetera för även om rörsystemet kanske håller några år till

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Oj, det är bara att beklaga.
Att binda ett pyttelån på 85k på 8 år och tänka "rabatten" gör att jag sparar pengar är som att köpa med kreditkort för att få bonus men dela upp betalningen på längsta möjliga tid... Trist.

Spontant låter det som du satt dig i absoluta klaveret och det är rätt chanslöst oavsett vad du gör. Glöm rabatt på det "stora" lånet för banken vet att du inte kan flytta skiten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@dagas
Du kan flytta ditt lån men du kommer få betala banken för det lilla lånet så du får isåfall kolla upp hur mycket du blir skyldig din gamla bank och hur bra ränta du måste få på ny bank för att det ska löna sig.

Permalänk
Skrivet av walp:

Grattis till jobbet!

"ICA/COOP" 5000 kr
Bil 5000kr
El 3000kr
V/A/S 625kr
Bredband 350kr
Försäkring 250kr
Sotning 50kr
Tax 775kr

Jag skulle bo
4. i liten bostadsrätt

Wow,
Uppskattar att du har tagit tid att räkna på det!

Får nog tänka om hur jag gör då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tack. Jag hade bra koll på det när det gäller fonder så föredrar välja fonder själv och undersöka. När det gäller lån har jag inte satt mig in i det lika mycket.

Som tur är maxade vi inte lånen vi kunde ta utan köpte billigt hus så som du säger för det inte så mycket skillnad.

Googla på ränteskillnadsersättning och mata in dina uppgifter för att se hur mycket det skulle kosta att lösa lånet i förtid. Då har du i alla fall siffran om din nuvarande bank inte erbjuder schyssta villkor på det större lånet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Wow,
Uppskattar att du har tagit tid att räkna på det!

Får nog tänka om hur jag gör då!

Du måste väl ha gjort en budget redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Grattis till jobbet!

"ICA/COOP" 5000 kr
Bil 5000kr
El 3000kr
V/A/S 625kr
Bredband 350kr
Försäkring 250kr
Sotning 50kr
Tax 775kr

Jag skulle bo
4. i liten bostadsrätt

Ett fantastiskt inlägg. Det där borde ingå i samhällskunskapen. Många med billån och annat ligger illa till. Det lär vara rea på icke-nödvändiga-saker snart. Jag killgissar att Webhallen håller på att fila på sparpaket. Deras enorma antal butiker i Stockholm behövs inte. Det skulle inte förvåna mig om man stänger butiker som Farsta centrum, Barkarby. För de är nice-to-have, men jag föredrar ändå handla via hemsidan och få fri frakt hem.

Tog bort en onödig taggning
Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att bostadspriserna går upp trots rådande situation och att det kommer bli värre?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du måste väl ha gjort en budget redan?

Jodå, det är klart att jag har gjort det men inte alltid man får med allt. Har inte bott ensam innan så har väl svårt att uppskatta exakt hur mycket allt går på. Sedan är det inte alltid man sätter det i perspektiv. Har tänkt att jag har kunnat klara det vilket jag egentligen kan men då blir det inte några pengar över till annat och den sidan hade jag inte tänkt på innan.

Kollar man enbart på siffrorna så kommer jag att klara av det varje månad men han hjälpte mig sätta det i perspektiv.

Sedan så stämmer inte siffrorna helt men det är en väldigt bra kalkyl som nog kan appliceras i generall fall.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@slipbit, Du taggade en butiksrepresentant utan att det finns något i ditt inlägg att kommentera för denne.
Detta är alltså totalt onödigt brus/spam för dessa personer som hellre hade kunnat gå till att hjälpa någon i forumet. Vi kör någon form av reflektion innan vi taggar folk tycker jag. Jag tog bort taggningen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Även om jag själv också hade föräldrar med som medlåntagare på mitt första bolån så var det enbart på pappret för att få lånet till en rimlig ränta. Lånet stod på mig och alla räntekostnader betalade jag själv. Att be föräldrarna att utöka sitt eget bolån istället fanns aldrig på kartan och är kanske inte heller så hälsosamt för er relation långsiktigt. Om möjligt är det bättre att stå på egna ben skulle jag säga, eventuellt med föräldrarna som medlåntagare för att banken ska ge dig bättre villkor. Tycker dock precis som andra att det ser ut att vara lite väl dyrt för din inkomst.

Vad säger ens banken om ett sådant upplägg som du beskriver?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur är det möjligt att bostadspriserna går upp trots rådande situation och att det kommer bli värre?

Bostadsbrist och trots alla domedagsrubriker så har folk i allmänhet råd.
Jag är rätt högt belånad och även om jag fortfarande hade bott själv och inte hade bundit räntan så hade jag klarat mig med de här räntorna och elpriserna, men det inte hade varit mycket över till annat.

Tror inte på någon större nedgång på bostadspriser förrän det börjar bli varsel och skenande arbetslöshet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast har priserna gått upp? De artiklar du läser idag om detta är från Mäklarstatistik, de dribblar med siffror för att få till ett för mäklarna så gynnsamt resultat som möjligt. Valueguard får ju inte längre publicera sin kvalitetsjusterade bostadsprisstatistik offentligt av Konkurrensverket.

Lars Wilderäng skriver om situationen gällande statistik här: https://cornucopia.se/2023/02/ras-for-rantorna-i-usa-blandat-...