Nvidia Geforce RTX 4070 lanseras 13 april – billiga modeller får förtur

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4070 lanseras 13 april – billiga modeller får förtur

När bolagets nästa "Ada Lovelace"-kort sjösätts garanteras billigare modeller förtur i testlabben, eftersom dyrare kort inte får testas innan lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

... sedan finns knappt dessa modeller att köpa till riktpris...

Permalänk
Medlem

Om rtx 4070 är såpass nedskalad kommer den väl knappt prestera som ett rtx 3080? 9.2k hade varit löjeväckande i sådana fall. Blir det 7800kr så är det ju samma pris som 3080 när den kom.

Ett pris på <= 6.8k har potential att initiera en plånboksöppning.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

... sedan finns knappt dessa modeller att köpa till riktpris...

Fel, kommer finnas en hel del modeller för riktpris... i hela 2-3 veckor sen tas dom bort från marknaden och lanseras om med ett nytt pris och artikelnummer! =D

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta ger inte alls suspekta vibbar.

Så, slutsatsen vi kan dra här helt utan fakta att basera det på är alltså att RTX 4070 kommer bli svindyrt, det också, samt prestera precis så undermåligt som vi hade kunnat förvänta oss för prisbilden men Nvidia vill då putsa till just pris/prestanda-bilden med att sätta ett embargo på tredjepartskorten som kommer ligga 1000-1500 kr över riktpriset.

Lovely.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Minst 700 USD känns det som isåfall. Blir väl bara ett tightare spann av kort än normalt där värstingmodellerna lär hållas precis under 4070 Ti MSRP.

Intressant att pris/prestanda ser ut att sakta in totalt även i den nya fattigmansklassen 700USD.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

3080 prestanda för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Om rtx 4070 är såpass nedskalad kommer den väl knappt prestera som ett rtx 3080? 9.2k hade varit löjeväckande i sådana fall. Blir det 7800kr så är det ju samma pris som 3080 när den kom.

Fast det är ju mest valutakurserna som är boven är dramat här:
När RTX lanserades för 7800kr så var USA MSRP priset 699 dollar.
Nu är det 599 dollar som blir 7800kr i Sverige istället...
Inget vi kan beskylla Nvidia för direkt.
(plus att det ju alltid varit väldigt svårt att att få tag på 3080 för det priset, så är kanske inte bästa jämförelsen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fortfarande patetiskt om prestandan är likvärdig.

Permalänk
Medlem

Nvidia fortsätter att styra och ställa sina underhuggare.
En har lämnat, får se om fler tröttnar på deras infall och utspel

Permalänk
Medlem

Om Nvidia tröttnat på att recensenter med all rätt påtalar att priset är för högt så kan de ju alltid prova att... Sälja till lägre pris? Det här är så genomskinligt. Även om de modeller som får testas vid släpp inte är de dyraste så fattar ju både recensenter och konsumenter att det tar max 3 veckor innan allt är åt helvete för dyrt igen, vilket högst troligt också kommer påpekas vid alla recensioner. Så vad är poängen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är bara att fortsätta avvakta köp tills priserna blir vettiga.

Spel-backloggen växer.

Permalänk
Medlem

Moore's Law Is Dead hävdar att riktpriset kommer ligga på 749,99 USD (kan korrigeras före release). 599 USD enligt SWEC tror jag tyvärr är rent hopeium, åtminstone till en början om konsumenterna ger vika och AMD väljer att ej kontra.

Edit: här är videon

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara förvånad om priset blir 699 MSRP och i butik 100 dollars påslag. Hela Ada lovelace är ett stort skämt gällande pris-prestanda. Skulle hellre ta ett 6950 xt och få den extra vramen samt råprestandan.

Och det spelar ingen roll vad 4070 kommer kosta i butik, folk kommer köpa det ändå. 4070 behöver landa på högst 599 för att ens vara ”intressant” men då måste de också sänka priserna på 3080 och 3070 ännu mer.

Xx70-klasskorten brukar ju vara populära, de som flest brukar köpa. Nvdia har ju en chans här att vara aggressiva med prissättningen men det kommer nog inte ske.

Slutsatsen: låt bli och stödja detta så Nvidia kan sluta med dessa galenskaper.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det är ju mest valutakurserna som är boven är dramat här:
Inget vi kan beskylla Nvidia för direkt.
(plus att det ju alltid varit väldigt svårt att att få tag på 3080 för det priset, så är kanske inte bästa jämförelsen)

Tänker att RTX 3070 gick för $499 dollar, vilket idag hade blivit ca 6.6k med moms. Det är ingen som beskylls för något, men om 4070 skulle prestera som ett 3080 så hade jag blivit intresserad vid runt 6.8k.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

3080 prestanda för samma pris?

3080 12 gb, ska vara lite snabbare än standard 3080.
Sen får du förvisso DLSS 3 och lägre strömförbrukning, hört 200 w.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Ryktas om att priset kommer hamna på $749. Ett väldigt humant pris från Nvidia är lite förvånad t om. Prestandan kommer vara 10-15% sämre än Ti-modellen. Jag gissar på 12% sämre.

Permalänk

750 dollar borde alltså bli ca 10.000 i Sverige, låter helt sinnesjukt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Hmm, detta låter ju lite mysko får man väl ändå påstå.

Vilket dravel, lol

Öppna en historiebok så lär du bli förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

För ett kort som presterar ungefär som RTX 3080, som kostade 7825:- när det släpptes 2020.

De som hängde på låset när 3000-serien släpptes och snappade upp ett 3080 för MSRP gjorde verkligen en storvinst.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

[...] om 4070 skulle prestera som ett 3080 så hade jag blivit intresserad vid runt 6.8k.

1060 presterade som ett 980 och kostade hälften så mycket.

Att vi nu är nöjda över denna utveckling är bara för tråkigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som inte tycker "råprestanda" är så jäkla viktigt?

Jag tycker det är skitbra att man satsar på tekniker som gör att spelandet blir transformativt bättre än att sitta och traggla rasterprestanda i hundra år framöver. Jag spelar ofta spel som använder dom senaste teknikerna. DLSS3 och raytracing, dessa flyter i 100-240fps på min dator, helt otroligt vilket generations-skifte mot 3000-serien.

Dessa DLSS3 spelen har jag dragit igenom hittills, och det här är inga skitspel utan flera AAA titlar bland dessa.

Spiderman 1
Spiderman 2
Cyberpunk 2077
Bright Memory
Portal RTX
Dying light 2
Plague Tale: Requiem
Hogwarts Legacy
Witcher 3

4070 lär ju också flyta på riktigt gött i de senaste liren så att sitta och säga att det presterar som 3080... Jovisst, i benchmarks är det ju så, men inte i gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Tänker att RTX 3070 gick för $499 dollar, vilket idag hade blivit ca 6.6k med moms. Det är ingen som beskylls för något, men om 4070 skulle prestera som ett 3080 så hade jag blivit intresserad vid runt 6.8k.

3070 fanns för 5600kr på lanseringsdagen i Sverige. Ett halvår senare låg det på 11000. Tillgång och efterfrågan är en faktor som spelar in.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Jag tycker debatten gällande priser för nya komponenter börjar spåra lite

Vilka är det som tycker priserna är för höga och varför. Finns det någon här som under hot blivit tvungna att köpa något annars kan man ju välja själv.

Det blir ju märkligt när någon som inte ska köpa en produkt tycker priset är fel, och det gäller även prestandan.

Så om vi bara tar den delen som ska köpa ett, låt oss säga grafikkort, varför tycker ni att priset är högt? Vill man nu inte betala 17000 för ett 4080 så finns ju flertalet ställen där man kan köpa andra hand. Den större delen av oss har nog detta som hobby, inte ofta som datorspelande ger en inkomst utan det är en hobby.

Är ju samma sak som att jag skulle börja samla på Bugatti och sen gnälla att dom är för dyra. Det finns ju grafikkort från drygt 1000 till, lite osäker men säkert runt 100000 och någonstans där emellan bör man väl ha lagt sin budget annars tycker jag att man borde byta hobby.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Kan inte vara möjligt. Köpte nyss (1 vecka sen) ett 4070ti för 10499 kr. (På tradera. Nytt från riktigt företag)
Kan som mest kosta typ 9000 kr annars är det ju inte värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Överväger du att öppna plånboken för ett Geforce RTX 4070? Vilka priser måste till för att så ska ske? Dela med dig i kommentarstråden!

Helst så skulle det inte kosta mer än 4000-5000kr.
Men med dagens marknad så hade väl ett pris runt 8000kr varit "bra".

Lutar åt att köpa grafikkort framåt sensommar. Men vi får väl se.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Jag tycker debatten gällande priser för nya komponenter börjar spåra lite

Vilka är det som tycker priserna är för höga och varför. Finns det någon här som under hot blivit tvungna att köpa något annars kan man ju välja själv.

Det blir ju märkligt när någon som inte ska köpa en produkt tycker priset är fel, och det gäller även prestandan.

Så om vi bara tar den delen som ska köpa ett, låt oss säga grafikkort, varför tycker ni att priset är högt? Vill man nu inte betala 17000 för ett 4080 så finns ju flertalet ställen där man kan köpa andra hand. Den större delen av oss har nog detta som hobby, inte ofta som datorspelande ger en inkomst utan det är en hobby.

Är ju samma sak som att jag skulle börja samla på Bugatti och sen gnälla att dom är för dyra. Det finns ju grafikkort från drygt 1000 till, lite osäker men säkert runt 100000 och någonstans där emellan bör man väl ha lagt sin budget annars tycker jag att man borde byta hobby.

Debatten är redan avklarad. De som försvarar dessa sjuka överpriser behöver nog rannsaka sig själva lite. Förmodligen är det okunskap eller viljan att provocera som råder. Finns absolut INGEN anledning att sätta dessa priser. Att du ens jämför grafikkort med Bugatti är ju sinnessjukt skrämmande. Grafikkort behövs i de allra flesta sektorer där behov av IT existerar, vilket är i de flesta fält idag. Grundtanken är ju att man ska kunna erbjuda kort i lägre/mellanklasser till konsumenterna, inte skinna de. Majoriteten av människor har liksom inte 10-20 k att lägga på ett kort, och ibland är till och med 5000 mycket. Du verkar ju leva på månen, så det spelar väl ingen större roll.

Det behövs större konkurrens helt enkelt. Det här monopolet drivet av total girighet utan förnuft har gått för långt.

Permalänk

Det är inget fel på kapitalism, problemet är att kapitalism inte längre existerar på den här planeten, det vi har är Crony Capitalism.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Kan inte vara möjligt. Köpte nyss (1 vecka sen) ett 4070ti för 10499 kr. (På tradera. Nytt från riktigt företag)
Kan som mest kosta typ 9000 kr annars är det ju inte värt det.

Jag har noterat att det varit några erbjudanden på 4070TI som har fått ner priset till 10500, faktiskt lite förvånande. Men om jag minns rätt så var lanserings-msrp 850 dollar.
Eftersom jag är så ointresserad så vet jag inte på rak hand vad normalpriset är/var i SEK, men hursomhelst så är det en del av absurditeten med 750dollar/10.000sek drygt för det här kortet.
Det visar hur nvidia kämpar för att hålla priserna på max, därför när skillnaden 1000 spänn eller mindre, varför ska man köpa ett 4070 istället för ett 4070TI?

Genom att göra skillnaden så liten så ska man få alla som tänkt "aldrig att jag ger dom tattarna 11500 för ett 4070Ti" att plötsligt tycka att det kanske inte är så dåligt pris ändå när 4070 kostar nästan lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Ah, det har du rätt i, 3070 började ju på 499 dollar! (vilket i och för sig även detta var ett glädjepris som typ ingen kunde köpa för, men iallafall )
Så även 599 dollar är ju ett rejält kliv upp i pris mot förra generationen! ... och tyvärr lär de väl blåsa på mer än så i verkligheten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.