Konvertera AMD K6-2 500 MHz till K6-3+?

Permalänk

Okej, så deliddning verkar nödvändig för att få de att gå stabilt med lätt överklock. Bra att veta.

Här är en manual till exakt det moderkortet som jag har EP58 MVPC3-M
https://archive.org/details/epoxep58mvp3cm/page/n1/mode/2up

Jag såg att jag bara kan få ner spänningen till 2,1 volt men den kanske klarar sig i stock freq på det? Jag tror inte det går att överklocka på mitt moderkort om det inte läser in sig med en annan multipel.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Entusiast

Av vad jag kan se så kan du max köra 600mhz på den brädan. Men det är ju inte illa. Det går kanske att modda bräddan att köra högre bus om man tar reda på databladen på pll kretsen. Men då måste man veta vad man pysslar med, samt kunna löda.

Permalänk

Löda kan jag rätt bra dessutom men helst inte SMD eftersom jag inte har någon anpassad utrustning för det.

Var ser du att jag kan köra 600 MHz? Jag fick det till 500 MHz som högst.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Entusiast

Om du ställer multipliern på 2 på moderkortet, så ändras den till 6 internt.

Samma sak gäller för äldre AMD 5x86 133mhz cpun till socket tre. Där får man ställa multin på 2, så blir den 4.

Jag är ganska så säker på att 1.5=3.5 med intel MMX processorer. Så om du har en äldre bräda som inte har 3.5x multiplier, så väljer du 1.5x alternativet.

Permalänk

Okej, jag får helt enkelt köpa mig en K6-2+ och testa låter det som. Kolla pm Necrodude.

Frågan är vilken man ska köpa. Jag tyckte att 570 MHz cpun var något dyr och 500 MHz var rätt billig på ebay.

Visa signatur

Permalänk

Vilken kylare kör ni förresten? Jag har bara små kylare till super socket 7. Med små kylare, tänk de som satt på tidiga pentium.

Visa signatur

Permalänk

Nu slog jag visst till på en AMD-K6-2+/570ACZ från Spanien. Lika bra, så kan jag köra den i 600 MHz på mitt EP58 MVPC3-M moderkort.

Det blir dubbla Voodoo2, men jag saknar visst en sli-kabel. Får väl kanske göra en själv av en floppykabel om jag inte hittar någon.

Så har jag fått tag på ett AWE32 fullängdsljudkort. Aurealljudkort är inte fullt kompatibla med mitt moderkort verkar det som. Det är även min erfarenhet sedan tidigare.

Antar att 128 MB ram är optimalt för denna konfiguration?

Sa jag att allt hamnar i ett megastort full-tower AT-chassie? från tidigt 90-tal. Ovanligt skulle jag säga, högt oxå!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Nice!
Det kommer bli skitbra med AWE kortet!

128mn ram är helt perfekt.

Permalänk

Jag köper mig en IDE-SSD så är den komplett skulle jag tro. Jag har inga IDE-diskar i bra skick längre.

Låter som jag får komma i februari på braindrain lan och visa upp vad jag lyckats knåpa ihop

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Nice som fan! Ser fram emot att träff dig!

Permalänk

Det ska bli riktigt kul att åka på retrolan, jag har bara varit på lan en gång sedan Win98 tiden och då satt folk fortfarande med tjockskärmar och hade WinXP på sina nya datorer.

Hur som helst, det kom en K6-2+ 570 MHz på posten idag!

Jag får inte till hur jag ska få upp den i 570 MHz däremot. Men jag får den att gå i 500 MHz med 100x5 multipel, vilket är högsta möjliga valbara hastighet. Jag testade 400 MHz och se om den klockade upp sig själv, vilket den inte gjorde. Hur gör jag nu?

Moderkort MVP3C-M (som jag en gång i tiden köpte nytt och har kvar originalkartongen någonstans)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det ska bli riktigt kul att åka på retrolan, jag har bara varit på lan en gång sedan Win98 tiden och då satt folk fortfarande med tjockskärmar och hade WinXP på sina nya datorer.

Hur som helst, det kom en K6-2+ 570 MHz på posten idag!

Jag får inte till hur jag ska få upp den i 570 MHz däremot. Men jag får den att gå i 500 MHz med 100x5 multipel, vilket är högsta möjliga valbara hastighet. Jag testade 400 MHz och se om den klockade upp sig själv, vilket den inte gjorde. Hur gör jag nu?

Moderkort MVP3C-M (som jag en gång i tiden köpte nytt och har kvar originalkartongen någonstans)

Tror 570 är med 95MHz FSB med 6x multipel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffe_83:

Jag får inte till hur jag ska få upp den i 570 MHz däremot.

Sätt multipliern på 2. Då blir den 6. 2x = 6x på AMD K6 cpuerna.
Sätt busklockan på 95. Då går proppen i 570.
Men du kan lika gärna sätta bussen på 100. Proppen kommer säkerligen klara 600mhz.
Vi köpte ju två stycken. Båda klarar 672mhz

Permalänk

Sådär ja, 2x multipel, 100 Mhz, 2,1V och bios visar 593 MHz, memtest 86 utan plus visar 601 MHz.

Så nu får den vara så här.

Tack för hjälpen! 🙂👍

Men jag behöver en bättre kylfläns och fläkt. Den jag har är skadad. Tips på det?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Socket 370 ( Pentium III) och socket 462 (socket A, Athlon) kylare brukar i regel passa socket 7.
Så det kryllar av kylare du kan använda.

Dessa kylare är i regel större och kyler bättre än socket 7 kylare.

Permalänk

Låter bra, jag har någon orb kylare liggandes men tänkte nog skaffa något som kyler bättre. Får kika runt lite.

Tack för tipset!

Visa signatur