Sägs och sägs, det är ingen hemlighet att det händer rätt ofta. Koderna köps med ett stulet kreditkortsnummer, och när kortet sedan spärras och kostnaden reverseras kan säljaren av nyckeln inte ta tillbaka den. Det blir således den som säljer nyckeln som får ta förlusten - inte bara vad nyckeln skulle ha kostat, utan också straffavgiften till banken. Det man får fråga sig är vad risken är. Om vi talar Windows så finns det ju rimliga möjligheter att koden är lagligen införskaffad (inköpt i bulk eller inköpt på en marknad där licenser är billigare). Om vi talar om grå nycklar för spel så är sannolikheten att den är laglig i princip noll. Spelnycklar är så gott som alltid regionlåsta och spel som skickas med säg ett grafikkort vill numer alltid verifiera att grafikkortet finns i datorn innan de startar.
Nu har jag hållit mig borta från grå nycklar personligen (köpte en fullständig Windows-licens för mer än 10 år sen, och har sedan flyttat med den till nya datorer, med aktivering som vanligt varje gång, så MS är nöjda), men personligen har jag mindre problem med att köpa Windows-nycklar på den grå marknaden än att köpa spel på det sättet. Dels kan man ju köra Windows i trial-läge hur länge som helst numer, och dels har MS alla möjligheter att ändra sitt nyckelsystem om de vill sätta stopp för sånt här. Däremot skulle jag aldrig i livet köpa en grå nyckel till något spel. Den nyckeln är garanterat köpt med ett stulet kreditkort, och den som får ta förlusten är i slutänden spelets utvecklare (butikerna brukar se till att de inte behöver ta någon risk). Då är det faktiskt bättre att man piratar spelet, för då stödjer man åtminstone inte någon kreditkortsbedragare.