Köpa bil 250k som inte är rolig eller sportig, not.

Permalänk
Medlem

BMW 550i/650i 2013 eller nyare. TT V8 med 450hk, kan optimeras hos t.ex. AK Tuning till 540hk/780nm för 5500:-
Mycket bil för pengarna, men man får kolla så bilen är väl servad. 10 år gamla BMWs är inte världskända för driftsäkerhet direkt. Går att få för 260-280k om man letar lite.

Visa signatur

R7 9800X3D 5.5GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX 4090 Strix I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX 2080 Ti K|NGP|N I 980 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Finns en X6 med 550hk för 248k i Jönköping. En annan för samma pris med 610hk också i Jönköping.

Vill du ha lite billigare finns en RS6 med 450hk för 160hk. Också i Jönköping av någon anledning. Svårt hitta vilar när man spretar på minst 450hk och under 250k.

Finns några S klass med 500hk för lite över 100k men de är ju rätt tunga. Det är väl dock X6 med. RS6 är inte direkt liten men är nog ändå lite smidigare än de andra bjässarna.

Kan inte tipsa om vad som är kul dock aldrig kört någon bil med mer än 150hk. Vilket var min 1997 Passat 1.8T vilket var min första bil. Sedan dess har det bara blivit mindre hästar då man tänker på bränsleekonomi och säkerheten för barnen framför att leka.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

BMW Z4 kanske? Eller Audi S3 sedan? BMW 335? Mercedes A45 AMG?

Permalänk

Det låter som att du egentligen vill ha en...

Skrivet av f@boy:

Ok, jag får kanske försöka förklara, även om det är svårt eftersom jag inte vet vad jag vill ha.

- Meka själv kommer inte på fråga, det har jag gjort vad jag ska och jag har en gammal folkabuss som jag "måste" meka med.
- Jag vill ha en rymlig bil, 185cm och 125 kg, annars ser det ut som jag klätt på mig bilen.
- En nyare bil med ett bra infotainment system.
- Det ska hända något när man trycker på gasen.
- Visst skulle det vara roligt med en liten sportig sak typ mx-5 och köra på bana. Men det kommer aldrig att hända.

Hoppas att jag inte kränker dig men det låter som att du egentligen vill ha en model 3.

Permalänk
Medlem

2016 Seat Leon Cupra, 290 hästar i en hatchback. Finns för runt 220 tusen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Vill man ha sport, komfort och elegans... Finns bara en väg att vandra.
Mercedes E63 AMG eller ännu bättre men närmast omöjligt att få tag på Mercedes E500 med airmatic.

Har själv siktet på en Mercedes E55 ang och ska göra som de i legit street cars och snygga till/retromod diskret och smakfullt.
Det är ta mig f*n det finaste vi fått på fyra hjul.

BMW X6 har jag kört en del... Inte att rekommendera, 640i my18 hade vi i familjen, tyvärr en skitbil. Köp mycket hellre en 540i med b58 motorn eller 550i alt. 550d.

Jobbar med bilar och ska man tro allt man hör så är regeln att köper man en "sportbil" för 250tkr så ska man ha minst 125tkr redo på kontot NÄR (inte "om") saker skiter sig.
Men jag rekommenderar dig stark ATT köpa en sportbil, för man lever bara en gång och fasen vad det kan sätta guldkant på tillvaron men även lite extra många snygga grå hårstrån.

Lycka till vad du än väljer!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ronz:

Subaru BRZ/Toyota GT86 helt klart De ligger precis runt din budget.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

Såg den översta "bilen" först när jag öppnade länken, jag röstar på den

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Välj beg elbil typ iD.3 kul leksak enligt utsago

Beg elbil typ ID.3 e ca 200 hp lär var kul att köra och accelererar ifrån de flesta fossildito!
Fast 300 tusen kan de kosta, men Du sparar bensinpengar och skatt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att nå de 5-600 hk du nämner från fabrik för 250k.

Men finns så klart bilar med stor potential med uppdaterad mjukvara, tex Audis 3.0 TFSI supercharger motor, original 333hk. Steg 1 är runt 400-440hk. Finns i A6, Q5, S4, S5 och någon porsche.

Sen har givetvis BMW och Mercedes sina egna motsvarigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Tror det blir svårt att nå de 5-600 hk du nämner från fabrik för 250k.

Men finns så klart bilar med stor potential med uppdaterad mjukvara, tex Audis 3.0 TFSI supercharger motor, original 333hk. Steg 1 är runt 400-440hk. Finns i A6, Q5, S4, S5 och någon porsche.

Sen har givetvis BMW och Mercedes sina egna motsvarigheter

Nej, det blir inte svårt det finns flera BMW X6M ute för de pengarna.
Sedan är bara 250 ett riktpris och även de 5-600.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Någon tidigare nämnde BMW Z4 (E89) och den är ju riktigt trevlig måste jag säga, värt att spana in iaf!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad målet är, om vi pratar söndagsbil eller något man vill kunna köra på bana?

En MX-5a är egentligen ett självklart val om man vill ha en "förarbil" som är genuint rolig att köra
(Enligt devisen att om du kan använda 100% av bilens prestanda 99% av tiden så är det förbannat mycket roligare än en 600hk motsvarighet där du kan använda 100% av prestandan 0.1% av tiden förutom just på bana)

Kanske är gammalmodig och får säkert skit för detta, men med egen erfarenhet så är en väl konstruerad bil med ~200hk förbannat mycket roligare än en halvmjuk kostymräcer med 600hk av just anledningen att du kan sätta plattan i mattan bra mycket oftare utan att oroa sig över varken livet, andra trafikanter eller körkortet.

Lotus Elise är ett annat bra tips för en rolig bil i den prisklassen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Han skriver att han inte vill mecka och folk tipsar sedan om 15-20 år gamla Mercor och BMWs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Han skriver att han inte vill mecka och folk tipsar sedan om 15-20 år gamla Mercor och BMWs..

Fast TS ekvation kommer nog bli svår att lösa. Han vill inte betala avsevärt mer än 250k, det ska inte vara en MX5, bilen ska vara relativt ny, den ska ha x hästkrafter, ska inte mecka själv etc...

Antagligen får han öka budgeten för att uppfylla alla krav alternativt får man se över alla kraven och prioritera om dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Japp, jag har kollat på sådana hela vintern. Men är de inte rätt små?
Läste någonstans att en som var 185 cm slog i huvudet. Iofs har ju grannarna längre ner på gatan två st och de är ju välväxta. Jag har tänkt gå över och snacka lite när jag ser dem ute.

Precis som du skriver så är den bilen väldigt liten. Jag är under 1.80 och mitt hår rör taket. Så det är den minsta bilen jag suttit i.
Men bilen är både rolig att köra och billig att äga. Men är det viktigt att bilen är snabb rakt fram så finns det nog bättre kandidater.

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på en hatchback så finns ju Ford focus RS eller Honda Civic Type R också. riktigt roliga bilar och relativt enkla att underhålla.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Fast TS ekvation kommer nog bli svår att lösa. Han vill inte betala avsevärt mer än 250k, det ska inte vara en MX5, bilen ska vara relativt ny, den ska ha x hästkrafter, ska inte mecka själv etc...

Antagligen får han öka budgeten för att uppfylla alla krav alternativt får man se över alla kraven och prioritera om dessa.

Att jag inte vill betala avsevärt mer än 250k är inget jag sagt.

Jag fyller 60, jag vet inte hur länge till jag kan köra bil. Jag har ett billigt hus, en Passat Alltrack till vardags, jag har inga barn, jag tänker inte lämna något till släktingar eller allmänna arvsfonden, jag skiter i om rörliga kostnaderna blir höga (någon som sa något innan om amerikanska muskelbilar), bilen kanske kommer att gå 3-400 mil om året.

Så ja, det kanske får kallas en söndagsbil. Men den ska vara modern, komfortabel och ha lite klös. Jag har kommit fram till det är en europisk eller amerikansk bil som gäller.

Men vi lägger ner tråden.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

BMW 550i/650i 2013 eller nyare. TT V8 med 450hk, kan optimeras hos t.ex. AK Tuning till 540hk/780nm för 5500:-
Mycket bil för pengarna, men man får kolla så bilen är väl servad. 10 år gamla BMWs är inte världskända för driftsäkerhet direkt. Går att få för 260-280k om man letar lite.

Trimma för guds skull inte hos AK Tuning...

550/650 håller inte. N63 motorn har massa strul, allt ifrån kedja till ventiltättningar etc.

Rekommenderar Kia Stinger med 3.3 V6. Volvo V60 T6 e oxå rätt nice!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Kia Stinger?

Var sugen på en sån när vi bytte bil senast men det gick inte ihop sig med barnvagn och barnstol. Det behöver inte du tänka på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Att jag inte vill betala avsevärt mer än 250k är inget jag sagt.

Jag fyller 60, jag vet inte hur länge till jag kan köra bil. Jag har ett billigt hus, en Passat Alltrack till vardags, jag har inga barn, jag tänker inte lämna något till släktingar eller allmänna arvsfonden, jag skiter i om rörliga kostnaderna blir höga (någon som sa något innan om amerikanska muskelbilar), bilen kanske kommer att gå 3-400 mil om året.

Så ja, det kanske får kallas en söndagsbil. Men den ska vara modern, komfortabel och ha lite klös. Jag har kommit fram till det är en europisk eller amerikansk bil som gäller.

Men vi lägger ner tråden.

Audi RS7 men du får minst dubblera din budget då.
Lycka till med köpet och återkom med vad det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Trimma för guds skull inte hos AK Tuning...

550/650 håller inte. N63 motorn har massa strul, allt ifrån kedja till ventiltättningar etc.

Rekommenderar Kia Stinger med 3.3 V6. Volvo V60 T6 e oxå rätt nice!

Varför inte AK? Känner 3 som har trimmat 335i/340i/550i där utan problem. N63TU (2013 och framåt) är mycket bättre än första varanten, men är inte felfri. Kör Lexus själv, är inte partisk.

Men Kia Stinger GT 3.3 är en bra bil också. 370hk är kanske inte supersnabbt men det rör på sig iaf.

Visa signatur

R7 9800X3D 5.5GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX 4090 Strix I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX 2080 Ti K|NGP|N I 980 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Om din definition av roligt är att "det ska hända nåt när man trycker på gasen" så ska du ha elbil. Borde finnas begagnade i din prisklass nu.

Själv tycker jag rolig körning är när det känns som att man ligger i 100 fast man puttrar på i 40, och med styv fjädring för känsla i kurvor o gupp. Bekvämt? Nej. Roligt? Ja.

Tänk på att bekväm och rolig körning ofta utesluter varandra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Varför inte AK? Känner 3 som har trimmat 335i/340i/550i där utan problem. N63TU (2013 och framåt) är mycket bättre än första varanten, men är inte felfri. Kör Lexus själv, är inte partisk.

Men Kia Stinger GT 3.3 är en bra bil också. 370hk är kanske inte supersnabbt men det rör på sig iaf.

Mjukvaran är oftast helt jävla kalabalik. Både sett hans Audi program, BMW och Saab. Alla dessa har varit riktigt jävla skit, motorn må verka gå bra, men på insidan så skriker den av smärta. Misstänker att han köper in trim från random trimmare (Något majoriteten av trimmare gör nu för tiden via alientech, winols etc.) å inga trim han gör själv.

Trimma Tyska bilar i Sverige så ska man köra Stertman för custom tunes. Annars så ska man MHD om man vill trimma BMW via mobilen

Skrivet av talonmas:

Om din definition av roligt är att "det ska hända nåt när man trycker på gasen" så ska du ha elbil. Borde finnas begagnade i din prisklass nu.

Själv tycker jag rolig körning är när det känns som att man ligger i 100 fast man puttrar på i 40, och med styv fjädring för känsla i kurvor o gupp. Bekvämt? Nej. Roligt? Ja.

Tänk på att bekväm och rolig körning ofta utesluter varandra

Mer är körkänslan, helst så kör man äldre bil som har hydralisk styrning. Tex för mig är en trimmad 400hk saab 9-5 bland de roligaste bilarna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kia Stinger är ju något att kolla vidare på.

Inte vad jag tänkte, men jag är nog såld.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Porsche 996 går att få tag på i den prisklassen. Inte finaste exemplaren.
Tror det är en rätt kul bil, även om jag aldrig provat själv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Vill man ha sport, komfort och elegans... Finns bara en väg att vandra.
Mercedes E63 AMG eller ännu bättre men närmast omöjligt att få tag på Mercedes E500 med airmatic.

Har själv siktet på en Mercedes E55 ang och ska göra som de i legit street cars och snygga till/retromod diskret och smakfullt.
Det är ta mig f*n det finaste vi fått på fyra hjul.

BMW X6 har jag kört en del... Inte att rekommendera, 640i my18 hade vi i familjen, tyvärr en skitbil. Köp mycket hellre en 540i med b58 motorn eller 550i alt. 550d.

Jobbar med bilar och ska man tro allt man hör så är regeln att köper man en "sportbil" för 250tkr så ska man ha minst 125tkr redo på kontot NÄR (inte "om") saker skiter sig.
Men jag rekommenderar dig stark ATT köpa en sportbil, för man lever bara en gång och fasen vad det kan sätta guldkant på tillvaron men även lite extra många snygga grå hårstrån.

Lycka till vad du än väljer!

Min far har en E55 som sommarbil sista årsmodellen så en 2007 (sen 2006). Går som en dröm och det enda som krånglat är SBC systemet men det är garanti upp till 20 år hos Mercedes benz! Kööööp säger jag

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Kia Stinger är ju något att kolla vidare på.

Äh! Klart du ska ha en Camaro cab!

Som jag tolkar det vill du ha något som är kul att köra om andra med. Det ska trycka på lite och låta gött. Stinger, Saab och Jaguar är bara vardagsbilar som går lite fortare. Du behöver nåt som är groteskt.
Du har redan en Alltrack till vardags, och en buss att köra på semester med. En jänke-cab att köra och köpa glass med hade varit ett perfekt komplement.

Annars kanske en motorcykel hade varit något? Vill du inte ta A-kort kan du köpa en sån med två hjul fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Ok, jag får kanske försöka förklara, även om det är svårt eftersom jag inte vet vad jag vill ha.

- Meka själv kommer inte på fråga, det har jag gjort vad jag ska och jag har en gammal folkabuss som jag "måste" meka med.
- Jag vill ha en rymlig bil, 185cm och 125 kg, annars ser det ut som jag klätt på mig bilen.
- En nyare bil med ett bra infotainment system.
- Det ska hända något när man trycker på gasen.
- Visst skulle det vara roligt med en liten sportig sak typ mx-5 och köra på bana. Men det kommer aldrig att hända.

Då kommer vi fram till att jag vill inte ha en rolig sportbil, utan en gubbracer.
Jag ska genast ändra rubriken.

#joOngle Vad för bilar refererar du till som är udda och quirky? Och, nej en gammal raggarbil är inget för mig.

Skippa golf r. Köp en seat Leon cupra. De finns som framhjulsdrift eller AWD. De kommer original med 300 hästar, steg 2 chippar du på den får du runt 400 och gör 0-100 under 4 sekunder. Dsg7 med väldigt pålitliga motorer. De ligger grymt på vägarna och ljudet med borttagen katalysator är helt fantastiskt. För din prisklass finns det ingen annan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Äh! Klart du ska ha en Camaro cab!

Som jag tolkar det vill du ha något som är kul att köra om andra med. Det ska trycka på lite och låta gött. Stinger, Saab och Jaguar är bara vardagsbilar som går lite fortare. Du behöver nåt som är groteskt.
Du har redan en Alltrack till vardags, och en buss att köra på semester med. En jänke-cab att köra och köpa glass med hade varit ett perfekt komplement.

Annars kanske en motorcykel hade varit något? Vill du inte ta A-kort kan du köpa en sån med två hjul fram.

Du har rätt om att det känns som vardagsbilar. Blir det en stinger så åker Passaten.

Jag har A-kort och haft en landsvägshoj, men att köra mc på väg är inget för mig.
Sålde den i min Avatar i höstas.

Visa signatur