Google Assistant blir sämre och sämre. Kommer det läggas ned?

Permalänk
Medlem

Google Assistant blir sämre och sämre. Kommer det läggas ned?

Nu har jag inte använt Google Assistant (röstassistenten) jättelänge, några månader bara, men bara på denna korta tid så tycker jag mig ha märkt en markant försämring. Senast igår när jag skulle köra bil hem och bad assistentent att "navigera hem". Var "hem" är är konfigurerat i Maps och valbart som mål om man klickar sig fram till det. Röstassistenten har tidigare förstått denna uppmaning men nu det senaste svarar den endast med "detta är vad jag fann på webben" och kastar upp lite sökresultat.

Andra saker som är oerhört frustrerande som dock aldrig har fungerat är det faktum att man kan starta timers men inte avsluta dem när de ringer. Ber man röstassistenten att "stäng av larm" så svarar den med ett uppkäftigt "du kan göra det i appen". No shit!? Det vet jag väl men nu ber jag dig att göra det så att jag ska slippa fippla med mina kladdiga fingrar på telefonen när jag lagar mat.

I sovrummet har jag en Sonos Roam-högtalare som har support för Google Assistant. Telefonen, TVn och högtalaren vägrar dock att integrera på ett snyggt och sömlöst sätt. Står jag i köket och säger "Hey Google" till telefonen så kan kommandot plockas upp av Sonoshögtalaren ute i sovrummet. Personliga resultat eller Voice Match går inte heller att konfigurera i inställningarna på telefonen utan ger bara (felaktiga) felmeddelanden så som "ingen WiFi-anslutning tillgänglig" (fast det gör det, har t.o.m. provat med två olika routrar och nätverk).

En snabb sökning på Reddit vittnar om hur fler användare uppger hur Voice Assistant fungerar sämre och sämre för dem:
Is Google Assistant getting worse?
Hey Google, Assistant is getting worse.

Enligt vissa så drar Google (och andra tillverkare) ner på utvecklingen av röstassistenter helt enkelt för att det inte genererar inkomst: Google is Reportedly Cutting Investments in Google Assistant-Powered Speakers

Lite synd tycker jag. I vissa lägen, inte minst i bilen, är en röstassistent bekvämt.

Vad tror ni om framtiden för Voice Assistant (och röstassistenter i allmänhet)? Har ni upplevt liknande problem?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt samma problem som du beskriver men det går upp och ner i vågor. Oftast när saker börjar strula så har jag i min tro märkt en markant förbättring när "strulandet" lagt sig, precis som att det handlar om uppdateringar av systemet och det blir svajigt under den tiden. Om detta stämmer kan jag inte bekräfta men min "tro" är att det är på detta viset.

Sen finns mycket att önska om appen i sig, tycker det blev ett lyft med senaste uppdateringen och mera överskådlig UI men samtidigt tar det tid att komma in i specifik GH-enhets inställningar då laddtiden är för lång, I-Landsproblem visserligen men störande då allt annat idag går så snabbt.

Har du testat att minska känsligheten på Sonos så den inte snappar upp kommandot (om det går) i inställningar?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ja hur bra Google Assistant fungerar går helt klart i vågor. Och ibland triggas den för allt möjligt.

Angående timer så kan det vara att den skiljer på timer och alarm. Min sambo är spansktalande så vi kör på engelska och då kan man bara säga "stop" utan "okey Google" före, vet inte om det kommit till svenska än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Nu har jag inte använt Google Assistant (röstassistenten) jättelänge, några månader bara, men bara på denna korta tid så tycker jag mig ha märkt en markant försämring. Senast igår när jag skulle köra bil hem och bad assistentent att "navigera hem". Var "hem" är är konfigurerat i Maps och valbart som mål om man klickar sig fram till det. Röstassistenten har tidigare förstått denna uppmaning men nu det senaste svarar den endast med "detta är vad jag fann på webben" och kastar upp lite sökresultat.

Andra saker som är oerhört frustrerande som dock aldrig har fungerat är det faktum att man kan starta timers men inte avsluta dem när de ringer. Ber man röstassistenten att "stäng av larm" så svarar den med ett uppkäftigt "du kan göra det i appen". No shit!? Det vet jag väl men nu ber jag dig att göra det så att jag ska slippa fippla med mina kladdiga fingrar på telefonen när jag lagar mat.

I sovrummet har jag en Sonos Roam-högtalare som har support för Google Assistant. Telefonen, TVn och högtalaren vägrar dock att integrera på ett snyggt och sömlöst sätt. Står jag i köket och säger "Hey Google" till telefonen så kan kommandot plockas upp av Sonoshögtalaren ute i sovrummet. Personliga resultat eller Voice Match går inte heller att konfigurera i inställningarna på telefonen utan ger bara (felaktiga) felmeddelanden så som "ingen WiFi-anslutning tillgänglig" (fast det gör det, har t.o.m. provat med två olika routrar och nätverk).

En snabb sökning på Reddit vittnar om hur fler användare uppger hur Voice Assistant fungerar sämre och sämre för dem:
Is Google Assistant getting worse?
Hey Google, Assistant is getting worse.

Enligt vissa så drar Google (och andra tillverkare) ner på utvecklingen av röstassistenter helt enkelt för att det inte genererar inkomst: Google is Reportedly Cutting Investments in Google Assistant-Powered Speakers

Lite synd tycker jag. I vissa lägen, inte minst i bilen, är en röstassistent bekvämt.

Vad tror ni om framtiden för Voice Assistant (och röstassistenter i allmänhet)? Har ni upplevt liknande problem?

Nu använder jag inte Assistant i telefonen, men för mig har det fungerat likadant nu som för 2 år sedan med mina 3 Google Home/Nest enheter. Iallafall inte sämre. Känns som om det är något fel i telefonen om du inte kan konfigurera Voice Match.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En fungerande Google assistant vore najs, jag skulle ha bra nytta av detta i bilen också, tyvärr så funkar ju Google assistanten ännu sämre med Android Auto. T.ex. såna kommandon som att spela upp musik funkar för mig i telefonens assistant som väntat men i bilen /android auto förstår sig den inte, typ "öppna YouTube musik" funkar i android auto t.ex. men inte "spela musik" som jag har konfigurerat att borde börja spela musik direkt i YouTube music och funkar om jag testar via mobilen bara men inte med android auto.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Nu är det inte en Hub 2 jag använder men problemet (ett av flera) är detsamma som beskriv här: Google Hub 2 : Trying to add a device with voice match but app reports "no wifi connection"

Felmeddelandet "No wifi connection" känns i detta fallet som något fallback-meddelande som gömmer det verkliga felet. Hela Google Home-appen där man konfigurerar sånt känns väldigt ologisk och buggig. Går jag t.ex. till listan över mina enheter och in på någon enhet så finns där en toggle där man kan slå på personliga resultat. Försöker man slå på funktionen så slås togglen bara tillbaka till off-läge utan något felmeddelande. Vad gäller Sonos-högtalaren så är antalet inställningar högst begränsat.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Går jag t.ex. till listan över mina enheter och in på någon enhet så finns där en toggle där man kan slå på personliga resultat. Försöker man slå på funktionen så slås togglen bara tillbaka till off-läge utan något felmeddelande.

Du menar denna inställning?

Den inställningen är På, på alla mina 3 Google högtalare. 1 Google Home Mini, 1 Google Nest Mini och 1 Google Nest Hub Gen 2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du menar denna inställning?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Den inställningen är På, på alla mina 3 Google högtalare. 1 Google Home Mini, 1 Google Nest Mini och 1 Google Nest Hub Gen 2

Just precis. Jag kan t.ex. inte få den att stanna i on-läget. Klickar jag på den så slår den bara tillbaka direkt och som sagt inget felmeddelande som kan peka på vad som behöver åtgärdas för att få det att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Just precis. Jag kan t.ex. inte få den att stanna i on-läget. Klickar jag på den så slår den bara tillbaka direkt och som sagt inget felmeddelande som kan peka på vad som behöver åtgärdas för att få det att fungera.

Märkligt, vad för språk kör du med?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Ja hur bra Google Assistant fungerar går helt klart i vågor. Och ibland triggas den för allt möjligt.

Angående timer så kan det vara att den skiljer på timer och alarm. Min sambo är spansktalande så vi kör på engelska och då kan man bara säga "stop" utan "okey Google" före, vet inte om det kommit till svenska än.

Jag har en "smart" väckarklocka med Google assistenten och alarmet stängs av när man säger stopp, timers däremot verkar kräva Ok Google först, på svenska i alla fall, men "Ok Google" [någon sekunds paus] "Stopp" fungerar. Att "fel" högtalare ibland svarar är ju inte så bra, men det kan väl ha att göra med hur ljudet rör sig och vart mikrofonerna hör direktiven bäst. Men det sker kanske en gång av hundra för mig eller så.

Det jag stör mig mest på när det gäller dessa högtalare är att man ibland inte hittar alla när man ska casta, sitter jag i vardagsrummet och tar upp exempelvis Spotify på telefonen och öppnar casting.menyn så kanske den bara hittar kökshögtalaren, och hemgruppen som innefattar de i vardagsrummet, men inte dem specifikt. Sen verkar just Spotify ha lite problem att fatta när uppkopplingen är etablerad liksom, med exempelvis SR Play så funkar det direkt efter att högtalaren plingat till (vilket visserligen kan ta några sekunder ibland), men i Spotify kan det ta rätt lång tid efter plinget innan den faktiskt börjar spela något, och emellanåt misslyckas den helt trots att högtalaren ju har svarat.

Permalänk
Medlem

Hej Google, avbryt timern.
-Okay jag har pausat den.

Hej Google, TA BORT TIMERN.
-Okay den är avbruten.

För helv...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Keeper of Traditions

Att bara säga stop har alltid funkat för mig för att stoppa timers. Kör på engelska.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker själv den aldrig fungerat bra på svenska, har lite blandade smarta enheter med Google nest och även nån Harman kardon i köket med assistant, det är mycket bättre prata engelska med dem och ge smarta enheter engelska namn, testde på skoj lägga till Tyska som språk och upplever den förstår det bättre än svenska.

Skumt nog upplever jag i bilen att Assistant via AA fungerar bra på svenska och de gjorde det redan innan AA fanns officielt i sverige , iaf med bilrelaterade grejer som typ "navigera till biltema" osv, kanske mer optimerat vad vet jag,

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Hej Google, avbryt timern.
-Okay jag har pausat den.

Hej Google, TA BORT TIMERN.
-Okay den är avbruten.

För helv...

Klassiker. Man blir skapligt irriterad på det där. Det känns som att kommandon tar en sväng genom Google Translate först innan det når andra änden istället för att Assistant faktiskt förstår svenska.

Eller som jag var med om häromdagen.
- "Hej Google, hur lång tid är det kvar"
- "Du verkar undra hur lång tid det är kvar på timern"
- "Ja"
- "Du verkar inte ha satt någon timer"
- "Kunde du inte ha sagt det från början?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att bara säga stop har alltid funkat för mig för att stoppa timers. Kör på engelska.

"Stop" funkar bra på svenska också.

Kör endast GA för att dels kunna lägga till enheter som funkar med Google men inte med min smart hub för att på så sätt kunna styra enheterna med min hub, men via Google integrering. Samt för att få röststyrning till min Homey smart hub för belysning, eluttag, rullgardiner, starta flow mm.

Vad jag märkt är att så fort ändringar gjorts i någon enhet behöver dessa synkroniseras i GH via "Hey Google, synkronisera enheter". Så fort något kommando inte fungerar för mig så har det blivit till rutin att först alltid be Google om en synkronisering av enheter. På senare tid svarar alltid Google att enheterna inte gick att synkronisera men det stämmer inte för dem blir faktiskt synkroniserade ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har också bara använt det några månader men har inte direkt någon skillnad sedan jag köpte min Nexus+Mini förra året.

Byt inte namn på era wifinätverk bara...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Alla mina Nest Mini har blivit galet mycket sämre genom åren. Numera brukar dom inte ens reagera alls och jag får nästan börja skrika "Hej Google".

Det är alltid minst två som hör mig oavsett var i huset jag är och varje gång jag säger t.ex. "Tänd i vardagsrummet" så registreras det direkt av ena (vilken utför uppgiften) medan den andra - som oftast är närmast - bara står och lyser i 10 sekunder varpå den sedan säger "Något gick fel, försök igen om några sekunder". Det händer nog i närmare 8/10 av fallen.

Rent allmänt har assistenten också blivit sämre på att höra vad jag säger och tänder lampor i ett annat rum eller bara säger "Den enheten är inte konfigurerad än".

Jag hade tidigare en lampa som jag hade döpt till "Hörnlampa". Om jag bad assistenten att tända "hörnlampan" (med n på slutet) så fick jag 100% av gångerna till svar att den butiken finns i Laxå. Var och varannan gång trodde assistenten att jag sa "hörnlampan" även fast jag inte använde bokstaven N på slutet.

Det är inga avancerade uppgifter jag ber om heller. Mestadels tända och släcka lampor, fråga om temperatur utomhus och lägga till saker i inköpslistan samt starta musik i köket.

Jag längtar tills HomePods kan användas för att starta Spotify med rösten, då byter jag ut varenda Nest-enhet. Siri sägs vara riktigt kass, men den har i alla fall aldrig gjort fel när jag har bett den göra samma saker som jag ber Google assistenten att göra. Dessutom behöver inte Siri kontakta några servrar för att utföra uppgifterna. Plus att alla mina temperatursensorer faktiskt fungerar med HomeKit och Siri kan berätta hur varmt det är i varje rum. Det är för svårt för Google tydligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Plus att alla mina temperatursensorer faktiskt fungerar med HomeKit och Siri kan berätta hur varmt det är i varje rum. Det är för svårt för Google tydligen.

Det fungerar alldeles utmärkt hos mig. Säger jag "Ok Google hur varmt är det i vardagsrummet" så får jag svar hur varmt det är där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det fungerar alldeles utmärkt hos mig. Säger jag "Ok Google hur varmt är det i vardagsrummet" så får jag svar hur varmt det är där.

Det var ju det absolut minsta problemet av alla problem. Men vi kanske inte har samma temperatursensorer, bryggor, hubbar etc. för Google Home.

Men jag föredrar att köra allt lokalt ändå så det ska bli skönt att ersätta Google-assistenten med Siri snarast möjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Klassiker. Man blir skapligt irriterad på det där. Det känns som att kommandon tar en sväng genom Google Translate först innan det når andra änden istället för att Assistant faktiskt förstår svenska.

Eller som jag var med om häromdagen.
- "Hej Google, hur lång tid är det kvar"
- "Du verkar undra hur lång tid det är kvar på timern"
- "Ja"
- "Du verkar inte ha satt någon timer"
- "Kunde du inte ha sagt det från början?"

Det känns som att du är någonting på spåret där, får byta till engelska.

"Hej Google, spela upp It's Always Sunny in Philadelphia på min TV"

"FÖRSÖK ATT SÄGA VILKEN ENHET DU VILL SPELA UPP PÅ"

"Hej Google, stäng av min tv"
*TVn stängs av*

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Jag har använt Google för att styra alla lampor, tv, rullgardiner osv i ca 6 år, det har funkat kanon fram till för ca 2 år sedan, då hände något, kollar man promptarna så hör den rätt i vad jag säger men den förstår helt enkelt inte längre vad den ska göra.
Öppna rullgardin x% verkar med ha slutat funka och det har jag använt väldigt mycket innan bara som ett exempel, hon säger hela tiden jag förstod inte eller börjar hitta något på nätet när man kör en rutin eller ska tänka en specifik lampa. Som sagt är prompten rätt så hon hör vad jag säger men blir allt mer korkad för varje vecka och vet inte vad hon ska göra med prompten. Inte ens när jag gör en rutin och prompten stämmer exakt med det jag satt i rutinen så körs rutinen bara 10-40% av gångerna.

Vi har blandat med nya och gamla nest och Google mini, även den med skärm har vi.

Har testat resettat och allt men det verkar som sagt som att de tagit bort förmåga att processa så den blir mer och mer dum.

Nu är vi på gränsen till att slänga allt och testa någon annan assistans för Googles kan knappt räknas som assistant längre när man varje gång blir förbannad och tillslut står och skriker på den att sätta en timer på 5 minuter och inte spela upp en låt på Spotify med namn 48 minuter eller något (och igen prompten är rätt och för ca 2 år sedan hade vi nog 90% rätt på allt vi använde den till på första försöket och nu är vi nog nere på 10% rätt på första försöket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av smehks:

Jag har använt Google för att styra alla lampor, tv, rullgardiner osv i ca 6 år, det har funkat kanon fram till för ca 2 år sedan, då hände något, kollar man promptarna så hör den rätt i vad jag säger men den förstår helt enkelt inte längre vad den ska göra.
Öppna rullgardin x% verkar med ha slutat funka och det har jag använt väldigt mycket innan bara som ett exempel, hon säger hela tiden jag förstod inte eller börjar hitta något på nätet när man kör en rutin eller ska tänka en specifik lampa. Som sagt är prompten rätt så hon hör vad jag säger men blir allt mer korkad för varje vecka och vet inte vad hon ska göra med prompten. Inte ens när jag gör en rutin och prompten stämmer exakt med det jag satt i rutinen så körs rutinen bara 10-40% av gångerna.

Vi har blandat med nya och gamla nest och Google mini, även den med skärm har vi.

Har testat resettat och allt men det verkar som sagt som att de tagit bort förmåga att processa så den blir mer och mer dum.

Nu är vi på gränsen till att slänga allt och testa någon annan assistans för Googles kan knappt räknas som assistant längre när man varje gång blir förbannad och tillslut står och skriker på den att sätta en timer på 5 minuter och inte spela upp en låt på Spotify med namn 48 minuter eller något (och igen prompten är rätt och för ca 2 år sedan hade vi nog 90% rätt på allt vi använde den till på första försöket och nu är vi nog nere på 10% rätt på första försöket)

Låter märkligt. Hos mig fungerar det alldeles utmärkt att slå på och av lampor eller att sätta timers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smehks:

Pratar du svenska eller engelska med den? Min nest hub (1 gen) klarar inte längre av att tända/släcka lampor lika bra som min nyare nest minin längre när jag ger kommandon på svenska, men på engelska fungerar det klockrent varje gång.