Driver timeout 9070 xt

Permalänk
Medlem

Driver timeout 9070 xt

Halloj!

Har inte haft ett AMD-kort sedan de var ATI och det var 9700 Pro, men högg ett 9070 xt nu.

Spelade Kingdom Come Deliverance II hela dagen igår utan problem, men idag tänkte jag laborera lite med upscaling och aktiverade det. Resultatet är att nu krashar spelet hela tiden med "driver timeout" meddelande från AMD Bug Report Tool. Har avaktiverat upscaling, kört alla graifikinställningar till default, och ominstallerat hela spelet men det blir ändå konstant samma. Ibland räcker det med att jag laddar senaste sparade spel, ibland när jag öppnar kartan eller inventory, men mer än 30 sekunder har jag inte fått i spelet alls senaste timmarna. Har också slagit av "Multiplane Overview" eftersom många skyller på det, men ingen skillnad.

Nån som har några tips?

Övrigt Win11 24h2, Ryzen 5600x

Permalänk
Medlem

Innan du installerade spelet igen, tog du bort mappen om en sådan fanns kvar? Ett långskott jag vet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Innan du installerade spelet igen, tog du bort mappen om en sådan fanns kvar? Ett långskott jag vet!

Tog bort allt jag kunde. Testade CP2077 och 30 min utan problem, så måste väl vara relaterat till spelet.

Permalänk
Medlem

Har du rensat shader cache? Värt att pröva:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/s/2ZzATuGDLt

(länken gäller en som har problem i cyberpunk, men lösningen är generell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har du rensat shader cache? Värt att pröva:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/s/2ZzATuGDLt

(länken gäller en som har problem i cyberpunk, men lösningen är generell)

Yep. Döpte om min C:\Users\%USERNAME%\Saved Games\kingdomcome2\shaders till shaders.old. Gjorde noll skillnad.

Provade "new game". Krashar direkt efter intron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Yep. Döpte om min C:\Users\%USERNAME%\Saved Games\kingdomcome2\shaders till shaders.old. Gjorde noll skillnad.

Provade "new game". Krashar direkt efter intron.

Fast länken oven är gällande en central AMD-cache, den ligger inte i en folder för Kingdome Come. Kolla Reddit-länken igen.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av uppskalning nu?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kolla i AMD adrenaline och under prestanda så inte kortet är överklockat. Mitt 7900 xtx kördes i 2900mhz med en nyinstallation av AMD adrenaline, fast max var enligt spec 2615mhz vilket gjorde att drivarna krashade hela tiden.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Kolla i AMD adrenaline och under prestanda så inte kortet är överklockat. Mitt 7900 xtx kördes i 2900mhz med en nyinstallation av AMD adrenaline, fast max var enligt spec 2615mhz vilket gjorde att drivarna krashade hela tiden.

Men ändå, kortet måste funka out of the box, man ska inte behöva klocka-ner det för att det ska funka..

Jag frågar den givna frågan : är det clean installation efter DDU osv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Men ändå, kortet måste funka out of the box, man ska inte behöva klocka-ner det för att det ska funka..

Jag gjorde ominstallation av windows, skippade att installera msi afterburner men spelen krashade vid höga fps och såg i hwmonitor att gpun körde nästa 300mhz mer i core clock än vad den skulle göra. Det är fler som har problem med att AMD adrenaline klockar upp korten mer än vad stock ska vara uatn att folk är medvetna om det.

Du behöver inte klocka ner mer än den angivna klockfrekvensen för kortet du köpt.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du stängt av uppskalning nu?

Mvh

Japp

Skrivet av Vivace:

Inte överklockat.

Citat:

DDU i safe mode, check. Ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jag gjorde ominstallation av windows, skippade att installera msi afterburner men spelen krashade vid höga fps och såg i hwmonitor att gpun körde nästa 300mhz mer i core clock än vad den skulle göra. Det är fler som har problem med att AMD adrenaline klockar upp korten mer än vad stock ska vara uatn att folk är medvetna om det.

Du behöver inte klocka ner mer än den angivna klockfrekvensen för kortet du köpt.

Förstår, man isåfall kan testa med att installera endast gpu driver utan adrenalin det borde bekräfta det om problemet löser sig.
Tycker fortfarande är det helt sjukt att amd egna program kraschar amd kort….

Permalänk
Medlem

Kör Senua Hellblade 2 i ett par timmar nu utan problem, så måste vara relaterat till KCD2/drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

så måste vara relaterat till KCD2/drivare.

Nu har jag inte letat så där intensivt men det har klagats på drivarna eller rättare sagt utebliven optimering av drivrutinerna.
https://www.pcguide.com/news/badly-needs-driver-support-kingd...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Har dubbelkollat flera gånger och allt är på "default" i Adrenaline, men aktiverade overlay och nog tamefan kör kortet i över 3100MHz!! Detta är ett Sapphire Pulse som ska ha 2970MHz turbo.

EDIT: Provat justera ner maxklockan 250MHz i Adrenaline, med KCD2 kör fortfarande 3100+. Cyberpunk ligger så snällt runt 2970.

Permalänk
Medlem

Såg nu att min ökar på frekvensen igen automatiskt.. Jäkla skitprogram.

EDIT: Hittade en tråd där fler har detta bekymmer:

https://community.amd.com/t5/pc-drivers-software/amd-adrenaline-default-settings-allows-my-gpu-to-oc-way-too-high/m-p/668661/highlight/true

La till en länk.
Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem

Oof. Tror det bara är att vänta och hoppas på en bättre drivrutin, eller om det fungerar med en äldre.
Har haft ett rent helvete med AMD's Drivrutiner sedan jag bytte tillbaka till rödalaget efter tio år -.-
Sitter med 24.9.1 drivrutinerna själv för mitt 7800XT och uppdaterar dom inte!

Permalänk
Medlem

Verkar ha löst sig för mig nu. Körde DDU för att avinstallera allt, sen installerade jag på *enbart drivrutinerna*. Kollar med GPU-Z och i KCD2 ligger den och tangerar 3GHz i grafikläge Ultra. Verkar hur stabilt som helst. Får vara nöjd med detta tills AMD kammar till sig.

OBS! Underklockning i Adrenaline hjälpte inte mig.

Permalänk
Medlem

Men snälla. Radeon överklockar automatiskt om temperaturen tillåter det. Det är alltså inte något fel med att komma upp i över 3GHz varken på 7900xtx eller 9070xt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Men snälla. Radeon överklockar automatiskt om temperaturen tillåter det. Det är alltså inte något fel med att komma upp i över 3GHz varken på 7900xtx eller 9070xt.

Förutom att man får driver time out menar du? Nja.. köper inte det argumentet när det är inställt på "default", då ska det vara enligt spec.

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Förutom att man får driver time out menar du? Nja.. köper inte det argumentet när det är inställt på "default", då ska det vara enligt spec.

Mitt första 7900xtx gav driver timeout. Det reklamerade jag och fick nytt.

Sedan dess har jag hunnit köpa ett till 7900xtx och ett 9070xt och ingen av de tre grafikkorten ger driver timeout. Ja jag har noterat 2,9Ghz på 7900xtx och 3,2Ghz på 9070xt och har som sagt inga problem.

Visst kan mycket vara mjukvaruproblem om man får en enstaka timeout. Men kontinuerligt ser jag som hårdvaruproblem.

Enligt spec är att AMD skriver en siffra för boost. Men kan gå över. De gör exakt likadant med sina processorer.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Skrivet av holo:

Oof. Tror det bara är att vänta och hoppas på en bättre drivrutin, eller om det fungerar med en äldre.
Har haft ett rent helvete med AMD's Drivrutiner sedan jag bytte tillbaka till rödalaget efter tio år -.-
Sitter med 24.9.1 drivrutinerna själv för mitt 7800XT och uppdaterar dom inte!

Det låter inte roligt alls. Själv hade jag stora problem med mitt 6700XT med de första drivrutinerna. Mitt nuvarande 7900XT upplever jag fungerar hur bra som helst, oavsett vilka drivrutiner som används. De fungerar mer eller mindre bra i olika spel, men har aldrig givit någon driver timeout.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Trådstartaren här. Jag fick problemet "löst" genom att skita i Adrenaline och annat lull-lull, och bara installera drivaren. Då är KCD2 hur stabilt som helst, och för att testa så installerade jag GPU Tweak och höjde i den frekvensgränsen. Inga problem att köra +150MHz även i KCD2, vilket betyder att det rullar bra även på de frekvenser som det körde i tidigare och kraschade. Så problemet är nog något annat som Adrenaline tillför.

Sen har jag fått intrycket att den ska "överklocka automatiskt" men bara till tillverkarens boostfrekvens. Det verkar stämma i de andra spel jag kört (CP2077, Hellblade 2).

Permalänk
Medlem

Fick tips att kolla på HWINFO vad kortet själv rapporterar för max-frekvens:

Det är inte 2970!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av acandell:

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte 2970!

Frekvensbegränsningen är inte detsamma som den maxfrekvens kortet faktiskt når upp i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte 2970!

Detta var utan adrenaline programvaran?

Alltså, jag blir inte klok på att de skriver turbo frequency i specarna och sedan så är det ca 300mhz över det som är specat? Problem?

Lite samma dilemma som var med intel 13th gen och främst asus brädorna att de default skickade på så mycket ström som det bara gick..

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Alltså, jag blir inte klok på att de skriver turbo frequency i specarna och sedan så är det ca 300mhz över det som är specat? Problem?

Lite samma dilemma som var med intel 13th gen och främst asus brädorna att de default skickade på så mycket ström som det bara gick..

Skillnaden här är ju dock att strömtillförseln inte är skadlig/i princip obegränsad som den var i Intelfallet, dock.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Många år sedan AMD valde att sätta base och boost både på CPU och GPU för att sedan tillåta mer om kylning tillåter.

Men man skall tänka på är att boost inte är konstant utan någon som går upp och ned och visar sig olika i diverse applikationer/spel.
Läser man white paper så ser man det gäller alla kretsarna. Inklusive dem AMD skeppar till Microsoft och Sony.

@acandell skitbra om du lyckats hitta ett sätt för att få stabilt system. Alla medel är tillåtna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

inte för att vara sån, men nvidia har gjort precis likadant åtminstone sedan 1000-serien; både mitt 1070 och det 1080Ti jag bytte till efter boostade högre än vad det stod i specen (2050Mhz om jag inte minns fel för mitt 1080Ti)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome