SSD-marknaden spås fördubblas till 2028

Permalänk
Melding Plague

SSD-marknaden spås fördubblas till 2028

Under 2022 backade marknaden tydligt, men ser ut att öka i framtiden till följd av företag i allt större behov av lagring med låg latens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ju blivit en djungel med SSD senaste tiden. Vad är att föredra egentligen?
2,5” SSD - M.2 SSD SATA - M.2 SSD nvme?

Räcker troligtvis inte med de tre gissar jag men de verkar vara populärast?

Kan inte Sweclockers göra lite tester och förklara de olika typerna?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ja, i takt med att priserna går ner och att det håller på att gå över till att bli standard med (M.2 NVMe) SSD's så låter det ju högst troligt. Själv gillar jag prestandan, att dom tar mindre plats (fysiskt) och att det blir mindre kablar att dra än när man kör med HDD's eller 2,5" SATA SSD's.

Det enda negativa i dagsläget är väl att det kan vara rätt begränsat med antal man kan ha installerade (på ett vanligt moderkort) och lagringsutrymmets storlek för dom som behöver väldigt mycket. Och möjligen livslängden på vissa modeller, men det blir förhoppningsvis bättre med tiden.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Ja, i takt med att priserna går ner och att det håller på att gå över till att bli standard med (M.2 NVMe) SSD's så låter det ju högst troligt. Själv gillar jag prestandan, att dom tar mindre plats (fysiskt) och att det blir mindre kablar att dra än när man kör med HDD's eller 2,5" SATA SSD's.

Det enda negativa i dagsläget är väl att det kan vara rätt begränsat med antal man kan ha installerade (på ett vanligt moderkort) och lagringsutrymmets storlek för dom som behöver väldigt mycket. Och möjligen livslängden på vissa modeller, men det blir förhoppningsvis bättre med tiden.

Kör själv en corsair m2 ssd (kommer inte ihåg modellen) på mitt moderkort, det som fick mig att välja Corsair framför tex Samsung var ju hur många TBW som Corsair hade, 1600 TBW på sin 960 GB ssd, kontra Samsungs 600 TBW för samma pris 😅👍

Permalänk
Medlem

Om det är företag och för servrar så lär det eftersökas bra TBW generellt.

Kanske letar en och annan "pro"-modell med liknande egenskaper in sig på konsumentmarknaden också. Hoppas får man.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super FE | RTX 3080 FE

Permalänk
Medlem

Jag har kört SSD sedan 2010. Största klivet jag gjort inom PC prestanda. Trodde att SATA SSD till M2 SSD med hastigheter som är över 14 gånger snabbare skulle vara liknande men ack så besviken man blev. Nästan ingen skillnad i mitt spelande eller uppstarter.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Kör själv en corsair m2 ssd (kommer inte ihåg modellen) på mitt moderkort, det som fick mig att välja Corsair framför tex Samsung var ju hur många TBW som Corsair hade, 1600 TBW på sin 960 GB ssd, kontra Samsungs 600 TBW för samma pris 😅👍

Jag kör med en Kingston KC3000 2TB i min nya burk. Det stod mellan den och Kingston NV2 (som budgetalternativ). Men jag är nog ganska nöjd med mitt val så här långt, känns värt några hundralappar mer (än NV2). KC3000 har läs och skrivhastighet på 7000/7000 och en TBW på 1600, medans NV2 "bara" har en läs och skrivhastighet på 3500/2100 med en TBW på 640.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

NVMe är bäst och i princip standard idag. Eftersom moderkort ofta inte har mer än en eller några få M.2 slots är dock 2.5" SATA fortfarande relevant om man vill bygga ut med fler SSD's eller återanvända någon gammal 2.5" SSD man har liggande. Inte i närheten lika snabbt som NVMe men ändå på en helt annan nivå än HDD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har provat både 4x4TB NVME i raid och 16x2TB 2.5" SSD i raid. Ger ingen skillnad alls i standardanvändningar.
Så NVME kör jag bara som en storage pool numera och SSD raid 6 för att lagra data (har gått ifrån all "spinning rust") för snabb streaming. För att ladda OS och spel är det hugget som stucket NVME 3.0, 4.0, 2.5" etc.

Backup till två standard HDDs med SSD cache framför för att få dräglig hastighet.

Permalänk
Medlem

Volatil lagring som RAM & SSD, har väl nästan varit i fritt fall i 5 år nu.
Vilken typ av SSD man ha spelar än så läne ganska liten roll då en SATA SSD klarar biffen 99% av tiden, men HDD börjar krympa i backspegeln. Jag kan tycka det är märkligt att det inte kommit fler hybrider, där den volatila SSD delen utgör en slags cache-buffert, så att det går lite raskare att skriva till en HDD för längre tids lagring, även om SSD-delen kassnar så går det ju krysta fram HDD lagringen även om det går lite slöare isf.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vilken typ av SSD man ha spelar än så läne ganska liten roll då en SATA SSD klarar biffen 99% av tiden, men HDD börjar krympa i backspegeln. Jag kan tycka det är märkligt att det inte kommit fler hybrider, där den volatila SSD delen utgör en slags cache-buffert, så att det går lite raskare att skriva till en HDD för längre tids lagring, även om SSD-delen kassnar så går det ju krysta fram HDD lagringen även om det går lite slöare isf.

SSD är förvisso icke-volatil lagring

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med den där marknadsundersökningen: känns inte som de pekar på något tillräckligt konkret behov hos företagsmarknaden som rättfärdigar den här stora ökningen?
(Artikeln verkar prata rätt mycket om PCI5 tex, men det gör ju inga massiva skillnader i latens - som lyftes specifikt av Sweclocers - utan mer i throughput)
Menar de att många kommer gå från snurrande hårddiskar till SSD under perioden?
Eller menar de nya behov av lagring, pga tex AI-applikationer?
Eller menar de att när ekonomin väl svänger om så kommer investeringarna öka och därmed direkt även behovet av mer disk?

Tvek på att det innebär en fördubbling kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det känns jättebra att marknaden spås att växa. Större efterfrågan kommer säkert leda till stora investeringar och förhoppningsvis till nya och bättre teknologier. Men min största frågan är om detta tillväxt kommer att leda till bättre villkor för oss - "vanliga konsumenter" ?
Bättre varor till billigare priser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Om man tänker enterprise så känns inte M.2 som så smidig formfaktor.
Typ som när man använder mekaniska diskar så brukar de monteras i någon vagga i fronten.
Som sen beroende på array kan gå att Hotswappa vid behov.

Det kanske går att göra någon form av lösning för att kunna hotswapa M.2 enheter?
Men känns som det borde vara bättre med en annan formfaktor för ändamålet.
Helst vill man ju inte dra ur servern ur racket heller. Även om den sitter på skenor och inte behöver lyftas ut helt. Så då är det bättre om man kan ha enheterna monterade i fronten.
Vilket kanske går att lösa med M.2 men borde vara bättre med någon annan formfaktor.

Som U.3 kanske ?

Permalänk
Medlem

Köpte 16gb minne 2019 för 1147kr, exakt likadana kostar nu 599kr. Skapligt.

512gb SSD köptes också häromdagen för 320kr.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

2,5" SSD och m.2 SATA SSD går via SATA och därför "slöare" än NVME som använder sig av PCI-E. NVME är alltid att föredra eftersom dess har en betydligt större läs och skrivhastighet än vad SATA-baserade lagringsmedium har. Med det sagt.. i många fall kommer sällan känna av någon skillnad mellan SATA SSDs och NVME.

Skrivet av lossah:

Köpte 16gb minne 2019 för 1147kr, exakt likadana kostar nu 599kr. Skapligt.

512gb SSD köptes också häromdagen för 320kr.

Köpte 32GB DDR5 för just över 4000:- i januari förra året. Samma stickor ligger idag 1600:-

Samma gäller min Samsung 850 PRO 512 GB för runda slängar 1800:-. Köpte min 2TB NVME för typ 1400:- för ett halvår sedan. Så priserna sjunker snabbare och snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det finns två typer av SSDs på konsumentmarknaden idag.

• SSDs med SATA-interface

• SSDs med PCIe[xpress]-interface

Tyvärr används tekniska termer inte på ett särskilt konsekvent sätt av återförsäljare, vissa har t.o.m. SSDs under kategorin "Hårddiskar".

SATA-SSDs är vanligast i 2,5"-formfaktor, det är alltså en enhet som är paketerad i ett paket som passar i den gamla fysiska standarden för 2,5" hårddiskar. Dessa ansluts till moderkortet med en SATA-kabel samt en SATA-strömkabel från nätdelen, och har en begränsad överföringshastighet till ca 550 MB/sekund p.g.a. att det är den praktiska maximala överföringshastigheten för ett SATA-interface.

PCIe-SSDs är vanligast i M.2-formfaktor idag, men har även förekommit som PCIe-expansionskort samt i den ovanliga 2,5" U.2-formfaktorn (Intel 750 är nog en av få konsumentenheter som funnits i den formfaktorn). PCIe-SSDs är som det låter, anslutna direkt till PCI Express, och har fördelen att de inte är begränsade till ca 550 MB/s överföringshastighet utan istället kan överföra upp till samma hastighet som PCIe-interfacet medger, från ca 3900 MB/s (och högre för nyare PCIe-generationer).

NVMe är ett överföringprotokoll för PCIe-SSDs, och har ingenting med det fysiska utförandet på lagringsenheten att göra. När PCIe-SSDs introducerades på marknaden så fanns det enheter som inte hade NVMe-stöd (t.ex. OCZ RevoDrive) och alltså inte gick att använda som boot-enhet. Intel 750 som kom ut 2015 var den första konsumentinriktade PCIe-SSDn med NVMe-stöd, men därefter har det nog inte heller sålts några PCIe-SSDs utan NVMe-stöd.

M.2-formfaktorn är nog det som gett upphov till den största förvirringen eftersom det blandas begrepp friskt när de säljs.

M.2 är en fysisk anslutning mellan en SSD och PCIe-bussen på ditt moderkort, och M.2-kontakten kan stödja både SATA- och PCIe-enheter. Det har nämligen funnits SATA-SSDs i M.2-formfaktor att köpa, vilka alltså passar i samma kontakt på moderkortet som flera gånger snabbare PCIe-SSDs, men är lika begränsade till ca 550 MB/s oavsett om de har M.2-formfaktor eller 2,5"-formfaktor. Enda fördelen en M.2-ansluten SATA-SSD har över en 2,5" SATA-ansluten SATA-SSD är att man slipper dra två kablar i datorn, då M.2-enheter monteras i en sockel direkt på moderkortet (alternativt ett expansionskort med M.2-sockel om man har för få M.2-platser lediga).

Nu har det nog knappt funnits några M.2-anslutna SATA-SSDs att köpa på säkert 4-5 år, så idag är väl risken för sammanblandning mindre på sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns två typer av SSDs på konsumentmarknaden idag.

• SSDs med SATA-interface

• SSDs med PCIe[xpress]-interface

Tyvärr används tekniska termer inte på ett särskilt konsekvent sätt av återförsäljare, vissa har t.o.m. SSDs under kategorin "Hårddiskar".

SATA-SSDs är vanligast i 2,5"-formfaktor, det är alltså en enhet som är paketerad i ett paket som passar i den gamla fysiska standarden för 2,5" hårddiskar. Dessa ansluts till moderkortet med en SATA-kabel samt en SATA-strömkabel från nätdelen, och har en begränsad överföringshastighet till ca 550 MB/sekund p.g.a. att det är den praktiska maximala överföringshastigheten för ett SATA-interface.

PCIe-SSDs är vanligast i M.2-formfaktor idag, men har även förekommit som PCIe-expansionskort samt i den ovanliga 2,5" U.2-formfaktorn (Intel 750 är nog en av få konsumentenheter som funnits i den formfaktorn). PCIe-SSDs är som det låter, anslutna direkt till PCI Express, och har fördelen att de inte är begränsade till ca 550 MB/s överföringshastighet utan istället kan överföra upp till samma hastighet som PCIe-interfacet medger, från ca 3900 MB/s (och högre för nyare PCIe-generationer).

NVMe är ett överföringprotokoll för PCIe-SSDs, och har ingenting med det fysiska utförandet på lagringsenheten att göra. När PCIe-SSDs introducerades på marknaden så fanns det enheter som inte hade NVMe-stöd (t.ex. OCZ RevoDrive) och alltså inte gick att använda som boot-enhet. Intel 750 som kom ut 2015 var den första konsumentinriktade PCIe-SSDn med NVMe-stöd, men därefter har det nog inte heller sålts några PCIe-SSDs utan NVMe-stöd.

M.2-formfaktorn är nog det som gett upphov till den största förvirringen eftersom det blandas begrepp friskt när de säljs.

M.2 är en fysisk anslutning mellan en SSD och PCIe-bussen på ditt moderkort, och M.2-kontakten kan stödja både SATA- och PCIe-enheter. Det har nämligen funnits SATA-SSDs i M.2-formfaktor att köpa, vilka alltså passar i samma kontakt på moderkortet som flera gånger snabbare PCIe-SSDs, men är lika begränsade till ca 550 MB/s oavsett om de har M.2-formfaktor eller 2,5"-formfaktor. Enda fördelen en M.2-ansluten SATA-SSD har över en 2,5" SATA-ansluten SATA-SSD är att man slipper dra två kablar i datorn, då M.2-enheter monteras i en sockel direkt på moderkortet (alternativt ett expansionskort med M.2-sockel om man har för få M.2-platser lediga).

Nu har det nog knappt funnits några M.2-anslutna SATA-SSDs att köpa på säkert 4-5 år, så idag är väl risken för sammanblandning mindre på sätt och vis.

Tack, riktigt bra förklaring! Uppskattas väldigt mycket.

Ska man ha en med heatsink? Hur mycket värme alstrar de?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Högpresterande PCIe-SSDs i M.2-format kan få sina prestanda begränsade av värmeutvecklingen vid väldigt stora överföringar, men utanför olika tester och benchmarks är det nog extremt sällan en vanlig användare kommer märka av det.

Idag kommer ju många moderkort med en enkel aluminiumplåt som har termisk tejp vänd mot enheten (glöm inte ta bort skyddsplasten!), och det är nog mer än tillräckligt för majoriteten. Nu har jag bara testat med min ganska ålderdomliga 500 GB Samsung 970 Evo, men där sänktes temperaturen under benchmarks markant (minns inte exakt längre men har för mig att det skiljde ca 30 grader med/utan plåten) med enbart den 2-3 mm tjocka aluplåten monterad.

Skulle säga att några eftermarknadskylflänsar inte behövs om det finns någonting på moderkortet.

EDIT: Hittade mitt gamla inlägg om temperaturskillnaden med hjälp av Google, kylplåten gav 19C lägre temperatur för en rapporterad maxtemp på 56C istället för 75C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hur mycket värme de alstrar beror på modell.
Men om vi generaliserar

SATA SSD (Under 600MB/s) behöver ej kylfläns
PCI-E (4 banor/lanes) NVME SSD
3.0 (Under 4GB/s) behöver ej kylfläns
4.0 (4-8GB/s) Fördel att ha kylfläns men går ofta utan
5.0 (8-16GB/s) Kylfläns krävs, eventuellt även fläkt.

Det är väl ungefär hur det ser ut idag.
I framtiden kan det komma enheter med bättre prestanda/watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle säga att några eftermarknadskylflänsar inte behövs om det finns någonting på moderkortet.

Det är väl främst de nya PCI-E 5.0 SSD som kan behöva något bättre än de enklare M.2 kylflänsar som finns på många moderkort.

Men troligtvis köper man inte den dyraste SSD man kan hitta av misstag om man har ett äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur mycket värme de alstrar beror på modell.
Men om vi generaliserar

3.0 (Under 4GB/s) behöver ej kylfläns

Nja, Samsung 970 Evo var bara en i raden av Gen3-enheter som fick begränsade prestanda p.g.a. hög temperatur vid långvariga skrivoperationer, så kan inte hålla med om att PCIe-generation har någon signifikans för huruvida kylning behövs eller inte.

Skrivet av GuessWho:

Det är väl främst de nya PCI-E 5.0 SSD som kan behöva något bättre än de enklare M.2 kylflänsar som finns på många moderkort.

Man ska komma ihåg att de PCIe 4.0/5.0-enheter som kommer med kylflänsar generellt är avsedda att stoppas in i spelkonsoler, i ett litet utrymme utan nämnvärd luftcirkulation. Samma enheter har generellt gått att köpa utan kylflänsen, för PC-bruk, där någon form av kylanordning oftast redan finns.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tack, riktigt bra förklaring! Uppskattas väldigt mycket.

De flesta moderkort brukar levereras med en heatsink för slot ett och ev. två. Vet att mitt moderkort kom med två t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är man pyttelite teknisk så är det ju inga problem att göra en egen sådan lösning med primocache.
6TB HDD och typ 500GB SSD med bra TBW har ändå rätt okej prisbild mot vad man får, då det inte är lönt att köpa mindre SSD än 500GB i dagsläget.

80/20 R/W cache är typ lämpligt i ett sådant fall, är väl ändå rätt sällan man skriver större grejer än 100GB åt gången.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga, att skillnaden mellan den långsammare Sata SSD och NVME SSD är noll i praktiken, Märker absolut ingen skillnad, så det var en onödig uppgradering för mig. Skillnaden mellan traditionella hårddiskar och Sata SSD är gigantisk dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, Samsung 970 Evo var bara en i raden av Gen3-enheter som fick begränsade prestanda p.g.a. hög temperatur vid långvariga skrivoperationer, så kan inte hålla med om att PCIe-generation har någon signifikans för huruvida kylning behövs eller inte.

Det som spelar roll är hur mycket värme SSD utvecklar, vid vilka temperaturer den klarar att arbeta, vad för temperatur man har i chassi och luftflöde.

Hur mycket data man försöker läsa/skriva är en faktor som spelar roll för hur mycket värme som utvecklas.
Så ja du har rätt att PCI-E version i sig inte spelar roll.

Men om vi generaliserar,
En SSD med överföringshastigheter på 5-7GB/s utvecklar mer värme än en som bara klarar 2-3GB/s
En PCI-E 3.0 SSD klarar inte att pusha 10GB/s+
Hypotetiskt sett skulle man kunna göra en SSD kontroller som klarar PCI-E 5.0 och para den med långsamma minnen så man bara får SATA hastigheter. Men finns ingen mening med att göra en sådan SSD, förutom att bevisa en poäng.

Så ja du har rätt i sak att PCI-E version i sig inte spelar roll.
Men generellt så ger SSD med mer prestanda mer värme och PCI-E 4.0 och PCI-E 5.0 SSD är generellt snabbare än PCI-E 3.0 SSD.

Skrivet av Sveklockarn:

Man ska komma ihåg att de PCIe 4.0/5.0-enheter som kommer med kylflänsar generellt är avsedda att stoppas in i spelkonsoler, i ett litet utrymme utan nämnvärd luftcirkulation. Samma enheter har generellt gått att köpa utan kylflänsen, för PC-bruk, där någon form av kylanordning oftast redan finns.

PlayStation 5 och Xbox Series X stöder "bara" PCI Express 4.0

Har för mig det var Sony som skröt om det när de först presenterade att de skulle lansera PlayStation 5 (långt innan säljstart).
Att deras nya konsol skulle ha lagring som var snabbare än på PC.
Det var innan PCI-E 4.0 fanns på PC.
Men mellan det och konsollen faktiskt gick att köpa så fanns PCI-E 4.0 på nya PC också.

Vad finns det för konsol som har PCI-E 5.0 stöd och har större krav på överföringshastighet än PlayStation 5 ?

Åtminstone gällande de SSD som finns idag så om man ska pusha 10+GB/s överföringshastigheter så blir de för varma för att köras utan kylfläns.
Men prestanda/watt kan bli bättre i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Jag såg fram emot billigare SSD-er för att utöka minnet på min PS5a men insåg med tiden att jag inte behöver mer minne. Detsamma gäller min dator. 1TB räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Köpte 32GB DDR5 för just över 4000:- i januari förra året. Samma stickor ligger idag 1600:-

Samma gäller min Samsung 850 PRO 512 GB för runda slängar 1800:-. Köpte min 2TB NVME för typ 1400:- för ett halvår sedan. Så priserna sjunker snabbare och snabbare.

Köpte min 1 TB NVMe för 699:- i november 2021, så skulle inte säga att det går jättesnabbt men priserna kryper nedåt.

Slängde in en beställning på en 2 TB 2,5" SSD här om dagen för 1151:-. Rätt fränt ändå att bara kunna impulsköpa något sådant som hade varit enormt dyrt för några år sedan. Minns när jag sparade ihop till min första 120 GB SSD och det kändes som ett väldigt speciellt ögonblick när man installerade den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Minns när jag sparade ihop till min första 120 GB SSD och det kändes som ett väldigt speciellt ögonblick när man installerade den.

Jag kommer ihåg (och finns på mitt konto hos Webhallen) när jag köpte min första SSD disk, en Intel 320 på 80GB för 990:- för typ 10-11 år sedan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig